Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min kjære er en lathans og rotebukk av dimensjoner. Han kan se rotet og klage over det. Men å ta i et tak faller han tydeligvis ikke naturlig. Jeg har kjent han fra han var ung og bodde hjemme hos mor, og der var han helt lik. Rot ble aldri ryddet, oppvasken ikke engang tatt til kjøkkenet og gulvet aldri støvsuget. Dette skjedde KUN dersom mor hadde mast på han i evigheter og til slutt begynt med å true han med at han måtte flytte/kaste tingene hans/nekte å gi penger etc.

Jeg kan naturligvis ikke bruke samme virkemidler. Ei heller vil jeg true ham til å bidra. Men hvordan skal jeg få sulliken min til å hjelpe til?

Jeg trenger ikke at han gjør så veldig mye. Det som hadde vært fint var om han tok ut søpla, istedenfor å bare sette det på terrassen (kjøkkenet er i andre etasje, så han synes vel det er lettere). Han kunne også ha støvsuget 2-3 ganger i uken, hengt opp klærne jeg vasker (vask og brett kan jeg gjøre), og kanskje tatt oppvasken 1 gang i uken, samt å ta tallerker og glass inn på kjøkkenet etter han har spist.

Per i dag legger han ting fra seg overalt. Skittene boxere på gulvet ved siden av sengen, selv om skittentøyskurven står mindre enn 1 meter unna og han rekker bort selv om han sitter i sengen. Kopper, tallerker og bestikk står igjen på stue eller spisebordet etter bruk, og der kan det gjerne stå i flere dager om ikke jeg rydder det bort. Tomme doruller henger igjen på badet, og han henter verken en ny eller sier ifra om at det er tomt. Søler han noe på bordet eller lignende tørker han ikke engang opp. Jeg vasker bordet hver dag, og det er nesten alltid størknede matrester av noe slag på bordet. Kjøkkenet ser også ut som en slagmark etter han har laget seg noe.

Jeg holder på å bli gal. Han er en ellers flott mann, men å drive med å rydde opp etter han konstant er jeg skikkelig lei av. Hva kan jeg si eller gjøre for at han skal hjelpe litt til, og kanskje få litt rutine på ting?

Jeg har prøvd å ikke gjøre noe, da så huset ut som en svinesti og jeg brukte mange dager på å få det fint igjen. Jeg jobber 24-32 timer i uka, så jeg har altså en jobb å tenke på i tillegg til rydding. Han jobber fulltid, men til gjengjeld har han en langt mindre fysisk jobb enn meg. Så det er ingen grunn til at han ikke skal hjelpe til med noe.

Jeg har også sagt at sålenge han SER og setter pris på det jeg gjør så er det ikke så farlig om jeg må gjøre mesteparten. Han jobber tross alt mer enn meg, så jeg har noen dager jeg likevel bare rusler hjemme. Men det virker som han ikke evner å se hvilken innsats som skal til for å holde et hjem rent og pent når man har hund, og i tillegg er den eneste som rydder.

Kjenner det var godt å få dette ut. Er det noen som har noen gode råd eller erfaringer så er jeg evig takknemlig.

Anonymous poster hash: a7eb6...e9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nektet å vaske sokker og boxere for han noen uker, fordi han bare slengte det fra seg på soveromsgulvet, og aldri la det i skitnetøysboksen på badet!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer bare ved å ha lest overskriften.

ALDRI gi deg. Jeg har holdt på i rundt 5 år med min, som aldri har ryddet opp etter seg selv fra hjemme hos mor :) Men jeg er en sta person, så selv om det er 10 000 ganger kjipere å mase og mase enn å "bare" gjøre det selv, så maser jeg. Nå er han SÅ flink at jeg nesten ikke trenger å klage lengre.

Dersom han kaster ting rundt omkring, kan du for eksempel plukke opp tingene og legge dem på plasser som irriterer han. F.eks på hodeputa, i bilen hans, treningsbagen, eller rett og slett stappe de inn i klesskapet (vil være frustrerende for han å ikke finne rene klær ;)). Dersom han IKKE rydder det fra de plassene du legger det, så gi han en frist og si at dersom han ikke gjør det så kaster du tingene f.eks ut vinduet. Og da må du gjøre det også, slik at du ikke "lærer" han at han ikke trenger å høre på deg. Dersom han ikke rydder de fra utenfor vinduet, så ville jeg etter et par dager kastet de i søpla. Jeg har aldri gått så langt med min ;-) Han har endt opp med å rydde.

Når du går hjemme så kan du ta felles husarbeidsoppgaver :) Det er jo som du sier rimelig at du gjør mer enn han når han jobber mer :) MEN når han "lager arbeid" for deg ved å slenge ting rundt omkring, så skal du IKKE rydde det opp. Hvorfor gjør han dette? Kjenner jeg blir en smule provosert.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 6710f...7c1
  • Liker 1
Skrevet

Fordel arbeidsippgavene i hjemmet. Gi han en skitten tallerken til middagen (du gikk ut i fra at den kunne brukes flere ganger da den stod på kjøkken benken). Som nevnt over, vask kun de klærne som ligger i skittentøyskurven (det funker, prøvd det selv). Arranger ryddetid når dere begge er tilstede (ikje opplys om det på forhånd). Du kan og rydde dine ting og legge hans i en haug/poser så kan han rydde det selv. True med å kaste ting som ligger slengt på gulvet eller lignende...

• Liker 1
Skrevet

Noen ganger må man bare innse at ting er som de er.

Hvordan lære barn til å ikke smelle i døra, ta av møkkete sko selv de BARE skal hente vann på badet?

Hvordan unngå at mange kvinner legger tomflasker, ispapir, parkeringslapper, kaffebeger, tørkepapir, tomme pastillesker i alle tenkelig kriker og kroker i bilen.

Hvordan få enkelte kvinner til å sette korken på tannkremtuben, ikke tette vasken med q-tips etter sminking, bommullspadder og åpne flasker med sminkefjerner.

Sokker i sofan blir liggnede, glemmer alltid hvor de legger fjernkontrollen til TV, telefonen glemt på lydløs ett eller annet sted og hele familien må leite, igjen. Sette fra seg bilen med tom tank, igjen!!.

Hvis man vil er det 0 problem å finne ting å irritere seg over.

Så lenge man innser at dette må man bare leve med å innse at de gode egenskapene overgår tomme suppeposer på kjøkkenbenken (hvor vanskelig er det egentlig å kaste posen etter at pulveret er tømt i kjelen!!)

Sett ting i perspektiv, kreft er mye værre, og slapp av.

det funker for meg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nektet å vaske sokker og boxere for han noen uker, fordi han bare slengte det fra seg på soveromsgulvet, og aldri la det i skitnetøysboksen på badet!

Dette har jeg prøvd. Han går bare rundt og klager over at han ikke har rene sokker eller boxere, og så går han uten boxer og med skittne sokker i ukesvis til jeg slutt blir lei av at han stinker og vasker det for han. Men det med vaskingen har jeg egentlig innsett at godt kan være min oppgave. Hvis ikke ender jeg nok opp med for små og misfargede klær.

Anonymous poster hash: 601df...382

Skrevet

Skriv en liste til han, "gjør dette i dag og hvis du er flink så får du en bj etterpå" ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer bare ved å ha lest overskriften.

ALDRI gi deg. Jeg har holdt på i rundt 5 år med min, som aldri har ryddet opp etter seg selv fra hjemme hos mor :) Men jeg er en sta person, så selv om det er 10 000 ganger kjipere å mase og mase enn å "bare" gjøre det selv, så maser jeg. Nå er han SÅ flink at jeg nesten ikke trenger å klage lengre.

