Gå til innhold

Bra øvelse for utsiden av hofta og lår? Tips til min trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trener front og baksiden av lårene, samt innsiden og utsiden i de derre som man sitter i og enten pusher ut over, eller innover.

(husker aldri hva de heter...)

Hvilken øvelse kan jeg ta for å trene musklene lengere opp, altså rett på utsiden av hofta?

Bruker ligge på siden med rak kropp, så løfte det øverse benet. Er dette en ok øvelse? Men jeg kjenner det mest i rumpa egentlig....

- leg extention

- sittende lår curl

- benpress

- de to der man sitter og den ene skviser man innover, og den andre utover med bena. Om dere forstår hvilken jeg mener!

- Begynt med der man ligger på siden med rak kropp, og løfter det øverste bener opp mot taket.

Dette ok for ben/underkropp trening?

HATER utfall, selv om jeg vet det er bra... Det er bare noe med den øvelsen....Samme med knebøy, der kjenner jeg det mest i knærne.

Trener også rygg, armer. Bytter på underkropp/overkropp annen hver dag ca. Hvis jeg ikke trener hver dag, så trener jeg alt.

Mage trener jeg forresten alltid.

Går på powercombat (kampsport insiprert) og powerbalance. Og jogger/går for å trene kondis.

Åja, jeg er overvektig og vil ned i vekt, samt få en generellt bedre helse og styrke i kroppen!

Hehe, ble litt lengere enn jeg hadde tenkt! Men tar gjerne imot råd! Jeg er fryktelig utålmodig, blir fort inspirert med ikke like lett å holde ut. Denne gangen er planen å skaffe PT når det begynner bli tungt å komme seg på trening.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Denne, men bare gå sidelengs med bøyde knær. (gå dypt ned men ikke så dypt at du ikke kan gå sidelengs)

Elastic+band+exercise.gif

Anonymous poster hash: 4dc45...741
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener front og baksiden av lårene, samt innsiden og utsiden i de derre som man sitter i og enten pusher ut over, eller innover.

(husker aldri hva de heter...)

Min PT kalte det apparatet for "ja/nei-apparatet". ;)

Anonymous poster hash: 49f16...6bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min PT kalte det apparatet for "ja/nei-apparatet". ;)

Anonymous poster hash: 49f16...6bc

Haha knallbra navn på øvelsen :)

Anonymous poster hash: 4dc45...741

Skrevet

Å trene spesifikke muskler kommer ikke til å gi deg de resultatene du tror. Utsiden av låret og setet/hoften er muskler som stabiliserer og roterer foten inn og ut.

Slike øvelser er veldig bra som prehab eller rehab, og kanskje oppvarming/aktivering. Du bør uansett kjøre øvelser som aktiverer flere ledd samtidig, og som du kan laste med mer vekt. Det er det som gir mest overføringsverdi til andre ting som sport eller velvære. Og ikke minst en sprekere kropp.

Les denne norske artikkelen om knebøy: http://www.friskogfunksjonell.no/hvorfor-du-bor-ta-dype-kneboy/

Skrevet

Takk for innspill!

Forresten: hadde alvorlig grad av bekkenløsning under graviditet som fortsatt henger i. Råd?

Får vel ta de derre knebøyene da... ;)

Skrevet

Takk for innspill!

Forresten: hadde alvorlig grad av bekkenløsning under graviditet som fortsatt henger i. Råd?

Får vel ta de derre knebøyene da... ;)

En fysioterapeut burde hjelpe deg med det. Vanskelig å gi råd over internett.

Skrevet

Ok takk, tenkte kanskje noen hadde erfaring.

Sist sa de (fysio+lege) at man skulle undvike alle øvelser som trigger bekkenløsningsmerter. Men det er jo ganske mye....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...