Gå til innhold

Gråfarge som ligner denne? (Maling av stue)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har så lyst å male stuen og gangen, men jeg finner bare ikke den riktige fargen til meg. Jeg ønsker ikke en greige farge, og heller ikke en farge som heller mot grønn eller blå. Jeg vil bare at den skal være grå

Fant dette bildet og jeg synes den gråfargen var perfekt. Noen som har eller vet om noe som ligner?

1067206-7-1311025928233.jpg

Anonymous poster hash: 0a4af...cec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å se farger på skjerm, er umulig uten at den er fargekalibrert.

Det er mye bedre å gå i en butikk hvor de har malt opp fargene og se. Lyset hjemme hos deg, hvit farge på tak og lister påvirker også.

Selv har jeg valgt industriell grå som jeg synes er fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Jeg har vært en del på butikke og sett og kjøpt med meg store fargeprøver hjem, men jeg klarer bare ikke å finne en farge som jeg liker.

Kalkgrå har grønnskjær og Valmuefrø mener jeg å huske ble for mørk, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har Jotun Lady Fabrikk i et rom hos meg, det kan høres ut som noe av det du beskriver.

Men umulig å sammenligne fager på skjerm, så jeg vet ikke.

Anonymous poster hash: 57f8d...eec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har Jotun Lady Fabrikk i et rom hos meg, det kan høres ut som noe av det du beskriver.

Men umulig å sammenligne fager på skjerm, så jeg vet ikke.

Anonymous poster hash: 57f8d...eec

Takk for svar!

Den var veldig fin her, men ikke her. Eller, den var jo fin på det siste bildet også, men der såg den jo blå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med nummer to i siste rekke på dette bildet? Fargen er fra Fargerike. Lyset i den hallen du viser bilde av påvirkes også av lamper, så det kan se litt mer varm grå ut enn i rent dagslys.

Skjermbilde+2011-09-13+kl.+15.13.24.png

Endret av Evel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jotun har ogå en som heter "grå harmoni". Mener den er ganske lik "valmuefrø", men at den er noe lysere. Fabrikk kan fort bli litt blålig, det avhenger av både lys i rommet og hvilke andre farger du har. Du kan sende mail til Jotun, evt spørre på facebook-siden deres om hjelp, de er ganske flinke til å svare. Men de trenger å vite hvilke farger du har på lister, gulv, tak osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har grå harmoni, og den er nydelig! Den er varm, men ikke beige. Nøytral grå. De kalde, industrielle fargene blir fort blå, synes jeg, og beige er vel på vei ut. Så jeg valgte grå harmoni, og den er nydelig!

Her er grå harmoni:

http://www.jotun.com/no/no/b2c/colour-inspiration/colours/interior/1100000057901791_interior.aspx

På min skjerm ser den litt brunaktig ut, men det gjør den ikke på veggen!

Endret av Kjemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har grå harmoni, og den er nydelig! Den er varm, men ikke beige. Nøytral grå. De kalde, industrielle fargene blir fort blå, synes jeg, og beige er vel på vei ut. Så jeg valgte grå harmoni, og den er nydelig!

Her er grå harmoni:

http://www.jotun.com/no/no/b2c/colour-inspiration/colours/interior/1100000057901791_interior.aspx

På min skjerm ser den litt brunaktig ut, men det gjør den ikke på veggen!

Hvor mørk er den i forhold til bildet i hovedinnlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du vet hvilken farge det var på bildet, så vil ikke det si at den er "gjør" seg like godt på veggen din. Hvordan lyset er i rommet har så mye å si, så man må nesten bare prøve seg litt frem.

Om du vil ha en helt ren gråfarge så kan du f.eks gå for Tåkedis, s 3000-n, s 3500-n eller Larvikitt. Dette er helt nøytrale gråfarger som verken brekker mot grønn eller blå. Men, de kan fort oppfattes som "kalde" i feil belysning. Disse fargene vil passe godt om du har listverk/detaljer som er malt i en ren hvittone. Om du derimot har ferdigmalte lister/innredning så vil en varm gråtone passe best. Da kan du f.eks velge fargen Grå Harmoni som flere nevner. Dette er en gråfarge som går mot det gule, og jeg vil si den er ca samme nyanse som bildet i hovedinnlegget. Litt vanskelig å si selvfølgelig, men det er ikke store forskjellen. Om du vil gå enda mørkere så kan Valmuefrø være et alternativ.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si den er omtrent lik. Ikke særlig lysere og ikke særlig mørkere.

Hvor mørk er den i forhold til bildet i hovedinnlegg?

Endret av Kjemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å tenke på er hvilken hvitfarge du har på lister og karmer. Har du bomull/eggehvit må du gå for en gråtone m gult i, og styre unna "greige". Har du klassisk hvit; motsatt.

Nøytral og Tåkedis er flotte og rene farger som går flott til klassisk hvit. Har du bomull på lister ville grå harmoni vært et bedre valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...