Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min forrige PT sa at min knebøyteknikk var bra. Men det var den ikke. Jeg fikk for mye vekt fremover istedet for dypt nok ned og bak. Så forside av lår er nå sterke og fine, men bakside av lår godt kunne fått litt mer kraft.

Jobber aktivt med å rette opp feilen, men trenger å aktivisere bakside av lår og også hoftebøy og trenger derfor tips til gode øvelser.

Front-squat funker veldig bra, men jeg trenger flere øvelser. Også tøyeøvelser, så jeg får strukket ut hofta godt nok. Er veldig stram på fremsiden av hofteleddsbøyen og også noe stram i korsrygg.

Anonymous poster hash: bc117...085
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er to ting jeg tenker kan være medvirkende her. Det ene er ankelmobilitet. Når du sitter i en dyp knebøy er knærne nødt til å komme ganske langt frem. Om du ikke klarer å ta ut bevegeligheten i anklene må du ta den ut andre steder. Ofte fører det til at en ikke kommer langt nok ned, eller at man lener seg fremover. Søk gjerne etter "ankle mobility drill" eller lignende.

Det andre er hoften. Hvis man er litt immobil i hoften vil det gjøre det vanskelig å sitte med rett rygg i dyp knebøy. Man kan da miste spennet og komme fremover.

Se videoen under for en god sitte/knebøy-drill.

Det kan også være du vugger når du kommer ned. Jeg kommer frempå av og til jeg også. For å korrigere prøver jeg aktivt å flytte tyngdepunktet tilbake til over anklene (egentlig rett foran anklene).

AnonymBruker
Skrevet

Takk for god film. Dette er noe å øve på. Og takk for et godt svar.

Men når det gjelder ankler, er de veldig mobile og sterke og jeg klarer fint å sitte i Indian Squat med god vekt på helene. Jeg er hestejente, og har derfor stor styrke og mobilitet i anklene, men også derfor ganske låst i bekken og korsrygg. Jeg vugger ikke på vei ned, men på vei opp faktisk. Jeg er et merkelig kasus :P

Anonymous poster hash: bc117...085

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...