Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare meg eller synes dere og at matpriser skyter i været? Vi må innom butikken flere ganger i uka og det er sjeldent vi bruker under 300 kr, ofte 800-1000... men det var jo ikke sånn før, da klarte vi å legge til side mye mer! Bare brød koster jo 30kr nå, og vi bruker 10-12000 bare på mat i mnd, familie på fire. Og vi prøver å planlegge, se på prisene og sånt, men spise må vi, og det er liksom ingen omvei. Synes matbutikkene flår oss kjøpere!

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velger dere kun merkeprodukter, eller har dere noe innslag av first price også? 10/12k på mat virket veldig mye på en familie på 4 spør du meg.

• Liker 2
Skrevet

Ser at det kan slite på familien, vokste opp med like stor familie som din på 90tallet og var sjelden god, sunn mat på bordet. Men som enslig student føler jeg det er greie priser på mat. Er det noen utgifter dere kan kutte helt ut eller bruke mindre på kanskje?

AnonymBruker
Skrevet

Ser at det kan slite på familien, vokste opp med like stor familie som din på 90tallet og var sjelden god, sunn mat på bordet. Men som enslig student føler jeg det er greie priser på mat. Er det noen utgifter dere kan kutte helt ut eller bruke mindre på kanskje?

Min erfaring er at det er dyrere som singel enn familie.Man får jo så og si alt i familiepakkninger/strørrelser,og dette er jo rimligere enn å kjøpe ting enkeltvis.Sånn som man må gjøre når man er singel.

Anonymous poster hash: f3e04...cf4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det er dyrere som singel enn familie.Man får jo så og si alt i familiepakkninger/strørrelser,og dette er jo rimligere enn å kjøpe ting enkeltvis.Sånn som man må gjøre når man er singel.

Enig. Det er mulig å leve like billig som enslig, men det krever så innmari mye mer planlegging og tid. Man må fryse ned alt man ikke bruker, til riktig tid, ta det opp igjen. Mye kan ikke fryses, og man må dermed planlegge middager hele uken dersom man skal bruke alle rester. Et glass pastasaus blir til flere forskjellige middager. Det hjelper ikke å dra på butikken å kjøpe bare det man skal ha i dag, om man er enslig og ønsker å ha et lavt budsjett. Èn pakke kjøttdeig er alt for mye for en person, og det finnes ikke mindre pakker enn 400 gr. Dessuten er prisene høgere på matvarer pakket i store kvanta. Kilosprisen er lavere på matvarer man kjøper mye av om gangen. Så man må handle stort likevel for å spare. Og da er det å fryse, planlegge, ta opp av frysen dagen før, etc.

Jeg bruker ufattelig mye penger på mat de månedene jeg ikke orker eller har tid å planlegge så mye. Er fulltidsstudent med mye å gjøre, mye pendling hit og dit, så det er ikke alle måneder jeg har tid. Har også begrensa med plass i både fryser, kjøleskap og skap. De månedene jeg planlegger ser jeg jo at forbruket går ned, men da har jeg også brukt mye tid på det. Og til syvende og sist så er tid penger.

Anonymous poster hash: 48cc6...b40

• Liker 3
Skrevet

Sett opp ukesmeny, ta en storhandel en gang i uken. Ved behov fyller dere opp med frukt/grønt en gang senere i uka. Kjøp gjerne inn ost, kjøttdeig o.l. når det er tilbud, men sørg også for å bruke opp det dere kjøper inn så det ikke bare blir liggende i fryseren eller skapet. Ofte er billigproduktene minst like bra som de dyre merkene.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dere bruker 3-400 om dagen på mat er det ikke matprisene som er problemet. Mat er billig nå.

Anonymous poster hash: 2dee8...ac3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Griseørene til hundene på Rema 1000 har gått opp 2 kroner bare i år. Det er egentlig utrolig mye prosentmessig!!

Anonymous poster hash: 34bba...852

• Liker 2
Skrevet

Kjøper ikke ting som er i familiepakker, går mye i ferske grønnsaker, rent kjøtt og meieriprodukter, ellers first price av dopapir, pasta, ketchup, majones, sauser, supper osv. Smør og ost er vel helst det som er dumt, begge begynner å mugle før jeg har spist halvparten, så jeg må kjøpe skivet ost som er litt dyrere og kaste smør etterhvert.

Gjest lillelarve
Skrevet (endret)

Mat er forferdelig dyrt, synes nå jeg. Man kan jo såklart planlegge nøye før man handler, sette opp menyer og handlelister, men det må jo strammes mye inn da. Heldigvis har vi first price på Eurospar, men det er ikke alle produkter som selges i dette merket heller. Men man merker at det blir dyrere når man bor to sammen. Noen varer stiger i pris ofte. Knekkebrød kostet 6 kroner for en stund tilbake, men koster nå 15 kroner pga. ny pakning... sånn for eksempel..

Endret av lillelarve
Skrevet

Prisnivået øker jo både inntektsmessig og matprismessig. 12000 er sykt. Det er jo flere hundre kr dagen. Hva kjøper dere? Drar dere på tom mage? Har dere innkjøpsplan? Handleliste?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjøper ikke ting som er i familiepakker, går mye i ferske grønnsaker, rent kjøtt og meieriprodukter, ellers first price av dopapir, pasta, ketchup, majones, sauser, supper osv. Smør og ost er vel helst det som er dumt, begge begynner å mugle før jeg har spist halvparten, så jeg må kjøpe skivet ost som er litt dyrere og kaste smør etterhvert.

Men poenget er uansett at det ikke er billigere med mat når man er singel,enn som familie. Hvis du søker litt rundt på forumet her(eller nettet generellt) vil du se at det er en stor prosentandel som støtter opp under denne oppfattningen.

• Liker 2
Gjest tuppesjura
Skrevet

Ja, det er hinsides dyrt. Vi er 4 og ligger på det samme. Men, nå skal det sies at vi kjøper det vi har lyst på og handler mye frukt. Og sistnevnte er ganske dyrt. Har egentlig som mål å ligge på max 8000, men ønsker å komme lavere. Får bli skippertak etter sommeren.

Skrevet

Vi er 5, og det er ingen problemer å ligge på 1500,-/uke dersom man planlegger!

Sett opp ukesmeny, tenk gjerne 'gjenbruk', så om du kjøper en pakke kyllingfileter, så blir det to kylling-middager den uka.

Se hva som er på tilbud.

Coop sin brød-deal gir også brød og pålegg til 'halv pris'.

Dropp juice, brus og saft. Melk er heller ikke nødvendig.

Kjøp billig-varer av det som er ok. Ikke forskjell på billig-bananer og chiquita-bananer.

Bor du nært svenskegrensen finner du mye der. Alternativt 'invandrerbutikker' dersom du bor på et sted som har dette i nærheten (og der får du billige grønnsaker og frukt også)

Skrevet

Mat er hinsides dyrt i Norge! Jeg bruker ca. 4000 kroner på mat i måneden, alene - og rystes hver gang jeg går på butikken eller kjøper et måltid på restaurant. Melk er dyrere enn bensin, et brød koster 40 kroner, 1 liter juice 35 kroner, 1 kilo biff 400 kroner, for ikke å snakke om importerte matvarer som ost og spekeskinke.

Noe må gjøres med konkurransen i markedet, og et viktig grep hadde vært å rive de skyhøye tollmurene.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skjønner singel-frustrasjonen over unødvendig dyre, store pakker og mye mat til overs, absolutt. Men det er jo ikke slik at det blir billigere jo mer du kjøper heller- summen på kassalappen blir nødvendigvis høyere når man kjøper til flere. Min venninne som bor for seg selv har en sekspakning egg i en uke eller mer, jeg bruker 10 bare til en pannekakemiddag... En kilo epler, en hel vannmelon og diverse påleggspakker varer toppen et par dager hos oss (to små barn, tre store barn/tenåringer, to voksne). Hun river seg i håret over mat som må kastes (= penger i søpla), jeg river meg i håret over at det er kul umulig å ta en tur på Rema uten at det koster nærmere tusenlappen. Vi har alle vårt, liksom ;)

Men jeg synes ikke det er så ille likevel. Det blir jo mye penger, men mat koster. Og i likhet med bensinpriser er det vel sånn at selv om det er dyrt i Norge, så bruker vi prosentvis langt mindre av inntekten på mat nå enn det vi gjorde for 20 år siden, og sammenlignet med andre land i Europa bruker vi ikke mye av inntekten på mat. Det var en artikkel om dette i Aftenposten for ikke lenge siden, jeg finner den ikke igjen, men et kjapt google-søk gir masse resultater i samme leia. Det er dyrt i kroneverdi, men ikke korrigert for inntekt. Så sånn sett har vi kanskje ikke så mye å klage over, egentlig?

Når det er sagt, prøver jeg å knipe der det går. Sjekker tilbud, handler billigvarianter der kvaliteten er bra nok, handler middager til flere dager i slengen (og prøver å planlegge i forhold til rester og slikt). Kunne sikkert vært enda flinkere, men føler ikke at vi sløser i tide og utide.

Tillegg: tror kanskje jeg fant den: http://www.aftenposten.no/okonomi/Vi-bruker-langt-mindre-av-inntekten-pa-mat-7238904.html#.U46UEsuKCfA

Endret av Mafalda
Skrevet

Sparer veldig mye på å gjøre storinnkjøp av tilbudsvarer. Kjøper også mye datovarer (ting som går ut på dato om en dag eller to) til halv pris. Brød kjøper vi på OBS sitt 3 for 39 tilbud. Skikkelige brød til 13 kr stk får man da. Pleier å kjøpe inn 15 brød en gang i uka der, som jeg skjærer på brødskjæremaskinen og putter i fryseren.

Så mange som vi er så går det jo mye mat og da er det viktig å være bevisst spesielt på basisvarene, og ved å kjøpe på tilbud og datovarer trenger man ikke velge dårligere kvalitet. Når det gjelder billigmerker er det mye som er like bra som dyrere merker, men igjen er det det å være bevisst som gjelder.

Vi er også flinke til å ikke la mat ødelegges før det blir brukt opp og tar vare på evt rester.

Generelt sett synes jeg faktisk mat er billigere nå enn for en del år siden, altså da regnet i forhold til andre ting, og lønnsnivå.

Skrevet

10 til 12000kr i mnd hørtes mye ut for en familie på 4. Du sier dere er ofte innom butikken flere ganger i uken, da blir det jo dyrt. Handle 1 gang i uken, til nøds kan man innom butikken flere ganger om man mangler noe essensielt som dere glemte på ukehandlingen.

Dere har helt sikkert noe å tjene på å velge ut fornuftig priset mat, det er mye lureri der ute som mange tror er billig, men ofte så er det ikke det.

AnonymBruker
Skrevet

I forhold til lønningene våre er ikke mat dyrt i Norge. Vi har et høyt lønnsnivå. Da vil vi få høyere priser. Dere kan ikke forvente at vi skal ha priser som likner eksempel Sverige med det lønnsnivået vi har her i landet. Med tanke på hvor mye mat som kastes i snitt i dette landet, så er det tydelig at mat ikke er for dyrt for de fleste av oss.

12 000 kr på mat per mnd er latterlig og dere vil fint klare å redusere det om dere ønsker. Problemer deres er nok ikke matprisene, men enten har dere dyre vaner, kaster ekstremt mye mat, lager ingenting fra bunnen eller er dårlige til å planlegge.

Er singel selv, og går jeg inn for det klarer jeg fint å bruke 2000 kr i mnd på mat. Og da spiser jeg sunn mat laget fra bunnen hver dag.

Anonymous poster hash: f74a9...f7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I forhold til lønningene våre er ikke mat dyrt i Norge. Vi har et høyt lønnsnivå. Da vil vi få høyere priser. Dere kan ikke forvente at vi skal ha priser som likner eksempel Sverige med det lønnsnivået vi har her i landet. Med tanke på hvor mye mat som kastes i snitt i dette landet, så er det tydelig at mat ikke er for dyrt for de fleste av oss.

12 000 kr på mat per mnd er latterlig og dere vil fint klare å redusere det om dere ønsker. Problemer deres er nok ikke matprisene, men enten har dere dyre vaner, kaster ekstremt mye mat, lager ingenting fra bunnen eller er dårlige til å planlegge.

Er singel selv, og går jeg inn for det klarer jeg fint å bruke 2000 kr i mnd på mat. Og da spiser jeg sunn mat laget fra bunnen hver dag.

Anonymous poster hash: f74a9...f7d

Du synes det er latterlig med 10 000 i mat for en familie på 4, men må "gå inn for det" for å greie deg på 2000 selv? 10000/4 = 2500 er jo ikke så voldsomt mye mer per person enn det du bruker da...?

Anonymous poster hash: 7b1b5...0ee

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...