Hilde Skrevet 3. juni 2014 #1 Skrevet 3. juni 2014 Kvinneguiden har inngått et samarbeid med Pia Seeberg, reporter i Det Nye ShapeUp og Personlig trener, der hun svarer på spørsmål fra dere. Dette er første tråd, der Pia vil svare på spørsmål om kosthold og trening. Lurer du på hvordan du kan komme i gang med trening? Hvordan du unngår skader ved styrketrening? Hva du bør spise til mellommåltid for å klare deg gjennom dagen? Still spørsmålene dine i denne tråden, og Pia vil svare etter beste evne.
Pia Seeberg Skrevet 3. juni 2014 #2 Skrevet 3. juni 2014 Hei Jeg heter Pia Seeberg, og er fast ansatt reporter i Det Nye ShapeUp. I tillegg er jeg utdannet Personlig Trener gjennom Akademiet for Personlig Trening, og har fire års erfaring som PT før jeg begynte som journalist i ShapeUp. I tillegg er jeg utdannet Mental Trener gjennom Raw Performance, og har en bachelorgrad i journalistikk. I juni skal jeg ta videreutdanning med AFPT, som vil gi meg tittelen Elite Trainer. I tillegg til at kosthold og trening er en stor (!) del av jobben min, er det min største hobby og en livsstil jeg elsker. Jeg er spesielt opptatt av at jenter og kvinner skal klare å finne en god balanse i sin jakt på å være sunn, frisk og sterk, da jeg ser at trening og kosthold fort kan bikke over til å ta over en litt for stor del av hverdagen og tankevirksomheten etter hvert som man ønsker å bli bedre, sterkere og sprekere. Slik jeg ser det skal kosthold og trening være utelukkende positivt, og jeg mener at man skal kunne være 100% livsnyter, og samtidig oppnå "drømmekroppen" (hva nå enn det er). For min del handler drømmekroppen minst like mye om en sunt hode på en sunn kropp, der du klarer å ha et avslappet forhold til trening og mat, samtidig som du får resultater og opplever mestring. Å få lov til å svare på spørsmålene deres her gir meg en gyllen mulighet til å få litt innsikt i hva dere lurer på, samtidig som jeg må legge meg i selen for å svare så grundig som mulig. Spør i vei :-D 1
Leehyori Skrevet 3. juni 2014 #3 Skrevet 3. juni 2014 71kg 1.65cmHvis jeg spiser 1500 kalorier om dagen, trener tre ganger i uken, 500kalorier altså 1500. Vil jeg gå ned i vekt?Jeg lurer også på hvor mye jeg bør spise, og hvor mye jeg må forbrenne for å gå ned en kilo?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #4 Skrevet 3. juni 2014 Hei! Jeg er ei jente på 25 år. Fram til jeg begynte på ungdomsskolen var jeg slank. På ungdomsskolen ble jeg rimelig svær, gikk ned igjen på videregående. Synes jeg var stor da også, men når jeg ser bilder fra den tiden ser jeg jo at jeg absolutt ikke var det. Etter VGS har det gått oppover med vekta, folkehøgskole og stillesittende studier gjør sitt, men nå må jeg virkelig ta i et tak! Hittil har jeg spist ekstremt usunt(2010-nå), veldig mye bakevarer og sukker. Har ikke noe mål om å stille i bikinifitness, men vil gjerne få på meg str 40 i klær. Er nå str 46 og veier 115 kg fordelt på 185 cm. Har veid 145, så har jo gått ned en del, men ikke nok. Vil ned til 85 kg. Altså 30 kg til.. Sånn tenker jeg å gjøre det: Trening: Morgencardio 45 minutter kjapp gange(klarer ikke jogge enda). 4 dager i uka. Sykle på ergometersykkel/gå tur 3 ganger i uka i ca 60 min Styrketrening 3 ganger i uka, dette blir da hjemme på stuegulvet. Push ups, planken, sit ups, knebøy, manualer for armene osv. Ca 30 min. Mye/lite? Noe jeg bør endre? Mat: Før morgencardio: En fres Frokost kl 7: En yoplait youghurt med litt musli, en banan + et glass melk Mellommåltid: En frukt Lunsj: To brødskiver med hvitost og smør, en frukt/grønnsak ELLER havregrøt laget på vann uten sukker. Mellommåltid: To brødskiver om jeg ikke spiste det til lunsj, eller en skyr Middag: En kyllingfilet med ris og brokkoli, omelett eller speltlomper med noe digg inni(taco/pizza på fredag/lørdag) Kveldsmat: Smoothie laget av 200 gram bær + 2 dl appelsinjuice Ser det ok ut? Lite, mye? Noe jeg bør bytte ut? Jeg orker ikke regne kalorier hver dag.. Anonymous poster hash: 54aa9...3ef
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #5 Skrevet 3. juni 2014 Hva slags øvelser kan jeg gjennomføre for å hindre at golfalbue utvikler seg videre?Anonymous poster hash: 39716...df2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #6 Skrevet 3. juni 2014 Hva kan man gjøre for å bli kvitt cellulitter? Kan man i det hele tatt bli kvitt de? Anonymous poster hash: 89e76...625 1
miramis Skrevet 3. juni 2014 #7 Skrevet 3. juni 2014 Istedenfor å gi råd her, få opp standaren på bladet. Abonnomerte en stund og ble bare flau, var så useriøst. Helt klart tilrettelagt for de på ekstremt lavt nivå. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #8 Skrevet 3. juni 2014 Hei! Jeg spiser vegetarkost, fisk og sjømat. Kan utdype litt hva jeg spiser. Kosttilskudd som jeg bruker er en ss tran og 18mg jerntablett. Jeg spiser forskjellig typer fisk og sjømat og bønner/linser hver eneste dag. Mye forskjellige grønnsaker, har alltid rundt 15 forskjellige sorter i kjøleskapet. Blåbær og havregrøt til frokost. I tillegg drikker jeg et glass melk hver dag for å unngå B12 mangel. Men jeg lurer på om det er andre vitamin og mineralmangler jeg bør være obs på ved mitt kosthold? Jeg har tidligere trent mye. Styrketrening 3 ganger i uken og 2-3 langøkter med løping og intervaller. Nå har jeg hatt treningsfri i over et år pga kyssesyken. Nå er jeg frisk, men er redd for å starte opp treningen da jeg hører om flere som startet for tidlig og for hardt og derfor sliter med å være sliten mange år etterpå. Har du noen tips til hvordan jeg skal starte å trene meg i form igjen? Anonymous poster hash: b1454...3af
Gjest Spirula Skrevet 4. juni 2014 #9 Skrevet 4. juni 2014 Hei Jeg har prøvd mange ulike varianter av trening, men jeg får det ikke til å fungere. Det virker som om jeg har veldig lett for å få en form for systemisk overtrening, hvor hvilepulsen øker, jeg blir overtrøtt fordi jeg sover dårlig, og blir generelt utmattet. For å si det på godt norsk, kroppen brytes ned som den skal gjøre, men den klarer ikke bygge seg opp igjen. I det siste har jeg gjort rygg og mageøvelser hver dag, jogget 45 minutter 3 dager i uken med moderat intensitet (ca 70-75 % av makspuls), og ellers tatt noen rolige gåturer de andre dagene. Jeg følger altså omtrentlig de nasjonale anbefalingene for daglig aktivitet (150 ukentlige minutter med moderat intensitet), og selv om det er bedre enn før da jeg trente mer og hardere, er til og med dette for mye. Mage og ryggøvelsene må jeg gjøre hver dag på grunn av smerter og bevegelighet, og jeg liker også å jogge. Hard styrketrening fungerte ikke særlig godt, da fikk jeg redusert muskelmasse og økt fettprosent da jeg trente dette. Jeg begynner å gå tom for idéer om hva jeg kan gjøre, og hvordan jeg skal legge opp treningen min. Jeg har pr i dag en BMI på ca 22, så jeg behøver ikke gå ned i vekt, men fettprosent og midjemål er for høyt. Har du noen gode råd til meg?
Hilde Skrevet 4. juni 2014 Forfatter #11 Skrevet 4. juni 2014 Pia kommer til å svare så raskt hun kan, så dere får nok svar i løpet av dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #12 Skrevet 4. juni 2014 Kjære pia, Jeg har nylig hatt en kneskade som forhindrer meg i å yte max trøkk på løft og press grunnet frykten for at det skal røske til igjen. Jeg lurer derfor på om du har noen tips til øvelser som kan hjelpe til med å opprettholde muskulaturen i benet. Jeg tenker hovedsakelig på trening av lår/ rumpe. På forhånd takk,Anonymous poster hash: 3e1ef...283
Gjest Skrevet 4. juni 2014 #13 Skrevet 4. juni 2014 Istedenfor å gi råd her, få opp standaren på bladet. Abonnomerte en stund og ble bare flau, var så useriøst. Helt klart tilrettelagt for de på ekstremt lavt nivå. Og jeg syntes det er lagt opp for folk som er godt inni trening
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2014 #14 Skrevet 4. juni 2014 Jeg brukte romaskinen på trening forrige tirsdag og fikk veldig vondt i ryggen (aldri opplevd før), det gikk heldigvis over. På fredagen var jeg på sirkeltrening og da ble det brått 10 ganger verre... Hadde så vondt i korsryggen og det ilte nedover rumpa og beina. Nå er det neste over igjen, heldigvis. Men jeg er redd for å trene igjen Kan jeg jogge uten at det gjør det verre? Har aldri hatt vondt i ryggen før, og er bare 23 år. Føler meg som en gammel dame Hvilke øvelser anbefaler du for å få best mulig kondisjon? Og hvordan kan man trene for å få bort fett på bakarmene der de glir over i skulderen? Anonymous poster hash: bd574...d04
Pia Seeberg Skrevet 4. juni 2014 #15 Skrevet 4. juni 2014 Hei! Jeg er ei jente på 25 år. Fram til jeg begynte på ungdomsskolen var jeg slank. På ungdomsskolen ble jeg rimelig svær, gikk ned igjen på videregående. Synes jeg var stor da også, men når jeg ser bilder fra den tiden ser jeg jo at jeg absolutt ikke var det. Etter VGS har det gått oppover med vekta, folkehøgskole og stillesittende studier gjør sitt, men nå må jeg virkelig ta i et tak! Hittil har jeg spist ekstremt usunt(2010-nå), veldig mye bakevarer og sukker. Har ikke noe mål om å stille i bikinifitness, men vil gjerne få på meg str 40 i klær. Er nå str 46 og veier 115 kg fordelt på 185 cm. Har veid 145, så har jo gått ned en del, men ikke nok. Vil ned til 85 kg. Altså 30 kg til.. Sånn tenker jeg å gjøre det: Trening: Morgencardio 45 minutter kjapp gange(klarer ikke jogge enda). 4 dager i uka. Sykle på ergometersykkel/gå tur 3 ganger i uka i ca 60 min Styrketrening 3 ganger i uka, dette blir da hjemme på stuegulvet. Push ups, planken, sit ups, knebøy, manualer for armene osv. Ca 30 min. Mye/lite? Noe jeg bør endre? Mat: Før morgencardio: En fres Frokost kl 7: En yoplait youghurt med litt musli, en banan + et glass melk Mellommåltid: En frukt Lunsj: To brødskiver med hvitost og smør, en frukt/grønnsak ELLER havregrøt laget på vann uten sukker. Mellommåltid: To brødskiver om jeg ikke spiste det til lunsj, eller en skyr Middag: En kyllingfilet med ris og brokkoli, omelett eller speltlomper med noe digg inni(taco/pizza på fredag/lørdag) Kveldsmat: Smoothie laget av 200 gram bær + 2 dl appelsinjuice Ser det ok ut? Lite, mye? Noe jeg bør bytte ut? Jeg orker ikke regne kalorier hver dag.. Anonymous poster hash: 54aa9...3ef Hei, Flott å høre at du er motivert til å bli en sunnere versjon av deg selv! Du vil mest sannsynlig merke positive endringer ganske fort, og det baller på seg etter hvert som du klarer å holde på de gode vanene. Mitt viktigste råd i oppstarten av en sånn prosess er å ikke gå for hardt ut. Se på de endringene du gjør som livsvarige endringer, så får du livsvarige resultater. Treningen Du har helt klart tenkt godt igjennom hvordan du ønsker å gjøre det, og jeg syns det er bra at du har satt opp en konkret plan over hvordan du skal trene. Da skal det mye til for at man skipper en treningsøkt. Nå i begynnelsen er det viktigste for deg at du kommer i gang med treningen. Ikke bry deg så mye om hvordan du gjør det, bare du gjør det. Jeg tror du vil få en enda bedre treningsopplevelse hvis du starter litt mer forsiktig, og heller øker antall treningsøkter når du merker at du blir i bedre form. Hva med å ta sikte på 2 kondisjonsøkter i løpet av uken, kombinert med 2 styrkeøkter i løpet av uken? Dette er en god økning fra å ikke trene i det hele tatt, men samtidig overkommelig i en startfase når man er så motivert som du er! Styrketreningen hjemme og enten morgencardioen og/eller sykling/gåtur høres bra ut J Ha fokus på å komme i gang og bli glad i treningen! Kosthold Det er vanskelig å si noe om kostholdet til en person uten å vite hva som er ditt utgangspunkt. Jeg vet ikke grunnen til at du har lagt på deg noen unødvendige kilo, og hva som er dine største «svakheter» i kostholdsveien. Derfor skal jeg ikke si så mye konkret om hvordan du skal gjøre dette, men sørg for at du gjør en endring som gjør at du spiser sunnere enn det du gjør pr. dags dato. Få i deg naturlig mat til hvert måltid, som magert kjøtt, bær, grønnsaker, noe frukt, litt nøtter og gjerne melkeprodukter hvis du tåler det. Ikke tenk på kaloriene i begynnelsen, tenk på at du skal spise deg passe mett på mer eller mindre naturlig mat til enhver tid. Etter min erfaring er det dette som gir de beste resultatene, uten at man trenger å telle kalorier og være sulten. Masse lykke til, jeg er overbevist om at du nailer dette! Nå har du bestemt deg, og da er halve jobben gjort J
Pia Seeberg Skrevet 4. juni 2014 #16 Skrevet 4. juni 2014 Hei Jeg har prøvd mange ulike varianter av trening, men jeg får det ikke til å fungere. Det virker som om jeg har veldig lett for å få en form for systemisk overtrening, hvor hvilepulsen øker, jeg blir overtrøtt fordi jeg sover dårlig, og blir generelt utmattet. For å si det på godt norsk, kroppen brytes ned som den skal gjøre, men den klarer ikke bygge seg opp igjen. I det siste har jeg gjort rygg og mageøvelser hver dag, jogget 45 minutter 3 dager i uken med moderat intensitet (ca 70-75 % av makspuls), og ellers tatt noen rolige gåturer de andre dagene. Jeg følger altså omtrentlig de nasjonale anbefalingene for daglig aktivitet (150 ukentlige minutter med moderat intensitet), og selv om det er bedre enn før da jeg trente mer og hardere, er til og med dette for mye. Mage og ryggøvelsene må jeg gjøre hver dag på grunn av smerter og bevegelighet, og jeg liker også å jogge. Hard styrketrening fungerte ikke særlig godt, da fikk jeg redusert muskelmasse og økt fettprosent da jeg trente dette. Jeg begynner å gå tom for idéer om hva jeg kan gjøre, og hvordan jeg skal legge opp treningen min. Jeg har pr i dag en BMI på ca 22, så jeg behøver ikke gå ned i vekt, men fettprosent og midjemål er for høyt. Har du noen gode råd til meg? Hei, Flott å høre at du er motivert til å bli en sunnere versjon av deg selv! Du vil mest sannsynlig merke positive endringer ganske fort, og det baller på seg etter hvert som du klarer å holde på de gode vanene. Mitt viktigste råd i oppstarten av en sånn prosess er å ikke gå for hardt ut. Se på de endringene du gjør som livsvarige endringer, så får du livsvarige resultater. Treningen Du har helt klart tenkt godt igjennom hvordan du ønsker å gjøre det, og jeg syns det er bra at du har satt opp en konkret plan over hvordan du skal trene. Da skal det mye til for at man skipper en treningsøkt. Nå i begynnelsen er det viktigste for deg at du kommer i gang med treningen. Ikke bry deg så mye om hvordan du gjør det, bare du gjør det. Jeg tror du vil få en enda bedre treningsopplevelse hvis du starter litt mer forsiktig, og heller øker antall treningsøkter når du merker at du blir i bedre form. Hva med å ta sikte på 2 kondisjonsøkter i løpet av uken, kombinert med 2 styrkeøkter i løpet av uken? Dette er en god økning fra å ikke trene i det hele tatt, men samtidig overkommelig i en startfase når man er så motivert som du er! Styrketreningen hjemme og enten morgencardioen og/eller sykling/gåtur høres bra ut J Ha fokus på å komme i gang og bli glad i treningen! Kosthold Det er vanskelig å si noe om kostholdet til en person uten å vite hva som er ditt utgangspunkt. Jeg vet ikke grunnen til at du har lagt på deg noen unødvendige kilo, og hva som er dine største «svakheter» i kostholdsveien. Derfor skal jeg ikke si så mye konkret om hvordan du skal gjøre dette, men sørg for at du gjør en endring som gjør at du spiser sunnere enn det du gjør pr. dags dato. Få i deg naturlig mat til hvert måltid, som magert kjøtt, bær, grønnsaker, noe frukt, litt nøtter og gjerne melkeprodukter hvis du tåler det. Ikke tenk på kaloriene i begynnelsen, tenk på at du skal spise deg passe mett på mer eller mindre naturlig mat til enhver tid. Etter min erfaring er det dette som gir de beste resultatene, uten at man trenger å telle kalorier og være sulten. Masse lykke til, jeg er overbevist om at du nailer dette! Nå har du bestemt deg, og da er halve jobben gjort J
Pia Seeberg Skrevet 4. juni 2014 #17 Skrevet 4. juni 2014 71kg 1.65cm Hvis jeg spiser 1500 kalorier om dagen, trener tre ganger i uken, 500kalorier altså 1500. Vil jeg gå ned i vekt? Jeg lurer også på hvor mye jeg bør spise, og hvor mye jeg må forbrenne for å gå ned en kilo? Hei Leehyori, Fysikkens lover tilsier at du da vil gå ned i vekt, ja. Allikevel er det sjeldent slik det foregår i praksis, da svært mange andre faktorer spiller inn og påvirker vektnedgang. Vektnedgang kan også være så mangt. Hva ønsker du, å oppnå et lavere tall på vekta, eller se bedre ut? For mange oppnås et "strammere" utseende med riktig styrketrening og mer mat, istedenfor mindre. Jeg råder deg til å gå bort fra å telle kalorier, og heller fokusere på endringer du kan gjøre som hjelper deg dit du vil (hvor vil du?) Den treningen du gjør og det kostholdet du har er ditt utgangspunkt. Vil du ha mer muskler og se "mer fit ut" bør du gjøre en grundig gjennomgang av treningsprogrammet ditt, og dobbeltsjekke at du trener mest mulig hensiktsmessig mot muskelvekst. Videre bør du spise med et lite overskudd, slik at musklene får den bensinen de trenger for å vokse. Maten du spiser bør være så ren som mulig, rent kjøtt, ris, poteter, pasta, grønnsaker, havregryn, søtpotet, magre melkeprodukter osv. Dersom du vil miste litt fett, bør du fortsatt fokusere på styrketrening, men gjøre den litt mer høyintensiv. Du bør ha det samme fokuset på kosten, men bytt ut litt av karbohydratkildene som potet, pasta og ris med grønnsaker (litt av de, ikke alle. Du trenger karbohydrater når du trener). http://fitnessbloggen.no/5tips-vektnedgang-fettprosent/ Sjekk ut denne linken for mer info om hvordan du på sunnest mulig måte kan miste litt fett, uten å miste livsgleden! Det finnes mange veier til mål, men erfaringsmessig er ikke kaloritelling og sult måten å gjøre det på. Med mindre du vil telle kalorier og være småsulten resten av liten? Lykke til! :-D
Pia Seeberg Skrevet 4. juni 2014 #18 Skrevet 4. juni 2014 Smertene fra golfalbue er hovedsaklig knyttet til bevegelse eller statisk muskelarbeid ("holde-arbeid") i bøyemuskulaturen i håndleddet. Dette kan kanskje komme av jobben din, som gir deg en spesiell type belastning over tid? Det viktigste ved slike belastningsplager er å finne ut hva som hovedsakelig gir deg disse plagene, og dermed gjøre endringer som gir deg variasjon i sittestilling og belastning der du har vondt. Uten å vite noe mer om din daglige aktivitet og kilden til problemet kan jeg på generelt grunnlag anbefale hensiktsmessig styrketrening, med fokus på kontakt og styrking av rygg og skuldre. Utover dette anbefaler jeg deg å ta kontakt med kyndig fagperson som kan gi deg øvelser, og ikke minst vise deg de. Teknikk er alfa omega, og får å få mest mulig ut av de øvelsen du gjør må du vite at du gjør det riktig. Sjekk for eksempel ut denne nettsiden, som er drevet av en av Norges fremste eksperter på skadeforebyggende trening og rehab (etter min mening): http://prehabtrening.no/ Flott å høre at du er opptatt av å finne øvelser som stopper utviklingen og på sikt gjør deg bedre, forhåpentligvis vil dette gjøre at du unngår at du opplever økende smerte. Lykke til! Hva slags øvelser kan jeg gjennomføre for å hindre at golfalbue utvikler seg videre?Anonymous poster hash: 39716...df2
miramis Skrevet 4. juni 2014 #20 Skrevet 4. juni 2014 (endret) Og jeg syntes det er lagt opp for folk som er godt inni trening Virkelig? Ta for eksempel mai-utgaven. Eneste som er med er "freshe treningsklær", intervju med bloggere som ikke er godt trent engang, kjedelige kyllingmiddager, "inspirerende" dritt og treningsprogram bare med kroppsvekt og sykkelprogram som min niese på 10 år syntes er for lett! Kunne mye heller lest hvilken som helst amatørblogg om trening, er en slik følelse jeg sitter igjen med av bladet. Burde tenkt meg bedre om, tross alt er alle "treningsblad" med plus size modeller på omslaget bare ute etter å mase om helårskroppen, selvbilde og lett jogging. Endret 4. juni 2014 av miramis 3
Anbefalte innlegg