tussi84 Skrevet 5. juni 2014 #1 Skrevet 5. juni 2014 Ligger her og tenker over et vennskap jeg har med ei venninne som bor et par timer unna meg. Vi ses derfor sjeldent pga avstanden og ses vi er det som regel langvarig dagsbesøk eller en helg med overnatting. Det er alltid jeg som bruker penger på å dra til henne og det koster ca 500 kr per gang tur retur. Det er for så vidt greit men så.. hver gang jeg er der så betaler jeg nok 80 til 90 prosent av maten som spises. Jeg er vokst opp med det at om du får gjester langveis fra så skal du som vert stå for kostnadene vedrørende mat når du får besøk. Enten det eller dele ca 50 prosent på utgiftene. Jeg krever ikke mye. Jeg kan godt spise en brødskive med pålegg eller nudler om jeg skal si det sånn. Vet hun ikke har all verdens med penger men det har ikke jeg eller. Og pga at jeg alltid reiser til henne synes jeg hun burde stå for maten når jeg er på besøk der. Er jeg helt på jordet her eller har jeg rett?
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #2 Skrevet 5. juni 2014 Det spørs. Tilbyr du deg å betale mer eller forventer hun det? Hva svarer hun hvis du ber henne betale maten siden du har hatt en reisekostnad? Hva sier hun hvis du inviterer henne til deg? Anonymous poster hash: 60e9d...81b
tussi84 Skrevet 5. juni 2014 Forfatter #3 Skrevet 5. juni 2014 Det spørs. Tilbyr du deg å betale mer eller forventer hun det? Hva svarer hun hvis du ber henne betale maten siden du har hatt en reisekostnad? Hva sier hun hvis du inviterer henne til deg? Anonymous poster hash: 60e9d...81b hun forventer det på en måte virker det som at jeg skal betale. Hun sier hun ikke har råd til å dra til meg. Og jeg skjønner det er en del penger kun for reise men da hadde jo jeg dekket all kostnad til mat. Har egentlig ikke tatt det opp med henne så mye enda fordi jeg vet hun har dårlig råd. Er litt redd for at hun vil ta det opp på feil måte.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #4 Skrevet 5. juni 2014 Nå høres jeg sikkert litt slem ut, men hvis ikke du sier fra om at du trenger at hun bodrar mer når dere skal treffes så syns jeg ikke hun er så urimelig. Da kan hun tro at situasjonen er OK som den er for deg. Om du sier fra, og hun viser null forståelse eller vilje til å betale mer så er hun urimelig etter min mening. Anonymous poster hash: 60e9d...81b 1
Gjesten Skrevet 5. juni 2014 #5 Skrevet 5. juni 2014 Neste gang sier du at du gjerne kommer, men da må utgifter til mat deles 50/50
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2014 #6 Skrevet 5. juni 2014 Ikke ta med mat til henne, bare til deg når du er der.
GammelKaktus Skrevet 5. juni 2014 #7 Skrevet 5. juni 2014 Kan du ikke bare si du har veldig dårlig råd så du har ikke mulighet til å betale alt av maten, og at det hadde vært bedre for deg hvis dere kunne dele utgiftene. Når det gjelder reiseutgiftene så mener jeg det at de må komme av din lomme, du velger å reise til henne da betaler du selvfølgelig for det selv, det samme hvis hun hadde hatt råd til å reise til deg. Hvis du mener det blir for dyrt så er det jo bare å la være å reise da, eller reise sjeldnere Når jeg reiser på besøk så betaler jeg alltid reisen selv uten å tenke over det, og bidrar med penger til mat. Hvis de jeg er hos ikke vil at jeg skal bidra så pleier jeg å prøve å få spandert en middag eller noe, bare sånn at de får litt for "strevet". Er jo litt stress å ha besøk selv om det er venner for du skal jo lage mat, ordne til sengetøy osv. Når jeg har besøk er jeg alltid opptatt av at de skal ha det bra så jeg lager middag som jeg vet de liker, kjøper inn brusen eller melka og pålegget de liker best osv. Og det samme vet jeg jo at de jeg reiser til gjør for meg så det blir jo litt utgifter med det å ha besøk. Men det går jo som regel opp i opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå