Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en jente på 21 år. Bor hjemme for øyeblikket og jobber.

Synes det er på tide å flytte ut, og har lyst å flytte til Bergen. (Bor 1,5 time unna). Jeg har fått hørt at det kanskje lønner seg å kjøpe istedenfor å betale leie ut i "løse lufta."... Foreldrene mine har sagt at de kanskje kan låne for meg, men at vi får se.

Hva mener dere? Jeg er jo nødt å skaffe meg en jobb først da.

Anonymous poster hash: 1e82b...3d7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vent!

Ingen god idee å kjøpe noe som helst hvis du ikke vet at du skal bo der i allfall i 5 år. Når du er 21 og ikke engang har en fast jobb dit du tenker å flytte, så er det iallfall utenkelig å få lån.

Flytt hjemmefra, absolutt på tide når du er 21, men ikke begynn med å kjøpe noe. Lei og finn litt mer ut av både hva du skal bli (høres jo ikke ut som du har særlig utdannelse heller) og hvor du faktisk har lyst til å bo. Mye enklere å flytte med litt inbo enn å måtte selge!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg alltid å kjøpe. Da betaler du ned til deg selv istedenfor å betale til noen andre. Husk at alt du betaler ned på lånet er med på å styrke egenkapitalen din senere i livet.

Når du eier ditt eget har du også frihet til å pusse opp akkurat som du selv vil - samt at du slipper å forholde deg til en utleier.

Anonymous poster hash: 57c95...a54
AnonymBruker
Skrevet

Bo hjemme til du får råd til å kjøpe. Det er lettere å spare opp egenkapital når du slipper å betale husleie. Du får heller ikke lån uten å ha jobb og egenkapital først :)

Hvis følelsen av selvstendighet har noe å si oppi det hele, så er det enda mer uselvstendig å ta opp lån i foreldrene dine sitt navn eller la foreldrene dine betale husleie for deg, enn å bo hjemme mens du jobber og sparer opp penger.

Anonymous poster hash: 807dc...5db
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er feil. Hvorvidt det lønner seg å kjøpe eller leie avhenger av mange faktorer, som blant annet størrelse på leien, renteomkostninger, prisstigning/nedgang på bolig, generell inflasjon, hvor lenge en skal bo der osv.

Det lønner seg alltid å kjøpe. Da betaler du ned til deg selv istedenfor å betale til noen andre. Husk at alt du betaler ned på lånet er med på å styrke egenkapitalen din senere i livet.

Når du eier ditt eget har du også frihet til å pusse opp akkurat som du selv vil - samt at du slipper å forholde deg til en utleier.

Anonymous poster hash: 57c95...a54

Anonymous poster hash: 78624...602

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du trenger å sresse med å kjøpe noe når du er 21 år. Hvem vet hva slags retning livet ditt vil ta? Kanskje får du deg jobb i en annen kommune enn du hadde planlagt, eller du møter en person som du vil flytte sammen med?

Flytt gjerne ut, lei rimelig i noen år mens du jobber og sparer opp egenkapital. Kanskje finner du ut at du vil studere (mer), eller prøve noe helt annet? Da er det greit å ikke være bundet av et huslån som krever stor inntekt. Kanskje finner du drømmejobben et helt annet sted? Men det kan være fint å komme seg ut av foreldrenes hus, og se hva som skjer :)

Anonymous poster hash: bfa19...707
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp deg et gammelt hus/leilighet som du kan pusse opp. og ser potensiale i. Kan tjene godt på sånt. Sånt kan du få for en billig penge om det ikke er andre som ser potensiale :) kjøpe et ny oppusset hus eller leilighet vil som regel gå for takst eller over takst. Så kikk på nette etter noe og gå på visning endel ganger før du kjøper :)

Anonymous poster hash: 4c430...caf
Skrevet

Kjøp deg et gammelt hus/leilighet som du kan pusse opp. og ser potensiale i. Kan tjene godt på sånt. Sånt kan du få for en billig penge om det ikke er andre som ser potensiale :) kjøpe et ny oppusset hus eller leilighet vil som regel gå for takst eller over takst. Så kikk på nette etter noe og gå på visning endel ganger før du kjøper :)

For alle har tid, penger og ikke minst kunnskap og ferdigheter til å pusse opp et hus/leilighet? Eller i det hele tatt klarer å skille mellom en god mulighet og et pengesluk? Dette er en fin mulighet for mennesker som vet hva de skal se etter, og vet hvordan man effektivt kan pusse opp leiligheter. Noe de fleste desverre ikke kan. Beklager om jeg skyter ned forslaget ditt, men må være litt brutal realist.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Flytt ut, lei billig og legg deg opp noen penger.

Det å kjope i en by man ikke slår seg til ro i er jo helt greit. Jeg har leid ut leiligheten min i to år nå (var 22 da jeg kjopte) og bruker leieinntekten på leie der jeg er, samt noe lånekostnader. Boligen har også steget i pris - var gunstig for meg uansett.

Men det er mange faktorer som spiller inn ift. kjop. Man skal ha kunnskap nok om markedet til å gjore en god investering - det har ikke de fleste når de er 21 (jeg er heldig med foreldre som har det og er i markedet).

Anonymous poster hash: 71186...22e
AnonymBruker
Skrevet

Dette med at det alltid lønner seg å kjøpe fremfor å leie, og at å leie er å kaste penger ut i lufta, er noe folk som ikke forstår så mye økonomi sier, litt som med dem som genuint tror at det alltid "lønner seg å ha lån".

Å leie er ikke å kaste penger ut i lufta, det er å betale for å bo. Det må du uansett gjøre. Å leie gir deg mer fleksibilitet enn å eie, det er ofte en fordel i din alder hvis man vil reise litt, dra på utveksling eller bare flytte til en annen by. Dessuten vil gjerne de faste kostnadene dine være lavere enn ved å kjøpe, husk at det koster mye penger å vedlikeholde en bolig, i tillegg til kommunale utgifter osv. Til gjengjeld kan man legge seg opp noe verdi ved å betale på et boliglån, men man er på ingen måte garantert en verdistigning, selv om mange tror det. Og man er langt mer bundet økonomisk.

Hvis det passer i livssituasjonen din, det kan henge sammen økonomisk og du har en tidshorisont på ca fem år, kan det være en god løsning å kjøpe fremfor å leie. Men du skal aldri kjøpe bolig fordi folk rundt deg sier at det er økonomisk smartere, for de er dessverre ofte folk som ikke vet hva de snakker om.

Anonymous poster hash: b926b...326

• Liker 3
Gjest Ciegus
Skrevet

Dette kan også være oppskriften på økonomisk katastrofe.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er et alternativ da kjøttklump. Hele poenget er jo at du skal få snekkere med erfaring til og pusse og leiligheten som du har kjøpt billig. Male, rive, rydde osv kan man gjøre selv og det tjener man faktisk godt på og gjøre selv. For sånt tar tid. Må nå si at du ikke er den skarpeste kniven i skuffen når det kommer til kjøp av leilighet. Men for all del.. Kjøp et hus som er ferdig. Det tjener du godt på.

Økonomisk katastrofe. selvfølgelig vet du aldri hva som er bak en vegg osv, men har du en som går igjennom huset/leiligheten før du kjøper så vet du stort sett hva som kan være galt utenom hva som er i veggene. Hurra for smarte folk på KG! Og god erfaring med hus/leilighet kjøp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette med at det alltid lønner seg å kjøpe fremfor å leie, og at å leie er å kaste penger ut i lufta, er noe folk som ikke forstår så mye økonomi sier, litt som med dem som genuint tror at det alltid "lønner seg å ha lån".

Å leie er ikke å kaste penger ut i lufta, det er å betale for å bo. Det må du uansett gjøre. Å leie gir deg mer fleksibilitet enn å eie, det er ofte en fordel i din alder hvis man vil reise litt, dra på utveksling eller bare flytte til en annen by. Dessuten vil gjerne de faste kostnadene dine være lavere enn ved å kjøpe, husk at det koster mye penger å vedlikeholde en bolig, i tillegg til kommunale utgifter osv. Til gjengjeld kan man legge seg opp noe verdi ved å betale på et boliglån, men man er på ingen måte garantert en verdistigning, selv om mange tror det. Og man er langt mer bundet økonomisk.

Hvis det passer i livssituasjonen din, det kan henge sammen økonomisk og du har en tidshorisont på ca fem år, kan det være en god løsning å kjøpe fremfor å leie. Men du skal aldri kjøpe bolig fordi folk rundt deg sier at det er økonomisk smartere, for de er dessverre ofte folk som ikke vet hva de snakker om.

Godt å se at noen har skjønt det! :)

Jeg har selv gjort teoretiske beregninger for hvorvidt det vil lønne seg å kjøpe eller leie ut fra ulike betingelser, da jeg studerte økonomi, og det er langt i fra alltid at det lønner seg å eie.

Jeg får litt vondt inni meg hver gang noen sier at de "heller vil betale til seg selv enn å betale ned lånet til noen andre". Hallo? Jeg har erfaring med utleie selv, og det er heller sjelden at leien dekker mer enn rentene til boliglånet, så tro det eller ei, men pengene går ikke rett i lomma på utleier!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring med utleie selv, og det er heller sjelden at leien dekker mer enn rentene til boliglånet, så tro det eller ei, men pengene går ikke rett i lomma på utleier!

"Heller sjelden" at leien dekker mer enn renter på lånet er vel å dra det litt langt...Leieinntekten min er ca 5 ganger rentene mine og for alle jeg kjenner som leier ut er det en god margin, der rentene sjelden tilsvarer mer enn 1/3. Det er jo avhengig av om man har tatt seg noe "vann over hodet" ved anskaffelse av bolig og er belånt til pipa.

Men jeg er enig i det du sier - man skal ikke nekte å leie av prinsipp, for man kan finne seg overraskende "skvist" som eier også. Det hele kommer an på flere ting. I TS' tilfelle har hverken hun eller foreldre solid egenkapital, og da er det nok ikke tid for det enda. Det er også iblant kjedelig å lene seg fullstendig på familie når man helst burde begynne å bli selvstendig.

Anonymous poster hash: 71186...22e

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Det er et alternativ da kjøttklump. Hele poenget er jo at du skal få snekkere med erfaring til og pusse og leiligheten som du har kjøpt billig. Male, rive, rydde osv kan man gjøre selv og det tjener man faktisk godt på og gjøre selv. For sånt tar tid. Må nå si at du ikke er den skarpeste kniven i skuffen når det kommer til kjøp av leilighet. Men for all del.. Kjøp et hus som er ferdig. Det tjener du godt på.

Økonomisk katastrofe. selvfølgelig vet du aldri hva som er bak en vegg osv, men har du en som går igjennom huset/leiligheten før du kjøper så vet du stort sett hva som kan være galt utenom hva som er i veggene. Hurra for smarte folk på KG! Og god erfaring med hus/leilighet kjøp.

Kjære vene... Se rundt deg. Se på alle som går i fella med å kjøpe oppussingsobjekt, og ender opp med skyhøy gjeld, og uferdig hus. Det har ikke med hvor smart jeg er , det har med at mange uerfarne går på en smell og ikke greier å gjøre det så lønnsomt likevel. Du må forholde deg til realiteten, ikke hva som teoretisk er lønnsomt. Realiteten er at mange ikke greier å realisere det potensialet som ligger i et gammelt, billig hus.

Rådet ditt er like idiotisk som påstanden om at det alltid er lønnsomt å kjøpe. Mange forutsetninger må ligge til grunn!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Godt å se at noen har skjønt det! :)

Jeg har selv gjort teoretiske beregninger for hvorvidt det vil lønne seg å kjøpe eller leie ut fra ulike betingelser, da jeg studerte økonomi, og det er langt i fra alltid at det lønner seg å eie.

Jeg får litt vondt inni meg hver gang noen sier at de "heller vil betale til seg selv enn å betale ned lånet til noen andre". Hallo? Jeg har erfaring med utleie selv, og det er heller sjelden at leien dekker mer enn rentene til boliglånet, så tro det eller ei, men pengene går ikke rett i lomma på utleier!

Dette er da basis forståelse av økonomi, de fleste oppegående forstår at også utleier kan være hardt belånt. Likevel er da denne husleien et bidrag til at huseier står igjen med en solid egenkapital i boligen når gjelden er ferdig betjent. Eier man, så gjør man det samme for seg selv.

Anonymous poster hash: 30589...8d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel få som påstår at det alltid lønner seg å kjøpe, men tommelfingerregelen er fortsatt at det jevnt over lønner seg for de fleste. Man ofrer lite fleksibilitet om man kjøper bolig på et noenlunde attraktivt sted i en noenlunde attraktiv standard (dvs. ikke et rent oppussingsobjekt man ikke har kompetanse til å pusse opp) så dersom foreldrene vil hjelpe til med det så kan det være en grei investering for henne og/eller familien alt etter hva de blir enige seg i mellom.

Man kan helt fint leie ut for lengre perioder selv om man flytter for å studere et annet sted, så det behøver da på ingen måte å gå utover fleksibiliteten så lenge man passer på å kjøpe noe som ikke er katta i sekken med tanke på beliggenhet og standard.

Å betale penger for å bo må man uansett, men til syvende og sist er det på ingen måte det samme som å betale husleie, for til slutt er en nedbetalt bolig egenkapital man rett og slett ikke får når man leier.

Anonymous poster hash: 30589...8d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjære vene... Se rundt deg. Se på alle som går i fella med å kjøpe oppussingsobjekt, og ender opp med skyhøy gjeld, og uferdig hus. Det har ikke med hvor smart jeg er , det har med at mange uerfarne går på en smell og ikke greier å gjøre det så lønnsomt likevel. Du må forholde deg til realiteten, ikke hva som teoretisk er lønnsomt. Realiteten er at mange ikke greier å realisere det potensialet som ligger i et gammelt, billig hus.

Rådet ditt er like idiotisk som påstanden om at det alltid er lønnsomt å kjøpe. Mange forutsetninger må ligge til grunn!

Se deg rundt? Altså. Stort sett alle jeg kjenner som har pusset opp en gammelt hus har tjent på det. ufattelig at du sier det er mer lønnsomt og kjøpe et nytt hus istedenfor og pusse opp et gammelt et.

Dem som har tapt store penger på disse objektene er dem som blir tatt for temmelig dumme folk. Har en følelse at du er en fyr som kjøper et hus og finner ut etterpå at det er råte i taket og man trenger et helt nytt tak. klart sånne dumme personer taper penger på sånne oppussing prosjekter, men man kan da ikke gå ut ifra at alle er dumme og ikke greier å sjekke litt opp før man bruker millioner av kroner på et hus. huffamei. :sjokkert:

Folk må jo sjekke ut et hus før dem kjøper og det er det stort sett folk gjør.. utenom dem du snakker om.

Ikke lett og forstå seg på sånne som deg. Ja, se på sinnasnekkeren du ^^ Da kommer du langt. :laugh:

Gjest Ciegus
Skrevet

Se deg rundt? Altså. Stort sett alle jeg kjenner som har pusset opp en gammelt hus har tjent på det. ufattelig at du sier det er mer lønnsomt og kjøpe et nytt hus istedenfor og pusse opp et gammelt et.

Dem som har tapt store penger på disse objektene er dem som blir tatt for temmelig dumme folk. Har en følelse at du er en fyr som kjøper et hus og finner ut etterpå at det er råte i taket og man trenger et helt nytt tak. klart sånne dumme personer taper penger på sånne oppussing prosjekter, men man kan da ikke gå ut ifra at alle er dumme og ikke greier å sjekke litt opp før man bruker millioner av kroner på et hus. huffamei. :sjokkert:

Folk må jo sjekke ut et hus før dem kjøper og det er det stort sett folk gjør.. utenom dem du snakker om.

Ikke lett og forstå seg på sånne som deg. Ja, se på sinnasnekkeren du ^^ Da kommer du langt. :laugh:

Igjen: Kjære vene. Nå er det du som dummer deg ut her.

Jeg har ikke påstått at det alltid er økonomisk katastrofe å kjøpe gammelt og pusse opp. Det ser du hvis du leser. penget mitt er, at folk som kjøper bolig, er nettopp det: Folk. Noen av de er idioter. Noen kan ikke pusse opp. Noen tar dårlige avgjørelser. Noen er rett og slett uheldige.

Derfor er det riv, ruskende galt å gjøre slik som deg, å bombastisk påstå at man bør kjøpe gammelt, pusse opp og tjene på det. For nei, ikke alle tjener på det. Noen går på en smell. Og sånn er realiteten. Så før man gjør det, bør man vurdere om man har tid, ressurser og kapasitet til å gjøre noe sånt.

Nei, man kan ikke gå utifra at alle folk er dumme. Men man kan ikke gå utifra at alle folk er smarte. Og nettopp derfor er det idioti å bombastisk anbefale noe som kun passer de smarte.

Forstår du, eller vil du fortsatt innbille deg at du bor i en verden hvor alle som tar i mot rådene dine er smarte og heldige. Lykke til med det, i så fall. Det er jo tross alt ikke DU som må lide hvis folk går på en smell.

Alt jeg ville var å bringe inn en nyanse til din påstand - nettopp at det kan være økonomisk katastrofe å gjøre slik du foreslår. For det kan det, og det vet du, det bekreftet du nettopp selv. Du kan ikke nekte på det. Så hvorfor så sinna, og så ivrig på personangrep? :blomst:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det du sier her henger ikke på greip. Utgiftene du nevner må betales enten man eier eller leier, men ved å leie har man forutsigbarhet i form av at utgiftene er bakt inn i husleien. Ellers hadde utleier tapt penger på å leie ut boligen, og de færreste driver utleie av veldeighet... :)

Anonymous poster hash: 807dc...5db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...