Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har satt opp et budsjett, og lurer på om noen vil se på det? Er dette realistisk? Vi er to stk i husholdningen. Kvinne 21, og mann 21.

Inntekter:

Ola Nordmann
20 000

Kari Nordmann
11 480

Samlet inntekt pr mnd
31 480

Utgifter

Husleie: 6 500
Mat husholdningsartikler: 4 500
Bensin: 1 500
Regninger: 10 000
Annet: 4 000
Sparing: 4 500

Totalt: 31 000
Overskudd: 480

Jeg, "Kari" har kun mobil, lege andre småregninger samt nedbetaling på kredttkort, jeg bruker også 500 kr pr mnd på busskort. "Ola" har nedbetaling på bil kr 1500 pr mnd, mobil, og annen smågjeld. Internett, tv og strøm er inklusiv i husleien.

"Ola" har også firmabil som han kjører til og fra jobb, og dermed har vi ikke de største bensinutgiftene.

Anonymous poster hash: c0460...7e9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

dytt

Skrevet

Jeg ville valgt å kvitte meg med kredittkortgjeld/smågjeld kjapt i stedet for sparing til den gjelda var borte.

• Liker 3
Gjest Wei Wei
Skrevet

Generelt sett er tallene til å leve med. Men det er ting jeg vil kommentere.

Hva inngår i regninger på 10 000 kr når annet er 4000? Hvis du gir flere opplysninger, så kan vi kommentere hvor dere kan spare.

Dere sparer 4500 kr hver mnd og begge har samtidig kredittgjeld. Hvor mye har dere på sparekonto? Hvor stor gjeld har dere? Hva ligger rentene på? Jeg vill spart en buffer for å se spare kanskje 2000 i mnd, men heller betale ned på gjelden raskest mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Inntekter:

Ola
20 000

Kari
11 480

Samlet inntekt pr mnd
31 480

Utgifter:

Husleie: 6 500
Mat, toalett- og husholdningsatikler: 6 000
Bensin: 1 500
Regninger: 10 000
Annet: 4 000
Sparing: 3 000

Totalt: 31 000
Overskudd: 480

Har endret litt på ting. Vi har ingenting på sparekonto. Jeg har en liten kredittgjeld på 3000 kroner, og han har litt lånekassegjeld. ca 15 000 men han har stoppet det for å betale det senere. I annet inngår klær, sko, restaurant, øl, kino osv, dersom vi vil unne oss noe.

AnonymBruker
Skrevet

Har også satt 6000 på mat osv, for der regner vi med snus og brus (noe som det går mye av her i gården)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis gjelden kun er på 18 000,- totalt høres det helt vilt ut med 10 000,- til regninger! Du må gjøre om på postene. Du skal ikke ha en post som heter regninger for det er betaling for noe som hører inn under andre poster.

Og hvorfor har samboeren din utsatt en så liten gjeld hvis dere har overskudd til å kvitte dere med den i løpet av kort tid?

Anonymous poster hash: 41b19...292

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at jeg har en skolegjeld på ca 7000 kroner. Har gått på privatskole, så betaler ned 2 tusen i mnd på det.

Skrevet

Om dere har bil koster jo den mye mer enn bare bensin. Jeg setter av minst 1000 kr i måneden til bilutgifter (utenom diesel) for å dekke forsikring, verditap, service, bompenger osv

Forøvrig synes jeg også det høres rart ut å ha en så stor post til regninger i tillegg til "annet". De vil jo nødvendigvis omfatte mange av de samme tingene. Om du får en kredittkortregning, vil den da sortere under "regninger", "gjeld" eller "annet"?. En regningspost vil jo også kunne kamuflere unødvendig forbruk. Hvis man f.eks får en regning på en kabel-tv pakke, så fører man den opp under regninger, når det strengt tatt er en unødig luksus som burde føres på "annet".

Jeg nekter ihvertfall å tro at to 21-åringer har 10.000 kr i faste utgifter utenom mat, husleie og gjeld

Skrevet

Jeg syns et budsjett med så vide poster er veldig vanskelig å vurdere om er realistisk eller ei. Jeg har delt mitt budsjett i to deler, faste og variable utgifter. Faste utgifter er delt i:

-husleie

-strøm

-internett

-mobil

-tv

-forsikringer

-linser

-husdyr

-studielån

-treningsstudio

-busskort

Her har jeg altså samlet utgifter som går ut månedtlig og årlig, funnet ut hvor mye det blir tilsammen på et år, og setter den summen delt på tolv pluss litt inn på en fast regningskonto. Under variable utgifter har jeg:

-mat/dagligvarer

-helse (lege, fysioterapi, tannlege etc)

-klær/sko

-kino

-underholdning (musikk, bøker, filmer)

-reise

-gaver

-annet (sjeldent mye under denne, men det som er her blir spesifisert i et eget excel-ark)

Syns det er mye enklere å holde oversikten når budsjettet er såpass spesifisert. Da har jeg full kontroll på hvor pengene blir av, og om noe endres er det kjempeenkelt å justere budsjettet. Jeg har forresten valgt å ha matposten under variable utgifter, siden det ikke går fra regningskontoen. Da slipper jeg å lage rot der, de månedene jeg bruker mer enn budsjettert :)

Er forresten enig med de som har sagt at med så lite gjeld burde fokus vært på å kvitte seg helt med den. Ville halvert sparebeløpet til gjelden var vekk, og så heller spart litt ekstra månedene etterpå.

• Liker 2
Skrevet

Enig i at du må definere postene dine litt bedre, det er ikke lett å gi råd når vi ikke vet hva 10 000 til regninger betyr. Og hvis dere ønsker å spare mest mulig, evt betale ned kredittgjeld med høy rente (som jeg ville prioritert) så ville jeg kutta ned på brus, og kutta ned på annet- posten. Det holder med 1000 til restaurant og kino i mnd, og det holder med 500 kr til klær hver. Da har dere mer til sparing/nedbetaling.

Gjest Wei Wei
Skrevet

I den nye budsjettet gjør du flere ufornuftige valg. Du tar vekk fra sparing til førbruk.

Hva mente du med denne tråden? Er det å lage en god budsjett eller en budsjett det går an å leve med (da passer de fleste variantene hvor du ikke går i minus).

Ja, de tallene du oppgir begge steder er realistiske fordi de er tatt utifra inntekten/utgiftene deres.

Men for å ha bedre kontroll bør du ha flere konkrette poster. Et sluk som heter "Regninger" og "Annet" sier deg ingenting om hvor pengene forsvinner.

Skrevet

Foruten ting som allerede er nevnt her så synes jeg at 6000 til mat, husholdnings- og toalettartikler til 2 personer var mye. I den perioden samboeren og jeg bodde alene brukte vi 4000 kr til det samme og hadde da i tillegg samvær med barn som betydde ekstra matutgifter.

Skrevet (endret)

Feilpost

Endret av Alja
AnonymBruker
Skrevet

Foruten ting som allerede er nevnt her så synes jeg at 6000 til mat, husholdnings- og toalettartikler til 2 personer var mye. I den perioden samboeren og jeg bodde alene brukte vi 4000 kr til det samme og hadde da i tillegg samvær med barn som betydde ekstra matutgifter.

10 000 på regninger for der regner vi også gjeld og forsikring. Derfor det er så mye der. Overskuddet fra den posten vil gå til sparing. Grunnen til at det er 6000 på mat, er fordi vi snuser begge to for ca 2000 kr i mnd til sammen. Ingen vil slutte med snus. Også lunsjpenger til skole/jobb er inkl der, og da regner vi 40 kr dagen på hver.

Vi har 4000 på annet fordi der regner jeg busskort på 500 kr, pluss at vi liker å unne oss litt i mnd. Kino, spise ute, leie film, junkfood, jeg er ofte hos hudpleier og fikser bryn osv. Der regner vi også alkohol og festligheter.

Skrevet

10 000 på regninger for der regner vi også gjeld og forsikring. Derfor det er så mye der. Overskuddet fra den posten vil gå til sparing. Grunnen til at det er 6000 på mat, er fordi vi snuser begge to for ca 2000 kr i mnd til sammen. Ingen vil slutte med snus. Også lunsjpenger til skole/jobb er inkl der, og da regner vi 40 kr dagen på hver.

Vi har 4000 på annet fordi der regner jeg busskort på 500 kr, pluss at vi liker å unne oss litt i mnd. Kino, spise ute, leie film, junkfood, jeg er ofte hos hudpleier og fikser bryn osv. Der regner vi også alkohol og festligheter.

Snus burde være en egen post slik at dere faktisk ser hvor mye penger dere sløser bort på det. I hvert fall bør det heller settes på Annet heller enn på Mat. Busskort bør gå under transport. Det beste er å dele opp et budsjett en del slik at man faktisk ser hvor pengene går og hvor det er mulig å spare.

Ellers vil jeg si at å bruke 40 kr hver pr dag på lunsj blir himla mye penger i løpet av et år...

Skrevet

Siden dere begge har kredittgjeld allerede i så ung alder har dere nok endel dere bør endre på...

For det første bør dere først spare opp maks 10.000 på sparekonto, og deretter utgår sparing til fordel for ekstra betaling på kredittgjeld til den er borte. Og så må dere bannlyse låneopptak til noe annet enn bolig og evt studier (lånekassen, ikke privatlån, men bedre å jobbe ved sidenav). Slutt med slikt tull umiddelbart!

Dere har ikke så mye i gjeld, men etter å ha satt av 10.000 på en bufferkonto bør alt overskudd brukes på å betale ned gjelden raskest mulig. Deretter må dere spare videre for å slippe å ta flere dumme lån. Da blir dere kvitt gjelden i løpet av noen måneder.

Etter det ser jo budsjettet ok ut, men dere kunne selvsagt spart mye mer. Har dere tenkt på hvordan dere skal få kjøpt bolig en dag? Og hvor mye egenkapital dere da trenger? Kanskje dere bør revurdere den snusingen for heller å kommer fortere dit at dere kan kjøpe egen bolig? Jeg ville også revurdert å "unne seg" for mye spise ute, kino osv frem til egen bolig er kjøpt. Innimellom er ok, men for flere tusen i måneden gjør jo veien til egen bolig lenger.

Hvis dere klarer å endre på endel unødvendige vaner allerede nå så har dere jo et supert potensiale for fremtiden :) Men bare å ha tanker om å sette opp et budsjett er jo veldig positivt og en god start, så det skal du ha ros for :) Det er ikke lett å tenke særlig langt frem når man er 21 år, men allikevel lønner det seg å prøve seg på noen langsiktige mål. De fleste ønsker å kjøpe egen bolig, så det er jo noe dere kan jobbe mot allerede nå.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Snus bør være egen post.

Gjeld bør også få en egen post siden det er vel basert på (muligens) unødvendig forbruk. Denne posten skal dere nullstille så raskt som mulig.

Matposten kan inkludere alt dere kjøper i daglivarebutikken, kiosker, utesteder o.l.

Transport skal få egen post. Dere bruker vel noen ganger tog, båt osv. La transport være transport, mens bilutgiftene (bensin, forsikring, reparasjon, vedlikehold, parkering, avgifter, bompenger) blir egen budsjettpost.

Her er forslag til budsjettposter dere kan bruke:

Husleie (inkl. internet, tv, strøm)

Forsikringer

Mobil

Mat

Husholdning

Transport

Helse

Hobby

Gaver

Klær/sko

Opplevelser

Sparing

Underholdning

Gjeld

Trening

Snus

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syntes det er så vanskelig med så mange poster. Men hadde tenkt å føre forbruket inn i Exel ukentlig for å se hvordan man ligger ann. Vi hadde også tenkt å ha en matkonto der begge har kort, en bensinkonto og en regningskonto. Vi skal også ha en bufferkonto i tillegg til BSU.

Nå gikk jeg helt i surr. Trodde ikke budsjettet var så rævva. Grunnen til at vi har gjeld på regniningsposten, er fordi vi begge har betalingsplan på det. Vi tenker å betale ned hele gjelden når vi får kontroll på dette budsjettet og økonomien.

Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Syntes det er så vanskelig med så mange poster. Men hadde tenkt å føre forbruket inn i Exel ukentlig for å se hvordan man ligger ann. Vi hadde også tenkt å ha en matkonto der begge har kort, en bensinkonto og en regningskonto. Vi skal også ha en bufferkonto i tillegg til BSU.

Nå gikk jeg helt i surr. Trodde ikke budsjettet var så rævva. Grunnen til at vi har gjeld på regniningsposten, er fordi vi begge har betalingsplan på det. Vi tenker å betale ned hele gjelden når vi får kontroll på dette budsjettet og økonomien.

Har dere bodd sammen tidligere og vil lage budsjett for å få orden/kontroll på økonomien eller flytter dere sammen nå og må derfor lage et felles budsjett? Siden du sier det er så vanskelig. Du må jo ha hatt oversikt over hva ting koster og hvor pengene blir av?

Hvis du ikke vil ha mange poster, så kan du lage slike.. Du kan ha dem i Excell og nevne kategoriene nedover og månedene bortover. I tillegg kan du se på totalen, prosentandel og gjennomsnittet (jeg gjør det sånt). Det finnes også ferdige maler på nettet. Bare søk på "Personlig budsjett mal".

Kategoriene:

Faste utgifter:

• Boligrelaterte (leie, strøm, Internet, tv, mobil, fellesutgifter)
  • Transport (månedskort, årsavgift, forsikring)
  • Gjeld (studielån, forbrukslån)

Variable utgifter:

• Boligrelaterte (oppussing, interiør, møbler, elektronikk)
  • Mat (mat og dagligvarer, spise ute, snus)
  • Bil (reparasjon, service, parkering, bompassering)
  • Underholdning (kino, konsert, lommepenger)
  • Helse
  • Ferie (transport, innlosjering, mat, suvenirer, underholdning)
  • Trening (abonement, hobby)
  • Personlig han (klær, sko, frisør, bøker, gaver)
  • Personlig henne (klær, sko, frisør, bøker, gaver)

Det blir allikevel en del kategorier, men det er ganske oversiktelig. Med opplysningene i parentes får du også forklaring på hva pengene går til. Da blir det lettere å plassere tallene i riktig kategori når du går gjennom nettbanken. Tro meg, det blir gøy etterhvert!

Endret av Wei Wei
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...