Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søkt på en stilling på jobb. En sa jeg burde be om søkerlista til denne. Er det negativt hvis jeg spør etter denne?

Anonymous poster hash: 023d9...bad

AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr egentlig offentlig søkerliste? At man kan finne ut hvem de andre som søker er?

Anonymous poster hash: 72695...f60
  • Liker 2
Gjest Naria
Skrevet

Tenker du på utvidet søkerliste TS? Den kan man be om derom man har søkt jobben. Her vil alle søkere komme frem, sammen med hvilken bakgrunn de har. Det er veldig vanlig å be om slike lister.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er på ingen måte negativt. Jeg gjorde det nettopp når jeg hadde søkt på en jobb i staten :)

Skrevet

Jeg ber alltid om utvidet søkerliste. Greit å vite hva som er konkurransen og om man har en sjans. :)

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig i det offentlige. Helt uvanlig i det private (som ikke gir ut søkerlister vanligvis)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker å be om det, spesielt i det offentlige da det ofte allerede er en person der som har stillingen. Greit å vite om en skal innstille seg på å komme til intervju eller ikke.

Anonymous poster hash: 6a6c7...75e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde dette på et par jobber. Veldig nyttig å få se hvem man konkurrerer mot. Da kan man spisse søknaden sin til neste gang, eller forberede seg bedre dersom man blir innkalt til intervju.

Anonymous poster hash: 68d32...e4a
AnonymBruker
Skrevet

De poster vel ikke vitnemål der?

Anonymous poster hash: d2a60...3b6

Gjest Naria
Skrevet

De poster vel ikke vitnemål der?

Anonymous poster hash: d2a60...3b6

Nei, selvsagt ikke. Det står navn, alder og det søkeren har oppgitt som utdanning og arbeidserfaring på CV'en.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Bare litt nysgjerrig, men er det også greit å be om begrunnelse for hvorfor du ikke ble innkalt til intervju? Og hvorfor du ikke ble ansatt, hvis en som har lavere utdanning enn deg blir ansatt? Jeg har ikke opplevd dette, men en venninne av meg er oppgitt over at andre som har lavere utdannelse enn henne og mindre relevant erfaring blir ansatt, og hun ble ikke innkalt til intervju en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Det står navn, alder og det søkeren har oppgitt som utdanning og arbeidserfaring på CV'en.

På noen søkerlister kommer det med karaktersnitt fra VGS og universitetet, typisk fra elektronisk søkeskjema og CV hvor man er spurt om karaktersnitt.

Anonymous poster hash: c5914...78e

AnonymBruker
Skrevet

På noen søkerlister kommer det med karaktersnitt fra VGS og universitetet, typisk fra elektronisk søkeskjema og CV hvor man er spurt om karaktersnitt.

Anonymous poster hash: c5914...78e

OK, det er helt sikkert riktig, selv om jeg aldri har opplevd det.

Anonymous poster hash: 7b8ca...093

Skrevet

Bare litt nysgjerrig, men er det også greit å be om begrunnelse for hvorfor du ikke ble innkalt til intervju? Og hvorfor du ikke ble ansatt, hvis en som har lavere utdanning enn deg blir ansatt? Jeg har ikke opplevd dette, men en venninne av meg er oppgitt over at andre som har lavere utdannelse enn henne og mindre relevant erfaring blir ansatt, og hun ble ikke innkalt til intervju en gang.

Du kan alltid be om det, betyr jo ingenting i praksis. Men du kommer ikke nødvendigvis til å få noe fornuftig svar.

Hvis du gjør ett dårlig intervju eller vi avdekker "feil" på deg, har vi ingen motivasjon for å starte en diskusjon med deg eller fortelle deg sannhetsotd. Men kommer hun ikke inn til intervju, må hun gå igjennom søknaden og cv en sin igjen.

Det er nok der det butter; hun klarer ikke selge kompetansen sin.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan alltid be om det, betyr jo ingenting i praksis. Men du kommer ikke nødvendigvis til å få noe fornuftig svar.

Hvis du gjør ett dårlig intervju eller vi avdekker "feil" på deg, har vi ingen motivasjon for å starte en diskusjon med deg eller fortelle deg sannhetsotd. Men kommer hun ikke inn til intervju, må hun gå igjennom søknaden og cv en sin igjen.

Hvordan avdekker dere feil på mennesker og hva gir deg rett til fortelle andre sannhetsord? .. Skal grundig kartlegging til og med den holdningen du har skal jeg fortelle deg ett sannhetsord: Bli mer ydmyk.

Anonymous poster hash: 2b264...814

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at min venninne skriver veldig gode søknader, hun har fått hjelp og veiledning av en profesjonell til akkurat dette. Men jeg skjønner ikke helt hvordan de kunne avdekke "feil" ved min venninne, uten å ha møtt henne eller sett på cven hennes? Det eneste de hadde var en søknad. Og grunnen til at hun stusset , var at stillingsannonsen krevde en Master, men likevel valgte de å ansette en med bachelor, uten særlig relevant erfaring. Det skal sies at vedkommende som fikk jobben var i slekt med noen som var høyt oppe på arbeidsplassen. Dette skjedde innenfor det offentlige. Jeg tror hensikten til min venninne var å avdekke diskriminering enn feil ved seg selv.

Anonymous poster hash: 2822e...5cb

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at min venninne skriver veldig gode søknader, hun har fått hjelp og veiledning av en profesjonell til akkurat dette. Men jeg skjønner ikke helt hvordan de kunne avdekke "feil" ved min venninne, uten å ha møtt henne eller sett på cven hennes? Det eneste de hadde var en søknad. Og grunnen til at hun stusset , var at stillingsannonsen krevde en Master, men likevel valgte de å ansette en med bachelor, uten særlig relevant erfaring. Det skal sies at vedkommende som fikk jobben var i slekt med noen som var høyt oppe på arbeidsplassen. Dette skjedde innenfor det offentlige. Jeg tror hensikten til min venninne var å avdekke diskriminering enn feil ved seg selv.

Anonymous poster hash: 2822e...5cb

Dette er meg, trykket på ab ved en feil.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg har søkt jobb i kommunen, fylket eller staten har jeg alltid fått søkerliste med alle søkeres navn, alder, utdannelse og arbeidserfaring. Men når jeg har søkt i butikk og lignende så har jeg sjeldent fått det, og sjeldet hørt noe mer enn "søknad motatt".

Her i kommunen får de fleste jobb igjennom bekjentskap, man kan ha en mye bedre utdannelse og masse erfaring, men en nyutdannet kommer foran om de kjenner sjefen. Klager man så "gjorde man et dårlig inntrykk på intervjuet".

Anonymous poster hash: d9465...013

Skrevet

I offentlig sektor skal en (ihh. forvaltningsloven) føre søkerliste. Vanlig søkerliste innholder navnet til søkerne, i utvidet søkerliste står i tillegg deres utdannelse og bagrunn. En sjelden gang kan en be om å ikke stå på søkerlisten, men dette gjelder stort sett de øverste stillingene og en skal ha god grunn for å slippe.

I det private næringsliv (butikker osv) finnes ikke slike.

Gjest Naria
Skrevet

I offentlig sektor skal en (ihh. forvaltningsloven) føre søkerliste. Vanlig søkerliste innholder navnet til søkerne, i utvidet søkerliste står i tillegg deres utdannelse og bagrunn. En sjelden gang kan en be om å ikke stå på søkerlisten, men dette gjelder stort sett de øverste stillingene og en skal ha god grunn for å slippe.

I det private næringsliv (butikker osv) finnes ikke slike.

Man kan vel ikke reservere seg mot å stå på utvidet søkerliste, bare den offentlige?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...