Gå til innhold

Bryllupsgave fra svigerforeldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen av dere som har en formening eller egne opplevelser ang bryllupsgaver fra svigerforeldre?

Jeg vet at jeg kan høres veldig utakknemlig ut nå, men jeg vil gjerne høres andres meninger om dette.

Et bryllup er jo såklart veldig sensitivt, og man har mange forventninger knyttet til denne dagen.

Da vi giftet oss, satte vi noe servise i porselen på ønskelisten. Vi tenkte at vi kom til å ha det hele livet ut, vi fikk plass til både hans og min familie på middager i julen, i tillegg til at vi ga gjestene muligheter for å kjøpe noe som enkeltvis ikke trengte å koste de så mye, men som samlet ville gi oss en verdi vi har livet ut.

Vi var begge enige om at et servise ville være ett nydelig minne fra bryllupet vårt.

Vi har i ettertid hatt mange problemer med foreldrene hans, de har hatt problemer med at deres sønn har forlatt redet.

Jeg bare lurer på, jeg er så skuffet inni meg over at de ikke forholdt seg til ønskelisten vår når vi giftet oss. Vi fikk ikke noe vi hadde ønsket oss eller bruk for i det hele tatt. Nå sitter vi med to relativt kostbare gaver fra dem, som vi ikke bruker og som tar plass, den ene er så stor og stygg at jeg har gjemt den langt bort. Det var jo bryllupsgaven vår. Min mann liker heller ikke gavene, og er enig i at det var synd at vi fikk noe vi ikke har bruk for. Moren hans har ytret en gang at hun ikke tror dette blir hans siste bryllup. Så det kan jo hende de venter med ønskelisten til neste gang..

I mitt hode, er de som ikke forholder seg til listen, de som har bedre ideer og virkelig ønsker å overraske brudeparet. Inni meg er jeg ganske fornærmet for disse gavene, og jeg vet at det kan høres utakknemlig ut. Men er det noen andre her som har erfaring, kanskje med av svigers ikke ville gi sønnen sin en gave som var så husholdningsrettet som det som sto på ønskelisten? Nå skal det sies at det var ingen i hans familie som kjøpte av serviset på ønskelisten. Bare min familie og venner. Han fikk også egne gaver fra noen som var bare til han..

Anonymous poster hash: 65ac6...9fe

Anonymous poster hash: 65ac6...9fe
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som familien hans har et stort problem med deg. Og det er trist å høre. Du må bare heve deg over det og stå på at du er her for å bli. Hva synes mannen din om dette da? Hadde min familie oppførst seg slik ovenfor min mann, hadde jeg blitt temmelig forbannet!

Når det er snakk om gavene; har dere mulighet for å bytte? Jeg ville ha byttet!

• Liker 10
Skrevet

Selv om det er fint om man får gaver fra ønskelisten, så er det ikke noe man kan forlange. Det er derfor det ikke heter kravliste.

Det var mange av våre gjester som ga andre ting som ikke sto på ønskelisten, og det var ikke for å være slemme, eller fordi de tenkte at forholdet ikke skulle vare. (Det var fine gaver, altså)

Det er lov å være misfornøyd med gaver, men å bli fornærmet synes jeg er litt voldsomt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg kommer fra er det vanlig folkeskikk å forholde seg til ønskelisten. Så ja, jeg syns dette var ufint av dine svigerforeldre.

Anonymous poster hash: bde54...547

• Liker 4
Skrevet

Det går ikke ant å bytte de gavene vi fikk.. det var noe veldig rare greier som ikke er kjøpt på en vanlig butikk.

Jeg er helt enig i at man ikke kan forlange gaver fra ønskelisten, vi hadde også mange andre gjester som ikke bare brukte listen, men vi fikk så fine ting av dem, som vi har bruk for. Jeg kan desverre ikke si hva fikk for jeg vil at det skal kunne kjennes igjen. Men hun kjenner oss godt, og gaven sa bare tvert det motsatte. Bare tro meg, det var virkelig en fæl gave, kjenner ingen som hadde blitt glad for det, ihvertfall den ene tingen. Den andre tingen var grei, men ubrukelig i vårt hjem desverre.

Mannen min har heldigvis vist henne at hun ikke kan ha noe med oss å gjøre om hun ikke kan oppføre seg mot meg, heldigvis!

Selvfølgelig kan man være misfornøyd med gaver selv om folk har lagt i mye omtanke og det er pent ment. Men greia her er at det virker som om hun har sin egen agenda med gaven. Det var faktisk noe som er veldig personlig for henne, men som ble helt feil for oss. Jeg har virkelig prøvd å jobbe mot at jeg er fornærmet.. men bare klarer det ikke! Skulle ønske jeg klarte det, men disse gavene vokser seg desverre bare større og større for meg!

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det var noe greit av dine svigerforeldre, og ellers høres de også ut som de har et problem.

Det er trist, men jeg hadde prøvd å heve meg over dette og ikke la deres problem gå utover meg. Ville prøvd å se positive ting med hans foreldre og prøvd å feste meg med dette. Det er godt for din mann at du støtter ham og også viser at du kan sette pris på hans foreldre. Det er så vondt å høre fra sin ektefelle mye negativt om sine egne foreldre. Det har jeg selv opplevd, og det er vondt. Det er tross alt hans opphav, hans foreldre.

Forstår deg. Men prøv heller å legge det vekk. Det er sikkert mye annet positivt mellom din mann og deg og annet som er så mye mer verdifullt å bruke energi på. I bunn og grunn her er det dine svigerforeldre som har et problem.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har faktisk aldri opplevd at brudeparets foreldre kjøper noe fra ønskelista. Tvert i mot syns jeg alltid de kjøper noe mer personlig til brudeparet enn tallerkner og skåler, f.eks malerier eller andre kunstgjenstander, deler av bryllupsreisa, opplevelser sammen etc. Jeg hadde blitt skuffet hvis mamma og pappa kjøpte seks tallerkner og tre vinglass til meg i bryllupsgave...

Selvfølgelig er det trist når det de ender opp med å kjøpe ikke passer deres smak, men jeg syns ikke alternativet skulle vært serviset dere ønsker dere.

At de stikker kjepper i hjulene på andre måter og bla uttrykker at de ikke tror det er hans siste bryllup er en helt annen sak, for noen drittfolk!

• Liker 6
Skrevet

Nå ble jeg nysgjerrig....hva fikk dere egentlig av de?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du fikk iallefall noe... vi fikk masse fra vår side og absolutt ingenting fra hans side. Broren hans og svigersøstra hans sa gratulerer, foreldrene hans gratulerte ham ikke engang. Han har et godt forhold til familien sin men de liker ikke meg, så det var deres måte å (nok en gang) uttrykke det på...

Anonymous poster hash: b2d34...440
AnonymBruker
Skrevet

Fikk ikke fra listen fra mine foreldre eller hans vi heller. Fikk penger med mine og hans mor, men faren ville gi gavekort som ikke hadde noe med bryllupslisten å gjøre. Men var jo greit nok det. Fikk bare beskjed fra hans familie de ville ikke kjøpe fra listen. Så ikke alle har lyst til det. Men gavekortet vi fikk var jo helt supert det :)

Men litt trassig å få ting man ikke liker og ikke helt vet hva man skal gjøre med..

Anonymous poster hash: 9b8f0...b64
Skrevet

Takk for så mye fine svar :)

Jeg kan desverre ikke si hva vi fikk, det blir så altfor gjenkjennelig da!

Mine foreldre kjøpte fire gaver utenom ønskelista, i tillegg til den dyreste delen på lista og kjolen. Det var bare så trasig når gaven fra svigers var så lite bra, det var slettes ikke noe bryllupsgave i mine øyne og langt i fra hva de ga til datteren sin når hun giftet seg. Det sårer jo såklart mannen min. Jeg følte det som om at de ikke ville kjøpe noe som jeg synes var fint. Selv om de da endte opp med noe han heller ikke likte.

Det er bare så trist når det kjennes ut som om gaven var en demonstrasjon..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du høres veldig utaknemlig ut. Litt sånn unge som ikke fikk det de peker på i lekebutikken? Fordi du ikke fikk akkurat det serviset du ønsket deg. Du kan ikke forlange noe fra ønskelisten din tross alt, og mange får ting som ikke står der. Eller er det sånn bryllup fungerer for tiden. Ønskelistene er "dette skal du kjøpe til oss, ellers blir vi fornærmede og ikke glade" opplegg?

Anonymous poster hash: 590fb...788
  • Liker 8
Skrevet

Vel, det er jo slettes ikke slik. Problemet er ikke at jeg ikke fikk "akkurat det serviset" jeg ønsket, men at de rett og slett ga oss en gave som vi ikke hadde bruk for, man skal nok lete en stund for å finne noen som ikke er pensjonert som har bruk for det. Og en annen gave som var regelrett stygg og veldig personlig for moren hans. Som sagt, problemet er at det virket som om de la innsatsen i å finne noe kjipt. Jeg er en ganske ydmyk person, og kommer i konflikt med meg selv når jeg kjenner at jeg er lei meg over gaven. Men for meg var dette bare en ny måte for henne å sende signaler til meg. Hun gjør det hver mulighet hun har ellers..

• Liker 3
Skrevet

Hvis svigersene har gitt en "dårlig" gave for å være ekkel, så skjønner jeg jo at TS er skuffet, ja til og med fornærmet.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Selg gavene og bruk pengene på servise.

Anonymous poster hash: cf2b7...385

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Selg på finn!

Ellers kunne jeg funnet på å si noe sånt som at du først ble litt overrasket over gaven, fordi du vanligvis ikke ville kjøpt noe slikt, men at du nå simpelthen ELSKER gjenstanden! Og late som om du virkelig mener det. Bare på trass.

Anonymous poster hash: a1838...22f

• Liker 4
Skrevet

Umulig å si når du ikke sier hva dere fikk. Men en ønskeliste er veiledende

Gjest Eurodice
Skrevet

Svigerforeldre, især jenters svigerforeldre, er noe herk man fint kunne klare seg uten. De forsurer tilværelsen og legger an på å være ufyselige.

• Liker 2
Skrevet

Svigerforeldre, især jenters svigerforeldre, er noe herk man fint kunne klare seg uten. De forsurer tilværelsen og legger an på å være ufyselige.

Har dere tenkt på alternativet til å ha svigerforeldre? At mannen i deres liv rett og slett har mistet sine foreldre, eller at forholdet er så dårlig at kontakt rett og slett går på helsa løs? Jeg skulle godtatt litt av hvert fra mine svigerforeldre hvis det betydde at samboeren kunne hatt kontakt med sine foreldre.

Selvfølgelig, jeg er preget av vår situasjon, som blir ekstra sår og tydelig nå som vi skal gifte oss, men jeg vet at det er en del, svigermødre som aldri er fornøyd med svigerdatteren, ingen er bra nok for hennes uskyldige lille sønn.Før den onde svigerdatteren kom inn i bildet var han i seng og ba aftenbønn halv ni.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Har dere tenkt på alternativet til å ha svigerforeldre? At mannen i deres liv rett og slett har mistet sine foreldre, eller at forholdet er så dårlig at kontakt rett og slett går på helsa løs? Jeg skulle godtatt litt av hvert fra mine svigerforeldre hvis det betydde at samboeren kunne hatt kontakt med sine foreldre.

Selvfølgelig, jeg er preget av vår situasjon, som blir ekstra sår og tydelig nå som vi skal gifte oss, men jeg vet at det er en del, svigermødre som aldri er fornøyd med svigerdatteren, ingen er bra nok for hennes uskyldige lille sønn.Før den onde svigerdatteren kom inn i bildet var han i seng og ba aftenbønn halv ni.

Mitt innlegg var ment ironisk. Det trodde jeg var tydelig for alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...