Purple Basil Skrevet 3. juni 2014 #1 Skrevet 3. juni 2014 Vi fant en kattunge i et industriområde, og tok den med oss hjem. Den er 6 uker gammel, avmagret, men ikke redd for mennesker. Har ikke muligheten til å ta den med til dyrelegen før i morgen, derfor trenger jeg noen tips til hvordan jeg kan stelle den best mulig. Vi har en katt fra før men den fikk vi da den var 12 uker, og det var en helt annen situasjon. Har prøvd å ringe dyrebeskyttelsen for å få råd, men de hadde stengt. Noen som har noen tips til hvordan jeg bør stelle den og ting jeg bør huske på? Om vi må omplassere den senere eller om vi kan beholde er ikke så viktig akkurat nå, nå må vi bare redde den og gi den et trygt hjem hos oss.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #3 Skrevet 3. juni 2014 Våtfor, morsmelkerstatning. Sjekk dyrebutikkene, de bør være åpne enda. Det er for øvrig mange veterinærer som er åpen til 18,så prøv å ringe en annen bare for råd. Anonymous poster hash: 6d498...c74
Gjest Skrevet 3. juni 2014 #4 Skrevet 3. juni 2014 6 uker gammel kan de spise litt tørrfor/boksmat, men det spørs om den vet at det er mat. Har du prøvd å gi og se om den spiser?
Gjest Enhjørning Skrevet 3. juni 2014 #5 Skrevet 3. juni 2014 Fantastisk å se at dere tok med den lille pusen hjem http://www.kattensvern.no/?side=kattunger (legger ved hele linken tilfelle du vil sjekke mer på siden) under "helt små kattunger" rett nedenfor står dette; HELT SMÅ KATTUNGER Skulle du plutselig stå med helt nyfødte kattunger, funnet ute eller av andre grunner være morløse skal disse små naturligvis ha en spesiell kost. Her kan du gi vann med litt sukker i, eller fløte iblandet vann, også litt torskerogn kan røres til en suppe. Så snart som mulig etter dette bør du kjøpe morsmelkerstatning på apoteket eller i dyrebutikken. Helt små kattunger kan ikke selv komme av med avføring og urin, det sørger kattemoren normalt for. Så derfor ta en våtserviett eller lett fuktig bomull og tørk kattungen bak. Det kan også være godt å massere magen et par ganger om dagen. Ved tvilstilfelller, ring til oss eller veterinæren.
Purple Basil Skrevet 3. juni 2014 Forfatter #6 Skrevet 3. juni 2014 Takk for svar alle sammen! Kattungen har spist litt våtfor for babykatter som jeg kjøpte i matbutikken, har nå lest at man bør kjøpe spesialfor men der og da tenkte jeg bare på å få gitt den mat. Jeg skal gå i dyrebutikker og rådføre meg der. Heldigvis vet den hva mat er, men den virker veldig svak. Takk for link! Den skal jeg lese! Dette er en litt stressende situasjon, så jeg klarer ikke å tenke helt klart Det som er trist her er at den er uten moren sin. Hvordan skal jeg oppdra den til å bli en skikkelig katt? Altså de tingene som moren vanligvis lærer dem.
Gjest Skrevet 3. juni 2014 #7 Skrevet 3. juni 2014 Er den andre katten din vaksinert? Det kan hende den vil akseptere den lille kattungen som sin lillesøster/bror og hjelpe til med oppdragelsen så lenge den ikke blir for voldsom.
Purple Basil Skrevet 3. juni 2014 Forfatter #8 Skrevet 3. juni 2014 Hvis den overhodet ikke godtar katten så må vi finne en annen løsning etterhvert, men akkurat nå så satser vi på å beholde den. Jeg håper virkelig at det blir som du sier, og at storepus tar den til seg. Pusen min ble vaksinert i fjor, det er en stund siden nå. Bør han vaksineres på nytt nå? Jeg vet jo ikke så mye om helsetilstanden til den lille. Skal skrive det ned, og spørre legen, vaksiner hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt nå.
Purple Basil Skrevet 3. juni 2014 Forfatter #9 Skrevet 3. juni 2014 Ringte dyrelegen og hun sa at katten min bør vaksineres på nytt, da blir det en tur til dyrelegen for storepus også Takk for at du nevnte det, Lindiana
Gjest Enhjørning Skrevet 3. juni 2014 #10 Skrevet 3. juni 2014 Takk for svar alle sammen! Kattungen har spist litt våtfor for babykatter som jeg kjøpte i matbutikken, har nå lest at man bør kjøpe spesialfor men der og da tenkte jeg bare på å få gitt den mat. Jeg skal gå i dyrebutikker og rådføre meg der. Heldigvis vet den hva mat er, men den virker veldig svak. Takk for link! Den skal jeg lese! Dette er en litt stressende situasjon, så jeg klarer ikke å tenke helt klart Det som er trist her er at den er uten moren sin. Hvordan skal jeg oppdra den til å bli en skikkelig katt? Altså de tingene som moren vanligvis lærer dem. Bare hyggelig Derfor jeg også tok med det jeg så på som viktigst ifht. til for og lignende. Er du heldig så tar katten din over rollen som "mamma". Har selv en katt som hater andre katter, men kattunger blir han fort en farsfigur for og leker og oppdrar Kjenner også noen som har oppdratt en kattunge de fant som var ca en uke gammel når de fant den i søpla i byen. Kattungen sov i genseren/utringningen og fikk mye omsorg og stell samt at de var flinke til å massere magen så den ikke skulle bli forstoppet osv. Resten av oppdragelsen hjalp den andre katten deres litt til med og alt gikk bra for den pusen
Gjest Gjest_jesuskristus Skrevet 3. juni 2014 #11 Skrevet 3. juni 2014 Hva kan en så liten katt spise? sånn kattemelk du får kjøpt på butikken
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #12 Skrevet 3. juni 2014 sånn kattemelk du får kjøpt på butikken Ikke det som er i dagligvarebutikken, nei. Det er omtrent som å gi en baby sjokolademelk - skader sikkert ikke, men er ikke særlig nyttig heller. Kattemelken er til voksne katter som liker melk, for at de skal få melk uten laktosen som kan gjøre dem uvel. Men morsmelkerstatning til katt finnes å få kjøpt. Hos veterinær eller dyrebutikk. Anonymous poster hash: 6d498...c74
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #13 Skrevet 3. juni 2014 For øvrig, TS! Meld fra til Dyrebeskyttelsen om funnet, nøyaktig hvor det var. Det kan godt være andre kattunger der, eller en utmattet kattemor, så det burde nok letes i området og kanskje settes ut fangstbur. Anonymous poster hash: 6d498...c74 4
Gjest Skrevet 3. juni 2014 #14 Skrevet 3. juni 2014 Ringte dyrelegen og hun sa at katten min bør vaksineres på nytt, da blir det en tur til dyrelegen for storepus også Takk for at du nevnte det, Lindiana Er greit at den eldste katten har vaksinene i orden før de er for mye sammen så det ikke blir et unødvendig smittepress på en så liten kattunge som ikke lenger får immunforsvar fra morsmelka. Begge bør også få ormekur som du får hos veterinæren. Og den minste kan få sin vaksine rundt 12 ukers alder. 1
Gjest Gjest_jesuskristus Skrevet 3. juni 2014 #15 Skrevet 3. juni 2014 Ikke det som er i dagligvarebutikken, nei. Det er omtrent som å gi en baby sjokolademelk - skader sikkert ikke, men er ikke særlig nyttig heller. Kattemelken er til voksne katter som liker melk, for at de skal få melk uten laktosen som kan gjøre dem uvel. Men morsmelkerstatning til katt finnes å få kjøpt. Hos veterinær eller dyrebutikk.Anonymous poster hash: 6d498...c74 eh nei, det finnes til kattunger
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #16 Skrevet 3. juni 2014 eh nei, det finnes til kattunger Kattungemelk som fungerer som morsmelkerstatning på dagligvarebutikken? Da tror jeg du må gi meg produktnavnet, for det har jeg aldri sett. Kun hos veterinær og dyrebutikk. Anonymous poster hash: 6d498...c74
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #17 Skrevet 3. juni 2014 Google ga meg forresten en annen tråd, TS kan gjerne lese særlig det siste innlegget i denne tråden, det er en som har litt peiling og erfaring Anonymous poster hash: 6d498...c74 2
Gjest Gjest_jesuskristus Skrevet 3. juni 2014 #18 Skrevet 3. juni 2014 Kattungemelk som fungerer som morsmelkerstatning på dagligvarebutikken? Da tror jeg du må gi meg produktnavnet, for det har jeg aldri sett. Kun hos veterinær og dyrebutikk. Anonymous poster hash: 6d498...c74 Jeg vet ikke navnet men jeg har sett det
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #19 Skrevet 3. juni 2014 Jeg vet ikke navnet men jeg har sett det Oppdater neste gang du har vært innom butikken, da Anonymous poster hash: 6d498...c74
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #20 Skrevet 3. juni 2014 For øvrig, TS! Meld fra til Dyrebeskyttelsen om funnet, nøyaktig hvor det var. Det kan godt være andre kattunger der, eller en utmattet kattemor, så det burde nok letes i området og kanskje settes ut fangstbur. Anonymous poster hash: 6d498...c74 Ja gjør det! Så ikke det ligger døde kattunger rundt der om noen dager. Kontakt evt en frivillig lokal organisasjon. De bryr seg sjelden om kontortider og rykker ut når det er behov.Anonymous poster hash: 3dd92...187 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå