AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #1 Skrevet 5. juni 2014 Jeg lurer rett og slett på om det er jeg som er en urimelig venninne i en situasjon som har oppstått. Jeg har en veldig god venninne som jeg har kjent nesten hele studentiden min. Vi har delt mye, mange morsomme opplevelser og holdt sammen i tykt og tynt. Hun er den venninnen jeg har snakket med om alle gutteproblemene mine, og det samme har jeg vært for henne. For ett år siden møtte hun en fyr, "Per" og begynte å gå ut med han. Det var ikke noe seriøst, men de traff hverandre som oftest på fylla eller på fest. Jeg vet at de har truffet hverandre kun to ganger utenom det, altså i situasjoner som ikke involverte fest. De var ikke noe seriøs, de holdt bare på. I tillegg hadde de aldri avgjort at det kun var dem to, så han var ute med flere damer ellers. Noe hun ikke reagerte på, da de kun traff hverandre et par ganger i mnd. På et tidspunkt begynte "Per" å gi uttrykk for at han synes venninnen min var så perfekt på alle måter, han tok kontakt oftere og ja pratet om alt. Venninnen min var veldig usikker på hva han ville så hun holdt seg litt på avstand, da hun ikke visste helt hva hun ville med ham. Eller på hva hun tenkte om han, ettersom han var en litt player type. Alt dette delte hun med meg, og vi har snakket om alt ved denne fyren. Jeg har også gitt min mening om hva han driver med, og ikke minst da hun fikk kjønnsykdom av han sa jeg hva jeg mente. Jeg har ikke vært frekk mot henne, men heller rett på sak og sagt at hun bør avslutte forholdet da det ble veldig klart at dette var egentlig noe hun ikke ville mer. Men hun har ikke klart å glemme fyren. Hun følger ham på sosiale medier, sendte meg screenshots av ting han har publisert, analysert hvem alle venninnene hans er, om de er sammen, om han har kjæreste osv osv. Da jeg prøvde å ta opp med henne at hun er betatt av ham, eller at hun falt litt for ham i og med at hun fremdeles er så opphengt i hva han driver med, så nekter hun for det. Jeg ble til slutt veldig lei av å hele tiden diskutere denne fyren. Det har blitt utrolig mye om han, hver eneste gang vi har snakket. Om hvem han er med, hva han har likt på facebook, hvem han følger på twitter, hvem han har invitert til fest osv osv. Så til slutt satte jeg foten ned og sa at jeg ikke orker å diskutere han mer. Jeg er rett og slett lei. Nå har vi diskutert denne mannen i over ett år, flere ganger i uken. Og ja jeg er mektig lei! Ikke er hun forelsket, men hun vil heller ikke la ham gå. Så jeg vet ikke hva mer jeg kan si til henne om han, jeg har gått tom for råd. Og jeg er mektig lei rett og slett. Det har satt preg på vennskapet nå, hun mener jeg er en urimelig venninne som ikke vil høre på hennes problemer og tanker. Mens jeg prøver å si at vi har tross alt snakket om han i over ett år nå, og vi kommer ingen vei med det. Det toppet seg med at da vi var ute på byen en kveld og hun så "Per" med en ny jente. Hun satt hele kvelden på utestedet og snakket om han, og prøvde å analysere hva han driver med. Om han prøver å gjøre henne sjalu, eller om han er ute etter noen andre. Vi andre gav beskjed om at nå snakker vi ikke mer om han, så ble vi de onde venninnene. Er det noen som har råd til meg (og resten av venninnegjengen)? Vi er gode venner, men jeg orker rett og slett ikke å ta stilling til dette lenger. Jeg kan godt snakke med henne om gutter, men når alt handler om ham så orker jeg ikke. Anonymous poster hash: 86ec6...b2d
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #3 Skrevet 5. juni 2014 Skjønner problemet, har en slik venninne jeg også.. har kvernet om samme mannen i snart to år og tolket alt han har sagt sønder og sammen i alle retninger.. Lei? Det går jo søren meg ikke inn, hun sier hun forstår og vi kan snakke om alt mulig annet og så begynner kverna igjen.. Anonymous poster hash: 956b6...39d
Pinto2013 Skrevet 5. juni 2014 #4 Skrevet 5. juni 2014 Skjønner deg veldig godt. Det virker jo som hun er litt betatt (besatt?) av denne mannen, så jeg skjønner jo også at han opptar mye av hennes tankegang. Jeg tror nok jeg ville sagt rett ut til henne at "i og med at du prater om han hele tiden, overanalyserer alt han gjør og sier, men likevel benekter å ha falt for han, så er det lite jeg kan si eller gjøre for å hjelpe deg. Dermed blir det litt langtekkelig for oss andre å sitte å snakke om han". Har hatt venninner som har oppført seg på lignende måter, men jeg har liksom vist med kroppsspråket mitt at det ikke interesserer meg så voldsomt etter en viss tid, og prøvd å bytte samtaleemne. Som regel har dette virket, spesielt i kombinasjon med at vedkommende venninne har kommet over fyren... Har egentlig ikke noen gode råd, annet enn å være vennlig men konkret. Si at du forstår henne, men at du ikke lenger har noen råd eller noe nytt å komme med på det temaet.
Gjest Snuppi Skrevet 5. juni 2014 #5 Skrevet 5. juni 2014 Du er ikke urimelig i det hele tatt. Det høres ut som hun er totalt hekta på denne typen. Du kan sjekke ut hektabloggen og vise den til venninnen din: http://hektablogg.blogspot.no/
got2go Skrevet 5. juni 2014 #6 Skrevet 5. juni 2014 Har du noe spennende å fortelle fra ditt liv når dere møtes da? Kan jo være at hun er blitt så vant til at han er det store samtaleemnet, siden dere andre ikke har noe annet interessant å komme med, at det derfor er blitt en vane å henge seg opp i han for å ha et tema å snakke om når dere møtes.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #7 Skrevet 5. juni 2014 Skjønner problemet, har en slik venninne jeg også.. har kvernet om samme mannen i snart to år og tolket alt han har sagt sønder og sammen i alle retninger.. Lei? Det går jo søren meg ikke inn, hun sier hun forstår og vi kan snakke om alt mulig annet og så begynner kverna igjen.. Anonymous poster hash: 956b6...39d Nettopp! Slik er min venninne også! Uansett hva jeg argumenterer med, at fyren ikke er noe for henne likevel, at hun selv sier hun ikke liker ham. Så snur hun plutselig og begynner på nytt igjen. Skjønner deg veldig godt. Det virker jo som hun er litt betatt (besatt?) av denne mannen, så jeg skjønner jo også at han opptar mye av hennes tankegang. Jeg tror nok jeg ville sagt rett ut til henne at "i og med at du prater om han hele tiden, overanalyserer alt han gjør og sier, men likevel benekter å ha falt for han, så er det lite jeg kan si eller gjøre for å hjelpe deg. Dermed blir det litt langtekkelig for oss andre å sitte å snakke om han". Har hatt venninner som har oppført seg på lignende måter, men jeg har liksom vist med kroppsspråket mitt at det ikke interesserer meg så voldsomt etter en viss tid, og prøvd å bytte samtaleemne. Som regel har dette virket, spesielt i kombinasjon med at vedkommende venninne har kommet over fyren... Har egentlig ikke noen gode råd, annet enn å være vennlig men konkret. Si at du forstår henne, men at du ikke lenger har noen råd eller noe nytt å komme med på det temaet. Jeg tror ikke hun er besatt, selv om det kan virke slik Men i alle fall veldig veldig mer betatt av han enn det hun vil innrømme, og det til tross for at hun sier at hun ikke vil ha ham, men så er det alltid et men inni der. Om vi bytter samtale emne så kommer hun tilbake til han uansett, "åh Per likte den og den jenten sitt bilde på facebook igår..." og så er vi i gang igjen. Ja det er der jeg er nå, og har sagt at jeg har ikke noe mer å gi/si. Du er ikke urimelig i det hele tatt. Det høres ut som hun er totalt hekta på denne typen. Du kan sjekke ut hektabloggen og vise den til venninnen din: http://hektablogg.blogspot.no/ Skal sende henne linken om hun maser igjen Har du noe spennende å fortelle fra ditt liv når dere møtes da? Kan jo være at hun er blitt så vant til at han er det store samtaleemnet, siden dere andre ikke har noe annet interessant å komme med, at det derfor er blitt en vane å henge seg opp i han for å ha et tema å snakke om når dere møtes. Altså det foregår mye i mitt liv ja! Vi er masterstudenter begge to, og vi har mye annet som skjer. Men uansett om jeg forteller om meg, så kommer hun og vrir alt over til han. Det hjelper fint lite om jeg snakker om noe vi så på skolen så klarer hun å vri det tilbake til ham. Anonymous poster hash: 86ec6...b2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå