AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #21 Del Skrevet 5. juni 2014 Jeg vet ikke om du noen gang har vært i båt men det er mange forskjellige ting som kan skje i en båt der du må forlate båten og du faktisk har tid til å ta på deg redningsvesten. Anonymous poster hash: 37bce...d69 Ja, og det er også ting som kan skje der du ikke har tid til å ta på deg noe vest. Da kan man gispe etter luft mens man angrer på at man ikke hadde den på seg. Anonymous poster hash: 6b8d8...c55 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 5. juni 2014 #22 Del Skrevet 5. juni 2014 Jeg vet ikke om du noen gang har vært i båt men det er mange forskjellige ting som kan skje i en båt der du må forlate båten og du faktisk har tid til å ta på deg redningsvesten. Anonymous poster hash: 37bce...d69 Jeg vet ikke om du noen gang har vært i båt, men det er mange forskjellige ting som kan skje i en båt der du må forlate båten, og du faktisk ikke har tid til å ta på deg redningsvesten. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 5. juni 2014 #23 Del Skrevet 5. juni 2014 Nei, men da er det synd for de. Det er ikke alle som går forsiktig i trapper, eller som klarer kle på seg i kulden og fryser seg i hjel. Skal det komme en lov for hvordan du skal kle deg når det er kaldt, eller hvordan du skal gå i en trapp for å ikke snuble? det er ikke påbud for sykkelhjelm eller skihjelm heller, og om det kommer så har det uansett liten virkning. Det er alltid folk som ikke tar på seg setebeltet i bil, selv om det er påbudt. Folk må for søren klare å ta ansvar selv, foreldre kan lære barna sine. Syns det blir feil når staten skal stå for oppdragelsen. De har gitt oss muligheten med at det er påbudt med vest til alle i båt, så får vi klare å være intelligent nok til å bruke det. Istedet for å være en flokk sauer som må bli instruert i alt Anonymous poster hash: 37bce...d69 Ulykker koster samfunnet millioner hvert eneste år, spesielt ulykker med hardt skadde. Det finnes ingen gode argumenter mot et påbud med vest i åpne båter i fart, og det finnes mange gode grunner for et slikt påbud. Hadde det bare gått ut over en selv at en ikke bruker vest, hadde saken vært annerledes. Problemet er at det går ut over mange, og det koster samfunnet dyrt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 5. juni 2014 #24 Del Skrevet 5. juni 2014 Det kan være påbudt for barn under 18 år. Voksne burde velge selv om de vil eller ikke. Vi er ikke en eneste stor barnehage heller. Anonymous poster hash: 1d0b9...b00 Nei, men en utgift blir du om du synker til bunns eller blir skadet for resten av livet. Samt at det sitter igjen noen etter du har synket til bunns av havet, som trolig syns akkurat det er ganske leit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest New_Girl Skrevet 5. juni 2014 #25 Del Skrevet 5. juni 2014 Det kan være påbudt for barn under 18 år. Voksne burde velge selv om de vil eller ikke. Vi er ikke en eneste stor barnehage heller.Anonymous poster hash: 1d0b9...b00 Hva er grunnen til at du ikke vil ha på vesten? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #26 Del Skrevet 5. juni 2014 Hva er grunnen til at du ikke vil ha på vesten? Når jeg ligger fremme på yachten og soler meg når vi cruiser rolig avgårde så vil jeg ikke ha vesten på siden det blir så stygt skille Anonymous poster hash: 37bce...d69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #27 Del Skrevet 5. juni 2014 Jeg orker ikke å gå med vest hele dagen. Kjører vi rolig ikke langt unna land ser jeg heller ikke noen grunn til det. Kjører vi til Danmark eller Sverige i høy fart har jeg vest eller hel dress hvis det er mye bølger. Hvor stor må båten være før påbudet oppheves? Anonymous poster hash: 11aed...3b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 5. juni 2014 #28 Del Skrevet 5. juni 2014 Når jeg ligger fremme på yachten og soler meg når vi cruiser rolig avgårde så vil jeg ikke ha vesten på siden det blir så stygt skille Anonymous poster hash: 37bce...d69 Også plutselig kjører dere på et skjær og du faller over og slår hodet og svimer av. Da hadde det kanskje vært greit med en vest allikevel? eller er fortsatt faren for skille det viktigste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 5. juni 2014 #29 Del Skrevet 5. juni 2014 Jeg orker ikke å gå med vest hele dagen. Kjører vi rolig ikke langt unna land ser jeg heller ikke noen grunn til det. Kjører vi til Danmark eller Sverige i høy fart har jeg vest eller hel dress hvis det er mye bølger. Hvor stor må båten være før påbudet oppheves? Anonymous poster hash: 11aed...3b3 Fra artikkelen: Påbudet skal gjelde alle fritidsbåter opp til åtte meter, mens kajakkpadlere er unntatt fra påbudet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørild Skrevet 5. juni 2014 #30 Del Skrevet 5. juni 2014 Det kan være påbudt for barn under 18 år. Voksne burde velge selv om de vil eller ikke. Vi er ikke en eneste stor barnehage heller. Anonymous poster hash: 1d0b9...b00 Men da burde voksne som bestemmer seg for å ikke bruke redningsvester betale for seg selv og. Vi er tross alt ikke en barnehage. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrSmith Skrevet 5. juni 2014 #31 Del Skrevet 5. juni 2014 Bruk flytevest når du vurderer det nødvendig, er du ikke i stand til å vurdere dette, har du ingen ting å gjøre i en båt. Så enkle bør reglene være i et fritt demokratisk land hvor tillit til enkeltmennesket har betydning. Men dessverre, vi har jo et politisk gufs fra venstresiden, som titter ut av kontorvinduene og vet bedre enn (båt-)folket som tilbringer tid på havet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #32 Del Skrevet 5. juni 2014 Bruk flytevest når du vurderer det nødvendig, er du ikke i stand til å vurdere dette, har du ingen ting å gjøre i en båt. Så enkle bør reglene være i et fritt demokratisk land hvor tillit til enkeltmennesket har betydning. Men dessverre, vi har jo et politisk gufs fra venstresiden, som titter ut av kontorvinduene og vet bedre enn (båt-)folket som tilbringer tid på havet. Anonymous poster hash: 049b8...1f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #33 Del Skrevet 5. juni 2014 Bruk flytevest når du vurderer det nødvendig, er du ikke i stand til å vurdere dette, har du ingen ting å gjøre i en båt. Så enkle bør reglene være i et fritt demokratisk land hvor tillit til enkeltmennesket har betydning. Men dessverre, vi har jo et politisk gufs fra venstresiden, som titter ut av kontorvinduene og vet bedre enn (båt-)folket som tilbringer tid på havet. Ja, det hadde vært enkelt.. men antall ulykker tilsier noe annet. Dette påbudet er jo ikke tatt rett ut av lufta heller, ingen som sitter og finner på påbud for noe som aldri har vært et problem. Anonymous poster hash: 049b8...1f0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørild Skrevet 5. juni 2014 #34 Del Skrevet 5. juni 2014 (endret) Bruk flytevest når du vurderer det nødvendig, er du ikke i stand til å vurdere dette, har du ingen ting å gjøre i en båt. Så enkle bør reglene være i et fritt demokratisk land hvor tillit til enkeltmennesket har betydning. Men dessverre, vi har jo et politisk gufs fra venstresiden, som titter ut av kontorvinduene og vet bedre enn (båt-)folket som tilbringer tid på havet. Gjennomsnittlig dør 34 stykker i friluftslivsbåtulykker hvert år, så det er tydelig at det ikke er så enkelt at hver enkelt person skal få bestemme dette selv. Endret 5. juni 2014 av Jørild 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 5. juni 2014 #35 Del Skrevet 5. juni 2014 Bruk flytevest når du vurderer det nødvendig, er du ikke i stand til å vurdere dette, har du ingen ting å gjøre i en båt. Så enkle bør reglene være i et fritt demokratisk land hvor tillit til enkeltmennesket har betydning. Men dessverre, vi har jo et politisk gufs fra venstresiden, som titter ut av kontorvinduene og vet bedre enn (båt-)folket som tilbringer tid på havet. Forslaget kommer fra båtfolket. http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/baat/vil-at-redningsvest-i-fart-skal-bli-paabudt/a/10067668/ Det at politikere HØRER på dem istedet for deg, er jo helt klart antidemokratisk... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #36 Del Skrevet 5. juni 2014 Supert påbud! Det drukner voksne i havet hver sommer, som datt fra en båt. Som f.eks han Kiwi-sjefen. Hadde han brukt sikkerhetsvest så hadde det vært større sannsynlighet for at han overlevde. Var det ikke flere som drukna samtidig som han? Folk klaga sikkert og når det ble innført påbud om bruk av sikkerhetsbelte i bil, men på den tiden hadde vi ikke internett og forum å klage i. Å ikke bruke redningsvest i båt i fart er like idiotisk som å ikke bruke belte i bil, og det er nok av idioter uten belte i bil. Kjøper vi en båt en gang så er det en selvfølge at vi kjøper redningsvest samtidig Anonymous poster hash: 25f77...c3a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 5. juni 2014 #37 Del Skrevet 5. juni 2014 Jeg er veldig for forbudet, men jeg skjønner ikke hvorfor kajakkpadlere skal være unntatt. Er det noen som trenger vest, så er det dem. De sitter i verdens mest ustabile farkoster, og hvis det skjer noe, så skjer det på sekunder. Og hvis det rakker seg til for dem mens de er ute på sjøen, så er det gjerne ikke så enkelt å få den vesten på i en håndvending. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martyr Skrevet 5. juni 2014 Forfatter #38 Del Skrevet 5. juni 2014 Nå har jeg 28 fot stor båt. Om jeg tøffer rolig av sted og det er pent være på vannet har jeg ikke på redningsvest, men er det grov sjø eller er alene er det annerledes. Det er en vurdering jeg må få lov til å ta selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 5. juni 2014 #39 Del Skrevet 5. juni 2014 Kan noen med kajak forklare hvorfor det er naturlig at de er unntatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martyr Skrevet 5. juni 2014 Forfatter #40 Del Skrevet 5. juni 2014 Kan noen med kajak forklare hvorfor det er naturlig at de er unntatt? Det er noen som sier at det er vanskelig å snu kajakken om de kantrer. Med svømmevest så blir de liggende halveis på skrå i vannet uten å rette opp. Om de ikke har svømmevest kan de bruke årene til å snu rundt og så rette opp. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå