Gå til innhold

Walk Of Shame til mitt lokale NAV-kontor

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dette innlegget er mest for utløp for frustrasjonen min.. ååh.

PS: rotete innlegg.

Jeg er en jente på 21 år, som har 25% stilling i klesbutikk hvor jeg har 145kr i timen. Jeg har leid ett rom til 3500kr inkl tv, strøm, internett og hatt mellom 6-9000kr i måneden til overs. (med lånekassepenger i tillegg til lønn da) Nå skal plutselig utleierene mine flytte, og har 1 og en halv måned til å finne ny plass å bo, men jeg har ikke fast lønn i måneden, jeg vet ikke hvor høy husleie jeg evt kan ha og! jeg har ikke depositumspenger.

Jeg skal snakke med sjefen min, det er en ekstrahjelp som har sluttet, og 2 til som kommer til å slutte = jeg er da den eneste ekstrahjelpen igjen som ikke studerer på siden og kan jobbe dag/kveld HVER DAG. Så, jeg har gaanske stor sjangs til å øke stillingen min hvertfall opp mot 50-70%. Sjefen min vil jo slippe å ansette 2 nye, kanskje en til bare. Hun vil spare penger på å gi meg høyere stilling, så jeg er ganske så sikker på at det vil gå fint. Dette prøvde jeg da å forklare NAV, for jeg må kanskje ha hjelp i kanskje 2 måneder for å klare meg fram til jeg får en høyere stilling og mer utbetalt i måneden. Fikk beskjed at vi kan ikke gå utifra spekulasjoner om høyere stilling om jeg skulle ha sosialhjelp.

Deretter fortalte hun meg at jeg må finne en leilighet til leie mellom 4-6000 i måneden. Jeg bor i Oslo, så vi vet hvor lite sansynlig det er. Jeg sa at jeg vil ha en leilighet til maks 8000 i måneden inkl strøm, tv, internett. Så høyt vil jeg gå, for selv om jeg trenger hjelp i 2 måneder så skal jeg ikke leve som en naver til leiekontrakten går ut. Jeg kommer til å ha råd til 8k i måneden, jeg vil ofre litt av "fritidspengene" mine for å ha en koselig leilighet jeg kan slappe av i, for det er superviktig for meg.

Så var det depositum da.. Jeg har fått tilbud om kontantdepositum av NAV tidligere, da på ett annet NAV-kontor (men fant en annen mulighet), men jeg tenkte da at det må vel være ett alternativ nå også? Ingen utleiere vil ha sosial garanti, men da fikk jeg beskjed om at det kunne jeg bare glemme, til meg vil de bare gi sosial garanti. Why?

Jeg har en onkel som jobbet i NAV, og han sier selv at svært få får kontantdepositum, de vil helst at så mange som mulig kun skal få sosial garanti. Noe jeg forstår, men fortsatt.

Det som irriterte meg mest var at når jeg først kom inn i rommet for å snakke med veilederen eller hva hun var, var at hun var så positiv til meg. Sa at hun merket at jeg ikke var en av de som ville motta penger av NAV, men utover i samtalen så virket det som om hun snakket med meg som om jeg var en drittunge som ikke ville jobbe mer enn det jeg gjør og bare ha NAV til å dekke resten av utgiftene mine, which isn't the case.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, hva jeg skal si. Jeg er desperat etter hjelp, men de gir meg helt urimelige krav, jeg skal jo ikke fortsette å gå der. De må vel skjønne at jeg må finne noe jeg kan leve med, en slumleilighet som ser ut som en kommunal leilighet som koster under 6000kr er ikke noe jeg kan leve med.

Anonymous poster hash: 6c9d8...541
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan du ikke leve med en leilighet til under 6000?

Det blir nok garantert en 1roms, eller en hybel, men det er jo ¨et sted å starte¨.

• Liker 4
Skrevet

Depositumspenger har du i hvert fall om du er villig til å bruke feriepengene dine.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig har du krav på svært lite som student, og du kan i alle fall ikke stille krav om at du skal ha en stor og fin leilighet som du føler deg vel i. Dette er faktisk viktig for alle mennesker, men man må bo etter hva økonomien tillater. Hvis du er misfornøyd med sosialgaranti (som jeg er enig i at mange utleiere ikke godtar) kan du gå i banken og be om depositumslån, som du kan betale tilbake etterhvert som du jobber mer utover høsten. Alternativt gjør du som alle andre med lite penger, og prioriterer bolig over ferie, shopping, kino o.l. De gir deg ikke urimelige krav i det hele tatt, alt de skal hjelpe deg med er å få tak over hodet. Du kan flytte i kollektiv, og så flytte ut når du har spart deg opp mer penger. Det er du som er urimelig.

Anonymous poster hash: 4429e...a0e
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satset på et rom i et lite kollektiv ts, som regel finner du rom innenfor 6000 også i Oslo.

Anonymous poster hash: c4605...331
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som student med deltidsjobb kan du ikke regne med å bo så dyrt. Kollektiv bør være helt greit.

For øvrig kan ikke du som student regne med hjelp fra NAV. Det er derfor du har studielån fra Lånekassen i de ti studiemånedene, og du kan jobbe fullt de to sommermånedene. Det eneste du kan regne med å få hjelp fra er NAV Sosial i de to studielånsfri månedene, men med inntekt fra deltidsjobb er det veldig lite å hente. Du vil måtte bruke opp skattepenger og feriepenger før du får hjelp fra NAV Sosial.

Anonymous poster hash: 1e22f...967
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er 21 år og jobber kun 25% i en klesbutikk?

På tide å bli voksen og faktisk sette i gang med å forsørge seg selv på skikkelig vis?

Har du ingen utdanning?

Anonymous poster hash: ad88a...b06
  • Liker 4
Skrevet

Hva med sio? Fine hybler og leiligheter til en veldig grei pris.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med sio? Fine hybler og leiligheter til en veldig grei pris.

Men trådstarter spesifiserer jo at hun IKKE studerer ved siden av jobben...

• Liker 2
Skrevet

Hun skriver jo at hun IKKE er student....

TS: Du må skaffe dine egne penger til å bo for. Du må jobbe mer - der du er nå eller et annet sted. Frem til du får deg jobb der du tjener mer penger, må du bo billig. Sånn har det vært for oss alle, det er ingen menneskerett å bo sentralt i Oslo.

• Liker 2
Skrevet

Jobber du lite må du bo billig. Enkelt og greit.

Hvorfor skal NAV finansiere dyr bolig for deg bare fordi du har lyst på det?

Skaff deg mere jobb, så kan du skaffe deg dyrere bolig.

• Liker 3
Skrevet

Men trådstarter spesifiserer jo at hun IKKE studerer ved siden av jobben...

Pussig å ta opp fullt studielån når man ikke studerer, er det ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Hun skriver jo at hun IKKE er student....

Men hun skriver jo at hun også lever på "lånekassepenger"??

Anonymous poster hash: 9f58e...832

Skrevet (endret)

Hvorfor får ts lånekassepenger da?

edit: han over skrev før meg.

Endret av Amethyst
Skrevet

Men hun skriver jo at hun også lever på "lånekassepenger"??

Anonymous poster hash: 9f58e...832

Enig. Henger ikke på greip... TS?

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dette innlegget er mest for utløp for frustrasjonen min.. ååh.

PS: rotete innlegg.

Jeg er en jente på 21 år, som har 25% stilling i klesbutikk hvor jeg har 145kr i timen. Jeg har leid ett rom til 3500kr inkl tv, strøm, internett og hatt mellom 6-9000kr i måneden til overs. (med lånekassepenger i tillegg til lønn da) Nå skal plutselig utleierene mine flytte, og har 1 og en halv måned til å finne ny plass å bo, men jeg har ikke fast lønn i måneden, jeg vet ikke hvor høy husleie jeg evt kan ha og! jeg har ikke depositumspenger.

Jeg skal snakke med sjefen min, det er en ekstrahjelp som har sluttet, og 2 til som kommer til å slutte = jeg er da den eneste ekstrahjelpen igjen som ikke studerer på siden og kan jobbe dag/kveld HVER DAG. Så, jeg har gaanske stor sjangs til å øke stillingen min hvertfall opp mot 50-70%. Sjefen min vil jo slippe å ansette 2 nye, kanskje en til bare. Hun vil spare penger på å gi meg høyere stilling, så jeg er ganske så sikker på at det vil gå fint. Dette prøvde jeg da å forklare NAV, for jeg må kanskje ha hjelp i kanskje 2 måneder for å klare meg fram til jeg får en høyere stilling og mer utbetalt i måneden. Fikk beskjed at vi kan ikke gå utifra spekulasjoner om høyere stilling om jeg skulle ha sosialhjelp.

Deretter fortalte hun meg at jeg må finne en leilighet til leie mellom 4-6000 i måneden. Jeg bor i Oslo, så vi vet hvor lite sansynlig det er. Jeg sa at jeg vil ha en leilighet til maks 8000 i måneden inkl strøm, tv, internett. Så høyt vil jeg gå, for selv om jeg trenger hjelp i 2 måneder så skal jeg ikke leve som en naver til leiekontrakten går ut. Jeg kommer til å ha råd til 8k i måneden, jeg vil ofre litt av "fritidspengene" mine for å ha en koselig leilighet jeg kan slappe av i, for det er superviktig for meg.

Så var det depositum da.. Jeg har fått tilbud om kontantdepositum av NAV tidligere, da på ett annet NAV-kontor (men fant en annen mulighet), men jeg tenkte da at det må vel være ett alternativ nå også? Ingen utleiere vil ha sosial garanti, men da fikk jeg beskjed om at det kunne jeg bare glemme, til meg vil de bare gi sosial garanti. Why?

Jeg har en onkel som jobbet i NAV, og han sier selv at svært få får kontantdepositum, de vil helst at så mange som mulig kun skal få sosial garanti. Noe jeg forstår, men fortsatt.

Det som irriterte meg mest var at når jeg først kom inn i rommet for å snakke med veilederen eller hva hun var, var at hun var så positiv til meg. Sa at hun merket at jeg ikke var en av de som ville motta penger av NAV, men utover i samtalen så virket det som om hun snakket med meg som om jeg var en drittunge som ikke ville jobbe mer enn det jeg gjør og bare ha NAV til å dekke resten av utgiftene mine, which isn't the case.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, hva jeg skal si. Jeg er desperat etter hjelp, men de gir meg helt urimelige krav, jeg skal jo ikke fortsette å gå der. De må vel skjønne at jeg må finne noe jeg kan leve med, en slumleilighet som ser ut som en kommunal leilighet som koster under 6000kr er ikke noe jeg kan leve med.

Jeg har uthevet de tingene du skriver som jeg tror kan forklare hvorfor konsulenten endret holdning. Faktisk forstår jeg konsulenten godt. Skal jeg være helt ærlig, er det du trenger akkurat denne muligheten til å lære å klare deg selv. Du utrykker deg veldig sleivete for en som føler seg berettiget til hjelp fra NAV.

Ingenting av det du skriver indikerer at du har noe på NAV å gjøre, enhver normalt oppegående person hadde taklet "omstendighetene" dine på strak arm. Du har nok også litt forventninger til livvstil i forhold til realistisk lvisstil for en ung deltidsansatt.

Du har hele livet på å få det perfekte huset og hjemmekos. Akkurat der du er nå må du bare prioriterer å klare deg selv. (Deg selv = uten NAV).

ALLE normale mennesker uten spesifikke hemninger ville:

Sett seg om etter et billig sted å bo i en periode. (2 måneder er ingenting).

Sett seg om etter en midlertidig jobb som starter NÅ og øker inntekten.

Anonymous poster hash: 0796b...1d1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Pussig å ta opp fullt studielån når man ikke studerer, er det ikke?

Har vel snyltet på Lånekassen til nå da, og når det ikke lenger går så er det NAV sin tur...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har vel snyltet på Lånekassen til nå da, og når det ikke lenger går så er det NAV sin tur...

Har ikke snyltet på Lånekassen. Jeg gikk på videregående skole, og jobbet på si (derav bare 25% stilling). Så skjedde det ting i livet mitt som gjorde at jeg droppet ut av skolen, og skolen kontaktet aldri lånekassen og stoppet lån/stipend. Så hadde de ekstra pengene da.

Depositumspenger har du i hvert fall om du er villig til å bruke feriepengene dine.

Jeg jobbet ikke så mye i fjor da jeg gikk på skole, så feriepenger får jeg ikke så mye av. Men jeg har ordnet det nå, om jeg får den leiligheten jeg har sett på med 13000kr i depositum. Da har jeg depositumspenger i boks.

Tråden heter faktisk "WALK OF SHAME", å gå til NAV er ikke noe jeg følte meg så utrolig stolt av. Dessuten da jeg gikk dit ville jeg forhøre meg om hvilke muligheter jeg hadde, og synes de ga meg helt urimelige krav. Hvertfall når jeg faktisk vet hva jeg KAN få. Onkelen min jobbet i NAV, og da jeg gikk dit med forventninger, er det fordi jeg visste at jeg kunne få det. Kontantdepositum KAN jeg få, NAV vil bare helst gi ut sosial garanti, så at de sier at de bare kan gi meg sosial garanti er bullshit.

Bofellesskap/kollektiv er for meg uaktuelt, jeg vil ha min egen plass. Jeg har tidligere slitt med sosial angst, og har jobbet mye med meg selv for å åpne meg selv og kunne være i sosiale settinger, og utfordret meg selv til å begynne i en butikkjobb hvor jeg har en falsk fasade som sosial og utadvent, selv om jeg ikke er det. Men er jeg hjemme, så vil jeg kunne slappe av og være meg selv.

Mente aldri at NAV skulle finansiere en dyr bolig for meg. Det er snakk om at de kanskje må hjelpe meg med 1000-1500kr en til to måneder.

TS.

AnonymBruker
Skrevet

TS, igjen.

Hadde jeg kunne gått i banken for å få depositum, hadde jeg gjort det allerede.

Men uansett, jeg har fått meg leilighet. Wohoo! Leie på 6500 inkl strøm, tv, internett og varmtvann. Er korttidsleie, så passer meg perfekt. Depositum fikk jeg ordnet, onkelen min og tanta mi låner meg 13000 av deres eget depositum.

At jeg trenger litt sosialhjelp synes jeg ikke dere kan dømme meg for, jeg måtte plutselig flytte og hadde bra nok økonimi til å klare meg selv hvor jeg bor nå, at jeg plutselig må flytte og må betale mer i husleie uten å rekke å få høyere stilling kan ikke jeg noe for. Er det ikke derfor man har NAV? Når man trenger hjelp, så skal man få det når man ikke har andre muligheter, noe jeg ikke har.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Så skjedde det ting i livet mitt som gjorde at jeg droppet ut av skolen, og skolen kontaktet aldri lånekassen og stoppet lån/stipend"

Hallo?!? På tide å vokse opp?

Anonymous poster hash: 9f9b0...43e

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...