Ibenholt Skrevet 17. juni 2004 #1 Skrevet 17. juni 2004 Jeg blir så sinna! Jeg får ikke sagt det en gang! Oftere og oftere nå kommer grusomme episoder med dyreplageri fram i meida. Jeg får så vondt inni meg når folk kan vise så lite respekt for dyr! Jeg får lyst å slå og sparke, og jeg mener det, dersom jeg kommer over noe sånt noen gang..så blir det krig! Bare prøv dere å vere stygge med dyr! Jeg hater det, HATER det! Vi må hjelpe hverandre å ta vare på dyr, og jeg vet det er lettere sagt enn gjort, men dyr blir aldri tatt alvorlig nok! Jeg synest dyrevernsyrket burde bli mye mer ettertraktet, og at folk burde hjelpe til mer med tips osv og at flere velger å bli med i dyrevernet. Hadde jeg kunnet hadde jeg vervet meg på heltid og gitt dyreplagere straff! Jeg HATER de som nyter dyrs smerte og godter seg over slik underholdning! Og det som er skummelt er at jeg hadde sett rødt dersom noen bare la så mye som en pekefinger på en katt, eller fugl, eller noe som helst hjelpeløst dyr. FY **** som de skulle fått smake! *Grøss*
-Fisken- Skrevet 17. juni 2004 #2 Skrevet 17. juni 2004 Jeg er så enig, så enig. Dyremishandling blir ikke tatt helt på alvor, har jeg fått følelsen av.
Gjest Fraggel Skrevet 17. juni 2004 #3 Skrevet 17. juni 2004 Hva mener dere med at dyreplageri ikke blir tatt på alvor?
-Fisken- Skrevet 17. juni 2004 #4 Skrevet 17. juni 2004 Det er skjeldent man får høre noe om dyreplageri i media, eller om tiltak mot dyreplageri. Vet egentlig barn at dyr har følelser? Burde de ikke få lære dette i barnehagen og tidelige skoleår? Og av de som ser dyreplageri; hvor mange bryr seg?
Milly:) Skrevet 17. juni 2004 #5 Skrevet 17. juni 2004 Det er skjeldent man får høre noe om dyreplageri i media, eller om tiltak mot dyreplageri. Vet egentlig barn at dyr har følelser? Burde de ikke få lære dette i barnehagen og tidelige skoleår? Og av de som ser dyreplageri; hvor mange bryr seg? Helt enig. Barn burde læres opp til det, helt klart. Er så utrolig mange barn som er slemme med dyr! Her har foreldre et ansvar de ofte ikke ser... Ellers er det mange dyrevernbevegelser som ødelegger ved å demonstrere så dramatisk at det er mot sin hensikt. Det fører til at mange ikke tar dyrevernere seriøst.
waco Skrevet 17. juni 2004 #6 Skrevet 17. juni 2004 Helt enig. Barn burde læres opp til det, helt klart. Er så utrolig mange barn som er slemme med dyr! Her har foreldre et ansvar de ofte ikke ser... Ellers er det mange dyrevernbevegelser som ødelegger ved å demonstrere så dramatisk at det er mot sin hensikt. Det fører til at mange ikke tar dyrevernere seriøst. Dere overgår hverandre med skremselshistorier igjen... Jeg tror dyr blir mest plaga i naturen... Waco
Ibenholt Skrevet 18. juni 2004 Forfatter #8 Skrevet 18. juni 2004 Hva mener dere med at dyreplageri ikke blir tatt på alvor? Jeg mener at det svært mange ganger er slik at folk leser i avisene, blir rystet, og deretter er det sånn: "Jaja, stakkars pus..livet går videre" og så skjer det ingenting mer. Jeg mener bare at en må gjøre noe mer..(selv om jeg selv ikke vet helt hva en kan gjøre) Men jeg blir så berørt av slike ting at jeg ikke klarer å la d ligge! Hadde jeg bodd i det området der det skjedde slike ting med katter hadde jeg demonstrert noe kraftig, ringt på dører og prøvd å få fram at det ikke er LOVLIG å gjøre slike ting!
Gjest Fraggel Skrevet 18. juni 2004 #9 Skrevet 18. juni 2004 Jeg mener at det svært mange ganger er slik at folk leser i avisene' date=' blir rystet, og deretter er det sånn: "Jaja, stakkars pus..livet går videre" og så skjer det ingenting mer.[/quote'] Akkurat som med alt annet vi ser på nyhetene...
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2004 #10 Skrevet 18. juni 2004 ka du meinte me at dyr bi meir plaga i naturen waco? d vi snakke om e som regel husdyr.. i naturen e d jo en lov som gjeld.. spis eller bli spist. sånn har d vært i milliona av år. jo, folk plage ville dyr åsså, som bl.a å knyte sammen beina på fugla å slæppe dæm laus, skyte på dyr bærre førr skøy. hørte på radioen idag at en bonde hadde mista 7-8 saua etter at nån hadde skutt på dæm. en va så skada at den måtte avlives. folk som gjør sånt e SYKE i hauet! :evil: når d gjeld ulvejakt å all den aldre klappjakta som enkelte driv på rovdyr, så meine æ at DET e plageri.. dæm va jo tross alt hær først. å når du veit at d e ulv, jerv, bjørn, gaupe eller stor bestand av ørn i område, å du alikevæll slæpp ut sauan(eller andre dyr)......d e ikke dyran sin feil at saua bi dræpt. dæm får jo bare et lætt måltid servert. dagens saua e ikke bygd førr å stekk unna rovdyr, derførr bi d tatt magne av dæm. men tbake t tema hær. vet vi ikke at mange dyr bi satt ut eller låst inne førr å dø nu når sommer å ferie nærme sæ? ser d kvært år.. bi like førrbanna kvart år. har ei katt å en hund sjøl, å kunne ALDRI i værden tænke mæ å gjør nåkka sånn mot "ungan" mine.. Sånne folk sku særiøst fått en bot om svir........godt.
Gjest Poirot Skrevet 18. juni 2004 #11 Skrevet 18. juni 2004 Det er skjeldent man får høre noe om dyreplageri i media, eller om tiltak mot dyreplageri. Vet egentlig barn at dyr har følelser? Burde de ikke få lære dette i barnehagen og tidelige skoleår? Og av de som ser dyreplageri; hvor mange bryr seg? Jøss. Har inntrykk av at media skriver om vanskjøttede dyr hele tiden, jeg. Det skjer jo forøvrig hverken oftere eller sjeldnere ut ifra hva media skriver....
Gjest Poirot Skrevet 18. juni 2004 #12 Skrevet 18. juni 2004 Jeg mener at det svært mange ganger er slik at folk leser i avisene, blir rystet, og deretter er det sånn: "Jaja, stakkars pus..livet går videre" og så skjer det ingenting mer. Jeg mener bare at en må gjøre noe mer..(selv om jeg selv ikke vet helt hva en kan gjøre) Hva gjør du selv?
-Fisken- Skrevet 18. juni 2004 #13 Skrevet 18. juni 2004 Jøss. Har inntrykk av at media skriver om vanskjøttede dyr hele tiden, jeg. Det skjer jo forøvrig hverken oftere eller sjeldnere ut ifra hva media skriver.... Det har i alle fall ikke jeg lagt merke til. Fotball derimot, det ser man med en gang man nærmer seg media. Interessant gitt.
Gjest Poirot Skrevet 18. juni 2004 #14 Skrevet 18. juni 2004 Blir jo helt usaklig å sammenlikne med underholdning som fotball. Saken er at det nylig stod om en katt i søpla, bønder som vanskjøtter kuer/grser, sauer som tas av ulv, hunder som settes ut til ferien, katt forsøkt druknet, katt skutt på med bil og bue, katt hengt i flaggstang osv. Og unasett spiller det vel ingen rolle hvorvidt media skriver om det eller ei? Det vikitge er jo at handlingene blir begått, og det gjør de uansett om media skriver om saken eller ikke. Hvorfor skal de skrive mer om dette? Det er da ikke underholdning på linje med fotball!?
Milly:) Skrevet 18. juni 2004 #15 Skrevet 18. juni 2004 Og uansett spiller det vel ingen rolle hvorvidt media skriver om det eller ei? Det viktige er jo at handlingene blir begått' date=' og det gjør de uansett om media skriver om saken eller ikke. [/quote'] Det spiller en stor rolle om en sak blir tatt opp i media eller ikke. Forøvrig er jeg enig i at det ofte blir tatt opp slike saker, men da mest slike historier a la "Katt i søpla". Lite om tiltak mot dyreplageri, som Aniola-Fisken skrev. Poenget til Afeni er vel at det ikke er nok at vi får vite om hva som skjer, vi må vite hva vi kan gjøre med det og så gjøre det. Det er det vi er for lite flinke til...
waco Skrevet 18. juni 2004 #16 Skrevet 18. juni 2004 ka du meinte me at dyr bi meir plaga i naturen waco? Dyr som holdes i fangeskap lever stort sett lengere enn dyr i naturen, men de er selvsagt uendelige mye dummere enn dyr i naturen som må jakte sin egen mat.... Dyr i naturen har ikke tilgang på veterniær og de som ikke blir spist lever som regen en smertsom død frem til alderdommen..... (ikke det å bli spist er noe koseligere...) Tenk hvor jævlig det er hvis et dyr i naturen f eks brekker et ben? Eller blir halvspist og dauer først etter 5 dager...? Reven liker jo å plage dyr.... til og med løven har selv kjæledyr de spiser etter hvert.. Dersom du spiser kjøtt kjøpt i butikken plager du dyr. Hvis du bruker sminke eller parfyme har du drept mange dyr på smertfull måte. Har du spist medisner har titusenvis av dyr lidd en forferdelig død. All mat du spiser har blitt testet på dyr. Hvor god har kyllingene det før de ender som kylligmat..? Bare det at mennesker er i kontakt med dyr er plagsomt sett fra dyrs side... Waco
Sirisa Skrevet 19. juni 2004 #18 Skrevet 19. juni 2004 Hei ! Har jobbet mange år med fortrinnsvis hunder (og noe katt) Var deltager i prosjekter som gikk på omplassering og mottak av hunder/katter som av diverse årsaker trengte nytt hjem. Det var deprimerende å se mengden av henvendelser og all vanskjøtsel av dyra ! :veldigsur: Selvfølgelig var det en glede å kunne gi disse et nytt og godt hjem...men desverre var det også de gangene hvor man så at dyret ikke hadde noen mulighet til å bli omplassert pga sin dårlige start i livet. Trist. Jeg tror det er svært viktig at folk skaffer seg seriøs informasjon om hva det innebærer å ha ansvar for et dyr f ø r de anskaffer seg det! Det er desverre mange som ser en søt kattunge eller en bedårende valp..og faller for fristelsen til å anskaffe seg den lille søte...uten tanke for hva det innebærer av ansvar å ha dyr. Barn & dyr..ja...barn trenger å bli fortalt hvordan man bør behandle dyr....og det er foreldres oppgave å formidle dette...slik at barn og dyr kan trives godt sammen Vennlig hilsen Sirisa
Gjest Poirot Skrevet 19. juni 2004 #20 Skrevet 19. juni 2004 Fordi når saker blir satt på dagsorden kan de lettere bli gjort noe med. Ting man aldri får vite om kan man heller ikke gjøre noe med. Det at få gjør noe selv er jo akkurat det Afeni prøver å sette fokus på... Og jeg tror nok enda færre hadde gjort noe hvis slike saker aldri ble tatt opp. Du er inne på noe viktig. Jeg tror imidlertid at katt-i-søpla-reportasjer ikke bedrer saken. Jeg tror man må gå mer systematisk til verks og avdekke regelmessige brudd, slik det bla er gjort mht dyretransport. Afeni ønsker at folk skal gjøre mer, men sier selv at hun ikke gjør noe. Hvordan skal man tolke dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå