AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #1 Skrevet 3. juni 2014 Ser det er delte meninger om dette med å invitere gjester uten følge. Ser at noen mener at det handler om å begrense gjestelisten, og at man ikke trenger invitere folk man ikke kjenner. Jeg gifter meg snart, og vi har invitert alle gjester med eventuelt følge. En av mannens barndomsvenner har f.eks. en relativt ny dame vi ikke har møtt ennå ettersom de bor i utlandet, men syntes det var helt selvsagt at hun skulle være med i invitasjonen. En kusine av meg har også kun vært sammen med kjæresten i et halvt år, og jeg har såvidt truffet på ham i et familieselskap. Men har invitert ham også. Vi tenker sånn: vi inviterer ikke folk som ikke står oss såpass nær at vi ønsker å ha kjæresten deres der også. Om vi så ikke har møtt dem eller kjenner dem spesielt godt ennå, så ønsker vi ihvertfall å bli kjent med dem, og at de skal bli inkludert i "gjengen". Så lenge gjesten er noen vi er nær og glad i, så er også hans eller hennes utkårede noen vi ønsker å ha med på dagen vår! Vi prioriterer altså heller våre nærmeste venner og slektninger MED følge, enn flere og deriblant mer perifere venner og slektninger der noen må komme uten følge. Synes dessuten det er en uting å splitte par i slike selskaper, uhøflig egentlig. Lurer på hva dere andre tenker og hvordan dere gjør eller gjorde det? Anonymous poster hash: 0e537...78e 15
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2014 #2 Skrevet 3. juni 2014 Vel, der det er lite penger så forstår jeg godt hvis jeg som søskenbarn som de treffer sjeldent blir forbigått for ei meget god venninne, f.eks. 2
Gjest Daenerys Skrevet 3. juni 2014 #3 Skrevet 3. juni 2014 Jeg syns det er litt rart å bli fornærmet over å ikke bli invitert i en annen persons bryllup for å være helt ærlig. Man har et budsjett og et maks antall gjester, og om man ikke kjenner brudeparet godt nok syns jeg det er helt ok å ikke bli invitert. Jeg blir ikke fornærmet om min forlovede blir invitert til en studiekamerat sitt bryllup, mens jeg ikke blir det. Vi inviterer stort sett alle med partner, men det er et par unntak, og det er de som nettopp har blitt sammen (type et par måneder når vi gifter oss), og eventuelle kjærester vi aldri har truffet. Jeg vet selv hvor utrolig kjipt det er å være i et bryllup når jeg kun kjenner kjæresten min og ingen andre, jeg unngår det helst. Vi prioriterer de menneskene vi er glad i, så enkelt er det bare. Kjenner vi deg ikke, blir du ikke invitert, og det gjelder også om det er en venninne sin kjæreste. Vil heller skape en hyggeligere fest for de vi kjenner enn å ha et stort bryllup. Alle må gjøre som de vil og mene det de vil altså, men det er min mening om saken
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #4 Skrevet 3. juni 2014 TS her, Vi skal heller ikke ha et spesielt stort bryllup, middels vil jeg si, selv om vi har invitert med følge. For meg er det litt sånn at om en nær venninne får seg en kjæreste, så har jeg lyst til å bli kjent med ham og spanderer gjerne en kuvert på ham slik at hun kan ta ham med seg. Han er ikke hvemsomhelst, han er partneren til noen jeg er veldig glad i, og dermed kommet inn i den nære kretsen vår. Om jeg ikke har noen særlig interesse av å inkludere folks partnere er det jo gjerne fordi vi ikke er så close sånn egentlig - og da er det ikke så viktig for meg å ha dem i bryllupet heller. Jeg prioriterer heller en håndfull gode venninner som jeg faktisk har tette bånd til med følge, enn å invitere mer perifere venninner som jeg kanskje har sklidd litt fra de siste årene. Samme med søskenbarn: vi har invitert noen få hver, som vi har mye kontakt med, med partnere - istedet for alle sammen. Jeg snakker ikke om å invitere folks sommerflørter eller forrige helgs ONS, altså. Men om de har fortalt at de er et seriøst par, og er åpne om det, så er de nettopp et par i mine øyne. Da skal de inviteres begge to på slike type fester. Mulig jeg er gammeldags.. Uansett, helt greit at folk har ulike meninger. Anonymous poster hash: 0e537...78e 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #5 Skrevet 3. juni 2014 Jeg er nøytral, men mener iallfall at man ikke skal gjøre forskjell. Men tror nok at om noen av mine gjester får kjæreste mellom nå og bryllupet skal jeg møte de for at jeg skal invitere. (Vi gifter oss sommer 2015) Anonymous poster hash: b8bba...128
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #6 Skrevet 3. juni 2014 Ja, det er frekt. Blir ikke min mann inviterert, drar ikke jeg heller. Vi har vært sammen i 15 år, så de som kjenner meg kjenner også han.Anonymous poster hash: 80a65...94b 1
Pearl2.0 Skrevet 3. juni 2014 #7 Skrevet 3. juni 2014 Vi inviterte alle med følge som vi visste hadde følge når vi sendte ut invitasjonene 3 mnd før bryllupet. Fikk de seg kjæreste etter det, ble de ikke inviterte. Hadde ingen +1-ordning, nei. Da kunne jo alle single tatt med seg valgfri person og det hadde vi ikke råd til. Men så inviterte vi ingen single som ikke hadde mange venner i bryllupet da, kan hende vi ville ha sett annerledes på det da Det kom mange kjærester fra begge sider som ingen av oss hadde møtt, bare hyggelig det
Ymra Skrevet 3. juni 2014 #8 Skrevet 3. juni 2014 Jeg synes det kommer an på situasjonen. I utgangspunktet synes jeg det er en selvfølge å invitere med følge i bryllup. Men i noen tilfeller tenker jeg det er greit å invitere bare den ene, om det er relasjoner hvor en ikke har noe særlig kontakt med partneren, for eksempel om man inviterer kollokvie-gruppen fra studietiden, sy-klubben eller nære kollegaer. Men da er det i alle fall viktig at det er en gjeng, så vedkommende har noen de kjenner i bryllupet. 3
Grønt blad Skrevet 3. juni 2014 #9 Skrevet 3. juni 2014 Jeg er nøytral, men har full forståelse dersom noen i et relativt fersk forhold ikke blir invitert med følge. Du skriver at dere prioriterer nærmeste familie og venner med følge, foran mer perifere venner uten følge. Andre par har kanskje andre ønsker. Det at en kusine i et 4 måneder langt forhold blir invitert alene, betyr ikke nødvendigvis at man ikke ønsker å bli kjent med vedkommende, men at man ikke har råd til både den nye partneren og en gammel venn som man ikke får møtt så ofte som man ønsker. De færreste har råd til å invitere alle de ønsker, og det kan da hende at noen ferskere forhold der man ikke har møtt partneren blir nedprioritert. Du skriver at du muligens er litt gammeldags, men jeg tror du har misforstått hva som ligger i det å være gammeldags. Fra gammelt av skulle man ikke være så åpen om kjæresteforhold, og det var i alle fall ikke bra nok til å bli invitert i bryllup. Gammel skikk og bruk sier også at man skal splitte par, men er man forlovet åpnes det for at man kan la paret sitte sammen. Jeg ser når jeg skriver dette at jeg muligens er litt streng med deg TS. Det er ikke intensjonen, men når jeg leser dine innlegg sitter jeg med et inntrykk av at du skal være så åpen, forståelsesfull og inkluderende. Du framstår derimot ikke så forståelsesfull for at andre prioriterer annerledes enn deg. 1
Fortunatus Skrevet 3. juni 2014 #10 Skrevet 3. juni 2014 For meg blir det merkelig å møte noen for første gang i mitt eget bryllup, så jeg er såpass egoistisk at jeg da inviterer kun søskenbarnet og ikke med tillegg i en partner jeg aldri har møtt. Men vi har et ganske lite bryllup hvor vi spanderer overnatting og middag og er derfor litt selektive i gjestelista :-) om noen har blitt fornærmet er de såpass langt unna i slekta at vi nesten ikke bryr oss..
Hadena Skrevet 3. juni 2014 #11 Skrevet 3. juni 2014 Jeg hadde blitt lei meg om kjæresten hadde blitt invitert i et bryllup, og ikke jeg. Vi er jo et par, og de vi inviteres i bryllup til er enten gode venner eller nære slektninger. Dessuten synes det hadde vært halvtrist og ikke fått delt bryllupet til mine venner, med min egen kjæreste. Er ikke det samme å gjenfortelle det etterpå. Det er kanskje ikke frekt, men jeg hadde ikke likt det. Jeg er altså enig med deg, TS
Gjest GirlDreamer Skrevet 3. juni 2014 #12 Skrevet 3. juni 2014 Det spørs vel litt på situasjonen tenker jeg, hvordan budsjettet er og hvor mange man ønsker å invitere osv. Personlig så er ikke jeg gira på tanken å invitere folk jeg ikke kjenner i bryllupet mitt siden jeg ikke synes det er rett tid og sted og bli kjent med nye folk, men har endt opp å gjøre det allikevel. Dette fordi vi har et lite bryllup med så og si kun familie og ett par venner. Min barndomsvenninde kjenner igrunnen ingen av de andre, så da syntes jeg at det er greit at hun får ha med seg noen kun kjenner godt iallefall.
Suss81 Skrevet 3. juni 2014 #13 Skrevet 3. juni 2014 Vi inviterer kun med følge på samboere og gifte par vi da. Vil heller ha alle våre gode venner der enn enn å måtte sile lista for å få med kjærester til folk som kun har vært ett par i 6 små mnd.
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #14 Skrevet 4. juni 2014 Enig i at man ikke trenger å ta med ferske kjærester (mindre enn 2 år). Men ektepar og samboere (flyttet sammen i god tid før innbydelsen sends ut) og langvarige par som ikke bor sammen (mer enn 2 år) bør inviteres.Anonymous poster hash: 80a65...94b
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #15 Skrevet 4. juni 2014 Jeg synes helt klart at alle skal inviteres med følge. Hvordan skal man ellers bli kjent med nye kjærester til familiemedlemmer, hvis de ikke blir inkludert i familiefeiringene?! Anonymous poster hash: 2710a...690
SiMa Skrevet 4. juni 2014 #16 Skrevet 4. juni 2014 Ser det er delte meninger om dette med å invitere gjester uten følge. Ser at noen mener at det handler om å begrense gjestelisten, og at man ikke trenger invitere folk man ikke kjenner. Jeg gifter meg snart, og vi har invitert alle gjester med eventuelt følge. En av mannens barndomsvenner har f.eks. en relativt ny dame vi ikke har møtt ennå ettersom de bor i utlandet, men syntes det var helt selvsagt at hun skulle være med i invitasjonen. En kusine av meg har også kun vært sammen med kjæresten i et halvt år, og jeg har såvidt truffet på ham i et familieselskap. Men har invitert ham også. Vi tenker sånn: vi inviterer ikke folk som ikke står oss såpass nær at vi ønsker å ha kjæresten deres der også. Om vi så ikke har møtt dem eller kjenner dem spesielt godt ennå, så ønsker vi ihvertfall å bli kjent med dem, og at de skal bli inkludert i "gjengen". Så lenge gjesten er noen vi er nær og glad i, så er også hans eller hennes utkårede noen vi ønsker å ha med på dagen vår! Vi prioriterer altså heller våre nærmeste venner og slektninger MED følge, enn flere og deriblant mer perifere venner og slektninger der noen må komme uten følge. Synes dessuten det er en uting å splitte par i slike selskaper, uhøflig egentlig. Lurer på hva dere andre tenker og hvordan dere gjør eller gjorde det? Anonymous poster hash: 0e537...78e For oss er det en selvfølge å invitere begge når det er snakk om par. Den typen du ofte ser i amerikanske filmer "med følge" hvor de er på desperat jakt etter en eller annen å ta med i bryllupet, hadde ikke vært aktuelt. En ting jeg lurer på, er om jeg skal spørre en som (såvidt jeg vet) er singel, om hn har en kjæreste han vil ta med.
Jolene Skrevet 4. juni 2014 #17 Skrevet 4. juni 2014 (endret) Personlig synes jeg det er en uting å ikke invitere et par dersom: * De er gift * Forlovet * Samboere * Vært sammen i over 1 år Forholdet skal mao være seriøst, ikke bare vært sammen i noen få mnd. Husker et tidligere vennepar av oss skulle gifte seg da vi hadde vært sammen i 1 1/2 år. Han ble invitert, ikke jeg. Vi begge hadde kjent dem i flere år. Min kjære sa da at dersom jeg ikke var invitert var det ikke aktuelt for han å komme heller, fordi vi var et seriøst par. Vi dro begge to. Å splitte seriøse par er og blir en uting. Endret 4. juni 2014 av Deandra 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #18 Skrevet 4. juni 2014 En kompis av min fremtidige mann har en kjæreste som han har ett veldig turbulent forhold til. Det er slutt omtrent annenhver uke ett par ukers tid også på han igjen....og igjen.....og igjen.... Det var slutt når vi sendte invitasjonene så hun har vi ikke invitert selv om de har vært sammen totalt en 4-5 år. Nå er de sammen igjen å vi kommer ikke til å etter-invitere henne heller. Gidder ikke betale dyre dommer for ett såpass ustabilt par. Vi er også bekymret over dramaet det evt. kan medføre i bryllupet utover kvelden. Så hun får heller bare bli sur. Anonymous poster hash: 76cb2...1ee
Berit Skrevet 4. juni 2014 #19 Skrevet 4. juni 2014 Jeg er enig med deg. Husker veldig godt en gang jeg var invitert uten at kjæresten min var der. De fleste der var mann og kone, også noen barn. Følte meg veldig utenfor og skulle ønske kjæresten min også var der. Men mitt forhold var ganske nyttt, og det var sikkert derfor. Men synes det er fint at man blir invitert med evt. følge til brylluper.
Gjest Snuppi Skrevet 4. juni 2014 #20 Skrevet 4. juni 2014 (endret) En kompis av min fremtidige mann har en kjæreste som han har ett veldig turbulent forhold til. Det er slutt omtrent annenhver uke ett par ukers tid også på han igjen....og igjen.....og igjen.... Det var slutt når vi sendte invitasjonene så hun har vi ikke invitert selv om de har vært sammen totalt en 4-5 år. Nå er de sammen igjen å vi kommer ikke til å etter-invitere henne heller. Gidder ikke betale dyre dommer for ett såpass ustabilt par. Vi er også bekymret over dramaet det evt. kan medføre i bryllupet utover kvelden. Så hun får heller bare bli sur. Anonymous poster hash: 76cb2...1ee Det er jo en annen sak. Om noen har et av og på forhold med mye drama, er det ikke lett å følge med om de er sammen eller ikke. Jeg tenker det at er normalt å invitere seriøse par i bryllup. Endret 4. juni 2014 av Snuppi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå