Gå til innhold

Stiv nakke av Skuldertrening

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt stiv i nakken av anspenthet og angst, og merker at når jeg trener bryst/skuldre (gjør det på samme dag), så blir jeg bare ekstra stiv i nakken etterpå, tror jeg!

Men jeg kan jo ikke unngå å trene skuldre vel..

Blir jeg mindre stiv om jeg trener mer skuldre/nakke? Sånn at det stabiliserer seg etterhvert, eller må jeg bare være ekstra varsom og ikke trene det så mye?

Øvelser jeg bruker:

- Skulderpress med manualer

- Fronthev

- Sidehev

Eller har dere forslag til andre øvelser som kan hjelpe?

Setter stor pris på svar :)

Anonymous poster hash: eb708...a8c

Anonymous poster hash: fd226...466

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv en stiv nakke pga dårlig holdning og angst. Dette har gjort at de øvre nakkemusklene er overaktive og mer en gjerne tar over arbeid for andre muskler. Av den grunn har jeg aldri likt fronthev og sidehev, da jeg blir mer sliten i nakken enn skulderen. I tillegg sliter jeg fortsatt en del med rygg- og brysttrening.

Jeg ville vært litt obs på hvilke øvelser du trener, da det helt klart kan bli verre av å trenes. Vil tro aktiviteten i de stive/overaktive nakkemusklene kan reduseres ved å tøye forsiktig, bruke egenmassaje (med lacrossball feks) og ikke minst ha fokus på å ikke heve/anspenne musklene når du gjør hverdagslige ting. Har akkurat begynt med dette selv, så håper på resultater.

Prøv deg litt frem med forskjellig øvelser, og finn ut hvilke du burde trene og ikke. Skulderpress er en god og allsidig skulderøvelse som jeg ikke anbefaler å droppe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv en stiv nakke pga dårlig holdning og angst. Dette har gjort at de øvre nakkemusklene er overaktive og mer en gjerne tar over arbeid for andre muskler. Av den grunn har jeg aldri likt fronthev og sidehev, da jeg blir mer sliten i nakken enn skulderen. I tillegg sliter jeg fortsatt en del med rygg- og brysttrening.

Jeg ville vært litt obs på hvilke øvelser du trener, da det helt klart kan bli verre av å trenes. Vil tro aktiviteten i de stive/overaktive nakkemusklene kan reduseres ved å tøye forsiktig, bruke egenmassaje (med lacrossball feks) og ikke minst ha fokus på å ikke heve/anspenne musklene når du gjør hverdagslige ting. Har akkurat begynt med dette selv, så håper på resultater.

Prøv deg litt frem med forskjellig øvelser, og finn ut hvilke du burde trene og ikke. Skulderpress er en god og allsidig skulderøvelse som jeg ikke anbefaler å droppe.

Tusen takk for svar! Og takk for råd, og fint å tenke på at jeg ikke er alene med dette..

Kan hende at de to øvelsene gjør det verre sånnsett ja, er jo nesten uansett hvor lite man tar i kg.

Lacrosseball ja, den er jo så smertefull, men nødvendig! Aldri prøvd den på skulder/nakkeparti da, det skal jeg prøve.

Anonymous poster hash: fd226...466

Skrevet

Jeg trener bare skuldrene med løft med 1 kg vekter,(bøyd arm, løfter opp till skulderhøyde) og absolutt ingen push-ups eller andre som belaster skulder, brystmusklatur.

MEN jeg trener mye ryggen, nedtrekk og sånn dra-mot-magen. Dette for å motvirke brystmusklaturen og skulderplager. Og så stretcher jeg mye arm, skulder, nakke og bryst.

Dette har jeg fått instruert av kiropraktor, naprapat og fysioterapaut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...