Dersom han kaster ting rundt omkring, kan du for eksempel plukke opp tingene og legge dem på plasser som irriterer han. F.eks på hodeputa, i bilen hans, treningsbagen, eller rett og slett stappe de inn i klesskapet (vil være frustrerende for han å ikke finne rene klær ;)). Dersom han IKKE rydder det fra de plassene du legger det, så gi han en frist og si at dersom han ikke gjør det så kaster du tingene f.eks ut vinduet. Og da må du gjøre det også, slik at du ikke "lærer" han at han ikke trenger å høre på deg. Dersom han ikke rydder de fra utenfor vinduet, så ville jeg etter et par dager kastet de i søpla. Jeg har aldri gått så langt med min ;-) Han har endt opp med å rydde.

Når du går hjemme så kan du ta felles husarbeidsoppgaver :) Det er jo som du sier rimelig at du gjør mer enn han når han jobber mer :) MEN når han "lager arbeid" for deg ved å slenge ting rundt omkring, så skal du IKKE rydde det opp. Hvorfor gjør han dette? Kjenner jeg blir en smule provosert.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 6710f...7c1

Gode tips, men hvis jeg kaster det ut vinduet havner det enten i naboens hage eller ut på veien. Vi har ikke egen hage :P så hadde jeg gjort det så hadde vi fått sure naboer eller så måtte jeg ut og kjøpe nye klær fordi hans er blitt overkjørt :P

Tror han bare legger det fra seg fordi han ikke ser alt arbeidet det til slutt blir å løpe rundt å rydde etter han. Det er jo "bare" en dorull der, en boxer der, noe innstørket mat på tallerkenen der, noen sokker der, og noen skittne klær her og der. En og en er det ikke så mye. Men bruker godt med tid på å samle sammen, rydde opp, vaske og sortere.

Gjest Runforit
Skrevet

Haha. Been there done that. Var det en ting jeg lærte så var det at masing ikke hjelper. Det er noe som slår inn når en begynner å mase; underbevisstheten hans slå seg vrang.

For min del så kom det til et punkt der jeg totalt eksploderte! Jeg sa at jeg nektet å være hushjelper hans og at han fikk meg til å føle meg som en jævla masekjerring og det gidder jeg ikke å være. At det er like mye hans ansvar å rydde og da spesielt hans eget rot. Så etter at stormen hadde lagt seg og han forsto at sånn som det var nå så tærte det faktisk på forholdet så satt vi oss ned og kommuniserte.

Han er faktisk roteblind. Han ser ikke rot på samme måte som meg. Han kan si at kjøkkendisken er ren og fri for smuler og matrester inntil jeg fysisk viser han at det ikke er rent. Det er helt merkelig, men jeg måtte bare innse at for at ting skulle endres så måtte jeg finne på noe lurt for at han skulle klare å se hva som måtte gjøres.

Det første jeg gjorde var å lage en liste og innføre en fast vaskedag. Han ble stresset de dagene jeg sa at i dag skal vi vaske så derfor ble det lettere for han å forholde seg til en fast dag.

På vaskedagen så spurte jeg hva han ville gjøre; vaske gulv og skifte på sengen eller tørke støv og vaske badet. Han valgte gulv og sengetøy og gjør det fast hver uke nå.

I tillegg har vi liste med dagens plikter. I stedenfor å lage en megalang liste skrev jeg ned et par ting hver dag.

* Ta søpla

* Vaske opp

* Henge opp klær

De var ganske fasinerende hvor raskt han begynte å endre atferd rundt rydding. Om han f.eks ikke la skittentøyet i skittentøyskorgen så vasket jeg det ikke og ofte la jeg det skitne tilbake med det rene. Når han reagerte så svarte jeg enkelt: er det ikke i skittentøyskorgen så er det heller ikke skittent og vaskes ikke.

I dag trenger han ikke liste lenger. Han begynte bare å gjøre tingene av seg selv. I tillegg er det viktig å skryte masse når han gjør ting, spesielt på eget intiativ(selv om han faktisk kommer som en stolt hane den dag i dag når han gjort noe så enkelt som å vaske opp :P Da sier jeg alltid: Så flink du er!!!)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Fordel arbeidsippgavene i hjemmet. Gi han en skitten tallerken til middagen (du gikk ut i fra at den kunne brukes flere ganger da den stod på kjøkken benken). Som nevnt over, vask kun de klærne som ligger i skittentøyskurven (det funker, prøvd det selv). Arranger ryddetid når dere begge er tilstede (ikje opplys om det på forhånd). Du kan og rydde dine ting og legge hans i en haug/poser så kan han rydde det selv. True med å kaste ting som ligger slengt på gulvet eller lignende...

Det øverste her har jeg tenkt på faktisk. Har skrevet ned hva som må gjøres hver dag/uke/mnd osv. Har vist det til han, men han er av den oppfatning av at fordi han jobber 1-2 dager (varierer) mer enn meg så skal jeg gjøre alt sammen! For jeg "gjør jo ingenting uansett". Han legger heller ikke så mye merke til jobbingen min siden jeg jobber kveld. Så jeg sover når han drar, og når jeg kommer hjem så har han bare slumret noen timer på sofaen. Så han merker vel ikke at jeg faktisk har endel jobb selv.

Det med å kun vaske det i kurven skal jeg prøve. Da blir det nok litt lettere for meg å vite hva jeg skal vaske og det er ryddigere. Problemet er at han også legger fra seg klær han skal bruke senere på gulvet. Han bytter fra dress til slappe av-klær hjemme eller jeans, og dette legger han fra seg midt på gulvet. Når jeg spør hvorfor han ikke legger det til vask eller i skapet sier han bare at han skal jo bruke det i morgen eller etter jobb uansett. Men skapet er jo rett ved siden!

Ryddetid skal jeg også forsøke. Nå når han kommer hjem har jo jeg ryddet alt allerede. Kanskje han vil føle det bedre med ryddingen om vi gjør litt sammen. Han ser jo aldri hvor mye tid det faktisk tar.

AnonymBruker
Skrevet

Skriv en liste til han, "gjør dette i dag og hvis du er flink så får du en bj etterpå" ;)

Haha! Men det får han så ofte han vil uansett. Vi har mye sex og jeg gir mye bj utenom det. Så det vil nok ikke være særlig til "gulrot" for han.

Skrevet

Jeg hadde blitt så irritert! Skjønner han ikke selv at han oppfører seg som et barn? Jeg hadde nektet å rydde opp etter ham, og sagt klart i fra at jeg ikke vil være moren hans. Det må jo påvirke forholdet deres, at du stadig må gå og plukke opp etter ham og passe på ham som en fireåring? Dere skal være to voksne i et forhold, ikke et barn og en barnevakt.

Om han ikke skjønner hvor mye arbeid det er kan du jo si at han får ansvaret for alt i en uke, så kan han se selv.

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Det øverste her har jeg tenkt på faktisk. Har skrevet ned hva som må gjøres hver dag/uke/mnd osv. Har vist det til han, men han er av den oppfatning av at fordi han jobber 1-2 dager (varierer) mer enn meg så skal jeg gjøre alt sammen! For jeg "gjør jo ingenting uansett". Han legger heller ikke så mye merke til jobbingen min siden jeg jobber kveld. Så jeg sover når han drar, og når jeg kommer hjem så har han bare slumret noen timer på sofaen. Så han merker vel ikke at jeg faktisk har endel jobb selv.

Det med å kun vaske det i kurven skal jeg prøve. Da blir det nok litt lettere for meg å vite hva jeg skal vaske og det er ryddigere. Problemet er at han også legger fra seg klær han skal bruke senere på gulvet. Han bytter fra dress til slappe av-klær hjemme eller jeans, og dette legger han fra seg midt på gulvet. Når jeg spør hvorfor han ikke legger det til vask eller i skapet sier han bare at han skal jo bruke det i morgen eller etter jobb uansett. Men skapet er jo rett ved siden!

Ryddetid skal jeg også forsøke. Nå når han kommer hjem har jo jeg ryddet alt allerede. Kanskje han vil føle det bedre med ryddingen om vi gjør litt sammen. Han ser jo aldri hvor mye tid det faktisk tar. Anonymous poster hash: 601df...382

Hehe, akkurat det samme sier mannen min. Vi løste det med å ha en stol ved sengen der han kunne legge klærne. En må rett og slett innse at når det kommer til å organisere alt av klær så ser ikke menn det på samme måte som oss. At han mener det er teit å brette en jeans og legge det inn i skapet når han allikevel skal bruke det dagen etterpå er faktisk litt logisk selv om det for en ryddig kvinne er vanskelig å se.

Kommer det for mye klær på stolen så sier jeg at han må brette det som ikke skal brukes eller slenge det som er skittent i skittentøyskorgen. Det funker som gull. Aldri mer klær på gulvet :)

PS: vaskedagen gjør vi alltid sammen. Skrur opp musikk og gjør det felles. Da er det lettere for han å gjøre det enn alene.

Endret av Runforit
AnonymBruker
Skrevet

Du må "ta ham" i gjerningsøyeblikket. I det han reiser seg etter å ha spist, spør på en bestemt måte: hva med oppvaska di? Når han setter søpla ut på terrassen, si: Nei! Søppel hører ikke hjemme på terrassen! Ta det med ut! Og ikke gi deg på at han skal gjøre det før det er gjort. Når han slenger boxere på gulvet, be ham plukke dem opp. Du må gjøre det i samme øyeblikk som det skjer, for da vil han etter noen ganger tenke over at han gjør det, fordi han er vant med at du kommenterer det. Så vil han, forhåpentligvis, gjøre det av seg selv. Etter hvert blir det ikke nødvendig å si noe, bare se på ham, si navnet hans når han gjør det med en spørrende mine - underforstått: "du har vel ikke tenkt til å gjøre det jeg tror du har vel?".

Brukte den metoden da jeg var lærer på ungdomsskole, og de aller fleste slabbedaskene viste forbedring etter en stund. Klasserommet vårt var som regel strøkent før elevene gikk for dagen hvis det var jeg som hadde siste time ;)

Men du må være bestemt, ha bein i nesa og ikke gi deg.

Anonymous poster hash: 765c4...cfe

Skrevet

Haha! Men det får han så ofte han vil uansett. Vi har mye sex og jeg gir mye bj utenom det. Så det vil nok ikke være særlig til "gulrot" for han. Anonymous poster hash: 601df...382

Hva med sanksjon, du orker ikke sex/bj fordi det er så mye rot overalt?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Been there done that. Var det en ting jeg lærte så var det at masing ikke hjelper. Det er noe som slår inn når en begynner å mase; underbevisstheten hans slå seg vrang.

For min del så kom det til et punkt der jeg totalt eksploderte! Jeg sa at jeg nektet å være hushjelper hans og at han fikk meg til å føle meg som en jævla masekjerring og det gidder jeg ikke å være. At det er like mye hans ansvar å rydde og da spesielt hans eget rot. Så etter at stormen hadde lagt seg og han forsto at sånn som det var nå så tærte det faktisk på forholdet så satt vi oss ned og kommuniserte.

Han er faktisk roteblind. Han ser ikke rot på samme måte som meg. Han kan si at kjøkkendisken er ren og fri for smuler og matrester inntil jeg fysisk viser han at det ikke er rent. Det er helt merkelig, men jeg måtte bare innse at for at ting skulle endres så måtte jeg finne på noe lurt for at han skulle klare å se hva som måtte gjøres.

Det første jeg gjorde var å lage en liste og innføre en fast vaskedag. Han ble stresset de dagene jeg sa at i dag skal vi vaske så derfor ble det lettere for han å forholde seg til en fast dag.

På vaskedagen så spurte jeg hva han ville gjøre; vaske gulv og skifte på sengen eller tørke støv og vaske badet. Han valgte gulv og sengetøy og gjør det fast hver uke nå.

I tillegg har vi liste med dagens plikter. I stedenfor å lage en megalang liste skrev jeg ned et par ting hver dag.

* Ta søpla

* Vaske opp

* Henge opp klær

De var ganske fasinerende hvor raskt han begynte å endre atferd rundt rydding. Om han f.eks ikke la skittentøyet i skittentøyskorgen så vasket jeg det ikke og ofte la jeg det skitne tilbake med det rene. Når han reagerte så svarte jeg enkelt: er det ikke i skittentøyskorgen så er det heller ikke skittent og vaskes ikke.

I dag trenger han ikke liste lenger. Han begynte bare å gjøre tingene av seg selv. I tillegg er det viktig å skryte masse når han gjør ting, spesielt på eget intiativ(selv om han faktisk kommer som en stolt hane den dag i dag når han gjort noe så enkelt som å vaske opp :P Da sier jeg alltid: Så flink du er!!!)

Min er ikke roteblind. Han ser rotet. Synes det er ekkelt/fælt/irriterende osv. Men å faktisk gjøre noe med det, nei. Det får han ikke til. Han er som et stort barn noen ganger.

Kjenner jeg ble skikkelig inspirert av dette innlegget. Kanskje det vil fungere for oss også. Jeg holder på å gå på veggen nå hvertfall.

Er bare litt bekymret for at han skal ro seg unna med at han er trøtt/sliten etter jobb, og i helgen går hvertfall ikke for da skal man lade opp til uka. Derfor er jeg litt redd for at vaskedagen vil bli utsatt helt til jeg blir gal og gjør det selv.

Gjest Steamboat
Skrevet (endret)

Noen ganger må man bare innse at ting er som de er.

WTF? Folk som aldri rydder er snyltere.

Endret av Steamboat
AnonymBruker
Skrevet

Hva med sanksjon, du orker ikke sex/bj fordi det er så mye rot overalt?

Jeg er veldig glad i sex/bj selv, så det ville bare gått ut over meg også. I tillegg til at jeg ikke liker ideen om å bruke sex som belønning eller straff. Det er jo noe vi gjør fordi vi er glad i hverandre og har lyst på hverandre, blir dumt om vi skal tenke på det på en annen måte enn det. Tror det kan drepe litt lyst i lengden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, akkurat det samme sier mannen min. Vi løste det med å ha en stol ved sengen der han kunne legge klærne. En må rett og slett innse at når det kommer til å organisere alt av klær så ser ikke menn det på samme måte som oss. At han mener det er teit å brette en jeans og legge det inn i skapet når han allikevel skal bruke det dagen etterpå er faktisk litt logisk selv om det for en ryddig kvinne er vanskelig å se.

Kommer det for mye klær på stolen så sier jeg at han må brette det som ikke skal brukes eller slenge det som er skittent i skittentøyskorgen. Det funker som gull. Aldri mer klær på gulvet :)

PS: vaskedagen gjør vi alltid sammen. Skrur opp musikk og gjør det felles. Da er det lettere for han å gjøre det enn alene.

Vi har en benk rett ved siden av sengen hvor jeg pleier å brette sammen morgenkåpen min dersom jeg har en rolig morgen. Jeg har sagt at han fint kan legge klærne sine der. Men han gjør det ikke. Det havner alltid på gulvet. Så jeg legger det opp. I tillegg så havner det bare mer og mer klær der. For han glemmer at det er der og henter nytt, eller så skal han kanskje bruke det til helgen (selv om det er midt i uka) osv. Men kanskje jeg skal prøve å bli litt strengere.

Men ja, dette med vaske og ryddedag var en god ide som jeg skal ta opp med han. Vet at han også blir gal når det er rotete her, men han har det vel ganske behagelig når det er fint når han kommer hjem, så han ser ikke det store problemet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt så irritert! Skjønner han ikke selv at han oppfører seg som et barn? Jeg hadde nektet å rydde opp etter ham, og sagt klart i fra at jeg ikke vil være moren hans. Det må jo påvirke forholdet deres, at du stadig må gå og plukke opp etter ham og passe på ham som en fireåring? Dere skal være to voksne i et forhold, ikke et barn og en barnevakt.

Om han ikke skjønner hvor mye arbeid det er kan du jo si at han får ansvaret for alt i en uke, så kan han se selv.

Jeg er irritert og jeg har sagt ifra. Men det går ikke helt inn. Han tenker litt som om at det er min jobb å gjøre ALT siden han jobber mer, siden det uansett er så "lite" å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...