Gå til innhold

Hvordan gå frem for utbetaling av NAV depositumsgaranti?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går jeg frem med krav om utbetaling av depositumsgaranti fra NAV? Jeg vet ikke tiligere leietakers adresse. Leietaker er nå kastet ut i følge tvangsfullbyrdelsesloven og dette medfører flere tusen i kostnader, i tillegg til at jeg sitter igjen med en gedigen søppelhaug (ref. "syke samlere" i tillegg til nedvask.

Selvfølgelig dekker ikke den to md garantien alle disse utgiftene, men jeg vil gjerne ha dekket det jeg kan få.

Noen som vet om jeg kan kreve det inn og gjøre arbeidet selv, eller om jeg faktisk må vise til faktura fra firma som har gjort jobben (ryddig og utvask mener jeg - jeg har jo faktura fra namsmannen selvføgelig).

Anonymous poster hash: 87f54...e40
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er en standard kommunal garanti, får du ikke dekket noe slikt. Garantien går på at Nav garanterer at husleien betales ut oppsigelsestiden (de overfører ofte direkte til huseier om det er snakk om sosialklienter, så sånn sett er det ganske greit).

Om du er så heldig at du har fått en garanti hvor det står svart på hvitt at de dekker eventuelle skader, så er nok den beste løsningen å ta kontakt med ditt lokale Nav og forholde seg til hvordan de tolker regelverket sitt, siden det (dessverre) kan variere veldig fra sted til sted.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det er en standard kommunal garanti, får du ikke dekket noe slikt. Garantien går på at Nav garanterer at husleien betales ut oppsigelsestiden (de overfører ofte direkte til huseier om det er snakk om sosialklienter, så sånn sett er det ganske greit).

Om du er så heldig at du har fått en garanti hvor det står svart på hvitt at de dekker eventuelle skader, så er nok den beste løsningen å ta kontakt med ditt lokale Nav og forholde seg til hvordan de tolker regelverket sitt, siden det (dessverre) kan variere veldig fra sted til sted.

Joda det garanterer blant annet skader. Om ikke hadde jeg ikke brydd meg om å spørre... :)

Skrevet

Joda det garanterer blant annet skader. Om ikke hadde jeg ikke brydd meg om å spørre... :)

Bra :) Tenkte bare jeg skulle nevne det, for jeg kjenner flere som har brent seg på den vanlige kommunale garantien, siden de ble forespeilet noe helt annet enn at det kun gjaldt husleie. Vet også om et tilfelle der vedkommende ikke fikk noe dekket, til tross for utvidet garanti (de valgte til slutt å ikke gå videre med det, da tapet ikke var stort nok til at det ville lønnet seg med advokatutgifter).

Du bør uansett ta en telefon til Nav så fort som mulig, så du unngår ytterligere økonomisk belastning. Det er bare de som kan gi deg et gyldig svar på hvordan denne kontrakten fungerer i praksis, siden utformingen varierer fra kommune til kommune. Slik jeg har forstått det så dekker denne utvidede garantien du har kun ekstra utgifter (innenfor depositumsgrensen) dersom leietageren selv innrømmer å ha gjort noe galt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...