AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #1 Skrevet 4. juni 2014 Vet ikke om dette er riktig forum, men prøver forde. Jeg går 2. året på videregående studiespesialiserende. Grunnet depresjon og mye fravær har jeg ikke så mange venner her, og finner ingen motivasjon i å dra på skolen siden jeg mer eller mindre er ensom hele dagen. Jeg har søkt på samme skolen 3. året, men er det mulighet for å kunne bytte det? Skulle gjerne hatt en ny start. Er det noen som anbefaler noen videregående skoler i akershusområdet? Eller fra anbefaler noen? Vil så gjerne bytte og få blanke ark, nye venner og glede meg til skolen, men det ser dessverre ikke ut til å gå her. Dessuten er det ikke mange jeg føler passer sammen med meg her og som har jeg mye til felles med. Anonymous poster hash: 72351...dd9
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #2 Skrevet 4. juni 2014 Nei, siste frist var 1. mars. Du får ringe de ulike aktuelle skolene når opptaket er kjørt, så får du krysse fingrene for at det er ledig plass. Anonymous poster hash: bd661...9d8
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #3 Skrevet 4. juni 2014 Jo, du kan ringe og spørre. Vet om flere som bytter selv etter fristen uten problem. Anonymous poster hash: 320dc...4db
Chanchan Skrevet 4. juni 2014 #4 Skrevet 4. juni 2014 Men det er riktig at du mest sannsynlig vil få beskjed om å vente til opptaket er ferdig, så om du ønsker deg til en populær skole er det ikke sikkert du får plass...
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #5 Skrevet 4. juni 2014 Du kan ringe å høre Jeg ringte skolen jeg ville gå på 2 dager før skolestart for ett par år siden, og jeg fikk plass Det var en ganske populær skole foresten. Anonymous poster hash: 71ba7...37c
fasterpussycat Skrevet 4. juni 2014 #6 Skrevet 4. juni 2014 Hei! Jeg er på ingen måte spesialist på området, men har selv byttet skole etter søknadsfristen (til et annet fylke også der jeg ikke har foreldre, faktisk, selv om det "ikke går an" ifølge mange), så jeg vet i hvert fall litt om det. Det ER mulig å bytte skole, selv etter at søknadsfristen har gått ut (1. mars) - men dette forutsetter at det er ledige plasser etter førsteopptak (som er ca. 7. juli). Selv elever som har dårligere karakterer enn deg prioriteres foran deg hvis du søker etter søknadsfristen. Du bør derfor kontakte inntakskontoret i Akerhus for å finne nøyaktige tall på hvor mange søkere det er på linjen du går, og hvilke skoler du i så fall ville ha mulighet til å komme inn på. I mitt tilfelle var det 81 søkere på realfag (av 73 plasser) og 62 søkere på språk, samfunnsfag og økonomi (av 73 plasser), derfor hadde jeg kun mulighet til å søke på SSØ. Jeg vet også om ei jente som ville bytte skole og ringte skolen hun heller ville gå på en uke før oppstart, og fikk plass. Ellers kan du kontakte privatskoler, dersom det hadde vært aktuelt. Mitt beste råd er å ta kontakt med inntakskontoret så fort som mulig så du vet hva du må gjøre - mine papirer måtte nemlig være inne innen 1. juli! Dette ble visst langt, men jeg håper noe av det i hvert fall kunne være til hjelp, haha. Ville gjerne få med alt, siden det er ganske vanskelig å finne informasjon på nettet, noe jeg selv fant ut da jeg prøvde å finne ut det samme (selv om det var litt annerledes da jeg også ville gå på skole i et annet fylke). Og forresten, dersom du skulle være interessert i å gå på skole i et annet fylke kan jeg hjelpe litt der også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå