Gå til innhold

luftig pizzabunn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan få en luftig pizzabunn?

Anonymous poster hash: 5719f...345

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bland riktig mengde og forhold med hvetemel, vann, gjør og salt. Elt deigen skikkelig for hånd eller i maskin. Hev den, kna ut pizzabunnen forsiktig, etterhev ca 30 min eller mer.

Luftig deig, veldig lett.

AnonymBruker
Skrevet

Bland riktig mengde og forhold med hvetemel, vann, gjør og salt. Elt deigen skikkelig for hånd eller i maskin. Hev den, kna ut pizzabunnen forsiktig, etterhev ca 30 min eller mer.

Luftig deig, veldig lett.

Takk, mente du at den må heves når den er formet flat? Er det en fordel å kaldheve?

Skrevet

Det kommer litt ann på, om du skal lage en litt tykkbunnet pizza sånn typisk amerikansk bunn syns jeg det er greit å etterheve når den er formet flat ja. Ca en halvtime, kanskje mer, du ser når den har hevet seg. I ovnen vil den heve seg enda mer om den har etterhevet :)

Jeg syns ikke kaldheving er avgjørende for å få luftig deig, men det hjelper litt. Det som blir best med kaldheving og lang tid er kanskje bedre tekstur, konsistens og smak på bakverket :)

Skrevet

Pass på at ikke deigen er for tørr, bruk en ts sukker fordi det gir næring til gjæren, hev ca 3 kvarter før den bakes ut og ca en halvtime etter du har lagt på topping. Prikk hull i bunnen med gaffel før du legger på fyll, da blir den ekstra sprø.

Skrevet

Etterhev etter at deigen er knadd ut og avkjøl fyllet litt før du har det på, for eksempel ved å sette gryta i litt vann i vasken.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...