Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det siste året har eg slitt litt med tørr hodebunn. Det klør littegrann av og til, og hvis eg da klør/skraper litt med neglene i hodebunnen, så har eg litt flass under neglene etterpå. I tillegg så kan eg se littegranne flass i hodebunnen, hvis det er noen dager siden eg har vasket håret.

Eg tror dette begynte etter at eg prøvde å stripe/bleke håret hjemme en gang, og har da ikke gjort dette siden. Samtidig har eg prøvd å venne håret mitt til å bli vasket sjeldnere (begynte for et og et halvt år siden), i starten ble det bare fett og ikke flassete, nå blir det ikke særlig fett men litt flassete.

Eg lurer på om noen har noen gode tips til sjampoer som er skånsomme mot hodebunnen, evt tilfører fukt? Eller andre produkter eg kan bruke?

Nå vasker eg håret to ganger i uken, burde eg vaske det oftere for å få bukt med flassingen? Eg vil jo helst ikke det siden det har tatt så lang tid å venne håret fra å bli vasket hver/annenhver dag til hver 3/4 dag, og eg kan ikke helt tro at det skal hjelpe hodebunnen å vaske oftere, men vil ikke ha flass heller :P

Noen som har noen tips?

Anonymous poster hash: 47f13...214
Skrevet

Du bør ivertfall ikke begynne å vaske håret oftere, det vil ikke hjelpe mot tørr hodebunn. To ganger i uka er bra.

Du kan prøve å bytte til en sjampo som hjelper tørr hodebunn. Jeg kan ikke anbefale noen, siden jeg selv er på jakt etter en :( Du skal ikke bruke flassjampo, for du har anagelig ikke flass.

Ikke klø deg i hodebunnen selv om det klør. Det hjelper ikke, men vil fortsette å irritere hodebunnen.

Bruk lunkent vann når du vasker håret, helst så kaldt du kan ha det uten at det er ubehagelig. Dette kan også hjelpe tørr hud ellers

Finn en god hårolje og maser den inn i hår og hodebunn. Hvis du har dårlig råd kan du prøve olivenolje.

AnonymBruker
Skrevet

Vær veldig forsiktig med kaldt vann (og veldig varmt vann). Dette kan irritere og forstyrre balansen i hodebunnen. Både håret og hodebunnen får sjokk om du bytter temperatur for raskt. Normal kroppstemperatur er veldig bra.

Prøv med en veldig mild shampo, gjerne beregnet for barn, og unngå stylingprodukter og føning så godt du kan.

For meg hjelper det med en hårmaske laget av eggeplomme, olivenolje og honning, som får sitte i en god stund, før den fjernes igjen. Lurt å ta i mild shampo før du tar i vann når den skal ut igjen. Dette KAN gjøre håret fett den ene gangen.

Anonymous poster hash: 62f23...309
AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Tusen takk for tips :D Eg bruker moroccan olje som eg tar på fingertuppene og prøver å massere litt i hodebunnen, kan kanskje prøve litt mer av denne. Det med temperatur på vannet skal eg prøve ut, eg pleier å dusje i så varmt vann som mulig, da eg er skikkelig frysepinn :P

Den masken, masserer du den i hodebunnen eller har du den i hele håret? Pakker du håret inn i et håndkle eller noe mens du har den i?

Skrevet

Den eneste som fungerer for meg etter mye prøving og feiling er System Professional Balance Scalp

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Tusen takk for tips :D Eg bruker moroccan olje som eg tar på fingertuppene og prøver å massere litt i hodebunnen, kan kanskje prøve litt mer av denne. Det med temperatur på vannet skal eg prøve ut, eg pleier å dusje i så varmt vann som mulig, da eg er skikkelig frysepinn :P

Den masken, masserer du den i hodebunnen eller har du den i hele håret? Pakker du håret inn i et håndkle eller noe mens du har den i?

Jeg vet ikke om Moroccanoil er det beste for hodebunnen. den er vel mest beregnet på å ha i tuppene. Dessuten er den dyr i forhold til olivenojle.

Varmt vann kan absolutt gjøre hodebunnen tørr, så prøv litt lavere temperatur.

OG om du mener kuren med eggeplomme, så skal den sitte i hele håret. Ha en eggeplomme og omtrent dobbelt så mye olje i en skål. Rør godt sammen og tilsett en dæsj honning (ikke tvingende nødvendig). Du kan gjerne varme blandingen litt i microbølgeovn, men bare til den er romtemperert, slik at egget ikke stivner. Ha blandingen i uvasket/tørt hår. Dekk gjerne med en plastpose og et håndkle. Ha det i en god stund. Gjerne en times tid om du kan.

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke psoriasis eller eksem? Det kan gi samme symptomer.

Anonymous poster hash: 48732...f98
Skrevet

Masser inn olivenolje i hodebun og ligg med det over natten (innpakket) matrix biolage har en shampo som lukter mentol, veldig fin for mange (glemt navnet)

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Eg tror ikke det er psoriasis eller eksem, da det ikke er så mye og eg ikke har noe synlig rødhet eller sånn i hodebunnen, det klør bare litt og det kommer litt hudflak av :P men eg kan jo ikke si det sikkert.

Eg har lest innpå her en gang noen som prøvde å ha olivenolje i håret, og brukte flere dager og mange gangers vask for å få håret til å ikke se fett ut etterpå, så eg vet ikke om eg tør prøve det nå da eg reiser på ferie om noen dager :P

Men den hjemmelagde kuren må eg prøve ut en gang, takk for tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du tar i shampo FØR vann så går oljen ut fort og greit. Bruk 3 ganger så mye shampo som normalt og masser den inn i "tørt" hår (håret er jo ikke helt tørt pga oljen). Skyll med lunkent, nesten varmt vann. Vask igjen på normal måte. Dette bør du nok også gjøre med kuren.

Bruk en mild og ph-nøytral shampo. Ikke nødvendig med noe fancy salongstæsj :)

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp shampo uten SLS. Det er et stoff som tørker ut.

Anonymous poster hash: e58b5...f1c

Skrevet

Sliter med tørr hodebunn, bruker denne ca 1-2 gange i uken, funker fjell

https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=3464236&c=1066&g=false&ref=search

Signerer denne. Den er utrolig bra!

Du kan bruke den selvom du har tørr hodebunn eller flass.

Førr hodebunn er forsåvitt når det drysser fra hodet om du klør på det. Sånne bittesmå kort liskom. Flass er om det legger seg i flak og er flate, slik at du ofte må dra de ut av håret.

Skrevet

Har en ting som fungerte for meg, ikke lenger kløende, sår eller flassete hodebunn.

John Masters Organics deep follicle & scalp treatment. Skal aldri mer leve uten denne.

Spray i hodebunnen, masser inn, skal ikke skylles ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...