Gå til innhold

Overnatting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når overnattet barna deres borte? Vår på 2.5 har bare sovet borte to ganger, og begge ganger resulterte det i en ganske lang periode med en usikker unge og vanvittig klengete da vi var det stedet hun hadde overnattet. Fotfulgte oss der. Det har resultert i at vi ikke vil ha henne på overnatting før hun er trygg på det. Hun er ingen super tøff unge, men skeptisk av natur.

Familien vil, naturlig nok, ha henne på overnatting og spør stadig vekk. Det er veldig koselig at de vil ha henne på overnatting og jeg syns det er vanskelig å si nei,fordi jeg får vondt av de som bare har lyst til å tilbringe tid med henne. Men jeg sier uansett nei, for mener det er best for henne. Jeg føler familien ikke skjønner oss, for andre barn i familien er ikke skeptiske, men ganske robuste. Men vi må gjøre det som passer oss. Det er forresten ingen problem at hun er på besøk på dagtid hos familie, alene. Det var det før, men det gikk plutselig over. Og jeg tror mye av grunnen til det er at vi tok det i hennes tempo.

Jeg forsøker å si til familien at det har ikke noe med dem å gjøre, men at det er hennes lynne. Og at det etterhvert blir masse overnatting.

Andre med lignende erfaring?

Anonymous poster hash: d7dfa...5fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt er 2.5 og har ennå ikke overnattet borte, har ikke hatt behovet. :)

Onkelen hans har veldig lyst til å ha han på overnatting, men han tenker som meg at det blir mer naturlig når lillegutt er nærmere 3.5 år. Da er gutten så stor at han forstår konseptet med å overnatte hos onkel uten mamma.

Tror verken jeg eller lillegutt er klar for noe sånt ennå :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Min har sovet hos besteforeldre 1-2 netter ca annenhver måned fra hun var halvannet år, og det har aldri vært noe problem. Litt klengete akkurat når hun kommer hjem, men ikke stort mer enn om hun har hatt en (sjelden) ekstra lang dag i barnehagen. Hun har veldig god kontakt med besteforeldrene ellers også, og er med pappaen (vi bor ikke sammen) dit ofte på dagsbesøk.

Det er så forskjellig fra barn til barn, og hvilket behov man har. Så om det ikke føles rett for dere, så venter dere bare. Unødvendig å ha overnattinger dersom det blir trøbbel i ettertid, bare for å "blidgjøre" besteforeldre. Det kommer nok senere som du sier, når hun blir tryggere og forstår mer.

Anonymous poster hash: 9aa65...543
Gjest Magdalene
Skrevet

Våre har overnattet hos besteforeldre siden de var et par mnd, og sov natten gjennom. Aldri opplevd de som utrygge.

Skrevet

Selvfølgelig er det greit om dere ikke vil. De går jo ha henne på dagtid.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde nok også fortsatt med overnatting dersom hun ikke hadde vist sånn utrygghet.

Og en annen ting, hun våkner fortsatt hver natt.

AnonymBruker
Skrevet

Her har ungene villet overnatte hos besteforeldre fra de var små. Eldste var fire mnd førest gang hun overnattet hos besteforeldre/tante. Nå er vi en del hos farmor og farfar, så ungene er vant til å være der. Har aldri opplevd de som utrygg etter å ha sovet borte.

Anonymous poster hash: 98daf...66a
AnonymBruker
Skrevet

Min gutt er 2.5 og har ennå ikke overnattet borte, har ikke hatt behovet. :)

Onkelen hans har veldig lyst til å ha han på overnatting, men han tenker som meg at det blir mer naturlig når lillegutt er nærmere 3.5 år. Da er gutten så stor at han forstår konseptet med å overnatte hos onkel uten mamma.

Tror verken jeg eller lillegutt er klar for noe sånt ennå :fnise:

Så godt det må være med forståelse for avgjørelsen. I stedet for å høre at: "dere burde gjøre sånn og slik så barnet ikke blir einstøing" :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...