AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #1 Skrevet 4. juni 2014 Jeg har et barn, en datter på 14 år. Vi har et tett forhold. Da vi flyttet hjem fra London høsten 2013 og hun startet i 8. Klasse fikk hun en veldig god venn, kjempe hyggelig jente altså, de er perfekte sammen og alt mulig. Greia er at jenta mi nesten altid er opptatt for tiden. Hun gjør lekser på skolen, drar til stranda/hjem til noen/parken med vennegjengen sin og etter det så drar hun til bestevennen eller bestevennen blir med henne og spiser midagg, så drar de to på trening, hun kommer da hjem igjen rundt 21.00 og legger seg ca 1 time og 30 min senere. I helgene overnatter hun hos venner, trener og driver med fotografering. Vi prøver å få henne til å spise midagg med oss på søndager ihvertfall. Til sommeren skal hun først være med bestevenninnen til Costa Rica to uker, så skal hun på en sommercamp til USA i tre uker, så skal vi og bestevennen til Australia to uker. Den eneste uka som blir "bare oss" blir da vi skal være i London en uke. Sukk. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Jeg vil se henne mere.Anonymous poster hash: 35bc3...e90
netpuppy Skrevet 4. juni 2014 #2 Skrevet 4. juni 2014 Når jeg bodde hjemme hadde vi fast middag med hele familien mellom 4 og 5. Der måtte det en utrolig bra unnskyldning til å slippe unna (det hjalp ikke at vi skulle på besøk til noen altså). Det var jo litt irriterende til tider, men den timen vi spiste middag var vel den eneste tiden hele familien var samlet og satt ned sammen uten å stresse for å rekke noe annet. Det kan jo være en idé å innføre noe sånt? 3
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #3 Skrevet 4. juni 2014 Hva med å innføre faste dager dere f.eks spiser middag sammen? Er vel vanlig at familien spiser ett måltid sammen hvertfall? Ungene mine hadde aldri fått lov til å fly i øst og vest hele tiden Anonymous poster hash: 7f6bc...5d5 1
Nieve Skrevet 4. juni 2014 #4 Skrevet 4. juni 2014 Jeg tror det er typisk for alderen. Jeg var akkurat slik du beskriver. Var mer ute med venner enn hjemme, sov hos venninner flere ganger i uka, og hadde ikke så mye behov for å være sammen med foreldrene. En løsrivingsfase. Når jeg ble litt eldre gikk det over, og nå elsker jeg å være med foreldrene mine. Du kan jo prøve å snakke med henne om det er noe hun har lyst å gjøre sammen med deg, en forelder/datter-greie eller noe. Men respekter henne hvis det ikke er noe hun har behov for for øyeblikket. Det betyr ikke at hun ikke er glad i deg, hun prøver bare å finne sin identitet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #5 Skrevet 4. juni 2014 Sånn er det å ha ungdommer. Du må nesten lage avtaler med henne. Vær glad for at hun har venner som er oppegående og som trives på skolen. Anonymous poster hash: 25707...384 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #6 Skrevet 4. juni 2014 Costarica, USA, England og Australia? Wow..$$$$$$Anonymous poster hash: a2a07...4e6 12
Nieve Skrevet 4. juni 2014 #7 Skrevet 4. juni 2014 Costarica, USA, England og Australia? Wow..$$$$$$Anonymous poster hash: a2a07...4e6 Hvis de har mulighet og råd til det så er det vel deres sak. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #8 Skrevet 4. juni 2014 Costarica, USA, England og Australia? Wow..$$$$$$Anonymous poster hash: a2a07...4e6 Altså... Bestevenninnenens famile har strandhus der så betaler "bare" for flybilletten, samme med London og Australia. Vi må selvsagt også betale for mat og utflukter. USA skal hun på en sommerleir det vi betaler flybilletten pluss litt for mat. Hvis du absolutt må vite det.Anonymous poster hash: 35bc3...e90
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #9 Skrevet 4. juni 2014 Hvorfor betaler du for at hun skal tilbringe så mye tid borte? Kan du ikke be henne velge en av disse turene?Anonymous poster hash: ff674...b1b 7
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #10 Skrevet 4. juni 2014 Hvorfor betaler du for at hun skal tilbringe så mye tid borte? Kan du ikke be henne velge en av disse turene?Anonymous poster hash: ff674...b1b Jeg vil gjærne at hun skal gå ha en fin sommer:) seffølgelig hår det ann å ha en fin ferie hjemme men greia er at jeg og mannen min ikke kan ta ut så mye ferie. Derfor syntes vi at vi kunne la henne reise de fem ukene vi alikevell vil jobbe mye.Anonymous poster hash: 35bc3...e90
Gjest Blomsterert Skrevet 4. juni 2014 #11 Skrevet 4. juni 2014 Jeg har et barn, en datter på 14 år. Vi har et tett forhold. Da vi flyttet hjem fra London høsten 2013 og hun startet i 8. Klasse fikk hun en veldig god venn, kjempe hyggelig jente altså, de er perfekte sammen og alt mulig. Greia er at jenta mi nesten altid er opptatt for tiden. Hun gjør lekser på skolen, drar til stranda/hjem til noen/parken med vennegjengen sin og etter det så drar hun til bestevennen eller bestevennen blir med henne og spiser midagg, så drar de to på trening, hun kommer da hjem igjen rundt 21.00 og legger seg ca 1 time og 30 min senere. I helgene overnatter hun hos venner, trener og driver med fotografering. Vi prøver å få henne til å spise midagg med oss på søndager ihvertfall. Til sommeren skal hun først være med bestevenninnen til Costa Rica to uker, så skal hun på en sommercamp til USA i tre uker, så skal vi og bestevennen til Australia to uker. Den eneste uka som blir "bare oss" blir da vi skal være i London en uke. Sukk. Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Jeg vil se henne mere.Anonymous poster hash: 35bc3...e90 Veldig bra at hun har venner og er opptatt med de. Men hun er bare fjorten,så ville hatt henne hjem til middag. Kan ikke venner overnatte hos henne iallefall annenhver helg? Syns det ser ut til at hun er vel mye hjemmefra.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #12 Skrevet 4. juni 2014 Kan dere ikke bare bestemme at hun skal være mer hjemme, da? Blir sikkert ramaskrik, men det er liksom det dere burde gjort i utgangspunktet mener jeg. En fjortenåring er fortsatt under foreldrenes myndighet, og om dere synes dere bør se mer til henne, så burde dere bestemme det. Vi har to tenåringer (13 og 15 år) her i huset, og begge er sosiale ungdommer med venner og interesser, men de må allikevel være hjemme en del også. Middag er for eksempel vår tid sammen som familie der vi sitter ned og koser oss sammen og prater. Så kan de heller stikke ut med venner eller få besøk etter det. Kvelds er også noe vi gjerne spiser sammen et par ganger i uka, tror ungene synes det er koselig når det faktisk har blitt en vane. Mine tenåringer har dessuten plikter her hjemme. De bor ikke på et hotell, men skal ta sin del av familiens husarbeid. Hver av dem har sin "middagsdag" i uka hvor de handler inn og lager middag. Trengs gresset å klippes i hagen, blir de bedt om å gjøre det. På søndagen vasker vi gjerne huset sammen. Så de må jo være hjemme litt bare av den grunn, de er en del av familien og det innebærer noen oppgaver her i huset. De kan gjerne kose seg på overnattingsbesøk, men ikke hver helg! En fjortenåring trenger fremdeles å passes litt på når det gjelder søvnvaner, f.eks. Husker selv da jeg var 14, hvis foreldrene mine ikke var der så satt jeg lett oppe og så på TV til klokka fem på natta.. Jeg mener også at en fjortenåring er såpass ung at foreldrene skal ha en viss kontroll på dem, sånn at hvis noen faresignaler dukker opp, så plukkes det opp. Og da må man jo faktisk fysisk se fjortenåringen hver dag og kommunisere sammen. Tenker på det med alkoholeksperimentering, f.eks. Jeg hadde ikke følt meg helt trygg på sånt om barna mine nesten alltid var ute av huset både i uker og helger. Selv om de er greie ungdommer. Jeg vil tilbringe såpass med tid sammen med dem at jeg kan gjenkjenne sånne signaler. Anonymous poster hash: 41308...ff0 5
Silfen Skrevet 4. juni 2014 #13 Skrevet 4. juni 2014 Så fantastisk heldig du er som har en datter som er likt og har venner og muligheten til å ikke sitte hjemme med sin mor hele tiden. Vær lykkelig du, for at din datter lever et godt liv. 6
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #14 Skrevet 4. juni 2014 Jeg synes AB #12 kommer med mange fornuftige hverdagstips. Når det gjelder ferien er jeg enig med de som sier at du selv velger å betale for å sende henne vekk.... joda, klart jenta skal ha en fin ferie, men å reise fra det ene stedet til det andre mange ganger på rad gjør at det ene nesten slår det andre i hjel. Neste år holder det med to reiser, det er ingen som dør av å tilbringe en uke hjemme om sommeren. Du er mamma, du bestemmer, du sitter på pengesekken og lager reglene. Det er bare å gjøre det. Klart jentungen skal få kose seg, både til hverdags og i ferier, men det er ikke sånn at jo mer de får styre som de vil, og jo mer de får være borte, jo lykkeligere blir de. Anonymous poster hash: c5842...3d0 2
Toxicwonderland Skrevet 4. juni 2014 #15 Skrevet 4. juni 2014 Jeg er på samme alder som datteren din, to år eldre, men det er ikke så mye. Uansett, jeg synes du skal snakke med henne og spørre om hun er villig til å sette av en dag i uken hvor hun bare er hjemme og slapper av med familien! Og så kan du spørre om hun kan gjøre noe i en ukes tid med familien i sommerferien for og forbedre familiebåndet. Nå er ikke jeg en ekstremt fartende ungdom, men om jeg til tider har det litt travelt, så sier mamma til meg at jeg må sette meg ned og snakke litt med de. Ellers så går jeg på tur med foreldrene mine, da blir det MYE snakking imens! Bare vær imøtekommende og forståelsesfull for henne, fortell at du gjerne vil se henne mer fordi du er så glad i henne, så skal du se at hun går med på det 1
Harlekin Skrevet 4. juni 2014 #16 Skrevet 4. juni 2014 (endret) Jeg synes dere lar henne få lov til litt for mye reising ... det er lov å si nei til en 14-åring. Du må jo ikke si ja til all reisingen. Når skal hun og dere få litt ro rundt dere, når dere reiser verden rundt i hele sommer? Jeg forstår at for en 14-åring virker venner som det viktigste i hele verden, men det er opp til dere foreldre å sørge for en balanse. Dere bestemmer. Endret 4. juni 2014 av Harlekin 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #17 Skrevet 5. juni 2014 jeg er 14 og helt motsatt... hater å være sammen med vennene mine utenom skoletid Anonymous poster hash: 02bcc...b81 1
skruf Skrevet 6. juni 2014 #18 Skrevet 6. juni 2014 Synes du skal være glad for at du har en tenåring som er sosial og tydeligvis har gode venner! Er nok av de som sliter i den alderen der og som isolerer seg hjemme.....det ville vært et mye større problem. Kan du ikke snakke med henne da, og høre om hun ikke kan være hjemme til middag litt oftere f.eks? Eller hva som dere to finner på noe sammen, en mor/datter-dag. Eller; kanskje dere kan reise bort ei helg bare dere to? Har tenåringsjente selv, og i perioder er hun mere ute av huset enn hjemme. Mange her ser jeg henger seg opp i at hun skal reise mye i sommer. Ser ikke helt problemet med det for å være ærlig. Å reise er bra, oppleve nye land og kulturer Dere foreldre skal uansett jobbe endel i sommer skriver du, og da ville hun blitt mye hjemme alene.
Capricorn Skrevet 6. juni 2014 #19 Skrevet 6. juni 2014 Syns du er heldig som har en så aktiv datter med masse interesser. Du skal bare være glad hun har det. Altfor mange sitter inne og spiller. Syns du bør snakke med henne. Bare si det som du føler at du vil se henne mer. Foreslå at dere finner på noe sammen fast en gang i uka eller noe. Samtidig burde du skryte av at hun er så flink til å finne på ting selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå