Gå til innhold

Oppvarming før styrketrening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan bør jeg varme opp?

Anonymous poster hash: 6bb83...013

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker bare elipsemaskinen i nesten 10 min før. (Er utålmodig, men bedre enn ingenting)

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra hun som satte opp styrkeprogrammet mitt om at jeg måtte bruke enten ellipsemaskin eller romaskin, til nøds jogging. Det viktigste er at hele kroppen blir varm. :)

Jeg bruker stort sett ellipsemaskinen i alt fra 10 til 20 minutter.

Skrevet

Oppvarming er viktig. Det er også viktig at du varmer opp i forholdt til hva du skal gjøre. Noen økter krever lang oppvarming, andre kortere.

Jeg tar utgangspunkt i at du ikke skal trene høyt eksplosive øvelser med tunge vekter, eller en kort crossfitlignende økt med svært høy intensitet fra start.

Start med generell oppvarming for å få opp kroppstemperaturen. 3-5 minutter på romaskin, rolig løping. Du skal ikke opp i makspuls på oppvarmingen og du skal IKKE kjenne melkesyre.

Etter dette kan du kjøre litt dynamisk tøying av de områdene du skal trene. For bein er bakside lår, sete, fremside lår og ankler/legger viktig. For overkropp er bryst, skuldre, og blant annet den brede ryggmuskelen viktige. Det er noe individuelt hva som begrenser bevegeligheten, så en bør ta en vurdering av hva man skal inkludere. Det er ikke meningen at dette skal ta så veldig lang tid. Ikke strekk muskler som skal gjøre arbeidet på statisk vis. Maks 1-2 sek hold. Du kan dog bruke statisk tøying til enkelte øvelser slik som dyp knebøy med hælene i bakken og tøying av anklene.

Skumrulling er et godt tilleggsverktøy eller alternativ.

Til slutt kjører du spesifikk oppvarming på øvelsene du skal gjøre. Et par sett med lettere vekter. Selv begynner jeg gjerne på 50% av vektene jeg skal løfte og så kjører jeg sett oppover 60, 70, 80, 90 % osv. Siden jeg kjører maks 5 reps per øvelse kjører jeg også det i oppvarmingen. Om du kjører sett med 10ere bør du kanskje ikke ta 10 reps på alle trinnene i stigen. På de 2-3 siste oppvarmingsettene tar jeg bare 2-3 reps.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar! :)

Er det veldig viktig å varme opp med lettere vekter etter annen oppvarming? Kan jeg få skader om jeg ikke gjør det?

Skrevet

Takk for gode svar! :)

Er det veldig viktig å varme opp med lettere vekter etter annen oppvarming? Kan jeg få skader om jeg ikke gjør det?

Ja. Det er viktig å varme opp spesifikt. I tillegg til å varme opp ledd, muskler og sener, så er det en utmerket metode å terpe teknikken. Skal du løfte tungt er det dessuten essensielt å gradvis varme opp med tyngre vekter. Går du rett på den tunge vekten risikerer du at du ikke klarer det, eller at du skader deg.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Det er viktig å varme opp spesifikt. I tillegg til å varme opp ledd, muskler og sener, så er det en utmerket metode å terpe teknikken. Skal du løfte tungt er det dessuten essensielt å gradvis varme opp med tyngre vekter. Går du rett på den tunge vekten risikerer du at du ikke klarer det, eller at du skader deg.

Takk! Da skal jeg absolutt gjøre det fra nå av :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...