-Fisken- Skrevet 17. juni 2004 #1 Skrevet 17. juni 2004 Har hatt en utrolig dundrende hodepine i hele dag. Det har nesten vært som om noen har "klemt" hardt til i tiningene og over øynene. Har aldri hatt så vondt i hodet før.. Det er litt bedre nå, etter å ha tatt noen ibux og slappet av i sengen. Kan dette være migrene?
Gjest 1111 Skrevet 17. juni 2004 #2 Skrevet 17. juni 2004 Har du hatt migrene før? Når jeg har migrene er jeg nød til å ligge i et helt mørkt rom og jeg kaster opp fordi jeg er så kvalm og har så vondt i hodet.. Det er vel inviduelt, men jeg vil tro det du har er en kraftig hodepine. god bedring :trøste:
Gjest Poirot Skrevet 17. juni 2004 #3 Skrevet 17. juni 2004 Min migrene kommer som regel hvis jeg ikke har spist nok. Gjør vondt vondt vondt (noen ganger krabber jeg bare rundt i senga for jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg). Mørkt kaldt rom hjelper, har også gelemaske. Enhver lyd, lukt eller bevegelse gjør vondt. Kaster opp noen ganger når det har gått for langt, blir da ofte bra igjen innen ikke alt for lang tid. Heldigvis ikke så ofte lenger nå, da jeg gikk på barneskolen hadde jeg det 2-3 ganger i uka og kastet opp nesten hver gang! Trenger jeg å si at jeg tar det minste tegn til vondt i hodet alvorlig?
Arkana Skrevet 17. juni 2004 #4 Skrevet 17. juni 2004 Migrene kjennetegnes ved at hodepinen som oftest sitter på den ene siden (kan veksle fra gang til gang), smertene blir verre av fysisk aktivitet (selv noe så enkelt som å gå opp en trapp eller reise seg fra en stol), kvalme og oppkast er veldig vanlig og man blir følsom for lys og lyder. Mange får det som kalles aura, som er et slags forvarsel noen timer før selve hodepinen inntrer, det kan være synsforstyrrelser, problemer med å snakke, svimmelhet, prikking i huden osv. For mange utløses migrenen av noe spesielt, f.eks. stress, sjokolade, kaffe, alkohol, mensen osv. Jeg har selv hatt migrene i snart 8 år. Den sitter bestandig på venstre side av hodet og begynner bakert og beveger seg så fremover. Mot slutten, når smertene sitter rundt øynene, blir jeg kvalm og kaster opp, deretter pleier det å bli bedre. Et migreneanfall kan vare over 1 døgn, men heldigvis har aldri mine vart mer enn 6-8 timer. Jeg klarer ikke gjøre noe som helst, må bare gå og legge meg og prøve å sove. Jeg har fått resept på migrenemedisin (Relpax) men har ikke tort å ta den pga bivirkninger som jeg synes høres skumle ut i forhold til en sykdom jeg har. Derimot har jeg god virkning av paralgin forte. Tar jeg to straks jeg kjenner at det er migrene (ikke alltid lett sånn helt i starten, så det hender det går for langt) og tar det med ro klarer jeg som oftest å stoppe anfallet før det blir som verst. En lege vil sjelden undersøke deg noe nærmere hvis du sier du har migrene, han baserer diagnosen kun på de symptomene du har. Det er ikke alltid lett å vite at det er akkurat migrene man har, så får du slike smerter igjen bør du gå til legen så han evt får utelukket andre årsaker.
-Fisken- Skrevet 17. juni 2004 Forfatter #5 Skrevet 17. juni 2004 Tusen takk for svar :-) Får ta meg en prat med legen neste gang jeg skal dit.
Lala Skrevet 17. juni 2004 #6 Skrevet 17. juni 2004 Smertestillende har aldri hjulpet på min migrene.. bortsett fra paralgin da, men bare i kombinasjon med migrene medisin. Noen ganger har migrenen sluppet litt tak etter minimum 3 paracet, men da kommer den bare sterkere tilbake etter et par timer og anfallet kan vare alt fra noen timer til 3-4 døgn!!! Det finnes hundrevis av ulike typer hodepiner, men det kan jo være migrene. Ikke godt å si. Jeg har hatt det siden jeg var liten (kjenner meg veldig godt igjen i det Poirot skrev), men jeg tror de fleste kanskje blir rammet i voksen alder. Hvis du får migrene medisin av legen din (imigran, maxalt, zomig eller annnen), og det hjelper, så har du nok migrene. Tror det finnes en test også, men den har jeg ikke noe kjennskap til. Kjennetegn på min migrene: pulserende blodåre i tinningen (alltid venstre side), kjennes ut øye mitt bankes ut av hjernen, ser sorte prikker overalt, alt lys virker veldig sterkt, ene pupilen er større enn den andre (tror det er den venstre som blir liten..). Da jeg var liten kastet jeg også opp. Det hender omtrent aldri lenger. Men jeg blir fortsatt så dårlig at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg hvis jeg ikke tar medisin. Må ha den med meg overalt, for jeg vet aldri når jeg får migrenen.
Tundra Skrevet 19. juni 2004 #7 Skrevet 19. juni 2004 Jeg har hatt migrene fra jeg var liten. Og den kommer og går med jevne mellomrom. Nå har jeg hatt en periode som har vært grusom. Jeg fikk sprøyter før, som jeg satte selv. Ligner på insulin penn for diabtikere. Bruker Imigran nå. Men det er ytterst sjelden jeg bruker dem, pga bivirkningene som er fæle. De tar vekk hodepinen, men sitter igjen med masse annet som nesten er verre noenganger. Beste er å sove, hvis man klarer.
Gjest gjest1 Skrevet 20. juni 2004 #8 Skrevet 20. juni 2004 Bruker Imigran nå. Men det er ytterst sjelden jeg bruker dem, pga bivirkningene som er fæle. Kva slags bivirkningar då? Vart nysgjerrig her, eg..
Gjest medisinstudent med migren Skrevet 20. juni 2004 #9 Skrevet 20. juni 2004 Hei! Ville bare legge til litt info som manglet i de foregående innlegg: * Et migrene anfall kan vare i opptil tre døgn (ikke ett ) (Jeg er så uheldig å ha erfart dette mange mange ganger.) *Å bruke paralgin Forte mot migrene,anses blant nevrologer og oppdaterte leger, som en gammeldags, avleggs, og ikke minst dårlig og farlig behandling! Paralgin er et opiat, dvs det er meget vanedannende. Paralgin har dessuten farlige bivirkninger og tar lengre tid på å virke enn moderne migrene medisin. Opiater og annen smertemedisin anses ikke som riktig behandling av migrene, da smerten har sitt utgangspunkt i først forsnevring av blodårer i hodet, og deretter utvidelse av disse årene (forsnevringen gir "aura" utvidelsen gir smerter). Moderne behandling går derfor ut på å normalisere kartonusen (få blodårene tilbake i riktig størrelse så og si) - altså behandler man årsaken til smertene, istedenfor å bare bedøve smertene. Til sist: husk at bivirkninger ikke oppleves av alle!!! Og at dersom de oppleves, så finnes det uttallige alternativer man bør forsøke seg frem til, til man finner en medisin som ikke gir en bivirkninger. Man må ikke la seg skremme av bivirkningslisten
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #10 Skrevet 20. juni 2004 Ikke for å være frekk, men jeg stoler mer på min egen lege (som både er oppdatert OG kjenner meg og min situasjon) som sier at Paralgin Forte er like bra som migrenemedisin (i tillegg til å gi færre bivirkninger) enn en medisinstudent som mener det motsatte. Migrenemedisiner er like vanedannende, og jeg synes ikke 30 minutter før virkning for Paralgin Forte er lang tid. Og når man har en alvorlig sykdom som man kan dø av om en av bivirkningene slår til så er det faktisk ganske vesentlig.
Arkana Skrevet 20. juni 2004 #12 Skrevet 20. juni 2004 Hva er den beste migrenemedisinen da? Det er helt umulig å si. Det finnes mange forskjellige typer, og noen synes i tillegg at vanlig paracet eller paralgin forte hjelper best. Legen skriver ut medisinen han/hun mener passer best for deg.
Diaz Skrevet 20. juni 2004 #13 Skrevet 20. juni 2004 Jeg har hatt migrene i 15 år, og har da vært gjennom diverse medikamenter, både de som tar anfallet(imigarn, Zomig, Maxalt) og også behandling som skal forebygge anfall. Jeg har slitt med masse bivirkninger av tablettene, men har prøvd og feilet og funnet en migrene medisin som passer meg. Imigran ble jeg kjempesyk av, fikk brystkramper, svelgeproblemer og generellt uvel. Mens Zomig og Maxalt hjelper bra uten for mange ubehagelige bivirkninger. Enhver med en migrene diagnose bør få komme til en spesialist(nevrolog) som kan hjelpe til med og finne riktig behandling, muligens en forebyggende behandling så man slipper så mye migrene-anfall.
Orthia Skrevet 21. juni 2004 #14 Skrevet 21. juni 2004 Enig med Betty at migrenepasienter bør til nevrolog for å finne rett behandling. Mener også at dette er nødvendig for å få f.eks. Imigran på blå resept. Smertestillende som Paralgin Forte er forresten bare tull for min del. Preparatet inneholder jo kodein, som lett kan gi kvalme. Hvis man allerede spyr av migrenen, gjør dette vondt verre. Dessuten demper det symptomene, men fjerner ikke anfallet. Urolige drømmer og "hangover" opplever jeg også av paralgin Forte o.l. Imigran virker klart best for meg, og jeg har ikke opplevd bivirkninger. Heldigvis har jeg langt sjeldnere migreneanfall nå i forhold til før jeg fikk barn.
Grooo Skrevet 21. juni 2004 #15 Skrevet 21. juni 2004 Mannen min var hos homeopat to ganger og fikk behandling for migrene. Fikk noen små piller som han tok når han merket noe, og det gikk over med en gang. Nå er det vel to år siden sist han tok slike små piller eller var hos homeopat, og han plages av migrene nå og da. Men aldri mer enn ett halvt døgn om gangen, før varte det alltid to eller tre døgn.
Arkana Skrevet 21. juni 2004 #16 Skrevet 21. juni 2004 Enig med Betty at migrenepasienter bør til nevrolog for å finne rett behandling. Mener også at dette er nødvendig for å få f.eks. Imigran på blå resept. Jeg fikk Relpax på blå resept fra min fastlege allerede første gang jeg kom og sa jeg hadde migrene og jeg var aldri hos nevrolog. Preparatet inneholder jo kodein, som lett kan gi kvalme. Hvis man allerede spyr av migrenen, gjør dette vondt verre. Dessuten demper det symptomene, men fjerner ikke anfallet. Urolige drømmer og "hangover" opplever jeg også av paralgin Forte o.l. I og med at Paralgin Forte gjør at migrene forsvinner helt hos meg etter en knapp halvtime rekker jeg aldri å komme så langt at jeg blir kvalm, og PF selv har heller aldri gjort meg kvalm. Jeg føler meg i helt normal form, ingen slapphet, urolige drømmer o.l. Og for min del foretrekker jeg å bruke "mildere" preparater enn migrenemedisiner (som er sterkere og kan gi bivirkninger som er nesten like ille som migrenen selv) når dette gir akkurat den ønskede virkningen. Men, alt dette er jo individuelt. Det som virker for en person, virker kanskje ikke for en annen.
Gjest medisinstudenten Skrevet 21. juni 2004 #17 Skrevet 21. juni 2004 Ikke for å være frekk' date= men jeg stoler mer på min egen lege (som både er oppdatert OG kjenner meg og min situasjon) som sier at Paralgin Forte er like bra som migrenemedisin (i tillegg til å gi færre bivirkninger) enn en medisinstudent som mener det motsatte. Migrenemedisiner er like vanedannende, og jeg synes ikke 30 minutter før virkning for Paralgin Forte er lang tid. Og når man har en alvorlig sykdom som man kan dø av om en av bivirkningene slår til så er det faktisk ganske vesentlig. Tjohei Du har selvsagt all rett til din egen mening. Det er det som er så fint for oss med migrene nå: det finnes mange forskjellige medisiner, så kan vi velge og vrake det som passer oss best. Mennesker er forskjellige, og reaksjonene våre på medisiner likeså. Tommelfingerregelen ved valg av en medisin er jo noe sånt som: medisinens virkning bør overgå både kostnadene og bivirkningsrisikoene. Personlig bruker jeg Maxalt ved kraftige anfall - de hjelper mot kvalmen også, som jeg plages mye av. Jeg har prøvd og feilet meg frem til at to Stemetil i kombinasjon med to vanlige paracet ofte kverker et gryende anfall - og bruker derfor dette når jeg får "auraen", med god effekt.
Arkana Skrevet 21. juni 2004 #18 Skrevet 21. juni 2004 Tommelfingerregelen ved valg av en medisin er jo noe sånt som: medisinens virkning bør overgå både kostnadene og bivirkningsrisikoene. Ja, jeg er helt enig, bortsett fra når det står om livet. Da vil jeg heller ha migrene. Et normalt, friskt menneske vil sannsynligvis ikke ha noen problemer med evt bivirkninger av en medisin, men for oss som har alvorlige sykdommer i tillegg så blir det en helt annen sak. Og det er nettopp derfor man i samråd med legen skal finne en medisin som passer en selv, istedet for å velge en som har hjulpet tilfeldige andre mennesker.
Lala Skrevet 22. juni 2004 #19 Skrevet 22. juni 2004 Jeg tar bare paralgin ved de aller verste anfallene hvor max dose+ allerede er overskredet og jeg fortsatt ligger å vrir meg i frustrasjon. Har hatt en liten pakke (10 pk?) i ett år nå og har fortsatt en tablett igjen. Paralgin spøker man ikke. Man må nesten bare prøve seg frem blant utvalget i medisiner. Imigran var et helvete (og det har jeg hørt av flere). Den gav meg så ille bivirkninger at jeg fikk medisiner mot noen bivirkningene, spesielt kvalmen! Brukte Maxalt i to år før virkningen ikke var like bra lenger og smaken av den i seg selg gav meg brekninger. Nå har jeg brukt Zomig i ett år og er meget fornøyd. Både av Maxalt og Zomig har jeg kun prøvd smeltetabletter. Finnes jo så mye rart, nesesprayer mm.
Bø Skrevet 22. juni 2004 #20 Skrevet 22. juni 2004 Jeg fikk migrene i puberteten, og hadde noen vanvittige anfall da. Etter den tid roet det seg ned, og jeg får vel et anfall i året nå. Det starter med aura, går over i hodepine, og avsluttes med spying. Jeg blir 100% invalid. Jeg får det så sjelden at jeg glemmer å ha med meg medisin. Men den skrekken som rammer meg når jeg mister synet er så fæl. Spesielt hvis jeg er i en situasjon der jeg er laangt unna en seng. Det må være grusomt for dere som opplever dette ofte. Men dere er kanskje så vante til det? På meg virker de fleste typer tabletter, bare jeg får tatt det med en gang. Migrene er så ille at jeg HÅPER at jeg ikke har ført det videre til noen av mine barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå