Gå til innhold

Bygge pc - hjelp

EDM

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er i den sitasjonen at jeg trenger en stasjonær pc til daglig fritidsbruk.

Har sett litt rundt på nettet og uansett hvor jeg havner konkluderes det med at det er best å bygge pc selv :)

Jeg har mer en nok folk rundt meg til å hjelpe med å sette sammen pcén, men trenger sårt hjelp til å finne komponenter. Jeg er helt blank på det tekniske.

Pcén skal brukes til følgende:

FL Studio

Photoshop

Evt. spilling (pcén skal ikke primært være en gamer pc)

Generellt ha litt god plass på pcen.

Surfing, Spotify etc. etc.

Jeg har absolutt ingen anelse om hva jeg må forvente å bla opp for å oppnå dette :) Og jeg er fullt forstått med at kvalitet koster, men vil helst ha noe som du får mye for pengene. (dvs. ikke bruk mye penger på undøvendige komponter.)

Hadde satt stor pris på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan bla opp hva som helst, men gjerne ikke over 10k :) Så lenge det holder standard er det et stort pluss om det blir på rundt 6k -.

TS

Anonymous poster hash: ca1ca...f7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygget meg en pc for ikke så altfor lenge siden.

Veldig fornøyd og min var ikke laget primært for spilling men for videoredigering og spilling.

CPU : eg valgte en som er gir muligheten for overclocking, vet ikke om du har planer om det ellers så er det bare til å søke på 4770k

Hovedkort : Det som fanget min interesse var at det var innebygget wlan. Så da slapp jeg å ha en kabel til pcen.

Kabinett : Ufattelig stille kabinett. Nå har jeg en ekstra CPU vifte som gjør at den bråker litt mer men før jeg puttet på den så var det tider jeg ikke var sikker på om den var på.

RAM : Hadde gått for en som hadde 4 brikker framfor 2. Raskt minne og kutter ned tiden på video rendering (vet ikke hva det heter på godt norsk :P)

PSU : 850w for jeg ville ha muligheten å kjøre 2 grafikkort. Hvis du ikke har planer om det så kan du gå ned til 600-700w.

GPU : Asus er kjent for å holde sine kort kjølig og det noe jeg selv har merket også.

SSD / HDD : Nå har jeg aldri hatt problemer med SSD eller HDD som jeg har eid. Så ut ifra merke så har jeg ikke noen jeg misliker mer enn andre. Men jeg har holdt meg til Corsair, Western Digital Seagate.

Jeg ville kjøpt 1 SSD og 1 eller 2 HDD, spørs hvor mye plass du liker å ha.

Totalt pris : 13564.-

Nå kjøpte jeg alle delene mine da de var på tilbud og betalte ikke så mye som prisen jeg nevnte her.

Om du bruker tid å leiter i forskjellige internett butikker så finner du sikkert delene for en billigere penge enn hva jeg har linket til.

Hvis du har skjerm, tastatur & mus osv. Så ville jeg bare gått for denne, evt bytte ut GPU med en som har 3gb framfor. Noen spill vil fungere bedre med mer minne. Men om du ikke har planer om å spille på høyest og "best" grafikk så har ikke det så stor betydning.

Hadde lagt til en HDD.

Såg ikke veldig nøye hva type komponenter som komplett hadde valgt men jeg kan bare snakke ut ifra egen erfaring, at det er mye mer behagelig å sitte ved pcen når du ikke hører den durer å går. Derfor gikk jeg for den pakken som jeg linket til. Elsker det kabinettet....

Jeg antar det vil komme kommentarer på hva jeg har skrevet, så vil bare si at jeg er ingen ekspert på noen måter!

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil leite litt selv. Så er det Hovedkort -> Kabinett -> CPU og kanskje RAM som du må sjekke passer sammen.

For å summere det raskt sammen så se etter dette når du velger komponenter:

Kabinett -> "Støttede hovedbrett ATX, microATX, Mini-ATX"

Hovedkort -> "Produkttype Hovedkort - ATX" (Prosessor (CPU) kompatibel = "Prosessorsokkel LGA1150 Socket"

CPU -> "Kompatibel prosessorsokkel LGA1150 Socket"

Når det kommer til RAM (minne) så må du sjekke disse verdiene på hovedkortet.

Maks størrelse (Hvor mye ram i form av gigabyte som du kan brukes på hovedkortet)

Teknologi (DDR3, tror det er den eneste som blir solgt nå)

Bussklokke (Hastigheten på rambrikkene)

Alt som jeg skrev i fet skrift kan finnes inne på MPX/Komplett sine sider under Utvidet info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...