AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #1 Skrevet 4. juni 2014 Jeg er ei jente på 20 år som er student, og har i det siste registrert hvor mye jeg bruker på mat. I det siste har jeg brukt ca 2500 kr per måned, og jeg synes dette er litt mye til bare en person. Skjønner ikke hvordan jeg greier å bruke så mye... Prøver å kjøpe billige alternativ av det meste, og kjøper ofte store pakker av matvarer jeg bruker mye, og fryser ned, siden dette lønner seg i lengden. Når det er sagt, så trener jeg mye, og spiser derfor en del mat. Holder ikke med to knekkebrød eller en yoghurt til ett måltid, slik mange av venninnene mine spiser. Men selv om jeg spiser en del, har jeg lyst til å prøve å bruke mindre penger på mat, da jeg alltid er blakk like før jeg får nytt stipend. Noen som har råd til meg? Anonymous poster hash: dcfba...b95
Sugar&Spice Skrevet 4. juni 2014 #2 Skrevet 4. juni 2014 (endret) Ta vare på alle kvitteringer og se nøyaktig hva du bruker! Det kan i tillegg lønne seg å kjøpe på tilbud. Altså, om de selger kjøttdeig på tilbud, så kjøper du det og fryser det ned i porsjonspakker, så har du til neste gang du skal bruke det. Saumfar tilbudsavisene til butikkene i nærheten av deg ukentlig! Der kan man faktisk spare en del. Og lag mat helt fra bunnen av. Fiskekaker, feks. Kjøttkaker. Tullete å kjøpe ferdig, smaker aller best hjemmelaget! Prøv å kjøpe sesongens grønnsaker også. Løk, gulrøtter osv er billig hele året, men avocado, asparges osv faller og stiger i pris støtt og stadig. Kålrot er kjempegodt og kjempebillig og varer lenge. I spaghetti bolognese feks kan du lage en enormt stor porsjon bolognese. En pakke kjøttdeig, masse finhakket løk, et par revne gulrøtter, mais, litt reven squash og hakkede tomater... Vips holder den til 4-5-6 spaghetti-middager. Frys ned i porsjonsposer. Kjempesmart! Jeg har innført veggismandag. Ikke fordi jeg er så innmari vegetarianer eller opptatt av det, men fordi det er billig. Spaghetti med smør, pepper, salt, fersk basilikum og parmesan = kjempegodt, kjempeenkelt og kjempebillig. Endret 4. juni 2014 av grethe91
kaprifolen Skrevet 4. juni 2014 #3 Skrevet 4. juni 2014 2500kr for mat (og sikker andre husholdningsvarer man kjøper på butikken), er ikke så mye. Ta en titt på SIFO sitt referansebudsjett og sammenlign der. Og i forhold til hva andre bruker; greit nok, noen HAR ikke mer enn en viss sum igjen hver måned, og denne går da til mat. Men min erfaring er at de aller, aller fleste bommer ganske grovt når de beregner hvor mye de bruker ved å ta overslag i hodet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå