Gå til innhold

Lånekassen-statens innkrevningssentral

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja så har jeg havnet i det uføre at studielånet havnet hos statens innkrevningssentral. 3 avdrag (a ca 3900,-) som jeg var dum å ikke betalte pga andre dumme ting. Ble trekk i lønn i mai på kr 14500,-. Alt for høyt trekk ift hva jeg hadde igjen men pga ekstra utbetalinger fra jobben gikk det greit og jeg tenkte at da er jeg i hvertfall ferdig med det og kan begynne på nytt. Lånet er "bare" midlertidig oppsagt hos lånekassen og skal da tilbakeføres til lånekassen så snart det jeg misligholdte er betalt. Trodde jeg. Sjekket på jobben i dag og trekket er ikke fjernet derfra. Logget derfor inn på sismo sine sider og finner der at det fremdeles er ca 12500,- som er misligholdt beløp og som trekkes fra lønnen min nå i juni, dvs fra feriepengene.

Vet at dere her ikke kan svare på det egentlig men dette må jo være alt for mye ift de 3 avdragene jeg ikke betalte? Jeg er klar over at det påløper ekstra renter og gebyrer men kan virkelig det opprinnelige beløpet vokse så mye som dette, dvs omtrent trippelt av opprinnelig beløp?

Jeg finner selvsagt ikke brevet fra sismo, men jeg vet at det er kun disse 3 avdragene det er snakk om. Har sendt de en mail om dette men klarer ikke å slutte å tenke på dette nå. Noen som har vært borti dette tidligere?

Anonymous poster hash: 8f995...efa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hvor lenge siden du ikke betalte disse avdragene. Det påløper jo ikke bare renter, men også gebyr. Purregebyr og inkassogebyr (som er på rundt 500kr mener jeg) *3.

Anonymous poster hash: 816f1...ab0
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på hvor lenge siden du ikke betalte disse avdragene. Det påløper jo ikke bare renter, men også gebyr. Purregebyr og inkassogebyr (som er på rundt 500kr mener jeg) *3.

Anonymous poster hash: 816f1...ab0

Siste avdraget jeg betalte var i august i fjor, så det er de 3 avdragene etter det.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis betalingen første er overført til SI, så går det ikke tilbake til Lånekassen når du har begynt å betale, her har du nok misforstått noe.

Anonymous poster hash: 17b70...9e6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis betalingen første er overført til SI, så går det ikke tilbake til Lånekassen når du har begynt å betale, her har du nok misforstått noe.

På statens innkrevningssentral sine hjemmesider står det at lånet tilbakeføres til lånekassen når det misligholdte beløpet er betalt (midlertidig oppsagte lån - det står på mine sider at mitt er midlertidig oppsagt).

Har du ellers kilde på det du skriver?

De har allerede trekt ca 2500,- mer enn det misligholdte beløpet, og de trekker nå 12500,- til nå i juni. Det kommer også opp i systemet på jobben og jeg ser at det meste av det som ble trekt i mai gikk til å betale ned på selve lånet (tilsvarende de misligholdte avdragene) og bare en liten del til gebyrer og renter.

AnonymBruker
Skrevet

De har jo garantert en oversikt over renter, gebyrer og avdrag, ta kontakt med selskapet og be om spesifisert oversikt over alt som er tenkt og alt som skal trekkes.

Anonymous poster hash: 3c03d...e91

AnonymBruker
Skrevet

De har jo garantert en oversikt over renter, gebyrer og avdrag, ta kontakt med selskapet og be om spesifisert oversikt over alt som er tenkt og alt som skal trekkes.

Anonymous poster hash: 3c03d...e91

Har gjort det allerede, håper de svarer raskt :-) bare synes det virker så urimelig, og håper det må ha skjedd noe feil. Vet jo at ingen kan gi svar på dette her, men kanskje noen andre som synes dette virker rart slik at jeg får roet nervene litt i hvertfall. Det ble jo først trekk i lønn forrige mnd, og renter/ gebyrer på over det dobbelte av det opprinnelige beløpet virker helt urimelig for meg i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det nok du som har misforstått. Så lenge lånet kun er midlertidig oppsagt av Lånekassen, vil lånet bli tilbakeført til Lånekassen når alt du har utestående er betalt. Dersom du ikke betaler når det er midlertidig hos SI, og ikke kontakter Lånekassen for å få i stand en betalingsavtale eller lignende, vil lånet bli permanent oppsagt. Da havner det permanent hos SI og en har ikke lenger rettigheter hos Lånekassen. En er da enkelt sagt ikke kunde der lenger.

TS er kun midlertidig oppsagt og har altså mulighet til å komme tilbake til Lånekassen så lenge det utestående blir betalt.

TS: det SI trekker inn dekker først gebyrer, så renter og til slutt hovedstolen. Dersom du ikke betalte i august, så vil det utestående da være beløpet for august + renter + gebyrer, det samme for november, igjen det samme for mars og for mai-forfallet. Altså fire utestående beløp. (Antar at du ikke har betalt mai her) Dette vil si at du bare i gebyrer betaler flere tusen.

Anonymous poster hash: d15a0...09b

AnonymBruker
Skrevet

TS: det SI trekker inn dekker først gebyrer, så renter og til slutt hovedstolen. Dersom du ikke betalte i august, så vil det utestående da være beløpet for august + renter + gebyrer, det samme for november, igjen det samme for mars og for mai-forfallet. Altså fire utestående beløp. (Antar at du ikke har betalt mai her) Dette vil si at du bare i gebyrer betaler flere tusen.

Takk for forklarende svar! Først: det er 3 utestående beløp, mai er medregnet i de 3.

Jeg skjønner jo at det blir gebyrer + renter av dette men 4-5000,- pr opprinnelige regning da gitt...det var drøyt synes jeg. Nå får jeg uansett gjort opp dette pga feriepenger, skatt etc så det går jo greit. Skal i hvertfall ikke havne i dette uføret igjen, det er helt sikkert! Nå har jeg fått svar fra sismo men får selvfølgelig ikke sett det da sidene deres er nede til i morgen. Regner jo med at de har rett men blir interessant (det blir litt feil ord å bruke kjenner jeg...) å se hva de skriver.

Skrevet (endret)

...

Endret av Brimi
Skrevet (endret)

Du kan be om utsettelse om du ikke klarer å betale. Det gjelder dog ikke når du ikke har betalt da.

Endret av Brimi
AnonymBruker
Skrevet

Du kan betale om utsettelse om du ikke klarer å betale. Det gjelder dog ikke når du ikke har betalt da.

Jeg vet, som sagt i HI skyldes dette andre ting/ dumskap. Betale nå klarer jeg, jeg synes bare den totale summen er urimelig stor og lurer bare på om noen andre også synes det høres urimelig ut med så mye gebyrer og renter? Hver regning, inkl den for mai, skal altså ha blitt til over det dobbelte?

AnonymBruker
Skrevet

Det koster også noe for SI å inndrive kravene. Det er dette du betaler ekstra for. Altså jobben SI gjør. Sure penger, men godt å høre at du ordner opp nå. Det er ikke artig å bli permanent overført til SI, så veldig bra at du unngår det.

AnonymBruker
Skrevet

Da fikk jeg lest svaret fra SI, og der står det at de har sendt brev til arbeidsgiveren min om å avslutte trekket av lønnen min umiddelbart og lånet er tilbakeført til lånekassen igjen HURRA! De 3 avdragene + gebyr/ renter ble altså dekket av de 14500,- som ble trekt forrige mnd, som jeg trodde. Føles nesten som å vinne i Lotto dette, jeg regnet jo nesten med at de hadde rett, så at jeg slapp å betale de 12500,- føles veldig godt. Uansett har jeg lært, nå har jeg nettopp lagt inn nytt månedlig autotrekk til lånekassen i nettbanken, det føles jammen bra det også :-)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...