Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du sier nå at du kan betale 80% av gjelden. Gjør det. Så vil ikke det resterende øke så sinnsykt fort. Ikke sitt der å furt for at de ikke går med på å tape 20%, gjør heller det du kan gjøre for å få ned det du kan av gjelden så fort som faen. Gjelden din vokser for hver dag som går.

Anonymous poster hash: b22fa...cfa
  • Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da tilpasser man forbruket ØYEBLIKKELIG. Man tar ikke opp forbrukslån!

Dersom man har hatt god lønn fra før, har man både egenkapital i boligen og oppspart buffer. Så man står ikke på gaten på dagen. Men så raskt man klarer må man bytte bolig osv.

Anonymous poster hash: 549f5...097

Nettopp. Vi vil klare oss helt greit på en inntekt. Vi har også ca 6 måneder bruttoinntekt på konto og i verdipapirer.

Skjønner at ikke alle har mulighet til å spare opp såpass. Men man må faktisk sette tæring etter næring. Å leve på kredittkort er slett ikke det, men å pisse i buksa for å holde varmen.

Skjønner for øvrig godt at Lindorff ikke er samarbeidsvillige når dere nettopp har fått kjøpt dere bolig. Selv om det har halvert boligutgiftene deres. Siden dere har fått hjelp av familien til å kjøpe bolig, ville dere kunnet få hjelp av familien til å betale ned forbruksgjelda. Man setter seg ikke i mer gjeld når man er i en slik situasjon.

Anonymous poster hash: 853b3...025

• Liker 7
Skrevet

Utfordring:

Sett deg ned å regne på hva som skjer når din eventuelle ektefelle/samboer går ned til 1/3 av inntekten og du selv etter 1 år som arbeidsledig går ned til 66% av grunnlaget.

Går det bra i 2-3 mnd? Sannsynligvis? Hva med 6-7? mnd? Kanskje, familien vil ofte bistå. 2-3 år? Da skal du komme fra et "godt møblert hjem" i såfall.

Anonymous poster hash: 971bb...29f

Jeg vet ikke helt hva andre har regnet på, men vi har tilpasset bo- og levekostnader til at vi skal klare oss på 66% av én av lønningene våre i årevis. Det betyr jo at vi har jævlig god råd nå, så vi skulle fint klart oss i minimum to år uten noe som helst inntekt. Og det er før vi i det hele tatt har regnet inn diverse forsikringer som kan komme til utbetaling.

Jeg skjønner jo at ikke alle kan ha det sånn, for all del. Langt derifra. Men så er vi ett av ytterpunktene, mens dere er ytterpunkt på andre siden.

Men jeg må spørre; har dere noensinne betalt noe som helst til Lindorff? Har dere tatt kontakt med dem før boligkjøp? For meg høres det ut som om dere har hatt uflaks, men at dere som følge av uflaksen også har tatt dårlige økonomiske valg. Det nytter ikke å forsøke å fraskrive seg ansvaret for 400 000 i kredittgjeld. 400 000 skyldes ikke bare uforutsette omstendigheter, så enkelt er det.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du sier nå at du kan betale 80% av gjelden. Gjør det. Så vil ikke det resterende øke så sinnsykt fort. Ikke sitt der å furt for at de ikke går med på å tape 20%, gjør heller det du kan gjøre for å få ned det du kan av gjelden så fort som faen. Gjelden din vokser for hver dag som går.

Anonymous poster hash: b22fa...cfa

ALL finansiering kommer fra familien, som ikke utbetaler en eneste krone hvis ikke hele gjelden blir betalt. 80% er absolutt maks av hva som kan kvises ut.

AnonymBruker
Skrevet

Det nytter ikke å forsøke å fraskrive seg ansvaret for 400 000 i kredittgjeld. 400 000 skyldes ikke bare uforutsette omstendigheter, så enkelt er det.

Vi har langt fra 400 000 i kredittgjeld. Ca 80 000 av hovedkravet er kredittgjeld.

Skrevet

Vi har endel inkassogjeld hos Lindorff. Ca. 400 000.

Fra hovedinnlegget. Nå er det bare 80 000 og ikke 400 000? Ok, da.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fra hovedinnlegget. Nå er det bare 80 000 og ikke 400 000? Ok, da.

Inkassogjeld og kredittkortgjeld er ikke det samme.

Skrevet (endret)

Inkassogjeld og kredittkortgjeld er ikke det samme.

Øh, distinksjonen er meningsløs. Jeg snakker om de 400 000 dere skylder Lindorff, altså opplysninger gitt i første innlegg. Hvilken type gjeld det er spiller ingen rolle. 400 000 er 400 000, ikke 80 000.

Endret av Zzyzx
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Øh, distinksjonen er meningsløs. Jeg snakker om de 400 000 dere skylder Lindorff, altså opplysninger gitt i første innlegg. Hvilken type gjeld det er spiller ingen rolle. 400 000 er 400 000, ikke 80 000.

Når du refererer til 400 000 i kredittgjeld, da må du jo tåle at dettet blir rettet på når det ikke er tilfellet?

• Liker 1
Skrevet

Dere har brukt mer enn dere kan betale. Flere bedrifter/banker har levert varer og tjenester til dere uten å få betalt for det. Varer og tjenester for flere hundre tusen kroner. Dere har ikke gjort opp, og dere har ikke fått nedbetalingsplaner på plass før virksomhetene har sendt kravet til sitt inkassoselskap.

Og så snakker dere om at inkassoselskapets ansatte bør ha vondt for å se barna i øynene når de kommer hjem? Ganske virkelighetsfjernt.

Det er selvsagt synd å måtte vente årevis på å starte livet igjen. Men sånn er det når man bruker penger man ikke har.

Jeg har vært ute en økonomisk vinternatt eller to, og opplevd både sykdom hos partner, barn (alvorlig) og oppsigelse - men aldri endt i en situasjon som dette - det er fullt mulig å klare det. Men da må man stenge alle kranene umiddelbart, og ha fornuftig finansiering mens dagene er gode.

Jeg har også sittet ansvarlig i et firma som purrer og purrer kundene uten å få penger, og kundene blir sure når de må kontantbetale i forkant ved neste ordre, det er mange kunder som opplever sine leverandører som "bank". Jeg skjønner ikke at de kan se ungene i øynene når de kommer hjem. (joda - det gjør jeg, men bare for argumentasjonens skyld....)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også sittet ansvarlig i et firma som purrer og purrer kundene uten å få penger, og kundene blir sure når de må kontantbetale i forkant ved neste ordre, det er mange kunder som opplever sine leverandører som "bank". Jeg skjønner ikke at de kan se ungene i øynene når de kommer hjem. (joda - det gjør jeg, men bare for argumentasjonens skyld....)

At du sammenligner kunder som blir "sure" for at det blir krevd forskuddsbetaling med et selskap som PLANLEGGER å tvangsselge boligen til en småbarnsfamilie når/om den øker i verdi sier ganske mye om DIN virkelighetssans spør du meg.

Skrevet

At du sammenligner kunder som blir "sure" for at det blir krevd forskuddsbetaling med et selskap som PLANLEGGER å tvangsselge boligen til en småbarnsfamilie når/om den øker i verdi sier ganske mye om DIN virkelighetssans spør du meg.

Det gjorde jeg da ikke?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror du må huske at du ikke er en småbarnsfamilie så veldig lenge. Om 10-15 år er barna dine flyttet ut og da er situasjonen annerledes. Eller planlegger dere å fortsette å få barn dere ikke kan forsørge for å hindre Lindorf?

Anonymous poster hash: acdad...c09
  • Liker 4
Skrevet

Svarer i siteringen.

Utfordring:

Sett deg ned å regne på hva som skjer når din eventuelle ektefelle/samboer går ned til 1/3 av inntekten og du selv etter 1 år som arbeidsledig går ned til 66% av grunnlaget.

Da må den som er arbeidsledig komme seg i jobb, den andre må søke etter en bedre stilling. Dermed vil begge ha 100% jobb. Forøvrig lever jeg og min samboer på 1 inntekt per nå. Går rundt for det.

Går det bra i 2-3 mnd? Sannsynligvis? Hva med 6-7? mnd? Kanskje, familien vil ofte bistå. 2-3 år? Da skal du komme fra et "godt møblert hjem" i såfall.

Derfor må man alltid spare, i tilfelle noe skjer. Forøvrig har jeg spart penger tidligere som rakk til 6 mnd uten jobb. Hadde jeg hatt flere å forsørge hadde selvsagt beløpet måttet tilpasses etter dette. Dessuten, dersom kun én av dere får en 100% jobb vil inntekt øke betraktelig.

Tak tak i ting tidligere? Hva skal du gjøre? Lage betalingsavtaler som er lavere enn rentene øker med? Vi har forhandlet i årevis om betalingsavtaler og aldri kommet i mål. Sjokkerende nok har Lindorff også i samtlige av de tilfellene der det har stoppet opp når alle andre har akseptert.

Ta tak i ting der og da. Bruker man kreditt bruker man ikke mer enn man kan betale tilbake. Alle kan være uheldige, men store kredittkortlån viser til dårlig dømmekraft.

Vi tilbyr nå ALT vi har, solgt det meste vi eier, forskudd på lønn/feriepenger/julegaver/osv osv + så mye hjelpe fra familien som de greier.

Jeg hadde solgt huset for så å leie det billigste alternativet jeg hadde kunnet finne. ALT for å nedbetale gjelden. Ser at dere har barn, men hva er best; 1.at barna lærer at man ikke skal sjangsespille med økonomien+se at foreldrene gjør alt for å ordne opp? eller 2.bli sinna fordi de som krever inn penger faktisk krever inn penger? Hadde valgt nummer 1.

Dette gir Lindorff en dekning på Rett over 80% av SALDO. Vi står på kanten til å kunne bli en normal familie igjen og bygge oss oppover. I stedet vil terroren med brev, begjæringer, nasmannen osv osv. fortsette og fortsette.

Dere har satt dere i situasjonen selv, altså må dere faktisk rydde opp etter dere. Kan anbefale økonomisk rådgivning.

Men hey, Lindorff har loven på sin side og kan loppe oss for millionbeløp de neste 12-15-20 årene. Det er jo mye morsommere enn å få avsluttet en sak med et godt oppgjør og en god løsning for alle parter.

Hvorfor ikke selge huset for så å leie billig de neste årene det krever?

• Liker 3
Skrevet

Når du refererer til 400 000 i kredittgjeld, da må du jo tåle at dettet blir rettet på når det ikke er tilfellet?

Hva er forskjellen da? Jeg snakker ikke bare om kredittkortgjeld. Kredittgjeld kan inkudere kredittkortgjeld i tillegg til ubetale regninger og andre kreditter sånn som varer og tjenester kjøpt på avbetaling og lignende. Jeg antar at det er noe billån eller andre typer lån i den potten også, men så lenge kravene ligger hos Lindorff så er det ikke feil å omtale utestående som kredittgjeld. All gjeld er kreditt. Det hele koker uansett ned til at dere har 400 000 i gjeld (type gjeld er uviktig) hos Lindorff.

De 400 000 kommer ikke av uheldige omstendigheter alene, de kommer også av dårlige økonomiske valg. Hvorfor du bare snakker om å betale 80 000 har jeg faktisk ikke forstått.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en del med Lindorff å gjøre jeg også og jeg syns de er kjempegreie!

Har nok kanskje en del med hvordan man er selv å gjøre også... :)

Anonymous poster hash: 07ca8...ef9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Den verste innkreveren er statens innkrevningssentral. De følger egne regler og er dyrere enn kompisene i det private. Så hold dere unna denne.

Det ser greit ut på luksusfellen når de får gullkantete avtaler med lav rente hos kreditorene, men folk flest opplever ikke dette. Stort sett kun på tv.

Anonymous poster hash: f6088...eb2
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er to voksne og to barn. En av oss har 66 porsent av en utgangspunktet dårlig service lønn pga arbeidsledighet. Den andre jobber i butikk i 80 % stilling pga helseproblemer men ønsker ikke å bli ufør og har derfor kuttet ut nav for flere år siden.

Vi er ikke særlige materalistsike men klarer oss ganske bra. Vi lever økonomisk syker og går eller bruker kollektivtransport når vi skal noe- vi har ikke bil og reiser ikke på ferier i utlandet.

Vi har råd til mye og syns selv vi har det greit. I forhold til andre har vi lite. Folk er ikke vant til å leve sparsomt i dag.

Anonymous poster hash: f6088...eb2
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke selge huset for så å leie billig de neste årene det krever?

Denne boligen er den billigste måten vi kan bo på de neste årene. Det er denne boligen som gjør at vi faktisk kan ha sjans i havet til å få ting til å gå rundt økonomisk fremover.

Å selge den nå vil gi et restlån på minst 300 000 PLUSS forhøyede boligkostnader til leie...

• Liker 1
Skrevet

Altså, hva er egentlig vitsen med å fortelle TS hva han burde ha gjort når ting begynte å skli utfor? Det er jo litt seint nå. Mye bedrevitende pekefingervifting i denne tråden.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...