Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg er student og bor 1,5t med buss fra skolen. Går på videregående.

Jeg har så liten sjanse til og jobbe når jeg går på skolen i mai pga eksamner osv. at jeg ikke får betalt husleie. Har utgifter som 2500kr til buss hver mnd, 3000kr i husleie. 1500mat. Siden jeg ikke får lån/stipend denne mnd. Er det noe jeg kan søke stønad om? Bostøtte eller lignende!? Hatt jobbet annen hver helg da, men noen ganger blir ikke det så mye.

Anonymous poster hash: 6bade...0fd
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke student når du går på videregående. Du er elev.

Anonymous poster hash: d18da...538

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sosialstønad. Selv om regelen er at studenter ikke får det så skal du ha til mat og husleie uansett. I juni sier du bare at du er ferdig som student. NAV trenger ikke å vite at du skal begynne på igjen til høsten, du får dekket husleia og alle er fornøyde.

Anonymous poster hash: 9368d...0d5
AnonymBruker
Skrevet

Og foreldrene har forsørgerplikt til man er ferdig med videregående.

Anonymous poster hash: d18da...538

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Går på allmenpåbygging. Jeg er 20år så. pluss jeg har ikke sjanse til og få noe av mammaen min.

Men lurte veldig hvordan stønader man kunne kanskje få av nav om man er i denne situasjonen. juli er ikke noe jeg trenger pga denne mnden kan jeg jobbe litt, men juni blir veldig vanskelig.

Takk for svar :)!

Skrevet

Hei.

Jeg er student og bor 1,5t med buss fra skolen. Går på videregående.

Jeg har så liten sjanse til og jobbe når jeg går på skolen i mai pga eksamner osv. at jeg ikke får betalt husleie. Har utgifter som 2500kr til buss hver mnd, 3000kr i husleie. 1500mat. Siden jeg ikke får lån/stipend denne mnd. Er det noe jeg kan søke stønad om? Bostøtte eller lignende!? Hatt jobbet annen hver helg da, men noen ganger blir ikke det så mye.

Du er elev, ikke student og dine foreldre har forsørerplikt for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene dine har forsørgerplikt, selv om du er 20 år så lenge du går på videregående.

Anonymous poster hash: a5092...976
Skrevet

Unnskyld, men 2500 i buss? Kjøp et månedskort og du kan spare omtrent 2000 der...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2500kr er busskort. Min mor har ikke råd til det og min far er ikke her mer. Så foreldrene dine har forsørgerplikt er ikke aktuelt i denne situasjonen. Så man kan kanskje søke om bostøtte, dag penger? Hmm.

Takker for svar igjen :)!

AnonymBruker
Skrevet

Får du ikke dekket transportkostnader?

Anonymous poster hash: 016a0...7da
AnonymBruker
Skrevet

2500kr er busskort. Min mor har ikke råd til det og min far er ikke her mer. Så foreldrene dine har forsørgerplikt er ikke aktuelt i denne situasjonen. Så man kan kanskje søke om bostøtte, dag penger? Hmm.

Hvorfor får du ikke busskort gjennom skolen når du har såpass lang vei?

Anonymous poster hash: 206f3...581

AnonymBruker
Skrevet

Fordi man ikke får dekket busskort av skolen :(! selvfølgelig utrolig kjipt og betale så mye for og komme seg på skolen hver mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene dine HAR plikt til å forsørge deg så lenge du går på videregående. Du sier at det ikke er aktuelt, men dette må du rett og slett bare. Ingen elever får stønad fra NAV. Jeg har vært i samme situasjon som deg, og jeg fikk det ikke. De krevde at foreldrene mine skulle betale for meg.

Anonymous poster hash: 33180...8fd
AnonymBruker
Skrevet

.

Hvis faren din er død har du vel barnepensjon? At moren din ikke har råd er egentlig ikke noe argument, da hun etter loven har forsørgerplikt.

Dagpenger må du ha oppsrbeidet deg rett til. Sosialstøtte er det eneste jeg kan tenke meg du kanskje kan få.

Anonymous poster hash: a5092...976

AnonymBruker
Skrevet

Får ingenting pga min far er dø. det gjør heller ikke min mor nå som jeg er 20år og vi er 3barn i familien.

forsørgerplikt må man ha penger til. Det har hun ikke.. hun er for øyeblikket uføre trur jeg, eller så er hun på app så hun har veldig lite med penger. Og får veldig dårlig samvittighet visst jeg spør hun om noe penger pga jeg vet hun ikke har det.

Oki. da får jeg ringe og sjekke angående sosialstøtte. tusen takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke flytte nærmere skolen? Da sparer du busspenger og du har mer tid til å jobbe. Nå er det jo uansett sommerferie og du kan jobbe hele sommeren for å dekke eventuelle uforutsette kostnader til høsten.

Anonymous poster hash: 88d1e...bcb
Skrevet

Hvorfor leier du leilighet så langt unna at busskort koster nesten like mye som husleia? Eller misforstår jeg?

Skrevet (endret)

Visste du ikke du ikke fikk stipend i juni?

Kan det kanskje være aktuelt å spørre huseieren din om du kan få utsatt å betale husleia? Vet ikke om det ville ha hjelpt? Det skader iallfall ikke å spørre, om du forklarer din økonomiske situasjon. Men det forutsetter jo selvfølgelig at økonomien er såpass solid senere på sommeren at du klarer å få større utgifter senere.

Synes også det høres litt merkelig ut at du betaler så mye i transport hver måned. Skulle jo trodd at det fantes rabattordning eller at du kunne bodd nærmere skolen.

Jeg har forresten full forståelse for at du ikke synes det er greitt å spørre om penger hjemme. Jeg kommer fra en familie med dårlig økonomi og har selv kvidd meg for å gjøre lignende da jeg gikk på vidergående, men da klarte jeg meg.

En siste utvei har jeg egentlig ikke lyst å anbefale, men det kan være en løsning dersom du er økonomiorientert nok. Dersom du vet at du får god råd senere på sommeren så kan du skaffe deg et kredittkort og bruke det. Litt ulikt fra bank til bank, men jeg har det iallfall slik at får betalingsfrist på 45 dager, og da er det rentefint. Men dersom du ikke klarer det innen fristen er jo det strake veien mot luksusfellen, det er ofte veldig høye renter da. Så det kan bare anbefales om du faktisk makter å betale tilbake den rentefrie tiden løper ut. Skal normaltsett ikke være noe problem å få innviglet et kredittkort med opptil 10 000 kr disponibelt fra din egen bank, men jeg vet ærlig talt ikke hvordan de gjør det. Regner med at de gjør en kredittvurdering, og du kan jo få avslag på bakgrunn av tidlgere betalingsanmerkninger og slikt. Kredittkort har iallfall vært redningen for meg i harde økonomiske tider, men jeg har bare brukt det når jeg har visst at jeg kan betale tilbake innen tiden.

Men det bør absolutt være siste utvei, helst bør du ordne deg på en annen måte. Jeg anbefaler først og fremst å spørre huseier om utsatt frist til å betale husleie, dersom det lar seg gjøre.

Endret av lillsunshine
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :)

Jeg greier det nok en eller annen vei :)! Ville bare høre om det var noen stønader som ville hjelpe meg litt så får sjekke igjen det med busskort. Fikk nei i begynnelsen av skoleåret så satser på at hun ikke har jugd. Hehe.

Ha en flott dag videre :)!

Skrevet

Men hvorfor bor du så langt unna skolen?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...