AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #41 Skrevet 5. juni 2014 Hva har veldig/uheldig i livet med forbrukslån å gjøre? Jeg har aldri hatt opplevd begge deler, men jeg har aldri på noe tidspunkt vært så dum at jeg har tatt opp forbrukslån. G å i alle dager skulle det være godt for?Anonymous poster hash: 549f5...097 Du står med minus på kontoen, det er 3 uker til du får noen utbetaling. Familiemedlemmer er allerede benyttet 3 ganger for mye, kjøleskapet er tomt, du står med et brev fra barnehagen at du har 1 uke til å betale regningen, ellers vil barnet ditt miste plassen. I postkassa ligger det et brev fra banken din med et kredittkort på 50 000, må kun aktiveres i nettbanken så er det klart til bruk. Du kan fortelle meg alt du orker at du "hadde funnet en annen løsning" eller at du "aldri ville kommet i den situasjonen". Tro meg, du tar feil. Anonymous poster hash: 971bb...29f
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #42 Skrevet 5. juni 2014 Og ja, Jeg har vært i NØYAKTIG den situasjonen. Tror du jeg var: 1. På gråten fordi jeg greide å redde situasjonen? eller 2. Satte meg ned i ro og mak, leste gjennom alle 136 sidene med vilkår og tenkte nøye gjennom hva som ville skje om 5 år hvis alt var misligholdt og jeg måtte betale 7 ganger beløpet tilbake og Lindorff ville vente 10-15 år til gjelden var vokst til millioner for så tvangsselge bolig for å få inn mer penger? SPOILERALERT: (1. er riktig) Anonymous poster hash: 971bb...29f 4
Rægs Skrevet 5. juni 2014 #43 Skrevet 5. juni 2014 Du står med minus på kontoen, det er 3 uker til du får noen utbetaling. Familiemedlemmer er allerede benyttet 3 ganger for mye, kjøleskapet er tomt, du står med et brev fra barnehagen at du har 1 uke til å betale regningen, ellers vil barnet ditt miste plassen. I postkassa ligger det et brev fra banken din med et kredittkort på 50 000, må kun aktiveres i nettbanken så er det klart til bruk. Du kan fortelle meg alt du orker at du "hadde funnet en annen løsning" eller at du "aldri ville kommet i den situasjonen". Tro meg, du tar feil. Anonymous poster hash: 971bb...29f Ville vel først og fremst sørget for at sånt aldri kommer til å skje. 9
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #44 Skrevet 5. juni 2014 Du står med minus på kontoen, det er 3 uker til du får noen utbetaling. Familiemedlemmer er allerede benyttet 3 ganger for mye, kjøleskapet er tomt, du står med et brev fra barnehagen at du har 1 uke til å betale regningen, ellers vil barnet ditt miste plassen. I postkassa ligger det et brev fra banken din med et kredittkort på 50 000, må kun aktiveres i nettbanken så er det klart til bruk. Du kan fortelle meg alt du orker at du "hadde funnet en annen løsning" eller at du "aldri ville kommet i den situasjonen". Tro meg, du tar feil.Anonymous poster hash: 971bb...29f Hvorfor er du i utgangspunktet i denne situasjonen? Jeg har, som nevnt, hatt veldig dårlig økonomi i perioder. Trekke over kontoen går jeg likevel ikke gjort. Ikke bruke mer enn man har er det eneste som gjelder uansett.Anonymous poster hash: 549f5...097 2
The Kitten Skrevet 5. juni 2014 #45 Skrevet 5. juni 2014 Vi har endel inkassogjeld hos Lindorff. Ca. 400 000. Har hatt endel mer i tillegg også. Dette er nå i orden da vi fikk gode avtaler på de. Mange godtok til og med lavere enn hovedkravet pga. situasjonen. Alle andre enn Lindorff har vært alrighte å forholde seg til og har vist forståelse for hvordan ting er og hvorfor det har blitt slik. (IKKE luksusforbruk) Så kommer vi til Lindorff.. At de som jobber der kan komme hjem og se barna sine i øynene etter jobb slik de oppfører seg kan jeg ikke begripe. Lindorff nekter å gi en eneste krone i reduksjon selv ved tilbud om fullt oppgjør. Hvorfor? Jo, fordi vi eier bolig.. Da tenker du kanskje det er forståelig, at boligen er verd mye mye mer enn vi har lån på. Neida, den ble kjøpt for 4 mnd siden og det er sikkerhet i bolig på 300 000 mer enn vi kjøpte den for. Dette er ikke noe problem i følge Lindorff, for de kan bare vente til den er verdt mer. Kan nevne at saldo til Lindorff er over det dobbelte av hovedkravet, og vi har tilbudt å betale 80% av saldo. (hjelp fra familien som krever at ALT blir borte hvis de skal bidra). Dvs Lindorff og kreditorene ikke bare får dekket det opprinnelige kravet, men tjener hundretusner i tillegg på vårt tilbud. Men de planlegger da heller å vente i årevis til boligen er verdt mer enn boliglånet så de kan tvangsselge boligen til en barnefamilie og få noen kroner ekstra. OM dette skulle skje vil jo kravet være mye mye større. Og selv om de skulle få 400 00 om mange mange mange år vil vi jo skylde de enorme beløp fortsatt. Renten er på ca 80 000 kr i året, og vil jo bare øke og øke etterhvert som dette forenter seg. Jeg fatter ikke hvordan folk greier å jobbe der og med den største selvfølgelighet fatte slike avgjørelser og formildle det ikke bare uten et snev av empati, men med en stor grad av selvtilfredshet. Få avsluttet en sak med en god løsning og et godt overskudd? neida, melke melke melke så mye man overhodet har mulighet til.Anonymous poster hash: 971bb...29f Det er ikke så veldig rart ikke er villig til å ettergi noe av kravet når dere nylig har kjøpt bolig. Hvordan fikk dere kjøpt in det hele tatt? Lindorff har ikke som mål å gjøre dere hjemløse. De har som mål å få tilbake pengene dere skylder, med renter. Alle vet det løper renter på kredittlån/forbrukslån. 4
Sjokoladenøtt Skrevet 5. juni 2014 #46 Skrevet 5. juni 2014 Altså, det er ganske hjernedødt å ikke ha tatt tak i den gjelda før nå.. Greit at man kan havne i saksa økonomisk sett innimellom, det skjer nok de fleste. Men det å la det gå så langt er rett og slett idiotisk. Man kan ikke bruke penger man ikke har, kredittkort og forbrukslån er noe av det verste du kan bruke pga så sinnsykt høy rente. Har selv brukt kredittkort på 20.000, men det ble nedbetalt på 6-7 mnd. Og dette på ganske lav lønn.. Eneste som fungerer er å leve på null og nada, selge unna ting man ikke trenger osv. Ikke så innmari kult, men det er nok der man må begynne uansett. Jeg vet jo ikke eksakt hvordan dere lever heller, men det går alltid an å kutte ned på forbruket som oftest. Du må rett og slett ha ordentlig hjelp med dette, dra til banken, forklar ALT til dem og be dem gi deg råd om hva slags muligheter du har. Det er det beste for deg ville jeg tro, det går ikke an å forhandle med inkassoselskap osv, det er de du skulle ha betalt du må forhandle med. Inkassoselskapet gjør bare det de er der for.. Uansett hvor sure penger dette er. 3
Viktualia Skrevet 5. juni 2014 #47 Skrevet 5. juni 2014 Det er ikke så veldig rart ikke er villig til å ettergi noe av kravet når dere nylig har kjøpt bolig. Hvordan fikk dere kjøpt in det hele tatt? Det står vel tidligere i tråden at de byttet bolig til noe rimeligere for å få ned boutgiftene, i samarbeid med husbank og familie.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #48 Skrevet 5. juni 2014 Du står med minus på kontoen, det er 3 uker til du får noen utbetaling. Familiemedlemmer er allerede benyttet 3 ganger for mye, kjøleskapet er tomt, du står med et brev fra barnehagen at du har 1 uke til å betale regningen, ellers vil barnet ditt miste plassen. I postkassa ligger det et brev fra banken din med et kredittkort på 50 000, må kun aktiveres i nettbanken så er det klart til bruk. Du kan fortelle meg alt du orker at du "hadde funnet en annen løsning" eller at du "aldri ville kommet i den situasjonen". Tro meg, du tar feil. Anonymous poster hash: 971bb...29f Men kom noen og stjal alt dere hadde av penger og verdier + at du mistet jobben på dagen samme dag da eller? Anonymous poster hash: 8cf7a...355 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #49 Skrevet 5. juni 2014 Men dere har mulighet til å betale noe - kan dere ikke betale inn alt dere klarer nå, for så å leve på et absolutt minimum en stund til resten er nedbetalt? Hvordan er det folk egentlig får tilgang til sånne kredittkort egentlig? Jeg har prøvd å søke om sånne kredittkort som gir rabatt på bensin, men får avslag fordi jeg ikke tjener nok, enda jeg har masse penger på sparekonto og aldri har hatt gjeld i mitt liv. Anonymous poster hash: 6a869...117 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #50 Skrevet 5. juni 2014 Ville vel først og fremst sørget for at sånt aldri kommer til å skje. Utfordring: Sett deg ned å regne på hva som skjer når din eventuelle ektefelle/samboer går ned til 1/3 av inntekten og du selv etter 1 år som arbeidsledig går ned til 66% av grunnlaget. Går det bra i 2-3 mnd? Sannsynligvis? Hva med 6-7? mnd? Kanskje, familien vil ofte bistå. 2-3 år? Da skal du komme fra et "godt møblert hjem" i såfall. Tak tak i ting tidligere? Hva skal du gjøre? Lage betalingsavtaler som er lavere enn rentene øker med? Vi har forhandlet i årevis om betalingsavtaler og aldri kommet i mål. Sjokkerende nok har Lindorff også i samtlige av de tilfellene der det har stoppet opp når alle andre har akseptert. Vi tilbyr nå ALT vi har, solgt det meste vi eier, forskudd på lønn/feriepenger/julegaver/osv osv + så mye hjelpe fra familien som de greier. Dette gir Lindorff en dekning på Rett over 80% av SALDO. Vi står på kanten til å kunne bli en normal familie igjen og bygge oss oppover. I stedet vil terroren med brev, begjæringer, nasmannen osv osv. fortsette og fortsette. Men hey, Lindorff har loven på sin side og kan loppe oss for millionbeløp de neste 12-15-20 årene. Det er jo mye morsommere enn å få avsluttet en sak med et godt oppgjør og en god løsning for alle parter. Anonymous poster hash: 971bb...29f 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #51 Skrevet 5. juni 2014 Utfordring: Sett deg ned å regne på hva som skjer når din eventuelle ektefelle/samboer går ned til 1/3 av inntekten og du selv etter 1 år som arbeidsledig går ned til 66% av grunnlaget.Anonymous poster hash: 971bb...29f Da tilpasser man forbruket ØYEBLIKKELIG. Man tar ikke opp forbrukslån! Dersom man har hatt god lønn fra før, har man både egenkapital i boligen og oppspart buffer. Så man står ikke på gaten på dagen. Men så raskt man klarer må man bytte bolig osv. Anonymous poster hash: 549f5...097 5
Rægs Skrevet 5. juni 2014 #52 Skrevet 5. juni 2014 Utfordring: Sett deg ned å regne på hva som skjer når din eventuelle ektefelle/samboer går ned til 1/3 av inntekten og du selv etter 1 år som arbeidsledig går ned til 66% av grunnlaget. Går det bra i 2-3 mnd? Sannsynligvis? Hva med 6-7? mnd? Kanskje, familien vil ofte bistå. 2-3 år? Da skal du komme fra et "godt møblert hjem" i såfall. Tak tak i ting tidligere? Hva skal du gjøre? Lage betalingsavtaler som er lavere enn rentene øker med? Vi har forhandlet i årevis om betalingsavtaler og aldri kommet i mål. Sjokkerende nok har Lindorff også i samtlige av de tilfellene der det har stoppet opp når alle andre har akseptert. Vi tilbyr nå ALT vi har, solgt det meste vi eier, forskudd på lønn/feriepenger/julegaver/osv osv + så mye hjelpe fra familien som de greier. Dette gir Lindorff en dekning på Rett over 80% av SALDO. Vi står på kanten til å kunne bli en normal familie igjen og bygge oss oppover. I stedet vil terroren med brev, begjæringer, nasmannen osv osv. fortsette og fortsette. Men hey, Lindorff har loven på sin side og kan loppe oss for millionbeløp de neste 12-15-20 årene. Det er jo mye morsommere enn å få avsluttet en sak med et godt oppgjør og en god løsning for alle parter. Anonymous poster hash: 971bb...29f 1. Være obs på eventuelle nedskjæringer i bedriften, vurdere hvor trygg jeg er i jobben. Det gjelder å følge med! Si opp jobben og søke ny før det er for sent. (been there, done that) 2. Ikke skaffe kredittkort. 3. Ikke kjøpe hus hvis man ikke har råd. 4. Kvitte meg med kortsiktig gjeld før man kjøper bolig. Jeg har forstårelse for at det er en frustrerende situasjon for dere, men får inntrykk at at den kredittkortgjelden har dere egentlig ikke hatt råd til. Lindorff tilbyr jo ikke forbrukslån for å være snille med dere, de vil jo selvfølgelig tjene penger på dere. Skal de vise skjønn til alle som sliter med kredittkortgjeld? 5
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #53 Skrevet 5. juni 2014 Et spm. Hva er planen til Lindorff om boligmarket stagnerer eller går ned? For at de skal få bedre dekning for pengene sine enn vi tilbyr nå må jo boligen øke med minst 700 000. Sannsynligvis 8-900 000+, siden tvangssalg gir dårligere pris enn vanlige salg pga. ingen reklamasjonsmuligheter osv osv. Anonymous poster hash: 971bb...29f 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #54 Skrevet 5. juni 2014 Jeg hadde en lignende situasjon. Skyldte Lindorff 500000. uansett hva jeg tagg og ba fikk jeg ikke reduksjon. En saksbehandler sa til og med at de skulle følge meg til graven. Da fikk jeg nok. Søkte gjeldsordning, men fikk ikke dette. 500000 var et krav jeg burde klare å betale på 15 år. Namsmann tok ikke hensyn til at kravet kom til å bli dobbelt så høyt på de 15 årene. Iom at jeg var svartelistet over alt, fikk jeg ikke mer lån. Så gikk det en djevel i meg. Meldte meg opp til eksamen i et fag og lånte fullt ut i lånekassen. Dette gjorde jeg i tre år. Ga faen i studiene og sparte pengene i cash hjemme. Så misligholdt jeg lånet fra Lånekassen, ventet en stund og søkte ny gjeldsordning da. Denne gangen måtte Namsmannen gi seg, med mine over 900000 i gjeld. Etter at jeg filkk gjeldsordning, ringte jeg saksbehandleren som skulle følge meg til graven i Lindorff. Jeg sa at det var synd de ikke kom i min begravelse, ønsket ham alt vondt videre og opplyste om at de ikke kom til å få en eneste krone av kravet, bare pga at de hadde vært så steil sist. De 300000 fra Lånekassen har jeg mye igjen av enda . Verden (lindorff) vil bedras... Anonymous poster hash: ff42d...7d7
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #55 Skrevet 5. juni 2014 Iom at jeg var svartelistet over alt, fikk jeg ikke mer lån. Så gikk det en djevel i meg. Meldte meg opp til eksamen i et fag og lånte fullt ut i lånekassen. Dette gjorde jeg i tre år. Ga faen i studiene og sparte pengene i cash hjemme. Anonymous poster hash: ff42d...7d7 Når var liksom dette? Siden det ikke er mulig å få mer lån når du ligger mer enn 60 studiepoeng (1 år) etter....? Anonymous poster hash: 92483...aa8 12
Wonderbitch Skrevet 5. juni 2014 #56 Skrevet 5. juni 2014 Linford er jo en bedrift som f.eks butikker, restauranter, tannleger osv. De skal betale lønn, strøm, husleie mm. Om de bare skulle fått pengene for selve kravet ville de gått med tap. Skjønner at det er litt trist og irriterende ts, men du kan faktisk ikke forvente ettergivelse av noen av kravene. Du er heldig som har fått så mye fra alle de andre allerede. Ikke vær sint på Linford fordi de ikke vil gi deg samme avtale. Veldig fint at du vil gjøre opp for deg, prøv å spar deg opp en liten buffer, og lev så sparsomt dere kan etter det. Det gir en veldig god følelse å få en gjeld ut av verden. Les litt rundt om kring om økonomi, og lær deg de mest grunnleggende tingene. Ønsker deg lykke til, håper det ordner seg for dere:-) 3
nocebo Skrevet 5. juni 2014 #57 Skrevet 5. juni 2014 Hvordan kan det komme som en overraskelse at rentene på kredittkort er skyhøye? Og at de vil ha inn pengene DU har skrevet under vilkårene på? Vilkårene som sier hvor mye du må betale om du ikke gjør opp for deg, du har forpliktet deg til å forholde deg til dem. Da er det ikke deres skyld at de vil ha pengene sine... 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #58 Skrevet 5. juni 2014 Vi har endel inkassogjeld hos Lindorff. Ca. 400 000. Har hatt endel mer i tillegg også. Dette er nå i orden da vi fikk gode avtaler på de. Mange godtok til og med lavere enn hovedkravet pga. situasjonen. Alle andre enn Lindorff har vært alrighte å forholde seg til og har vist forståelse for hvordan ting er og hvorfor det har blitt slik. (IKKE luksusforbruk) Så kommer vi til Lindorff.. At de som jobber der kan komme hjem og se barna sine i øynene etter jobb slik de oppfører seg kan jeg ikke begripe. Lindorff nekter å gi en eneste krone i reduksjon selv ved tilbud om fullt oppgjør. Hvorfor? Jo, fordi vi eier bolig.. Da tenker du kanskje det er forståelig, at boligen er verd mye mye mer enn vi har lån på. Neida, den ble kjøpt for 4 mnd siden og det er sikkerhet i bolig på 300 000 mer enn vi kjøpte den for. Dette er ikke noe problem i følge Lindorff, for de kan bare vente til den er verdt mer. Kan nevne at saldo til Lindorff er over det dobbelte av hovedkravet, og vi har tilbudt å betale 80% av saldo. (hjelp fra familien som krever at ALT blir borte hvis de skal bidra). Dvs Lindorff og kreditorene ikke bare får dekket det opprinnelige kravet, men tjener hundretusner i tillegg på vårt tilbud. Men de planlegger da heller å vente i årevis til boligen er verdt mer enn boliglånet så de kan tvangsselge boligen til en barnefamilie og få noen kroner ekstra. OM dette skulle skje vil jo kravet være mye mye større. Og selv om de skulle få 400 00 om mange mange mange år vil vi jo skylde de enorme beløp fortsatt. Renten er på ca 80 000 kr i året, og vil jo bare øke og øke etterhvert som dette forenter seg. Jeg fatter ikke hvordan folk greier å jobbe der og med den største selvfølgelighet fatte slike avgjørelser og formildle det ikke bare uten et snev av empati, men med en stor grad av selvtilfredshet. Få avsluttet en sak med en god løsning og et godt overskudd? neida, melke melke melke så mye man overhodet har mulighet til. Anonymous poster hash: 971bb...29f Dette er vel penger du skylder dem? Synes du det er så rart at de vil ha dem tilbake? Anonymous poster hash: 3ec0f...b85 4
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #59 Skrevet 5. juni 2014 Problemet er ikke at de vil ha pengene sine, problemet er MÅTEN de vil ha pengene sine på og hvor lite de er villig til å være menneskelige. Anonymous poster hash: 37f89...9ea
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2014 #60 Skrevet 5. juni 2014 Når var liksom dette? Siden det ikke er mulig å få mer lån når du ligger mer enn 60 studiepoeng (1 år) etter....? Anonymous poster hash: 92483...aa8 2 år inkl forsinkelse. Og ett ekstra år på velferdsgrunnlag. Ufattelig, men var det eneste jeg kunne gjøre for å få gjeldsordning... Moral: Ta opp mer lån, så ordner det seg. Skulle ikke vært mulig... Anonymous poster hash: ff42d...7d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå