Gå til innhold

Hva er galt med hekken min?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt problemer med at hekken i hagen min bare dør. Sånn helt plutselig. I fjor trodde jeg at det var jeg som hadde gjort noe galt. Den vokste seg til igjen og i år har jeg lagt merke til at det er "dugg" på den (ser ut som morgendugg, bittesmå dråper på bladene). Duggen er klissete når man tar på det, og jeg ser at det er et slags spindelvev mellom kvistene. Det er masse små og svarte prikker på bladene og i "spindelvevet" (det er et slags spindelvev men jeg tror ikke det er edderkopper som har laget det). Nå gulner bladene og den er på vei til å dø igjen...

Hva kan dette være? Jeg tenkte på bladlus, men skal ikke de være grønne?

Jeg vet dessverre ikke hva slags type hekk det er, men det er en veldig vanlig løvfellende hekkeplante som vokser som ugress og sprer seg noe veldig om man ikke passer på. Har små hvite/rosa blomster i klaser på våren (ikke Brudeslør). Jeg prøvde å finne planten på google og plantasjen.no for å finne navnet, men fant dessverre ikke :(

Anonymous poster hash: 71e1e...baa
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var en rumpetråd....

Anonymous poster hash: dbab5...4dd
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hahahah! Ser nå at jeg burde hatt en annen overskrift, ja.... :P

AnonymBruker
Skrevet

Hahahah! Ser nå at jeg burde hatt en annen overskrift, ja.... :P

TS, forresten.

Skrevet (endret)

Ja! Tusen takk! :D

Noen som vet hva som kan ha infisert spireabuskene mine?

Hvor store er de? Og hvor gamle er de? Spireabusker er vanligvis ganske motstandsdyktige mot sykdom og skadedyr, men du kan prøve å dusje hele busken med melk som er blitt litt sur. Blandes ut med litt vann. Brukes som kjent mot lus. Hvis bladene er klisne, så er det nok lus på busken.

Spindelvevet er nok fra vanlige edderkopper som alltid kommer på slike busker for å fange seg mat.

Endret av Evel
AnonymBruker
Skrevet

Buskene når meg til ca. midjen (jeg er rundt 170). Jeg vet ikke hvor gamle de er, for de var her da jeg flyttet inn (huset er fra 60-tallet men jeg tror ikke hekken er like gammel).

Tusen takk for tipset, det skal jeg prøve! Er det mulig at hekken dør for godt?

Skrevet

Buskene når meg til ca. midjen (jeg er rundt 170). Jeg vet ikke hvor gamle de er, for de var her da jeg flyttet inn (huset er fra 60-tallet men jeg tror ikke hekken er like gammel).

Tusen takk for tipset, det skal jeg prøve! Er det mulig at hekken dør for godt?

Nei, slike busker blir slik at de dør ut i midten fordi de gamle røttene dør først. Du bør derfor klippe bort gamle grener på høsten eller tidlig vår for å sørge for at hekken fortsatt holder seg noenlunde tett og fin. Disse buskene kan også klippes som typiske hekker, men skrånede sider og evt flat topp. Selv syns jeg de er finest frittvoksende for da får du mest blomstring.

Du kan også snakke med det lokale gartneriet og få svar på evt jordprøver. Litt usikker på hvor du skal henvende deg med jordprøver, men dersom planten mistrives, og får gule blader og er skranten, så kan det være at jorden ikke er helt riktig til den, eller det er for tørt, og da må du vanne.

Men spirea er som nevnt, en av de mest hardføre buskene som finnes, så jeg ville først fjernet gamle døde grener og røtter. Og prøvd med sur melk mot lus. Dersom det ikke hjelper ville jeg prøvd andre naturlige ting. Du kan finne mye i gode hagebøker på biblioteket og gode tips fra gartneriet. Og evt på hageforum på nettet.

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som spinnmidd.

Jeg tror ikke du blir kvitt det uten sprøyting - men sjekk råd på feks Hagegal.

Anonymous poster hash: 675f7...225

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...