Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Tenkte egentlig ikke at jeg ønsket å bli gravid helt enda. Men, da det plutselig gikk det opp for meg at vi ikke har prukt prevansjon på et halvt år må jeg innrømme at jeg fikk litt panikk.. :(

Er det noen tester det er mulig å ta (på apotek eller hos lege) som kan fortelle meg om jeg har mulighet til å få barn? Som viser når man bør prøve?

Jeg har egentlig ingen peiling på dette, og aner ikke alle grunnene til eventuell barnløshet er, men min samboeren har barn fra tidligere, så det skulle ikke være noe galt med han..

Håper på svar fra noen kloke erfarene hoder her :trist:

Anonymous poster hash: a2b7e...197
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk til privat gynekolog og spurte om det samme. Hun tok ultralyd osv for å sjekke om alt var på plass der det skulle og tok litt prøver. Så fikk jeg svar at alt var klart om jeg ville reprodusere. På daværende tidspunkt ville jeg ikke det. Men pga sykdom i ung alder så lurte jeg på bare... Enig med du, greit å vite , og å få konstatert.

Så over til han. Vi gikk til fastlegen vår, fikk henvisning for han på sykehuset til å teste sædkvalitet. Det tok en uke. Alt var ok.

Så prøvde vi i 5 måneder og vips er jeg nå høygravid sommeren etter.

Ikke noe prøving i ett år først. Hvem har tid til det?

Gå i blinde å vente på time for utredning når det bare er å gjøre som vi gjorde. Så komplisert er det da ikke. Prøverørsmetoden osv er noe helt annet, men før det kan man enkelt finne ut hvor landet ligger.

Dette etter å vært sammen i 12 år.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk til privat gynekolog og spurte om det samme. Hun tok ultralyd osv for å sjekke om alt var på plass der det skulle og tok litt prøver. Så fikk jeg svar at alt var klart om jeg ville reprodusere. På daværende tidspunkt ville jeg ikke det. Men pga sykdom i ung alder så lurte jeg på bare... Enig med du, greit å vite , og å få konstatert.

Så over til han. Vi gikk til fastlegen vår, fikk henvisning for han på sykehuset til å teste sædkvalitet. Det tok en uke. Alt var ok.

Gå i blinde å vente på time for utredning når det bare er å gjøre som vi gjorde. Så komplisert er det da ikke. Prøverørsmetoden osv er noe helt annet, men før det kan man enkelt finne ut hvor landet ligger.

Tusen takk for omfattende, og ikke minst litt beroligende svar. Jeg skal bestille time hos gynekologen min for en utredning! :-)

Og du, gratulerer så mye! :-)

TS

Anonymous poster hash: a2b7e...197

• Liker 1
Skrevet

Gynekologen kan se etter noen tilstander, mens andre tilstander kan kreve f.eks kikkhullsoperasjon eller kontrastrøntgen eller vannscanning av livmor/eggledere eller kikkhullsundersøkelse gjennom livmorhalsen. Noen ganger ligger forklaringen i redusert eggkvalitet, men det vil ikke kunne ses før evt mislykket prøverør.

Så dere kan få sjekket ut noen av en drøss med mulige årsaker med ultralyd, sædprøve og evt hormonprøver, mens andre ting er det ikke aktuelt å undersøke enda, hvis du er under 35. Foreløpig er alt å regne som normalt, noen skal jo utgjøre den delen som blir gravide i 2. prøvehalvår også :-)

Skrevet

Tusen takk for omfattende, og ikke minst litt beroligende svar. Jeg skal bestille time hos gynekologen min for en utredning! :-)

Og du, gratulerer så mye! :-)

TS Anonymous poster hash: a2b7e...197

Tusen takk. Og lykke til.

Gjest Ciegus
Skrevet

Så "enkelt" er det da ikke. Selv om alt ser OK ut på ultralyd og enkle prøver, kan det fortsatt være mye som er "galt" og som gjør at man ikke blir gravid. Og da fortsetter man å gå i blinde, særlig hvis man tror at alt er bra fordi det så sånn ut på ultralyd.

Men det er jo ingen grunn til bekymring om man ikke har blitt gravid i løpet av 6 mnd, og særlig hvis dere ikke har prøvd aktivt. Er du bekymret kan en tur til privat gynekolog så klart være greit, for å få mer informasjon.

Skrevet

Det å teste ut mannen er en enkel sak. En sædprøve forteller veldig mye, så hadde begynt der.

Utredning av kvinnen er mer omfattende. Og ikke minst dyrt i og med at du ikke får henvisning. Men å tempe for å sjekke om du har eggløsning og progesteronnivåer som normalt, ta en AMH prøve (eggreserver), hormonprøver og innvendig ultralyd er alltids mulig. Men ingenting garanterer at du er fruktbar.

Hos meg så alt tipp topp ut, etter runder og år med utredninger. Først da vi begynte med prøverør ble det avdekket dårlig eggkvalitet, noe de ikke kan se på prøver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...