Gå til innhold

hvitløkssmør og andre kryddersmør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som lager hvitløkssmør ol selv. Hvilket smør bruker dere? Har dere andre gode oppskrifter på hjemmelaget kryddersmør? :)

Anonymous poster hash: 40a15...aa5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bruker usaltet smør.

Anonymous poster hash: 00409...917
AnonymBruker
Skrevet

Bruker usaltet smør.

Har du salt i selv eller dropper det?

Skrevet

Jeg bruker vanlig meierismør. Sist laget jeg hvitløkssmør med persille, og da brukte jeg 250 gr smør, 3-4 fedd hvitløk, 2-3 ss persille og noen dråper sitronsaft. Det lønner seg å la smøret bli mykt før du hiver det i mikseren med alt det andre.

Pleier å sprøyte det ut med kakesprøyte, så får jeg sånne fine topper. Lager de bare på et brett som jeg fryser noen timer. Legger de så i en boks. Da kan jeg ta frem så mange jeg trenger, og de er i tillegg meget dekorativ :)

Noen ganger har jeg også finhakket chili i smøret, og noen ganger litt forskjellig krydder :)

AnonymBruker
Skrevet

Har du salt i selv eller dropper det?

Ja, har i salt, krydder, urter osv. Alt etter hva jeg lager. Man kan jo lage kryddersmør med hva som helst, egentlig. Jeg har brukt ferdig pesto eller hjemmelaget pesto, hvitløk, paprika, ulike typer chili og selvsagt alle mulige slags urter. Favoritten er med en blanding av persille, dill, rosmarin, gressløk, salvie, basilikum, estragon og oregano, men det går fint an å bare ha i persille for eksempel. Spørs helt hva du skal ha smøret til. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker vanlig meierismør. Sist laget jeg hvitløkssmør med persille, og da brukte jeg 250 gr smør, 3-4 fedd hvitløk, 2-3 ss persille og noen dråper sitronsaft. Det lønner seg å la smøret bli mykt før du hiver det i mikseren med alt det andre.

Pleier å sprøyte det ut med kakesprøyte, så får jeg sånne fine topper. Lager de bare på et brett som jeg fryser noen timer. Legger de så i en boks. Da kan jeg ta frem så mange jeg trenger, og de er i tillegg meget dekorativ :)

Noen ganger har jeg også finhakket chili i smøret, og noen ganger litt forskjellig krydder :)

Takk :) Bør man bruke mikser? Vi har det, bare lurer.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har i salt, krydder, urter osv. Alt etter hva jeg lager. Man kan jo lage kryddersmør med hva som helst, egentlig. Jeg har brukt ferdig pesto eller hjemmelaget pesto, hvitløk, paprika, ulike typer chili og selvsagt alle mulige slags urter. Favoritten er med en blanding av persille, dill, rosmarin, gressløk, salvie, basilikum, estragon og oregano, men det går fint an å bare ha i persille for eksempel. Spørs helt hva du skal ha smøret til. :)

Takk <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

Skrevet

Mikser funker fint =)

Jeg lar som regel smøret stå ute på benken en stund slik at det blir mykt, så er det bare til å kjøre på med en gaffel =) Hvitløk, litt salt og persille er godt :D

AnonymBruker
Skrevet

Bruker usaltet smør.

Noen spesiell grunn til det? Siden du uansett tilsetter salt etterpå, mener jeg.

Anonymous poster hash: d0e0a...f1e

AnonymBruker
Skrevet

Mikser funker fint =)

Jeg lar som regel smøret stå ute på benken en stund slik at det blir mykt, så er det bare til å kjøre på med en gaffel =) Hvitløk, litt salt og persille er godt :D

Det jeg tenkte at jeg kunne prøve i stedenfor mikser :)

AnonymBruker
Skrevet

Noen spesiell grunn til det? Siden du uansett tilsetter salt etterpå, mener jeg.

Vl gjerne justere saltinnholdet selv og urter, hvitløk er en naturlig smaksforsterker i seg selv så da trenger man mindre salt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vl gjerne justere saltinnholdet selv og urter, hvitløk er en naturlig smaksforsterker i seg selv så da trenger man mindre salt.

Så du ender opp med hvitløkssmør som er mindre salt enn normalsaltet smør? I så fall skjønner jeg. :) (Jeg, derimot, vil gjerne ha hvitløkssmøret litt saltere enn vanlig smør, så jeg tilsetter salt uansett.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...