SiMa Skrevet 3. juni 2014 #1 Skrevet 3. juni 2014 Er det mye dyrere å leve på et lavkarbokosthold enn å ha et normalt sunt kosthold? Noen som har erfaring? Hva spiser dere? Trenger tips til mat/oppskrifter som vi ikke blir blakke av.
Lettpåtå Skrevet 3. juni 2014 #2 Skrevet 3. juni 2014 (endret) Ja. Karbohydratrik kost er den billigste kosten. Så ja, det er nok dyrere enn "vanlig mat". Endret 3. juni 2014 av Lettpåtå
BlendaSensitive Skrevet 3. juni 2014 #3 Skrevet 3. juni 2014 (endret) Nei. Fordi jeg spiser generellt mindre (jevnere blodsukker, ikke så "fysen" hele tiden), samt man kutter ut unødvendigheter som brus, øl, godis, potetgull, boller, loff, kake, etc. Men klart, spiser man bare den dyreste biffen så blir det dyrt. Men her spises det mye vegetarisk, og veeldig mye grønnsaker og salat. Som er ganske dyrt da synes jeg. Men dette spiser vi egentlig uansett. Edit: Så nå du ville ha tips. Tenk sånn her, det er lett: Inn med grønnsaker/salat og ut med kornprodukter. Spesielt de med høy GI. Det er en bra start og sunt for alle! Så når vi har pasta med kjøttsaus, så tar jeg bort pasta og inn med grønnsaker, feks brokkoli og blomkål. Istede for potetmos: blomkålmos: kok blomkål, tilsett fløte eller melk, litt philadelfiaost eller fetaost (for smaken), salt/pepper/annen krydder, mos med mixer. Ferdig! Endret 3. juni 2014 av BlendaSensitive
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2014 #4 Skrevet 3. juni 2014 ja!!!! men verdt det Anonymous poster hash: 44275...881
sullå Skrevet 3. juni 2014 #5 Skrevet 3. juni 2014 Utgiftene til frokost, lunsj og middag kan bli litt høyere. Man går kanskje fra billig brød med en osteskive to måltider om dagen, og billig pasta/ris som tilbehør til middagen. Dersom man er flinke til å kjøpe grønnsaker på tilbud osv, trenger det ikke bli så dyrt. I tillegg kjøper man ikke godteri, ferdigmat, chips og brus, som faktisk koster ganske mye. Så lenge man får i seg nok proteiner og fett, har man ikke behov for mange mellommåltider, noe som er pengesparende i seg selv. Noe dyrere kan det bli, men det er verdt det ja Det spørs også helt hvor mange "fancy" matvarer du vil ha. Jeg bruker ting som fiberhusk, mandelmel, kokosnøttsmel og kokosolje, noe som er ganske dyrt. Heldigvis har jeg muligheten til å kjøpe dette i Sverige, og jeg kjøper også en del på iherb.com. Mandelmel lager jeg ofte selv, ved å kjøpe mandler i løs vekt og male dem. Hvis du ikke vil bake lavkarbobrød/kaker osv, er det ikke noe poeng å ha disse varene. Eksempel på en typisk dagsmeny for meg:Frokost: Tyrkisk yoghurt med frø og nøtter, en kopp kaffe med kokosolje og smør uten salt / eller smoothie laget av frosne/ferske bær, fløte og linfrø (evt fyll på med litt vann for tynnere konsistens, eller mer fløte ).Lunsj: Rester fra middagen i går / eller egg i alle varianter / eller eggewraps med majones, ruccola og skinke...Middag: Kjøtt/fisk/fugl med grønnsaker (mos, grateng, raspes som "ris", wok.... gjerne med fløte og/eller ost), salat (som blir ekstra god med litt olje og krydder). Eventuelle mellommåltider: Litt mørk sjokolade (gjerne 86 %), nøtter, oppskjærte grønnsaker (evt med hjemmelaget dip) Jeg lager eget brød med egg, frø, nøtter, cottagecheese... Søk etter oppskrifter, det finnes mange! Det samme gjelder knekkebrød, det finnes så mye godt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå