Gå til innhold

"Utagerer" mot syklister, skateboard, fotballer, barn som leker osv.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gradvis fått et problem med unghunden min (8 måneder), noe som gjør at det er vanskelig å gå på tur med henne til tider. Hun blir veldig lett opphisset/stresset av aktivitet. Dersom det kommer en sykkel forbi så stresser hun seg opp og løper mot/etter den. Det samme gjør hun med folk på skateboard, rollerblades, barn som er aktive/leker og folk som spiller fotball. Hun er liksom ikke aggressiv, men hun blir opphisset, prøver å springe etter, lager litt lyd osv,

Hvordan kan jeg få henne til å slutte å reagere så voldsomt på dette? Synes det er litt vanskelig å trene på for syklister, folk på skatebpard, barn som leker, folk som leker med fotball osv. dukker opp 'overalt'. Har sett litt på den såkalte kindereggmetoden. Den er grei i teorien, men vanskelig i praksis. Kunne liksom plassert meg et sted hvor det er vanlig at sykler kommer forbi, men på veien til/fra det aktuelle stedet kan jeg jo plutselig møte på syklister. De kommer ofte i stor fart også, så det er ikke så lett.

Hvordan skal jeg reagere når jeg møter på disse hindringene? Jeg prøver å ha stramt bånd og stå i ro dersom de kommer mot/skal forbi. Hun får ikke mulighet til å hisse seg opp så mye da, men hun har fremdeles stort fokus på de, og kan prøve å sno seg unna i det de kommer for nært. Prøver også å trene litt kontaktøvelser etter hindringene er forbi slik at hun roer seg litt og får mer fokus på neg. Hvis det er mulig prøver vi å gå motsatt vei, men det er ikke alltid mulig.

Tar gjerne i mot tips :) noen som har noen gode råd?

Anonymous poster hash: b954d...294

Videoannonse
Annonse
Gjest Lady.In.Heels
Skrevet

Har du noen som kan sykle med deg mens du går på tur med hunden?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville meldt meg på et kurs :) Vi har fått mye hjelp av kursene vi har vært på. Vanskelig å komme med råd når vi ikke kjenner hunden og heller ikke har sett situasjonen du beskriver.

Anonymous poster hash: 5c09a...ed3
  • Liker 2
Skrevet

Min gjorde også det der, fryktelig irriterende og potensielt farlig om man ikke oppdager syklisten før den er der - slik jeg har opplevd mange ganger.

Jeg ber om kontakt når jeg ser en syklist o.l, han er ganske god på kontakt. Går gjerne ut i grøfta/vekk fra veien om jeg ikke får kontakt for få han litt på avstand. Om han er veldig gira setter jeg meg ned og tvangsroer mellom beina - det hjelper alltid. Får jeg av en eller annen grunn ikke kontakt i full fart når jeg trenger det gir jeg han en dytt, poke eller et lite "klyp" (ikke hardt, kun for å få han ut av det).

Gjest lurven
Skrevet

hva slags type hund har du, dersom det er type gjeterhund betyr det nok at han skal "gjete" de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...