Gå til innhold

Er ovnen selvrensende eller ikke? Bruke Mr. Muscle?

Anbefalte innlegg

Gjest Ciegus
Skrevet

Vi har en gammel Grepa-komfyr (10-13 år gammel, vil jeg tippe?). Mannen påstår at den skal være selvrensende, for det sa selgeren. Ergo har han ikke vasket inni den. Ikke forstår han konseptet med bakepapir heller... Så... Ja, den komfyren trenger desperat en vask! Vi skal flytte snart, så vi orker ikke kjøpe ny før vi flytter, og vil at komfyren skal se liiiitt representabel ut på visning. :ler:

Men hvordan vasker jeg den da, hvis den er selvrensende? På en bruksanvisning for grepa-komfyrer står det: "Er ovnen blitt mye tilsmusset, bør stekovnen renses

med stekovnsrens som er å få kjøpt i dagligvarebutikker." Står ingenting om at den er selvrensende. På en annen bruksanvisning, også for Grepa komfyrer står det bare om vask av glassdøra og ikke INNI komfyren, + at noen komfyrer er "katalytisk selvrensende". Jaha...?
Hva gjør jeg? Kan jeg bruke Mr. Muscle? Aner ikke hva i all verden ellers som skal greie å vaske dette, men jeg vil jo ikke ødelegge komfyren...
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker svint.

Anonymous poster hash: c44a4...243

Gjest Ciegus
Skrevet

Funker ikke på døra/glasset - har nettopp prøvd.

Skrevet

Selvrensende komfyr får du nok bare på Sims.. :P Skur den med noe som er tilpasset komfyrer =)

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Selvrensende komfyr får du nok bare på Sims.. :P Skur den med noe som er tilpasset komfyrer =)

Hva er Sims? Selvrensende er ganske vanlig, og på mr muscle står det tydelig at det ikke må brukes på selvrensende.

Har prøvd alt! Ingenting funker!

Skrevet

Spillet :P The Sims :P er bare der jeg har funnet selvrensende ting :P

Gjest Ciegus
Skrevet

Spillet :P The Sims :P er bare der jeg har funnet selvrensende ting :P

Aah. Joda, finnes i virkeligheten også, men ikke like effektivt og enkelt som i the Sims. :P selvrensende er dessverre ikke ensbetydende med at tingen faktisk blir ren. :P

AnonymBruker
Skrevet

Hahahah nå har jeg hørt det også. Æsj, tenk så mye dritt det er i komfyren dere bruker til å steke MAT.... brrrr

Anonymous poster hash: d7c48...051
Skrevet

Jeg hadde selvrensende ovn sist bosted. Men da skrur man opp varmen til 500 grader eller noe slikt og matrester blir til aske som enkelt vaskes ut. Døren kan ikke åpnes i denne prosessen.

Skrevet

Selvrensende finnes, vi har det. Betyr dog ilke at den renser seg selv helt uten videre, men at du må sette i gang selvrensprogrammet. Da låser døren seg og temperaturen blir så høy at alle matrester brennes vekk. Du må IKKE bruke vanlig ovnsrens i en selvrensende ovn, da blir den ødelagt.

Gjest Ciegus
Skrevet

Problemet er jo at jeg ikke vet om ovnen er det. Kan en så gammel ovn være selvrensende? Er ingen knapper/funksjoner som indikerer at den er selvrensende, men mannen påstår jo det da, og det er noen symboler på ovnen (på det ene hjulet/knappen) jeg ikke vet hva er.

Skrevet (endret)

Søk opp ovnen på nett og finn bruksanvisningen. Sjekk om den er analytisk selvrensende.

Hvis jeg ikke husker feil er den i såfall litt ru innvendig.

Endret av Ellevill
Skrevet

Men er virkelig ikke ovnen vasket på 10-12 år ?

Jeg kjøpte min i 2000, så din er ikke for gammel til å være selvrensende.

Skrevet

Følgende luretriks jeg leste om på nettet :

Kjøp grønnsåpe i voks konsistens ( sånn klissette)

Smør inn ovnen med dette der det er vanskelig dritt. Legg over tynn plast, sånn folie, så det ikke tørker ut. Dette vil mørne opp det brente. La det stå på minst ett døgn, kanskje mer.

Vask til slutt. Jeg gjorde dette med vanlig flytende grønnsåpe, det sto på i to døgn, og det virket veldig bra. En liten flekk her og der som var gjenstridig.

Gjest Ciegus
Skrevet

Søk opp ovnen på nett og finn bruksanvisningen. Sjekk om den er analytisk selvrensende.

Hvis jeg ikke husker feil er den i såfall litt ru innvendig.

Finner bare generelle bruksanvisninger for grepa-komfyrer, og der står det at komfyren kan være selvrensende, eller ikke...

Den har nok vært tørket av inni, og når jeg nå studerer ovnen skikkelig (lyset fungerer ikke så har ikke sett grundig før) er den overraskende ren, måtte bare tørke vekk aske. Men glasset er helt ugjennomtrengelig av fastbrent fett. :(

Gjest Ciegus
Skrevet

Følgende luretriks jeg leste om på nettet :

Kjøp grønnsåpe i voks konsistens ( sånn klissette)

Smør inn ovnen med dette der det er vanskelig dritt. Legg over tynn plast, sånn folie, så det ikke tørker ut. Dette vil mørne opp det brente. La det stå på minst ett døgn, kanskje mer.

Vask til slutt. Jeg gjorde dette med vanlig flytende grønnsåpe, det sto på i to døgn, og det virket veldig bra. En liten flekk her og der som var gjenstridig.

Takk for nytt tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...