Gå til innhold

Kokker på KG

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Skrevet

Må bare si at jeg blir så imponert over hva folk her lager på null komma niks... Kaker, rundstykker, paier og salater med de beste ingredisenser smelles sammen uka rundt.

Jeg blir misunnelig....

Jeg liker ikke å lage mat, men liker å spise god mat. Om jeg hjemmelager mat strekker jeg meg ikke lenger enn til spaghetti bolognese, løksuppe, pizza, bif stroganoff og innsurret svinefilet.

Jeg vil også ha noe av all denne maten dere lager....

*misunnelig*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er allerede invitert hjem til meg :tommelsmil:

Skrevet

Jeg tror nok det må ligge i lysten ja. Jeg elsker å lage mat, nesten mer enn jeg liker å spise. Veldig mange ganger får jeg veldig lyst til å lage et eller annet, men lar være fordi jeg ikke har lyst å spise det. :roll:

Gjest Phair
Skrevet

Hmmm, kunne tenkt meg å ta et kokkekurs jeg. Noen som har peil om det finnes i Oslo?

Gjest Ethereal
Skrevet

Du har fått svar fra to veldig flinke kokker; Arkana og Mylian. Når det gjelder meg selv, merker jeg at lysten til å eksperimentere kommer mer og mer etterhvert som jeg lærer hva som passer sammen av ingredienser. Som med så mye annet, mener jeg at less is more, dvs at man bør bruke friske råvarer, ikke for mange, og heller utnytte egenskapene til råvarene enn å pøse på med krydder.

Nå prøver jeg å overtale ei venninne til å lære meg grunnprinsippene for å lage indisk mat (hun var tidligere gift med en inder, og faren er opprinnelig fra India).

Mat er kjekt! :)

Skrevet
Jeg tror nok det må ligge i lysten ja. Jeg elsker å lage mat' date= nesten mer enn jeg liker å spise. Veldig mange ganger får jeg veldig lyst til å lage et eller annet, men lar være fordi jeg ikke har lyst å spise det. :roll:

Samme her :)

Også elsker jeg å bla i kokebøker, søke rundt på internett etter oppskrifter, osv.

Skrevet

Å ja, særlig Nigella's bøker, de kan jeg lese på sengekanten.

Gjest LoisLane
Skrevet

Selv om jeg alltid liker å lage mat, er det ikke alltid gourmetretter på bordet, nei... Det går ikke med fire sultne unger og ettermiddagsaktiviteter.

Men jeg kobler av etter jobben med å kutte grønnsaker og røre i grytene. Det er jo ekstra hyggelig å lage noe spesielt godt og forseggjort en vanlig onsdag, freksempel.

Rydde og vaske derimot - det kunne jeg gjerne vært foruten!

Er nok ikke så gjennomtenkt som Ethereal, men bruker gjerne nye smaker og oppskrifter. Familien min er stort sett takknemlige prøvekluter.

Mat er gøy! :)

Skrevet
Må bare si at jeg blir så imponert over hva folk her lager på null komma niks... Kaker, rundstykker, paier og salater med de beste ingredisenser smelles sammen uka rundt.

Jeg blir misunnelig....

Jeg liker ikke å lage mat, men liker å spise god mat. Om jeg hjemmelager mat strekker jeg meg ikke lenger enn til spaghetti bolognese, løksuppe, pizza, bif stroganoff og innsurret svinefilet.

Jeg vil også ha noe av all denne maten dere lager....

*misunnelig*

Det er mye fasade og spill for galleriet her Poirot.... Hvorfor kan ikke folk heller fortelle hvordan man kan spise seg mett fem ganger om dagen til 50 spenn....??

Jeg har klart det, men det hemmelige trikset mitt er å kjøpe en sekk med ris som koster 79 (25 kg) og da har man mat i tre måneder og kan variere som man vil med fisk, grønnsaker (blir aldri noe av, men fasaden må holde) og kjøtt.....

Bare det å steke kjøttstrimler og løk med litt ris gjør at man kan leve for under 35 spenn....

Går man til makrell i tomat går man ned i 25 kroner....kanskje litt mer om man vil ha egg til...

Waco

Gjest Ethereal
Skrevet

Vel, Waco. Hvis det er billig mat du vil ha, kan du jo teste tunfisk med nudler. Men akkurat billig mat var ikke tema her.

Skrevet

Mat er livet :hoppe:

Jeg elsker å kokkelere og lage nye retter.

Nå som jeg har svangerskapsperm. blir det endel

ekspremitering på kjøkkenet. :)

Nå er jo jeg så heldig at jeg har hobbyen min som jobb. :wink:

Og familie og venner elsker at jeg elsker å lage mat.

Men jeg er heldig for barna mine spiser alt, så det er gøy å lage mat til de.

Livet er for kort til å drikke dårlig vin.

(og å spise dårlig mat)

Jeg har forøvrig startet en antikampanje mot kjøttdeig.

Utrolig hvordan dette biproduktet konsumeres hos nordmenn. :veldigsur:

Skrevet
Vel' date=' Waco. Hvis det er billig mat du vil ha, kan du jo teste tunfisk med nudler. Men akkurat billig mat var ikke tema her.[/quote']

Tema var jo de som hadde finest mat

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg elsker å lage mat' date= nesten mer enn jeg liker å spise. :roll:

:Nikke: :Nikke: :Nikke:

Clea

Skrevet

Tema var jo de som hadde finest mat

Nei, tema var hvem som lagde god mat. :)

Og lagde det ofte.

Skrevet

Nei, tema var hvem som lagde god mat. :)

Og lagde det ofte.

Hvem som var best husmor... samma det...det er jo en del av det samme fasadejaget allikevel.

Den som lager best mat er den som klarer å lage mat økonomisk, men det er fordi billigst mat smaker best...

Eller er dere sånne som liker skillepaddesuppe med fårikål?

Waco

Gjest Jamila
Skrevet

elsker å lage god mat! du kan komme på middag når som helst, poirot, det beste jeg vet er å lage mat for gjester!

men det skal sies at jeg også er litt on-off når det gjelder mat. har jeg tid til det bruker jeg gjerne 5 timer på å lage middag. i hverdagene blir det ofte kjappere... men aldri posegreier, for det fikser jeg ikke :S

Skrevet

Hvem som var best husmor... samma det...det er jo en del av det samme fasadejaget allikevel.

Waco

Kan du fortelle meg hva som er fasadejag med å like å lage mat?

Skrevet

Kan du fortelle meg hva som er fasadejag med å like å lage mat?

Ja det er litt mistenkelig at helt ukjente nickfolk plutselig skal fortelle hverandre hvor fine middager de har....

Kanskje jeg også har lyst til å delta i debatten, om hvem som spiser seg mettest og best...kan hende jeg ikke har råd fordi jeg er fattig og da skal plutselig bare lese om andres festmåltider som bare blir lagt ut for å skape litt misunnelse og hunger hos andre?

lille mor, du er jo litt enig i at husmødre ofte konkurrerer om flinkest bakst og godest saus?

Waco

Skrevet

Ja det er litt mistenkelig at helt ukjente nickfolk plutselig skal fortelle hverandre hvor fine middager de har....

Kanskje jeg også har lyst til å delta i debatten, om hvem som spiser seg mettest og best...kan hende jeg ikke har råd fordi jeg er fattig og da skal plutselig bare lese om andres festmåltider som bare blir lagt ut for å skape litt misunnelse og hunger hos andre?

lille mor, du er jo litt enig i at husmødre ofte konkurrerer om flinkest bakst og godest saus?

Waco

Ehh.. For noen tiår siden, ja, men nå?

Nei, det ville jeg ikke si.

DEt var jo ikke dette tråden handlet om i det hele tatt.

Skrevet

Jeg elsker å lage mat....

(Og Poirot er invitert til meg også... uten at jeg vil skryte på meg å være en Nigella-light)

Faktisk så vil jeg gi Waco delvis rett... For noe av det fine med å kunne ganske greit å lage mat er jo faktisk å kunne smelle sammen noe godt av det du har i skapet.

Å ikke være avhengig av nøyaktige oppskrifter men kunne tenke seg hva man kan gjøre med det man har.

Jeg var så lei av å kaste rester som ikke ble spist og nå prøver jeg å finne på restevariasjoner som ikke smaker restemat. Digger for eksempel mat som kan stekes og smaker bedre dagen etter. (Som potetball, fiskegrateng ris og sånt)

Men Waco - for enkelte av oss er det andre kriterier enn billigest som er viktig. Jeg er for eksempel opptatt av at sønnen min skal få i seg variert mat, nok frukt og grønt, og mye som er laget fra grunnen. Man kan ikke ha "variasjoner over ris" hver dag når man er en familie. I hverfall ikke om man ikke må.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...