Gå til innhold

Omsorgslønn for barn med spesielle behov?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er mor til ett barn med autisme, skole ringer stadig vekk-hun må hentes og diverse møter stadig vekk.

Er i full jobb men inser nå at dette faktisk ikke går lenger.Er utslitt.

Hva er egentlig satsene på omsorgslønn? er alene om omsorgen, men med avlastning fra familie innimellom. Har boliglån som alle andre og lurer på hvordan jeg skal få dette til å gå rundt hvis jeg ikke er i jobb… samtidig er hun jo barnet mitt og må gå foran alt.

Andre som er alene med ett barn med spesielle behov og som kan fortelle meg om hvordan økonomien kan gå rundt?

Anonymous poster hash: 6e868...e6c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Omsorgslønn regnes ut og gis av kommunen, men det er forskjellig fra sted til sted hva de legger til grunn når de vurderer det. Her vi bor gis det på timesbasis og timelønna er 130kr (skattbar inntekt).

Vi har et barn med spesielle behov som krever tilsyn 24/7 og som er vanskelig å håndtere. Det er i seg selv en fulltidsjobb. Kommunen ga oss veldig lite omsorgslønn først og nå har de tatt fra oss alt.

Hvis du ikke har søkt fra før så bør du søke hjelpestønad, den gir mye mer enn omsorgslønna (men søk begge deler).

Anonymous poster hash: 8659f...03e

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke hjelpe med noe konkret, men her hvor jeg bor har det vært avdekket at det er STORE forskjeller fra kommune til kommune hvor mye hjelp man får. En av mine nabokommuner er rausere enn her hvor jeg bor, og mange velger derfor å flytte dit når de kommer i din situasjon. Det kan være verdt å undersøke hvis du ikke får hjelp der du bor.

Anonymous poster hash: 7ef98...a16
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, egentlig føler jeg vi er uten rettigheter, at vi skal klare oss selv og ikke basere oss på andre.

Kanskje en nattevakt stilling hadde vært noe? på 24.7.. savner litt omtanke og forståelse i dette samfunnet, ingen som har garanti.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet 100% En lærer mente jeg burde redusere til 50%. Det sa han i et ansvarsgruppemøte. Som deg var jeg alene med den daglige omsorgen og i tillegg så hadde jeg lang reisevei til jobb. Boliglån og økonomi gjorde at jeg ikke kunne redusere stillingen min. Den var heldigvis så fleksibel at jeg kunne jobbe inn timer når ungene var hos faren sin. Som deg så var det en del møter og behandling på dagtid vedrørende barnet.Vi gikk hos BUPA og en fantastisk behandler så at vi trengte mer hjelp. De hadde ikke de økonomiske ressursene så de henvendte seg til barnevernet. Fikk 15 timer støttekontakt i uka som var i sammen med barnet etter skoletid. Noen måneder fikk jeg også pleiepenger sånn at jeg kunne begynne et par timer senere på jobb uten å måtte jobbe det inn. Støttekontakten hadde vi i 3 år og det var virkelig en ressursperson.

Må legge til at for oss ble det en positiv utvikling på situasjonen. Årsaken til det spesielle behovet blir aldri borte, men vi fikk jobbet med de verste konsekvensene og etter hvert ble situasjonen sånn nogenlunde håndterbart. Du er i en helt annen situasjon. Din er permanent.

Vil bare sende deg en styrkende klem for det trenger du.

Anonymous poster hash: 8a0c1...c74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, min situasjon er permanent, men jeg gir aldri opp fordi jeg elsker mitt barn.

Føler det så urettferdig at det ikke finnes en kur eller medisin mot autisme, men men- takk for gode ord og klem.

AnonymBruker
Skrevet

Håper du har søkt om hjelpestønad og eventuelt grunnstønad.. Du kan jo også søke om utvidet antall omsorgsdager om det kan hjelpe på.. Ellers blir det opp til den enkelte kommune om du fyller vilkår for å få omsorgspenger og evt. hvor mye du får...

Anonymous poster hash: ba617...2f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...