AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #1 Skrevet 3. juni 2014 Når man har olje i stekepanna og legger mat oppi, så kommer den sisle-lyden når det steker. Men når maten min har stekt en stund, så forsvinner lyden og det blir helt stille fra maten når den steker. Tar jeg oppi mer olje, kommer stekelyden tilbake. Hvorfor skjer dette? Steker maten fortsatt selvom den ikke lager den sisle-syden? Jeg ender opp med å fylle på med olje hele tiden, og det må jo bli ufattelig usunt. Stekt ris har jeg helt sluttet å lage, fordi jeg må bruke så sinnsykt mye olje.. Håper dere skjønner hva jeg mener, er ikke så lett å forklare dette. Anonymous poster hash: 91df1...011
Gjest Skrevet 3. juni 2014 #2 Skrevet 3. juni 2014 Det er vannet i oljen som koker som lager lyden. Når vannet er fordampet forsvinner lyden selv om oljen fortsatt er like varm.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #3 Skrevet 3. juni 2014 Det er vannet i oljen som koker som lager lyden. Når vannet er fordampet forsvinner lyden selv om oljen fortsatt er like varm. Så maten steker akkurat like mye som før? Jeg trenger ikke mer olje? Anonymous poster hash: 91df1...011
Gjest Skrevet 3. juni 2014 #4 Skrevet 3. juni 2014 (endret) Har du i for mye olje vil maten koke i oljen i stedet for å stekes og vil miste mye av smaken som bare blir liggende igjen i oljen (som ikke er så veldig delikat å spise). Det er beste er ca en spiseskje olje per 50 gram kjøtt og vente til suselyden gir seg før du setter kjøttet i stekepanna. Etter at vannet har fordampet holder oljen ca 180 grader som er en god steketemperatur. Endret 3. juni 2014 av Lindiana 2
debattanten Skrevet 3. juni 2014 #5 Skrevet 3. juni 2014 Det er ikke vann i oljen, olje og vann kan ikke blandes. Matoljen du kjøper på butikken inneholder 100% olje, ikke noe vann. Jeg tror det kommer av at maten trekker til seg oljen, noe ris gjør. Så derfor forsvinner den fislelyden du prater om og kommer tilbake når du heller oppi mer olje, som igjen forsvinner når den trekker inn i risen.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #6 Skrevet 3. juni 2014 Det er ikke vann i oljen, olje og vann kan ikke blandes. Matoljen du kjøper på butikken inneholder 100% olje, ikke noe vann. Jeg tror det kommer av at maten trekker til seg oljen, noe ris gjør. Så derfor forsvinner den fislelyden du prater om og kommer tilbake når du heller oppi mer olje, som igjen forsvinner når den trekker inn i risen. Men hvordan synes du jeg skal løse problemet? Det er jo ikke bra å fylle på med mer og mer olje.. Hvis oljen trekker inn i maten, blir vel maten svidd? Anonymous poster hash: 91df1...011
debattanten Skrevet 3. juni 2014 #7 Skrevet 3. juni 2014 Nei, tror ikke det. Jeg har aldri hatt det problemet ihvertfall. Nå har jeg aldri stekt ris f.eks da. Men lagd en del wok og grønnsaker kan også sluke litt olje, men jeg heller ikke på mer fordi om. Kan dog bruke litt soyasaus og andre ting.. Og det blir ikke nødvendigvis svidd.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #8 Skrevet 3. juni 2014 Skal du steke ris har du vel kokt den på forhånd. Da holder det å bare varme den opp og trenger ikke gjennomstekes. Er nok å bare dekke et tynt lag med olje i panna og steke i 3-4 minutter på middels varme mens du rører litt av og til så det ikke blir brent. Anonymous poster hash: 7f44d...950
Upadiela Skrevet 3. juni 2014 #9 Skrevet 3. juni 2014 Tror det er vannet i maten som fordamper! Det er derfor det kommer lyd med en gang du slenger biffen i oljen, men den forsvinner når det er stekt. Men dersom du klemmer på biffen og det renner saft ut, begynner det å suse igjen. Oljen er mye varmere enn kokepunktet til vann, og derfor bråker det sånn, fordi vannet koker med en gang det er nær oljen. Oljen blir ikke kaldere med mindre du skrur av varmen, så maten stekes selv om det ikke kommer noen lyd, no worries
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #10 Skrevet 3. juni 2014 Det er forøvrig oksygenet og boblene som koker og "sprekker" som lager den stekelyden. Anonymous poster hash: 7f44d...950 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #11 Skrevet 3. juni 2014 Skal du steke ris har du vel kokt den på forhånd. Da holder det å bare varme den opp og trenger ikke gjennomstekes. Er nok å bare dekke et tynt lag med olje i panna og steke i 3-4 minutter på middels varme mens du rører litt av og til så det ikke blir brent. Anonymous poster hash: 7f44d...950 Jeg liker å steke risen litt lenge så den blir sprø Jeg har problemer når jeg lager wok også. Blir helt musestille fra stekepanna, og maten ligger liksom bare der på en varm plate.. Jeg har teflonpanne da, så det burde ikke svi seg så lett, men ender alltid med å tømme i ekstra olje for jeg er redd for at maten skal bli svidd og tørr. Bruker bare et par spiseskjeer med olje til å begynne med, og sper på med en dæsj iblandt når det blir stille og tørt. Anonymous poster hash: 91df1...011
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #12 Skrevet 3. juni 2014 Hehe du kan trygt steke maten uten å stadig fylle på med fett.Anonymous poster hash: 3a1bd...57d 3
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #13 Skrevet 3. juni 2014 Er ofte væske i kjøttet, trur det er det. Om oljen forsvinner helt (skjedde ofte med meg med f.eks kyllingfilet) så bruk lavere varme. Det hjelper meg iallfall. Når man steker noe som er magert (eks kylling) så forsvinner oljen fortere fordi det kommer ikke fett ut av kjøttet. Steker man noe med mye fett så kommer det fett ut av kjøttet når man steker, som f.eks kjøttdeig. Når man steker bacon så trenger man ikke å ha fett i panna i det hele tatt, bacon er så feit at fettet i den er nok for å steke det sprøstekt. Anonymous poster hash: a1179...ee2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå