Adelia Skrevet 4. juni 2014 #1 Skrevet 4. juni 2014 Vet ikke om det er satt på riktig plass, men tror den skal være her. Nå har det seg slik at min har gått bort og jeg står som eneste arving. Problemet er bare at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i forhold til skifte. Har prøvd å lese meg opp på det, men har fortsatt lite kunnskap om det. Min far etterlot seg meget mye gjeld, hadde ingen verdier, så med andre ord er det ingenting å arve. Så da er vel privat skifte utelukket? Men det jeg lurer om offentlig skift er om jeg må betale noe for å få det? Er jo i såfall helt meningsløst at jeg skal betaler for å ikke få far sin gjeld. Så har blitt kjempe usikker. Noen som har mer peiling? Eller vet hvem jeg kan kontakte for å få hjelp?
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #2 Skrevet 4. juni 2014 Grunnsatsen for ett rettsgebyr (1R) er per 01.01.2013 kr. 860,- Gebyr i saker knyttet til arv/skifte Offentlig skifte ved bobestyrer (i tillegg kommer bobestyrers salær), 12,5 x rettsgebyr, kr. 10 750,- Før eventuelt skifte åpnes - sikkerhet for omkostninger (inkludert rettsgebyr), kr. 30 000,- Utferdigelse av proklama for offentlig skifte, 4 x rettsgebyr, kr. 3 440,- Forberedende rettsmøte i dødsbo, 2 x rettsgebyr, kr. 1 720,- Oppbevaring av testament, 0,8 x rettsgebyr, kr. 688,-. Vi gjør oppmerksom på at gebyret er knyttet opp til det enkelte dokument. Dette betyr at det ved oppbevaring av tilleggstestament, endringer, eller bytte at testament, påløper nytt gebyr på kr 688,-. Anke Anke over dom, 24 x rettsgebyr, kr 20 640,- Anke over kjennelse, 6 x rettsgebyr, kr 5 160,- http://www.domstol.no/no/Enkelt-domstol/Oslo-byfogdembete/Arv-og-skifte/Gebyr-og-betaling/ Anonymous poster hash: 9c042...d50
regine Skrevet 4. juni 2014 #3 Skrevet 4. juni 2014 Skifteretten skal kunne hjelpe deg med de spørsmålene du har så var jeg deg ville jeg tatt kontakt med de umiddelbart og spurt. hvis jeg trodde det var mye gjeld i boet og ikke nok verdier til å dekke de inn, så ville jeg gjort alt for å ikke ta over arven. Og jeg TROR at du kan det, dvs. at du frasier deg arv, og dermed verken får noen evt. verdier eller trenger å ta over gjelda. 2
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #4 Skrevet 4. juni 2014 http://www.arveoppgjor.no/arving-ansvarlig-for-avd-des-gjeld/ Anonymous poster hash: 3cb13...031
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #5 Skrevet 4. juni 2014 Si fra deg arven! Da betaler du 0 og alt han hadde går til banken/kreditorene. Du får jo med deg personlige ting som ikke er av betydelig verdi uansett, for dette er jo ikke til interesse for kreditorene. Anonymous poster hash: a6ca1...6bc
Testosteron Skrevet 4. juni 2014 #6 Skrevet 4. juni 2014 Min far etterlot seg meget mye gjeld, hadde ingen verdier, så med andre ord er det ingenting å arve. Så da er vel privat skifte utelukket? Men det jeg lurer om offentlig skift er om jeg må betale noe for å få det? Er jo i såfall helt meningsløst at jeg skal betaler for å ikke få far sin gjeld. Ja. Da er privat skifte utelukket, for vilkåret for privat skifte er at du tar på deg ansvaret for gjelden hans. Offentlig skifte betyr at tingretten oppnevner en advokat til å gjennomføre skiftet, og en advokat skal ha betaling, så når den døde ikke etterlater seg verdier, så er det arvingen som å betale hvis han krever offentlig skifte. Du bør således verken kreve privat eller offentlig skifte, men bør heller forholde seg passiv. Det eneste du bør gjøre er å kontakte tingretten hvor faren din bodde og gi beskjed om at faren din ikke etterlot seg eiendeler, bare gjeld, og at du derfor verken kommer til å kreve privat eller offentlig skifte.
Testosteron Skrevet 4. juni 2014 #7 Skrevet 4. juni 2014 hvis jeg trodde det var mye gjeld i boet og ikke nok verdier til å dekke de inn, så ville jeg gjort alt for å ikke ta over arven. Og jeg TROR at du kan det, dvs. at du frasier deg arv, og dermed verken får noen evt. verdier eller trenger å ta over gjelda. Arvingen trenger ikke fra si seg arven for å unngå gjelda til den døde. Gjelda går nemlig ikke over på arvingen helt uten videre. Arvingen må skriftlig erklære overfor tingretten at han tar på seg ansvaret for den dødes forpliktelser for at han skal bli ansvarlig for forpliktelsene. Ellers kan ikke kreditorene til den døde kreve arvingen for noe. Kreditorene kan kreve offentlig skifte og på den måten få pengene så langt de rekker.
regine Skrevet 5. juni 2014 #8 Skrevet 5. juni 2014 Arvingen trenger ikke fra si seg arven for å unngå gjelda til den døde. Gjelda går nemlig ikke over på arvingen helt uten videre. Arvingen må skriftlig erklære overfor tingretten at han tar på seg ansvaret for den dødes forpliktelser for at han skal bli ansvarlig for forpliktelsene. Ellers kan ikke kreditorene til den døde kreve arvingen for noe. Kreditorene kan kreve offentlig skifte og på den måten få pengene så langt de rekker. takk for informativ oppklaring - dette var jeg ikke klar over :-) Nyttig kunnskap!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå