Gå til innhold

Snart valp i hus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nettopp satt meg på valpeliste til et kull som blir født i slutten av måneden, og da er det jo tusen ting jeg må begynne å tenke på. Vi får jo ikke valpen (det er en golden retriever forresten) før i slutten av august, så vi har god tid, men det er jo kjekt å begynne forberedelsene tidlig.

Så da lurer jeg på endel ting;

1 - Hva slags utstyr er uunværlig?

2 - Hva slags utstyr er lurt å ha, men ikke krisenødvendig de første mnd?

3 - Hvordan bør jeg klargjøre leiligheten?

4 - Bør jeg ha halsbånd eller sele til valpen?

5 - Hvor får man tak i bra og billig fôr? Jeg regner med at Kiwi ikke er det beste stedet?

6 - Noen som har erfaring med valpekurs i Bergen?

7 - Noe annet du vil gi råd om?

Jeg skal selvfølgelig google meg grønn i tillegg, men det er jo kjekt å få svar på akkurat det jeg lurer på :laugh:

Jeg er sinnsykt gira og gleder meg masse! :bolledeig: Håper dere har noen gode tips!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så gøy!! :hoppe:

Vi fikk valp i fjor, og det er så fantastisk, og samtidig så innmari slitsomt! :fnise:

Først vil jeg anbefale deg bøkene "100% hverdagslydighet" og "100% problemløsing" samt "På talefot med hunden". Bra bøker vi fikk mye utav. Veldig fine vidoer til hundetrening med positiv forsterkning finner du også på youtube om du søker på Victoria Stilwell. Når du ser etter kurs er det viktig å sjekke at de er litt "up to date" og driver positiv trening.

Utstyr som er nødvendig er mat- og vannskål, bæsjeposer, noen leker og ting å gnage på. Vår var veldig mye varm, så vi hadde også vifte inne og et kjøleteppe som ble kaldt når det ble lagt i vann. Men det er ikke et must, altså. De klør mye i tenna, så fint å ha noe å gnage på. Også fint som noe å bytte med om de tar noe de ikke skal. Du kan også legge våte kluter i fryseren sånn at de har noe å gnage på.

Retrievere er jo også glad i å bære på ting, så leker vil nok vofsen sette pris på.

Vil absolutt anbefale å kjøpe Zoolac, som er en kremaktig pasta du kan gi om valpen blir dårlig i magen. Gis i munnen, og en sann redning når de spyr. Vår liker det kjempegodt, han bare slikker på tuppen av tuben.

Et teppe eller en hundeseng kan også være fint, en trygg liten plass som bare er vofse sin. Mulig den må fjernes etter hvert hvis det blir for moro å ødelegge, da! :P

En ting som er veldig lurt er en spray som heter UrineOff. Den brukte vi mye siden vi bor i blokk og måtte vaske etter han i gangen og sånt. Det fjerner urinlukt. Veldig grei måte å få opp tisseflekker på med den og litt (masse) tørkerull!

Langline er veldig praktisk så de får utforske litt på egen hånd og likevel ikke helt alene. Sele er kjempefint og praktisk. Vi veksla litt på med halsbånd helt i starten når han ikke klarte å dra så mye, men sele er best for ryggen og nakken. Pass på å ha en som ikke strammer veldig mellom forbeina (på bringa).

Vi kjøper mat på dyrebutikken Tam. Foring av hund er omtrent en vitenskap, og det finnes folk som mener noe om alt. Noen mener at bare vom og annet kjøttfor er det rette, andre sverger til tørrfor. Og innen dette finnes det utrolig mye forskjellig. Vi har prøvd oss fram og brukt både Royal Canin og Eukanuba, men endre med Carni Love. Det er dyrt, men det er den han har likt best, og det er ikke masse rare tilsetningsstoffer. Det er voksenfor, så som valp må du ta noe annet, men feks Orijen eller Taste of The Wild kan hende har noe vil valper. Det på nærbutikken er ikke så bra, nei. Veterinæren sammenligna det med loff med nugatti. :fnise:

Forbered deg på skarpe tenner i leggene og en søt bylt som sovner overalt! :rodmer: Det er koselig, herlig, morsomt og fantastisk å ha valp. Men det er også frustrerende, slitsomt og utmattende. Men verdt det, åh, så verdt det! Du trenger masse tålmodighet, positivitet og kjærlighet.

Jeg kommer ikke på noe mer akkurat nå.

Lykke til, livet ditt kommer til å bli forandret! :danse:

• Liker 6
Skrevet

Tusen takk for svar! :blomst:

Har kikket litt på videoene nå, og hun så bra ut! Har sett alt for mye hard trening som jeg blir trist av å se på, så det var godt å se!

UrineOff hørtes veldig lurt ut! Vi bor selv i 6. etasje, og selv om vi har heis så går det nok ofte litt tregt å komme seg ut. Jeg er litt redd for at hun skal tisse i gangen eller i heisen på vei ut, er det noen måte å forhindre det på? Holde henne f.eks?

Jeg har tenkt litt på å ha bur til henne, så hun ikke vandrer av gårde om natten og tisser over alt. Men det virker vanskeligere å venne henne til det enn om man har en vanlig seng, stemmer det?

Er valper mye dårlig i magen?

Jeg syns jo loff med nugatti er fantastisk, jeg, men det er jo ikke så mye næring i det, nei :fnise:

Hva brukte dere som godbiter i starten? Er redd for å gi noe med masse salt og kalorier i starten, ettersom det sikkert kommer til å gå mye av det.

Beklager at det ble så mye ekstraspørsmål! Er så kjekt å få inn ting med teskje, hehe :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde henne i bur med låst dør om natta den første tiden. Da hun var så og si renslig, lot vi burdøren stå åpen. Nå sover hun litt i buret og litt på gulvet, hun liker å kunne bytte stilling i løpet av natta.

Vi brukte de mildeste godbitene fra dyrebutikken (husker ikke hva de heter) med kyllingsmak.

Det er lurt å bruke samme fór som oppdretter de første mnd.

Jeg vil anbefale halsbånd fra starten av. Vi har prøvd begge deler, men synes det er lettere å ha kontroll på henne i halsbånd, siden selen gir hunden mulighet til å dra mer. Du kan ev. Bruke en Halti eller Easy Walk sele, som hindrer hunden i å dra i båndet.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: c59f2...35f

Skrevet (endret)

Bare å spørre! Det er dessuten mange erfarne hundefolk her inne, jeg er bare førstegangseier, men har i alle fall valpetida veldig friskt i minne! :)

Vi bor i tiende etasje! ;) Hvis valpen begynner å tisse på feil sted kan du løfte henne opp og snu henne opp ned. (Holde henne forsiktig med magen opp). Da stopper tissinga. Det brukte vi når det ble tissing i gangen utenfor leiligheten eller heisen eller nede i gangen. En gang sto heisen, og jeg løp ti etasjer ned med en fornærma valp som sparka meg med tisselabber i ansiktet! :fnise: Det er viktig å ta henne med ut når hun har spist, sovet eller lekt. Altså omtrent hele tiden, hehe! Men greit og fint om sommeren, man kan være ute mye! Uhell skjer inne mye i starten, da er det bare å tørke opp og gå ut. Vår hadde en intervall på ca én gang i timen før han måtte tisse igjen.

Ja, både videoene og bøkene er veldig positive. Forskning har motbevist teoriene om at man må være leder for hunden sin og utøve makt, det går helt fint å bare oppdra på denne måten. Og det er moro for hunden å finne ut hva den skal gjøre for å oppnå det den vil (godbit eller leke).

Bur vil jeg ikke anbefale. Vi fikk det anbefalt av oppdretter, og han hadde bur om natta den første måneden. Men vi angrer på det i dag, etter å ha lest mye om bur og de negative aspektene med det. Hunden trenger å flytte seg mye, bytte liggestiling og endre temperatur, drikke vann etc. Å ha dem i bur om natta er egentlig bare en bra ting for oss, som slipper tissing på gulvet. Men om man ikke orker å fly ut om natta er det jo ikke verre enn at man tørker opp tisset om morgenen. :)

Bur i bil bør dere også skaffe, forresten, det er det sikreste. Og det må vennes til, men da vi hentet ham la vi ham bare i buret og kjørte. Han hylte den første halvtimen, og da gjorde vi ingenting, og når han var stille koste vi. Lengre turer blir de også vant til med trening, men greit å ikke dra på langturer med det første.

Når det gjelder å dra i bånd som AB nevner over her er det en prøvelse i starten, måten man trener inn å gå pent er å stoppe HVER GANG hunden drar, og stå stille til hunden snur seg mot deg og båndet blir slakt. Det kan ta tid å komme få meter! :fnise: Men halsbånd er ikke bra i lengden på nakken.

Helt i starten ga vi faktisk mat som godbit, vanlit tørrfor. Etter hvert har han blitt mer bortskjemt, så nå går det i pølsebiter, skinkebiter, leverpostei (sånne små bokser, ikke mye av det, for det er endel salt, vi har brukt det til passering), alt kjøttgreier er snadder. Ellers finnes det mye godt og kalorifattig på dyrebutikken. Nå trenger vi jo ikke fore omtrent med godbiter, for han kan gå lenger uten siden han kan mer. Men i starten blir det mye godt! (Han får fortsatt mye godbit i trening, altså, men han trenger jo ikke få det for hver eneste sitt, men kanskje for det han gjør etter sitten, feks bli eller komme igjen eller lignende, om du skjønner).

Bare spør om du kommer på noe mer, det er mange klokere hoder enn meg her!

Endret av Rainbow81
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sitter her med valpetassen på gulvet nå som har vært her i snart 3 uker. Det er kjempekoselig og veldig slitsomt som andre og nevner :)

Det vi hadde i hus før han kom var vann-og matskål, sele, halsbånd, ett par bånd, negleklipper, børste og noen tyggeleker (men ikke kjøp alt for mye før du vet hva valpen liker, kong feks er anbefalt av alle og vi kjøpte ett par men han er ikke interessert foreløpig :P Valpen liker like godt å tygge på tomflasker, vedkubber, kvister og tyggeben)

Vi hadde og reisebur siden vi måtte fly for å hente han.

Han sover i reiseburet og trives med det så langt, vi legger han oppi men det står åpent så han kan hoppe ut hvis han vil, så langt har han ikke gjort det. Valper liker ofte å ha litt små plasser å sove i begynnelsen, som en liten hule, noen hunder foretrekker det livet ut mens andre igjen må ha masse plass. Det finner dere ut av underveis :)

Vi fikk litt for med fra oppdretter og har kjøpt inn mer av dette da det ser ut som det funker greit for han. Han får Royal Canin og jeg har forstått det sånn at det ikke er det billigste, men ikke dyreste heller? Har ikke så god peiling på akkurat dette enda :P

Han har nesten ikke tisset inne men vi bor i enebolig så det har vært enkelt for oss å ta han med ut ofte. Dagene går til masse soving og tisseturer og mye biting ;)

Det var det jeg kom på, tipper du gleder deg såå masse. Det kriblet helt i magen på meg når vi fikk han med oss hjem, det er jo bare så kos! Har dere erfaring med hund fra før eller er det første? :)

Anonymous poster hash: ae710...6ad

AnonymBruker
Skrevet

AB over igjen : De vi hadde kjøpt inn før var jo ikke livsnødvendig å ha før valpen kom altså, men vi hadde ventet lenge på denne hunden så vi koste oss med å kjøpe inn :)

Og forresten angående godbiter så bruker vi litt av foret og litt ost og litt pølser, noen skinkebiter av og til.

Tenker å kjøpe inn litt fra dyrebutikk snart :)

Anonymous poster hash: ae710...6ad

Skrevet

1 - Hva slags utstyr er uunværlig?
Halsbånd, sele/bånd, tyggebein, fôr, hundesjampo, børste, kloklipper, ørerens, blodstopppulver (ev hoggormtabletter og flåttbeskyttelse)

2 - Hva slags utstyr er lurt å ha, men ikke krisenødvendig de første mnd?
Hundeseng, flere børster (?), leker, godbiter, redningsvest om du skal kjøre båt (random, I know)

3 - Hvordan bør jeg klargjøre leiligheten?
Fjern tilgang til ledninger, skarpe ting, glassvaser etc

4 - Bør jeg ha halsbånd eller sele til valpen?
Det kan du velge selv

5 - Hvor får man tak i bra og billig fôr? Jeg regner med at Kiwi ikke er det beste stedet?
Vi kjøper fôr på XXL til 289 kr, mulig det er skikkelig jalla, men for vår hund som blir dårlig og mister all pelsen av det meste kvalitetsfôr har dette fôret vært helt topp

6 - Noen som har erfaring med valpekurs i Bergen?
Hvis du liker gull, glitter og rosa skyer er det bare å kjøre Fjellanger. De trener positivt og er forsåvidt bra, men de har litt sånn "hvis hunden tygger på sofaen, fjern den" "hvis hunden tisser på en blomstervase, fjern den" "hvis hunden hopper opp på spisebordet, fjern det" "hvis hunden tygger på båndet, gå uten", men akkurat den delen kan man jo velge å ta med en klype salt

7 - Noe annet du vil gi råd om?
Begynn å trene inn litt ting ganske tidlig (ikke før valpen er klar for det selvsagt), og IKKE begynn med high five og rull rundt (tabbe, hehe, gjorde det selv -.-). Ville lært inn stå, sitt, dekk først iallefall. Også lurt helt fra begynnelsen når du skal gi fôr å si sitt, sette ned maten også skal den vente til du sier "ok/værsågod" etc. Lurt å gi mat til faste tider for da er det lettere å få dorutinene på plass. Aldri straff den for å tisse inne, men bare ta den med rett ut når den gjør det og gi masse ros og godbit/lek/belønning for å gå på do ute. Kan også være greit å ikke la den hilse på alt og alle som passerer, heller gi godbit for å gå forbi folk/dyr/sykler etc så den får et greit forhold til at den er med DEG på tur.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan fortelle om to ting du ikke trenger:

1) bur til oppholdssted hjemme (transportbur i bil er noe annet)

2) halsbånd

Uansett om oppdretter, veterinær, hundetrener eller hvem det skal være - sier at du "må ha" bur som hunden skal ligge i på natten eller på dagtid, så er det bare tull og tøys og veldig, veldig dårlig gjort mot hunden. Selv om hunden er vant med å ligge i bur og etter sigende "elsker det". La den da heller få en ny start i frihet:-)

Jeg skriver dette fordi jeg ønsker å unngå enda et tilfelle med stress/utagerende hund pga burbruk. Burbruk er en stor misforståelse, og i Sverige er det ikke engang lov å bruke bur til hunder som oppholdssted. Heldigvis jobber mange for å få til samme lovforbud i Norge.

Jeg ønsker ikke å starte en burdebatt her, men som ny valpekjøper bør du vite at bur:
- ikke vil "hjelpe" valpen å bli husren. Dette fordi den heller vil holde seg lenger enn nødvendig fordi den ikke kan komme ut, og hunder hater å gjøre fra seg der de sover. Dessuten er det stor sjanse for at du lærer hunden å hyle mer fordi den sitter i bur.
- hunder i bur blir veldig fort lært hjelpeløse, og som følger av dette kan du få en hund med seperasjonsangst og store problemer med å være alene hjemme
- hunder "elsker ikke" å være i innelåst bur. De ønsker valgfrihet - og valgfrihet er noe av det viktigste du kan gi en hund for å få en sikker, selvstendig hund. En usikker hund, kan være potensielt farlig.
- hunder trenger å røre på seg om natten (og dagen). De sover ikke som oss, men 60 % av søvnen er om natten og da sier det seg selv at de ikke sover hele natten igjennom, men de har behov for å skifte underlag, tusle litt rundt, drikke litt vann osv.

Halsbånd vs. sele
Noen fakta om halsbånd:

- en svensk studie viste at hele 63 % av alle hundene som bruker halbånd hadde ryggproblemer.
- en norsk studie viste at av 350 hunder hade 75 % nakkeproblemer uten at eier visste om det
- smerter i rygg og nakke vil gjøre at hunder endrer atferd og blir mindre sosiale, grettne, redde og kan vise aggressivitet
- øyetrykket ved bruk av halsbånd øker makrkant når hunden drar med halsbånd. Dette kan i værste fall føre til blindhet og sist men ikke minst; ytre press mot skjoldbruskkjertelen kan føre til fysiske skader og lavt stoffskifte på samme måte som bilbelte mot menneskehals under en kollisjon

Og dette er altså ikke noe jeg har funnet på selv... det er studier som viser dette og de blir blant annet bekreftet ved store funn av disse ulike helseplagene og da særlig lavt stoffskifte.

Vi kan si så mye vi vil at vi ikke drar hunden i båndet. Problemet er at valper og unghunder ikke har lært seg dette enda, og de vil komme til å dra i båndet fordi de er nysgjerrige, skvetter, vil lløpe bort til møtende hund osv. osv. Selv tillater jeg ikke bruk av halsbånd på valpe-og unghundkurs fordi jeg ikke kan akseptere at hundene får dårlige assosiasjoner og smerte/ubehag så lenge de er på kurs hos meg ihvertfall.

Til sist vil jeg anbefale bøkene:
Valpen flytter hjemmefra av Linn Palm (kjempebra bok der du får vite det meste ang. valpehold) og

På talefot med hunden av Turid Rugaas. Dette fordi det viktigste vi kan gjøre er å lære oss signaler og språk hos hunden for å trene riktig og forstå hundene slik at vi gjør det som er rett.

Lykke til med valp! Valper er superkoselige :-)

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! :laugh: Setter utrolig pris på det!

Jeg kan fortelle om to ting du ikke trenger:

1) bur til oppholdssted hjemme (transportbur i bil er noe annet)

2) halsbånd

Uansett om oppdretter, veterinær, hundetrener eller hvem det skal være - sier at du "må ha" bur som hunden skal ligge i på natten eller på dagtid, så er det bare tull og tøys og veldig, veldig dårlig gjort mot hunden. Selv om hunden er vant med å ligge i bur og etter sigende "elsker det". La den da heller få en ny start i frihet:-)

Jeg skriver dette fordi jeg ønsker å unngå enda et tilfelle med stress/utagerende hund pga burbruk. Burbruk er en stor misforståelse, og i Sverige er det ikke engang lov å bruke bur til hunder som oppholdssted. Heldigvis jobber mange for å få til samme lovforbud i Norge.

Jeg ønsker ikke å starte en burdebatt her, men som ny valpekjøper bør du vite at bur:
- ikke vil "hjelpe" valpen å bli husren. Dette fordi den heller vil holde seg lenger enn nødvendig fordi den ikke kan komme ut, og hunder hater å gjøre fra seg der de sover. Dessuten er det stor sjanse for at du lærer hunden å hyle mer fordi den sitter i bur.
- hunder i bur blir veldig fort lært hjelpeløse, og som følger av dette kan du få en hund med seperasjonsangst og store problemer med å være alene hjemme
- hunder "elsker ikke" å være i innelåst bur. De ønsker valgfrihet - og valgfrihet er noe av det viktigste du kan gi en hund for å få en sikker, selvstendig hund. En usikker hund, kan være potensielt farlig.
- hunder trenger å røre på seg om natten (og dagen). De sover ikke som oss, men 60 % av søvnen er om natten og da sier det seg selv at de ikke sover hele natten igjennom, men de har behov for å skifte underlag, tusle litt rundt, drikke litt vann osv.

Halsbånd vs. sele
Noen fakta om halsbånd:

- en svensk studie viste at hele 63 % av alle hundene som bruker halbånd hadde ryggproblemer.
- en norsk studie viste at av 350 hunder hade 75 % nakkeproblemer uten at eier visste om det
- smerter i rygg og nakke vil gjøre at hunder endrer atferd og blir mindre sosiale, grettne, redde og kan vise aggressivitet
- øyetrykket ved bruk av halsbånd øker makrkant når hunden drar med halsbånd. Dette kan i værste fall føre til blindhet og sist men ikke minst; ytre press mot skjoldbruskkjertelen kan føre til fysiske skader og lavt stoffskifte på samme måte som bilbelte mot menneskehals under en kollisjon

Og dette er altså ikke noe jeg har funnet på selv... det er studier som viser dette og de blir blant annet bekreftet ved store funn av disse ulike helseplagene og da særlig lavt stoffskifte.

Vi kan si så mye vi vil at vi ikke drar hunden i båndet. Problemet er at valper og unghunder ikke har lært seg dette enda, og de vil komme til å dra i båndet fordi de er nysgjerrige, skvetter, vil lløpe bort til møtende hund osv. osv. Selv tillater jeg ikke bruk av halsbånd på valpe-og unghundkurs fordi jeg ikke kan akseptere at hundene får dårlige assosiasjoner og smerte/ubehag så lenge de er på kurs hos meg ihvertfall.

Til sist vil jeg anbefale bøkene:
Valpen flytter hjemmefra av Linn Palm (kjempebra bok der du får vite det meste ang. valpehold) og

På talefot med hunden av Turid Rugaas. Dette fordi det viktigste vi kan gjøre er å lære oss signaler og språk hos hunden for å trene riktig og forstå hundene slik at vi gjør det som er rett.

Lykke til med valp! Valper er superkoselige :-)

Takk for info! Jeg visste ikke alt dette, men det er jo igrunn logisk, så det er godt du sier det :) Vil jo ikke skade hunden min på noen måte.

Det jeg tenker er å kanskje få en kurv med litt høye kanter eller noe sånt, for kanskje den da lager nok lyd på vei ut til at jeg våkner av det (jeg sover ekstremt lett), så jeg kan skynde meg ut med valpen. De første nettene har jeg planlagt å ligge på en madrass ved siden av kurven så hun ikke føler seg helt alene, og så etter hvert bevege meg lenger unna. Høres det lurt ut? Jeg vil bare ikke at valpen min skal være redd :vetikke:

Men går det greit å bare ha et sånt mykt halsbånd den første tiden når jeg bare driver pottetrening? Så jeg slipper å ta på sele hver gang jeg skal ut på natten?

Også lurer jeg på enda en liten ting, bør jeg være forsiktig med å ha henne ute før hun er vaksinert? Bor midt i byen (masse parker innen kort rekkevidde altså), så jeg ser for meg at det er endel bakterier som hun kanskje ikke bør ha i seg i starten.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! :laugh: Setter utrolig pris på det!

Takk for info! Jeg visste ikke alt dette, men det er jo igrunn logisk, så det er godt du sier det :) Vil jo ikke skade hunden min på noen måte.

Det jeg tenker er å kanskje få en kurv med litt høye kanter eller noe sånt, for kanskje den da lager nok lyd på vei ut til at jeg våkner av det (jeg sover ekstremt lett), så jeg kan skynde meg ut med valpen. De første nettene har jeg planlagt å ligge på en madrass ved siden av kurven så hun ikke føler seg helt alene, og så etter hvert bevege meg lenger unna. Høres det lurt ut? Jeg vil bare ikke at valpen min skal være redd :vetikke:

Men går det greit å bare ha et sånt mykt halsbånd den første tiden når jeg bare driver pottetrening? Så jeg slipper å ta på sele hver gang jeg skal ut på natten?

Også lurer jeg på enda en liten ting, bør jeg være forsiktig med å ha henne ute før hun er vaksinert? Bor midt i byen (masse parker innen kort rekkevidde altså), så jeg ser for meg at det er endel bakterier som hun kanskje ikke bør ha i seg i starten.

Jeg vil ikke anbefale kurv... fordi valper klør i tennene og biter på alt mulig... en kurv vil derfor ikke holde særlig lenge + at de kan sette små trebiter fast i munnen osv. Jeg anbefaler på det varmeste en sånn hardplastseng! Oppi der kan du legge myke pledd og dyner. På Jysk får du billige sommerdyner for eksempel. Dette er også lurt fordi du kan enkelt vaske sengen og pleddene separat.

Ligg gjerne på madrass på gulvet med valpen den første tiden. Valpen blir tatt fra mor og søsken og vil absolutt føle seg alene i verden... så veldig bra om vi er der den sover (hunder er også sosiale sovere så de trives best å sove med andre i samme rom).

Jeg vil også gjerne avlive en myte om at hvis man tar hunden i sengen vil den for alltid bli der... Det stemmer altså ikke - heldigvis! Så det jeg har gjort når jeg har ny valp er å ta den i sengen fordi da våkner jeg mye lettere når den beveger på seg og skal ut å tisse om natten. men dette velger man selv. Om man ikke vil ha den i sengen er det forståelig, så ligg gjerne på sofaen i stuen eller på madrass på gulvet.

Et lite halsbånd å ha på når den er ute på tissetur rett utenfor huset ser jeg ikke som noe stort problem. Men bare så det er sagt - seler er ikke så komplisert å få på heller da ;-). Men dette bestemmer du natruligvis selv og ser det an.

Her er et par artikler om søvn og hvor viktig det er for hunder:

http://www.innlandethundesenter.no/sover-hunden-din-godt.html

http://adferdstrening.wordpress.com/2012/02/12/hundenes-sovn-og-sovnbehov/

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil ikke anbefale kurv... fordi valper klør i tennene og biter på alt mulig... en kurv vil derfor ikke holde særlig lenge + at de kan sette små trebiter fast i munnen osv. Jeg anbefaler på det varmeste en sånn hardplastseng! Oppi der kan du legge myke pledd og dyner. På Jysk får du billige sommerdyner for eksempel. Dette er også lurt fordi du kan enkelt vaske sengen og pleddene separat.

Ligg gjerne på madrass på gulvet med valpen den første tiden. Valpen blir tatt fra mor og søsken og vil absolutt føle seg alene i verden... så veldig bra om vi er der den sover (hunder er også sosiale sovere så de trives best å sove med andre i samme rom).

Jeg vil også gjerne avlive en myte om at hvis man tar hunden i sengen vil den for alltid bli der... Det stemmer altså ikke - heldigvis! Så det jeg har gjort når jeg har ny valp er å ta den i sengen fordi da våkner jeg mye lettere når den beveger på seg og skal ut å tisse om natten. men dette velger man selv. Om man ikke vil ha den i sengen er det forståelig, så ligg gjerne på sofaen i stuen eller på madrass på gulvet.

Et lite halsbånd å ha på når den er ute på tissetur rett utenfor huset ser jeg ikke som noe stort problem. Men bare så det er sagt - seler er ikke så komplisert å få på heller da ;-). Men dette bestemmer du natruligvis selv og ser det an.

Her er et par artikler om søvn og hvor viktig det er for hunder:

http://www.innlandethundesenter.no/sover-hunden-din-godt.html

http://adferdstrening.wordpress.com/2012/02/12/hundenes-sovn-og-sovnbehov/

Takk! Ja, med kurv så mente jeg egentlig på en slik

https://butikk.felleskjopet.no/Produktkatalog/Butikk/hundeseng-cosy-air-svart-50252602_BASE?cat=WEB_utstyrtilhund

men jeg har lagt merke til at jeg kaller alle hundesenger for kurv av en eller annen grunn, hehe :)

Jeg og samboeren har foreløpig bare en 120-seng, så det er knapt plass til oss i den, tror det blir litt trangt med en valp i tillegg. :fnise: Men om den er veldig urolig, så er det jo helt klart et alternativ.

Jeg er ekstremt dum når jeg nettopp har våknet, det er derfor jeg tenker at vanlig halsbånd er lurest, for det er litt vanskelig å sette på feil :P

Takk for linker, skal sjekke de ut nå :)

Skrevet

Takk! Ja, med kurv så mente jeg egentlig på en slik

https://butikk.felleskjopet.no/Produktkatalog/Butikk/hundeseng-cosy-air-svart-50252602_BASE?cat=WEB_utstyrtilhund

men jeg har lagt merke til at jeg kaller alle hundesenger for kurv av en eller annen grunn, hehe :)

Jeg og samboeren har foreløpig bare en 120-seng, så det er knapt plass til oss i den, tror det blir litt trangt med en valp i tillegg. :fnise: Men om den er veldig urolig, så er det jo helt klart et alternativ.

Jeg er ekstremt dum når jeg nettopp har våknet, det er derfor jeg tenker at vanlig halsbånd er lurest, for det er litt vanskelig å sette på feil :P

Takk for linker, skal sjekke de ut nå :)

Jepp - det er en genial hundeseng! :-)

Gjest Lady.In.Heels
Skrevet

Hunder skal ikke ligge i bur med lås på om nettene. Det er unaturlig for en hund å gjøre i fra seg der den sover, og hunden vil føle seg deprimert om en ikke får gå utfor å gjøre i fra seg.

• Liker 2
Skrevet

Takk til Portvinpiken som har peiling og som sier alt så bra! :hoppe:

Hun var med på å få oss til å skjønne hvor feil bur var!

Jeg glemte det med å klargjøre leiligheten! Fjern ledninger som er synlige, det går an å kjøpe bitterspray hos veterinær/dyrebutikk som du kan spraye på dem også. Vår var aldri interessert i ledninger. Ellers tok vi vekk alle sko fra gangen, og de er fortsatt ikke tilbake, hehe! Pass ting på lave bord og alt det kan være moro å dra i eller spise på!

Og valper er ikke veldig ofte dårlige, men de eter jo det meste de kommer over, så det er greit å ha det i bakhånd. Og de kaster opp oftere enn voksne hunder.

Jeg har vokst opp med golden, de er jo så supernydelige!!

• Liker 3
Skrevet

Eddik og potemel / maismel. Kjempegreit å ha hvis hunden tisser i sofaen, sengen eller gulvtepper (fjern alle gulvtepper før valpen kommer i hus, det lærte vi på den harde måten). Hvis hunden for eksempel tisser i sofaen blander du varmt vann og eddik og heller det på flekken, strø på ett godt lag med mais- eller potemel og la det stå til det har trekt til seg all væske.

Tren innkalling hele tiden fra dag en, det får du mye igjen for.

Les deg opp på rotrening og søk opp "It's yer choice" på youtube, kjempelurt i ett lengre perspektiv.

Når det gjelder valpekurs i Bergen har jeg vært på to stykker: Moribus og Fjellanger

Jeg var veldig fornøyd med valpekurset til Moribus, men de driver med tradisjonell trening så jeg tror ikke jeg hadde gåttt videre på mer avanserte kurs med de. Jeg likte de fordi det ikke var frislipp med valper, vi jobbet med en og en hund mens resten satt i bilen eller var i bånd. Det var også få deltagere og vi fikk veldig bra individuell oppfølging. Når folk hører tradisjonell hundetrening tenker folk ofte at man denger hundene og etablerer dominans osv. Sånn var det ikke i det hele tatt - selv om jeg ikke skal utelukke at det er slik på videregående kurs. Kursleder var veldig dyktig og fokuserte på relasjonsbygging mellom oss og hunden. Det hadde vi veldig godt av da vi nok hadde satt oss i ett spor der vi viftet med godbiter foran nesen på hunden så fort vi fikk sjansen, i stedet øvde vi mer på leking, ros og at valpen skulle ha det gøy med oss med godbiter mer som ett supplement.

På Fjellanger gikk vi ett grunnkurs som kommer etter valpekurset og det kan jeg ikke si at jeg var like fornøyd med. De har ett meget godt rykte så det er mulig vi var uheldige, men inntrykket mitt var at det rett og slett var et rotete opplegg. Vi var ca 10-15 ekvipasjer og to instruktører i en hall uten noen form for lydforsterkning. Hundene bjeffet, instruktørene snakket og jeg hørte nesten ingenting så det endte med at vi bare brukte kurset til å trene på å jobbe med andre hunder tilstede uten å egentlig lære noe nytt. Det er fullt mulig at valpekurset er annerledes. De trener forresten kun positivt.

Til fór bruker vi stort sett Vom og Hundemat, men den siste måneden eller så har vi kjørt Prey metoden. Når du skal velge fór bør du se på næringsinnhold og velge ett med minst mulig unyttige tilsetninger som ris og korn.

Godbiter kjøper vi på dyrebutikken, det er rett og slett rent, tørket kyllingkjøtt. Sunt og magert :)

Lykke til og kos deg med valpen når den kommer! :D

• Liker 1
Skrevet

Åh, potetmel er også fint om du klipper for langt på neglene (neglesaks er også et must, ja). Bare ta litt på kloa, så slutter det å blø. Vi gir masse godbiter under kloklipp, så det skal være mest mulig positivt for ham. Den ene gangen du klipper for langt (vil sannsynligvis skje), pass på å bare være helt vanlig og ikke gjøre noe nummer ut av det, gi godbit og skryt som om du bare klippa vanlig selv om det blør og valpen kanskje hyler. Klarer du å ikke trøste eller vise at det er fælt trenger du ikke å få en valp som er redd kloklipp.

(Jeg satt og gråt mens valpen vandra rundt i leiligheten med blod overalt, men jeg klarte å skryte og gi godbit akkurat da det skjedde, så han har ingen negative assosiasjoner til det).

Skrevet

Takk til Portvinpiken som har peiling og som sier alt så bra! :hoppe:

Hun var med på å få oss til å skjønne hvor feil bur var!

Jeg glemte det med å klargjøre leiligheten! Fjern ledninger som er synlige, det går an å kjøpe bitterspray hos veterinær/dyrebutikk som du kan spraye på dem også. Vår var aldri interessert i ledninger. Ellers tok vi vekk alle sko fra gangen, og de er fortsatt ikke tilbake, hehe! Pass ting på lave bord og alt det kan være moro å dra i eller spise på!

Og valper er ikke veldig ofte dårlige, men de eter jo det meste de kommer over, så det er greit å ha det i bakhånd. Og de kaster opp oftere enn voksne hunder.

Jeg har vokst opp med golden, de er jo så supernydelige!!

Tusen takk for hyggelige ord :-). Og det er jo sant - å valpesikre huset er veldig lurt altså! :-)

Skrevet

Tusen takk for enda mer råd! Det er enda en ting jeg lurer litt på, og det er angående bur igjen.

Jeg bor ganske langt unna familien, så rundt juletider og sånne ting kommer jeg til å fly for å besøke dem, og da kommer jo valpen til å være med. Da kommer den jo til å trenge bur. Det jeg er redd for er kanskje at om jeg ikke har vent henne til bur da, så blir det enda mer ekkelt for henne å fly? Er så redd for å ha en stakkars valp som står og uler inne på flyet, også er det ingen som kan trøste henne. Så jeg tenkte litt på å kjøpe både bur og kurv, og bare la buret stå åpent, så kan hun komme og gå inni der som hun vil, men aldri være nødt til det. Høres det ut som en plan? Åh, det er mye å tenke på altså! :)

Skrevet

Tusen takk for enda mer råd! Det er enda en ting jeg lurer litt på, og det er angående bur igjen.

Jeg bor ganske langt unna familien, så rundt juletider og sånne ting kommer jeg til å fly for å besøke dem, og da kommer jo valpen til å være med. Da kommer den jo til å trenge bur. Det jeg er redd for er kanskje at om jeg ikke har vent henne til bur da, så blir det enda mer ekkelt for henne å fly? Er så redd for å ha en stakkars valp som står og uler inne på flyet, også er det ingen som kan trøste henne. Så jeg tenkte litt på å kjøpe både bur og kurv, og bare la buret stå åpent, så kan hun komme og gå inni der som hun vil, men aldri være nødt til det. Høres det ut som en plan? Åh, det er mye å tenke på altså! :)

Det er en forskjell på å venne en hund til bur og å stenge den inne i det hver natt og / eller dag. Søk opp Crate Games på youtube (bruker ikke youtube jeg, nei :P )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...