Carmen_ Skrevet 17. juni 2004 #1 Skrevet 17. juni 2004 For å si det sånn så tror jeg at jeg er en shoppoholiker. Jeg shopper for rundt 5000 kr i mnd, og det er vel ikke helt normalt eller? *håpe ikke* Noen som er som meg her? Kjøper meg ofte 2 par sko i mnd og klær klær og klær. Begynner å lure på om jeg har et lite problem her, hehe. Jeg får bokstaveligtalt abstinenser hvis jeg ikke har shoppa på en uke eller to... :-?
Gjest Ethereal Skrevet 17. juni 2004 #2 Skrevet 17. juni 2004 Det er nok ikke helt normalt slik du beskriver det... Har du prøvd å analysere ÅRSAKENE til at du kjøper så mye? Det kan ikke være at du har behov for de tingene, men kanskje det gir deg en god følelse i øyeblikket. Hva du kan gjøre, vet ikke jeg helt, men du kan prøve å bli mer bevisst på årsakene. NÅR shopper du? HVORDAN føler du deg da, og hvordan føler du deg etterpå? En annen ting du kan gjøre, er å skrive shoppingdagbok; da ser du hvor mye du egentlig kjøper. I tillegg er det kanskje en idé å unngå byen (hvis det går an), og ikke ta med seg mer penger enn du trenger. Kanskje du kan la visakortet være igjen hjemme????
Ibenholt Skrevet 17. juni 2004 #3 Skrevet 17. juni 2004 Jeg har et tips om en kjempetøff bok til deg:) Den er kjempemorsom, setter shoppoholisme (om jeg kan kalle det det?) på spissen! Heter "En shopoholikers hemmelige drømmeverden" og så en oppfølger "En shopoholikers uimotståelige nye verden" av Sophie Kinsella. Handler om en jente/dame med stooore shoppingproblemer..og det er kjempemorsomt å lese om det. Jeg synest ihvertfall det, da jeg kjenner meg igjen mange plasser i boken. Les de! Kanskje du plukker opp noen tips som kan hjelpe deg til å slutte å shoppe!
missfidget Skrevet 18. juni 2004 #4 Skrevet 18. juni 2004 Mangler litt informasjon her synes jeg. For hvis du har penger til overs da er det ikke så problematisk hvis du bruker så mye på klær. Har dette pengebruk lagte problemer for deg?
Arkana Skrevet 18. juni 2004 #5 Skrevet 18. juni 2004 Enig med bedheadmelissa, poenget her er ikke hvor mye penger du bruker i mnd, men hvordan dette påvirker livet ditt. Hvis det gjør at du ikke har råd til å betale regninger, at du låner av familie/venner/kjæreste og du egentlig ønsker å slutte, så er det et problem og du bør søke hjelp. Har du derimot råd til å handle for 5000 i mnd så shop i vei.
Gjest Coral Skrevet 18. juni 2004 #6 Skrevet 18. juni 2004 Også enig i det bedheadmelissa skrev, samtidig som du jo også kan spørre deg om du, uansett om du har råd til det eller ikke, virkelig TRENGER alt du kjøper. Jeg merker ihvert fall godt på meg selv at jeg noen ganger kjøper ting jeg overhode ikke trenger, bare fordi det er gøy med noe nytt. Har blitt mer bevisst på dette, og unngått en del bomkjøp på denne måten. Er jo ikke vits i å ha skapet fullt av klær og sko som man ikke liker/ bruker likevel. Å unngå og gå i butikker kan også vært et tips, dersom du kjøper ting når du egentlig ikke har råd.. Ellers er jeg veldig glad i å shoppe, men det blir kjekkere når man finner plagg man virkelig trenger/ bruker, og ikke kjøper seg noe nytt hver uke. Slik er det for meg ihvert fall
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2004 #7 Skrevet 18. juni 2004 leste en artikkel i et ukeblad, men husker dessverre ikke hvilket blad det var, at shopoholikere bruker handleysten som en metode for å døyve andre problemer de sliter med. På den måten kan overdreven hanlding bli en slags "medisin" for dem. Shoppingen blir til en ventil og et kick rett og slett. Dårlig økonomi overtar preset fra andre problemer etc. Ikke vet jeg, men en interessant vinkel var det jo...
missfidget Skrevet 18. juni 2004 #8 Skrevet 18. juni 2004 Også enig i det bedheadmelissa skrev, samtidig som du jo også kan spørre deg om du, uansett om du har råd til det eller ikke, virkelig TRENGER alt du kjøper. Ellers er jeg veldig glad i å shoppe, men det blir kjekkere når man finner plagg man virkelig trenger/ bruker, og ikke kjøper seg noe nytt hver uke. Slik er det for meg ihvert fall Jeg er veldig glad i å shoppe. Synes det er t.o.m. kjekt å bare kikke. Ting trenger ikke vær plent problemer bare for at de er uvanlige, men spørsmal er jo hva det gjøres med livet ditt. Jeg havnet i en sånne dilemma siste helg. Jeg sliter med å finne bukser, for jeg går som regel i 44/46 men er veldig langt, og buksene often ligger veldig feil. Da har jeg mange topper men mangler gode bukser! Fant et par i en boutique som var 620-, For meg er det mye! Men etter hvert fant jeg ut at det var en fantastisk kjøp, for de var så herlig, passform, lengde, alt! Så jeg har funnet ut selv om det er gøy med å komme hjem med noe nytt i handene, så ble en ennå mer fornøyd nå det vise seg at her har vi noe som er skikkelig fint og at vi har bruk før!
nat26 Skrevet 18. juni 2004 #9 Skrevet 18. juni 2004 Jeg var sånn før jeg og inntil da jeg skulle flytte inn til min kjære.Da sa han til meg,"jenta mi tror du virkelig at du får plass til alle klærne og skoa dine her?"Da begynte jeg å telle hvor mange pra sko jeg hadde og sånt,og tenkte at nei jeg kan ikke fortsette sånn,jeg kjøper ikke noe jeg ikke trenger lenger!Sparer mye penger på det jeg
Gjest Gjesta Skrevet 18. juni 2004 #10 Skrevet 18. juni 2004 Jeg shopper også alt for mye syns jeg selv - men om det er over eller under normalen, det vet jeg ikke. Jeg har råd til det jeg skal betale av faste og uforutsette utgifter, og som andre også har påpekt her - DET er jo tross alt det viktigste. Om du velger å bruke opp resten av pengene dine på kortvarig lykke i steden for å spare til noe varig, så er det faktisk ditt eget valg. Jeg har også lest "shoppoholiker"-bøkene, og for meg var det skremmende lesning...så jeg tror i hvertfall ikke at jeg er en sånn en. Men at shopping kan gi en følelse av lykke og tilfredshet - ja, det kan jeg skrive under på! K
Gjest gloria Skrevet 18. juni 2004 #11 Skrevet 18. juni 2004 Jeg kjenner meg igjen. I blant må jeg kjøpe bare for å kjøpe noe, nesten på samme måte som røykere trenger å fyre en røyk for å få sin daglige dose nikotin..
Dagensdiva Skrevet 18. juni 2004 #12 Skrevet 18. juni 2004 :oops: Da er vi TO om det hvertfall..du sa to par sko i mnd?Her er det verre..en del uker har jeg kjøpt to par i uken! Nå jobber jeg deltid+ får penger hjemme(er jo bare en liten jente som går på skolen)..har egentlig INGEN formelle utgifter..så alt går til stæsh og klær..jeg sparer ikke enggang(dumt JA!)..TENKER at mamma pappa gjør det..ditt datt..osv..gruer meg til å flytte ut..betale regninger + leve som jeg lever..må nok gjøre noe nå snart..skal skjerpe meg til høsten!
Carmen_ Skrevet 19. juni 2004 Forfatter #13 Skrevet 19. juni 2004 Mangler litt informasjon her synes jeg. For hvis du har penger til overs da er det ikke så problematisk hvis du bruker så mye på klær. Har dette pengebruk lagte problemer for deg? Nei, men det hender jeg utsetter regninger :-? Men noen pengeproblemer sånn sett har jeg ikke...
Carmen_ Skrevet 19. juni 2004 Forfatter #14 Skrevet 19. juni 2004 :oops: Da er vi TO om det hvertfall..du sa to par sko i mnd?Her er det verre..en del uker har jeg kjøpt to par i uken! Nå jobber jeg deltid+ får penger hjemme(er jo bare en liten jente som går på skolen)..har egentlig INGEN formelle utgifter..så alt går til stæsh og klær..jeg sparer ikke enggang(dumt JA!)..TENKER at mamma pappa gjør det..ditt datt..osv..gruer meg til å flytte ut..betale regninger + leve som jeg lever..må nok gjøre noe nå snart..skal skjerpe meg til høsten! Vel jeg har nettopp flyttet hjem igjen selv. Så jeg har ingen utgifter bortsett fra abb. mitt på Elixia (og fra H&M Rowels, lol). Så jeg har jo en del å rutte med så lenge jeg har flyttet hjem igjen. Men, som andre har skrevet her så gir dette en slags lykkefølelse. Og jeg blir også veldig fort lei av klærne jeg kjøper. Bruker de et par ganger også er de ikke noe "tess" mer :-?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå