Gå til innhold

Ny i byen - kart over Oslo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Til høsten flytter jeg til Oslo og jeg ønsker å se litt på kartet og lære meg hvor forskjellige steder ligger. Jeg har absolutt ikke stedsans, så jeg er nødt til å lære meg landemerker og gatenavn. Jeg ønsker tips til gatenavn, landemerker eller annet jeg bør vite hvor er.

Jeg vet hvor slottet, Karl Johan, rådhuset og Aker brygge er. Jeg vet at Kirkeveien og bogstadveien er lange veier på Majorstuen.

Jeg skal jeg bo på Majorstuen, men jeg aner ikke hvordan jeg går derfra til en annen bydel.

Jeg har sett en del på T-banekartet så jeg har grei oversikt over hvilke stoppesteder som ligger etter hverandre. Finnes det et liknende kart for trikk eller buss?

Anonymous poster hash: f8f32...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Maps.google.no

Anonymous poster hash: 04af6...769

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Maps.google.noAnonymous poster hash: 04af6...769

Og selvfølgelig ruter.no

Anonymous poster hash: 04af6...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her finner du rutekart for buss og trikk:

https://ruter.no/reiseplanlegger/rutetabeller/trikk/

https://ruter.no/reiseplanlegger/rutetabeller/buss/

..selv om jeg synes de er ganske uoversiktlige, siden de stort sett viser bare linjene, og ikke så mye av kartet... men på google maps står i allefall de forskjellige holdeplassene og hvilken trikk/buss som kjører der, selv om det ikke viser noen "linjer" mellom stoppene som viser ruta.

Oslo er ikke så stort eller uoversiktig (som man kanskje tenker når man kommer fra en mindre by, som jeg), du finner fort ut av det. T-banen er veldig oversiktlig og grei. Hvilke steder du bør vite om kommer jo veldig an på hvem du er, hva du skal og hva du liker å gjøre da... men av steder som jeg kommer på (i tillegg til de du har nevnt selv):

Grünerløkka (thorvald meyers gate, markveien, olaf ryes, birkelunden), sofienbergparken, st.hanshaugen (i allefall parken), Storo, Blindern, Jernbanetorget, Stortinget, Solli Plass, Frogner, Alexander Kiellands plass, Sagene, Grønland, Frognerparken. Disse er greie å vite om. Men igjen, jeg er student og bor i Oslo Øst (grunerløkka), så jeg vet ikke så veldig mye om steder på Vestkanten, siden jeg sjelden har noe med det å gjøre. På majorstuen er det fint å vite om Majorstuhuset, det er liksom "sentrum" for majorstua, det er der t-banen går :-)

Anonymous poster hash: f213e...99e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Til høsten flytter jeg til Oslo og jeg ønsker å se litt på kartet og lære meg hvor forskjellige steder ligger. Jeg har absolutt ikke stedsans, så jeg er nødt til å lære meg landemerker og gatenavn. Jeg ønsker tips til gatenavn, landemerker eller annet jeg bør vite hvor er.

Jeg vet hvor slottet, Karl Johan, rådhuset og Aker brygge er. Jeg vet at Kirkeveien og bogstadveien er lange veier på Majorstuen.

Jeg skal jeg bo på Majorstuen, men jeg aner ikke hvordan jeg går derfra til en annen bydel.

Jeg har sett en del på T-banekartet så jeg har grei oversikt over hvilke stoppesteder som ligger etter hverandre. Finnes det et liknende kart for trikk eller buss?

Det kommer jo an på hvor du skal :fnise: Ellers vil jeg anbefale google maps. Det fins trikkekart inne på trikken, slik som på t-banen.

Veldig greit som nybegynner i Oslo å bo på Majorstuen, oversiktlig og nært det meste.

Anonymous poster hash: 628bc...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg foreslår at du først og fremst kjøper et fysisk Oslokart og orienterer deg etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen til Majorstuen, Oslos fineste sted!

Mitt beste tips er å droppe kollektiv transport og bruke bena. Du må gå rundt i gater for å bli ordentlig godt kjent med byen. Å gå fra Majorstuen til Bislett tar kort tid, men er kronglete å ta kollektivt til. Bruk bena og se deg rundt hvor du er, så blir du fort kjent med områdene du ferdes i. Det dummeste du kan gjøre(i lengden) er å gå med nesen i bakken og følge kart.....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig med grethe91, gå så mye som mulig! Ha gjerne et kart i veska, men bruk det bare om du absolutt må. Jeg blir iallefall best kjent på steder hvor jeg får gå meg litt vill.

Har bodd på Majorstua i fem år nå. Har aldri vært spesielt flink til å huske gatenavn (er vel det som er konsekvensen av å vokse opp en plass uten gater), men jeg finner bestandig fram basert på magefølelsen. Etter en stund kommer retningssansen naturlig. :)

Er forresten veldig greit å komme seg fra Majorstua og ned til sentrum. Er bare å følge Bogstadveien/Hegdehaugsveien til Slottsparken, og da er du jo nesten der. :)

Anonymous poster hash: 14981...239
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet mitt er at jeg virkelig ikke har stedsans. Jeg kan gå i sirkel uten å registrere det, eller gå meg vill selv på steder jeg har vært før. Hvis jeg lærer meg en "sikker" rute fra Majorstuen til Bislett så kan jeg utforske mindre gater etterhvert, men jeg må nok starte med å lære meg "layouten" først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Problemet mitt er at jeg virkelig ikke har stedsans. Jeg kan gå i sirkel uten å registrere det, eller gå meg vill selv på steder jeg har vært før. Hvis jeg lærer meg en "sikker" rute fra Majorstuen til Bislett så kan jeg utforske mindre gater etterhvert, men jeg må nok starte med å lære meg "layouten" først.

Da jeg flyttet til Oslo som 16-åring, gikk jeg mye omkring for å gjøre meg kjent. Jeg hadde en notisbok som jeg skrev opp gatenavn i etterhvert som jeg gikk. Skulle jeg surre meg aldeles bort, kunne jeg gå samme strekning tilbake igjen. Det fungerte fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror du skal være tilnærmet blind for å klare å gå deg bort på vei fra Majorstua til Bislett. Det går nok bedre enn du tror, TS. :)

Anonymous poster hash: 6e226...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg flytta til Oslo var alt så stort og skummelt, jeg skjønte ingenting av verken bydeler eller kollektiv. Det blir mindre etterhvert. Gå små turer i området, rundt kvartalet, få med deg noen nye venner (evt få deg oslovenner), og bare utforsk sammen :) Majorstua/Bogstadveien/Frogner/Bislett/sentrum er veldig ålreite steder når man er ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle jeg surre meg aldeles bort, kunne jeg gå samme strekning tilbake igjen. Det fungerte fint.

Dette er vel hovedgrunnen til at jeg roter meg bort; jeg husker ikke hvor jeg har gått.... Dette gjelder også her jeg er oppvokst.

Takk for mange tips! Jeg lærer forhåpentligvis etterhvert, men det skader jo ikke å foberede seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Skaff deg google maps-appen. Da bare skriver du inn hvor du skal, også viser den direkte rute, og hvor du er på kartet i forhold. Den redder deg ;-)

Anonymous poster hash: f213e...99e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kan du alltids spørre folk :) Skal du f.eks til Bislet da, fra Majorstua så er det en strekning "alle" kjenner, og det er garantert noen som kan peke deg frem i riktig retning. Men skal du gå på skole/jobbe langt unna Majorstua? For da er dte jo greit å lære seg den strekningen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke stedsans, og jeg har funnet ut at den beste måten å lære meg veier på er å gå meg bort. Når jeg føler meg passe lost så spør jeg noen om de kan fortelle meg hvordan jeg kommer til [sett inn passe kjent gate eller landemerke jeg kan veien fra]. Når jeg har fått en slags oversikt over mitt eget nabolag bruker jeg sykkel så jeg får større radius. Det hender også at jeg tar bussen til et tilfeldig sted og prøver å komme meg hjem uten å gå samme vei som bussen kjørte. Hvis jeg er sliten etter å ha gått meg bort lenge spør jeg noen etter nærmeste busstopp og tar den hjem.

Hvis jeg skal et bestemt sted der jeg aldri har vært før setter jeg meg først ned med google maps og finner en god rute, så tegner jeg et kart med nok detaljer som kryss og gatenavn til at jeg klarer å finne fram. Hvis veien er lett klarer jeg meg ofte uten kart neste gang, hvis ikke tegner jeg et nytt kart med færre detaljer.

Det er ikke sikkert mine metoder fungerer på deg, men selv om det ikke fungerer er det fine turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med flere av de andre her; GÅ! Ta små turer til du føler deg trygg på hvor du kommer fra og hvor du skal, skriv i en notisbok eller på tlf at du f.eks skal "gå rett frem fra leiligheten din og til Narvesen på venstre side, kryss gata der og gå videre ned til Bik Bok, gå til høre ved gatehjørnet og fortsett rett frem til du er ved Vitus Apotek og ser kirketårnet rett frem... osv osv. Lettere å huske hvor butikker, kaféer o.l ligger enn å huske gatenavn. Slik har jeg alltid drevet på, har bodd flere steder i Norge og i utlandet, er forferdelig desorientert og kart er jeg bare helt håpløs på!

Og ikke vær redd for å spørre folk på gata og på stoppesteder for buss, tog, t-bane, trikk, slik at du havner på riktig sted når du må kjøre kollektivt! Mange arbeidsdresser, offentlige kontorer, legekontor og høyskole- og universiteter har dessuten en god oversikt på hjemmesidene sine for hvordan du kommer deg dit både ved buss, bane og trikk. (da står hvilket nr. på linja du skal ta, hva stoppet du skal til heter osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...