Gå til innhold

Facebokside

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ungdomsskolen barna mine går på, har en facebookside som heter skolens navn som rektor og lærerne bruker. Der blir det stadig lagt ut statuser og bilder fra skoledagene. Jeg har aldri fått noe skjema med hjem hvor jeg skriver under på at dette er greit, men nå er jo ungdommene 13-16 år og de fleste er på sosiale medier selv og legger ut bilder selv.

Men er dette greit? Er mye bilder fra diverse timer, eksamenstrekk osv.

Anonymous poster hash: c4ae8...413
Videoannonse
Annonse
Skrevet

sånt er ikke greit med mindre du har skrevet under på at du syns det er greit.

AnonymBruker
Skrevet

Om barna er identifiserbare er det ikke greit.

Anonymous poster hash: 114af...f33
AnonymBruker
Skrevet

Si i fra til skolen og spør om det ikke er regler for publisering av bilder, og hva de tenker om å offentliggjøre bilder av barn på en profil som er åpen for alle. Jeg kan ikke skjønne at det er greit å publisere bilder av mindreårige på denne måten, uten samtykke fra både foreldre og barna selv.

Anonymous poster hash: e2264...54e
Skrevet

Useriøst

Gjest Blomsterert
Skrevet

Hei!

Ungdomsskolen barna mine går på, har en facebookside som heter skolens navn som rektor og lærerne bruker. Der blir det stadig lagt ut statuser og bilder fra skoledagene. Jeg har aldri fått noe skjema med hjem hvor jeg skriver under på at dette er greit, men nå er jo ungdommene 13-16 år og de fleste er på sosiale medier selv og legger ut bilder selv.

Ikke greit! Det er foreldre som fremdeles har ansvar for barna sine og bør absolutt bli informert samt gi samtykke.

Syns dette er noe drøyt.

AnonymBruker
Skrevet

Åpen side eller side til internt bruk?

Det siste er det flere klasser og skoleband som har på vår skole, synes det er helt i orden. Men det er sider til bruk for intern kommunikasjon først og fremst.

Anonymous poster hash: 2ceeb...ff2

Skrevet

Men hvorfor bruke Facebook liksom? Har ikke skolen hjemmeside/its learning eller noe?

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Det er ikke vanlig og heller ikke lov.

Kontakt foreldrerepresentant. Kanskje de har fått flere henvendelser? Eller si ifra på neste foreldremøte.

Anonymous poster hash: e1351...c66

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor bruke Facebook liksom? Har ikke skolen hjemmeside/its learning eller noe?

Fordi Facebook er en rask og enkel informasjonskanal som nesten alle i alderen 13-15 er på og bruker flittig selv ;) Info kan deles raskt, og lærerne kan være med i grupper uten å bli venn med elevene (som jeg skjønner at de ikke vil).

Mannen min er lagleder, og når noe haster bruker han Facebookgruppa til laget. Fjortisene svarer på tre sekunder, sender du ut mail og eller ber foreldrene sjekke hjemmesiden tar det to uker før alle har svart...

I tillegg har ungdom på den alderen et så selvstendig "liv" på sosiale medier at det for meg blir litt rart å ringe læreren og si at Hei, hvorfor har koret en egen Facebookside? når ungene allerede har delt samme bilder mange ganger.

Men, jeg skjønner likevel at TS reagerer på at skolen bruker Facebook i en såpass offisiell setting og som en åpen infokanal. Det har jeg aldri vært borti, skolen vår har egen hjemmeside til informasjon utad som brukes i nesten alle sammenhenger. De har en Facebookside også, men den brukes stort sett bare til å informere om større arrangementer etc, ikke som noen "pratekanal".

I tillegg er det selvsagt mulig å reservere eleven totalt fra bildebruk, hvis det skulle være nødvendig. Da vil det gjelde både hjemmeside og Facebook.

Anonymous poster hash: 2ceeb...ff2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...