Gå til innhold

Krangler om forovervendt vs bakovervendt bilsete.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker ikke bil ofte (har ikke selv), men den bilen vi låner oftest blir barnet vårt veldig kvalm i, hun spyr nesten hver gang..men det hjelper litt når vi setter opp gjennomtrekk.

Mannen ønsker nå at vi skal kjøpe cybex pallas, og bruke dette fast (uten isofix, gammel bil).

Generelt tar han veldig lett på bilsikring..synes jeg da, og han blir irritert på meg når jeg kommer med fakta. Da drar han frem at han kjører forsiktig og han har kjørt bil i 15 år uten å være i en ulykke og de forovervendte setene er bra nok for toåringen.

Jeg blir så provosert!!!

Måtte bare blåse ut litt da dette er en av de tingene vi har begynt å krangle om :\

Anonymous poster hash: dc634...32e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke at han kjører forsiktig, for han er ikke alene på veiene. Og en stygg ulykke kan skje enten man har kjørt bil i 1 dag eller 50 år.

La ham lese litt på tryggtrafikk.no og forbrukerportalen sine sider om bilsikring. Vis ham også videoer av kollisjonstester på You Tube (f eks crash test . Er han en ansvarlig forelder endrer han mening.

Men jeg skal dog være litt enig i at om barnet blir veldig bilsyk, så må man veie ulempene opp mot fordelene.

Anonymous poster hash: da384...eba
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke at han kjører forsiktig, for han er ikke alene på veiene. Og en stygg ulykke kan skje enten man har kjørt bil i 1 dag eller 50 år.

La ham lese litt på tryggtrafikk.no og forbrukerportalen sine sider om bilsikring. Vis ham også videoer av kollisjonstester på You Tube (f eks crash test . Er han en ansvarlig forelder endrer han mening.

Men jeg skal dog være litt enig i at om barnet blir veldig bilsyk, så må man veie ulempene opp mot fordelene.

Ser det falt ut litt av teksten, det skulle stå: søk på f eks: crash test Cybex pallas eller crash test rear facing vs forward facing

AnonymBruker
Skrevet

At han kjører forsiktig har INGENTING å si så lenge det er andre trafikanter på veien. Se hvor fort det kan skje en ulykke her, selv på tørr og trygg vei, med lite trafikk:

http://www.aftenposten.no/webtv/Her-filmer-han-sin-egen-frontkollisjon-7585252.html

Se også denne veltetesten for bilstol med magepute:

http://www.sikkerautostol.dk/wp-content/uploads/2012/10/roll-over-accident.wmv

Og denne med forskjellene på forover- og bakovervendt.

Anonymous poster hash: 84b40...982
  • Liker 3
Skrevet

Det er anbefalt å snu når barnet er ca 4 år (pga størrelse/vekt). Du må ikke FINNE PÅ å snu en 2-åring!!!

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke ta enkelt på bil sikring og barn, da skjer ulykken. Argumentene hans om 15 år uten ulykker osv osv er ikke godt nok, fordi ulykker skjer selv om man ikke gjør noe galt selv. De eneste gangene barnet mitt er uten godt sikret barnesete er på bussen, men der er det faktisk lov. Synes at barnet er en god del tryggere på en buss uten barnesete enn en bil, ellers hadde jeg ikke gjort det.

Mannen din må forstå at selv om han har 100% kontroll, så kan han aldri gardere seg mot ulykker. Barnet må være godt sikret. Det er en fordel å bruke bakovervendt sete så lenge det går an, men med godt forovervendt sete er det heller ikke noe problem for barn over 2 år.

Anonymous poster hash: 44d9a...d9e
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke ta enkelt på bil sikring og barn, da skjer ulykken. Argumentene hans om 15 år uten ulykker osv osv er ikke godt nok, fordi ulykker skjer selv om man ikke gjør noe galt selv. De eneste gangene barnet mitt er uten godt sikret barnesete er på bussen, men der er det faktisk lov. Synes at barnet er en god del tryggere på en buss uten barnesete enn en bil, ellers hadde jeg ikke gjort det.

Mannen din må forstå at selv om han har 100% kontroll, så kan han aldri gardere seg mot ulykker. Barnet må være godt sikret. Det er en fordel å bruke bakovervendt sete så lenge det går an, men med godt forovervendt sete er det heller ikke noe problem for barn over 2 år.

Anonymous poster hash: 44d9a...d9e

Et barn under ca 4 år har ikke sterk nok nakke og rygg til å klare en skikkelig kollisjon! Tenk bare på hvor mange voksne som får langvarige nakke-/ryggplager etter kollisjoner selv i lave hastigheter - og de har ferdig utvokst, sterkt skjelett. Det er en grunn til at forover før 4 ikke anbefales.

(Og forresten, ja ALLE burde faktisk sittet bakovervendt i bil, da det er tryggest, også for oss voksne.)

AnonymBruker
Skrevet

TS her;

Takk for svar!

Skal sies at jeg har lest mange tester og sett mange crash tester på YouTube og havnet på konklusjonen om at det er udiskutabelt å ha ungen i forovervendt sete. Spiller ingen rolle hvor godt setet er heller, da bilen ikke har isofix og vil vingle verre i en evnt kollisjon.

Men når jeg nevner alt det jeg har lært (hos tryggtrafikk bla ) så er det som han enten ikke tror på det tryggtrafikk sier og indikerer at jeg er hysterisk.

En gang vi reiste på besøk hos noen ville de vi skulle låne beltestolen til deres eldre barn. Min sambo syntes dette var fint, mens jeg forsøkte å forklare for ham at ikke bare er det uhorvelig risikabelt, men også ulovlig!

Mange ganger når han har installert vår datter i setet sitt (babysetet vi hadde før) har han heller ikke installert dette riktig.. Enten er beltene for løse eller setet sitter skeivt!!

Jeg har nå for vane å rette opp monteringen.

Et annet eksempel er da vi var i utlandet så insisterte han på å ta drosje (uten bilstol) selv om det fantes buss praktisk tilgjengelig som et mye tryggere alternativ (mindre trykk i en buss Ila en kræsj, har opplevd dette selv).

Det verste er at han blir sint og sur når jeg prøver å forklare hvorfor vi MÅ ta bilsikkerhet på alvor. Skjønner virkelig ikke hvorfor han er så rar på dette! Da han ellers er en veldig god pappa!

AnonymBruker
Skrevet

Og kan nevne at svigers er likedan.

En annen gang vi var på besøk hos noen og vi skulle på biltur insisterte jeg på bilstol fremfor å ha ungen på fanget, som resulterte i at en annen voksen person måtte sitte på en annen sitt fang.

Alle ble flaue over meg, men jeg synes det er flaut at de er faktisk så villige til å t risken.

Skrevet

Jeg må si jeg synes dette er vanskelig selv. Er opptatt av at gutten vår på 20 mnd skal sitte trygt, men han kan spy mange ganger i løpet av en biltur, det er kjipt for oss, men ikke minst for ham, han har ikke så stor mulighet til å lene seg fram og klarer ikke helt å få ut spyet.

Tenker at om han slutter å spy om han sitter forovervendt, så vil jeg vurdere det. Dette blir jo litt off-to, men ettersom barnet deres spyr også...

AnonymBruker
Skrevet

Og kan nevne at svigers er likedan.

Ahaa.. da er det derfor han er så vrang på dette .... han vil gjerne mene det samme som mamma og pappa..

Anonymous poster hash: fccc2...475

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si jeg synes dette er vanskelig selv. Er opptatt av at gutten vår på 20 mnd skal sitte trygt, men han kan spy mange ganger i løpet av en biltur, det er kjipt for oss, men ikke minst for ham, han har ikke så stor mulighet til å lene seg fram og klarer ikke helt å få ut spyet.

Tenker at om han slutter å spy om han sitter forovervendt, så vil jeg vurdere det. Dette blir jo litt off-to, men ettersom barnet deres spyr også...

Ja det med spying er kjipt. Men i vårt tilfelle hjelper det delvis med å åpne vinduene på begge sider så det blir gjennomtrekk-men noen tur utover 20 minutter i akkurat den bilen (svigers sin bil) kan vi glemme.

Det er nemlig kun svigers sin bil hun reagerer sånn på, sannsynligvis fordi den er 20 år gammel.

Men vi bruker jo ikke bilen ofte-og skjønner det blir dilemma om man må bruke bil ofte og barnet blir kvalm..

Skrevet

Vår minste spyr kun på lengre turer, så da sitter jeg bak mens mannen kjører. Evt at eldstemann hjelper til. Å snu setet er ikke noe alternativ! Frisk luft og pauser er et must.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frisk luft, minst mulig skjerm og bøker, minst mulig sukkerholdig og fet mat og drikke før og under reise, flere pauser enn du tror, og kjør på natten om barnet sover greit i setet, så kommer man veldig langt med bilsyke barn. Evt kan man ta kvalmestillende om det ikke er snakk om alt for ofte med langtur. Bedre enn alternativet med å snu en som er alt for liten.

Mange barn blir også mindre bilsyke av å sitte bakover. De ser oftest bedre ut av bakruten enn de ville gjort ut av frontruten forovervendt, og selv om det er mot kjøreretningen vil bevegelsene komme rett på og ikke fra siden. Har de bare siderutene å se ut av vil bevegelsene der "hjelpe på" bilsyken dessverre. Og har du en som sitter forover og skal lene seg til siden for å se ut frontvinduet, så er heller ikke sikringen god nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...