AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #1 Skrevet 5. juni 2014 Og hvorfor? Hvor gammel var du (kvinnen) når du oppsøkte fertilitetsklinikk/gynokolog alle første gang og hvorfor gjorde du det?Anonymous poster hash: 2147c...7a2
Sunniv Skrevet 5. juni 2014 #2 Skrevet 5. juni 2014 Jeg var 33 år. Vi hadde da vært prøvere i 6-7 år uten å lykkes. Tok kontakt for å få utredning og hjelp videre.
Pebbles Skrevet 5. juni 2014 #3 Skrevet 5. juni 2014 Jeg var nesten 29 da jeg ble henvist videre fra fastlege til gynekolog, da hadde vi prøvd i ca et år på egenhånd. Etter litt over ett år med forskjellige tester og kurer henviste gynekologen oss videre til ivf. Henvisningen ble sendt i august/september i fjor, oppstartsamtale januar og første forsøk nå i mai. Vi er heldige og fikk et gullegg på første forsøk, så nå håper vi på at det klamrer seg fast til februar (nesten to år fra første møte hos gyn til første ivf forsøk)
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #5 Skrevet 5. juni 2014 Hvorfor spør du? Fordi jeg lurer på hva som er "vanlig". Lurer på om enkelte bare har sjekket eggbeholdningen før de prøver når de har rundet 30.Anonymous poster hash: 2147c...7a2
Biloba Skrevet 5. juni 2014 #6 Skrevet 5. juni 2014 Fordi jeg lurer på hva som er "vanlig". Lurer på om enkelte bare har sjekket eggbeholdningen før de prøver når de har rundet 30.Anonymous poster hash: 2147c...7a2 Ok. Jeg var nesten 36, og hadde prøvd i over et halvt år, og da er utredning anbefalt. Vi gikk direkte til privat fertilitetsklinikk, ellers hadde jeg noknikke fått første time enda. Vi visste i tillegg om to ting som kunne virke negativt inn på sjansen til å bli spontant gravid. Prøvene på eggbeholdning var fine hos meg, så fine prøver er ikke noen garanti for at en vil lykkes.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #7 Skrevet 5. juni 2014 Vi tok kontakt med fastlegen da vi hadde vært prøvere i ett år. Legen henviste oss videre til gynekolog, og vi fikk time ca 3 mnd senere. Vi var da 25 år. Gynekologen startet utredningen av oss, og vi prøvde pergotime (hormonstimulering) fordi det ble påvist PCO hos meg. Etter 6 mnd med utredning og hormonstimulering uten resultat, ble vi henvist videre til nærmeste feritilitetsklinikk. Det gikk nye 6 mnd før vi fikk første time, men da fikk vi gjennomført første ivf-forsøk allerede den påfølgende måneden. Det ble klaff på første forsøk. Anonymous poster hash: 9088b...f48
Spiremor Skrevet 7. juni 2014 #8 Skrevet 7. juni 2014 (endret) Jeg dro til gynekolog i fjor sommer, da jeg var 25 år, for å ta innvendig ultralyd. Har familiemedlem med pcos til tross for normal vekt, og har av en eller annen grunn alltid trodd at jeg kom til å få problemer med å få barn selv. Fikk derfor lov til å ta tidlig sjekk. Alt var normalt, så om ikke ting normaliserer seg for meg innen kort tid blir det legesjekk av hormoner osv. Edit: ser nå at dette gjaldt fertilitetsklinikk. Jeg har bare vært hos gynekolog, men vil tro det er relevant likevel. Endret 8. juni 2014 av Spiremor
Lilleløvetann Skrevet 9. juni 2014 #9 Skrevet 9. juni 2014 (endret) Vi er ett av de litt yngre parene som har gått gjennom IVF/ICSI. Vært prøvere siden 2009, ble naturlig gravid i 2010 men mistet i uke 6, fortsatte prøvingen til november 2012 - da sendte jeg mannen til legen for utredning (jeg hadde blitt sjekket for endometriose ca 1 år tidligere. Da spurte jeg også om de kunne finne noe som gjorde det vanskelig for meg å bli gravid, siden vi hadde prøvd så lenge - og de fant ingenting galt med meg), og dommen ble nedsatt sædkvalitet. Litt for få sædceller i tillegg til litt dårlig bevegelse på noen av dem - så da ble vi henvist til Fertilitetsklinikken ved St. Olavs Hospital. Nå er jeg gravid etter 2 forsøk med ICSI, og vi er 21 og 24 år Endret 9. juni 2014 av Lilleløvetann
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå