Gå til innhold

Proteinpulver

Anbefalte innlegg

Gjest Enhjørning
Skrevet

Jeg ser etter et godt proteinpulver jeg kan bruke i mat(pannekaker, bakst, osv.). Er så utrolig mye forskjellig der ute så vil gjerne høre hva dere anbefaler :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

whey isolat. Ikke ta proteintilskudd hvis du ikke trener tung styrke regelmessig. Hørt det er blitt så trendy å bruke det som smakstilsetter i mat. Noe som både er dyrt, unødvendig og potensielt helseskadelig. Proteintilskudd smaker som regel ganske middelmådig.

• Liker 2
Gjest Enhjørning
Skrevet

whey isolat. Ikke ta proteintilskudd hvis du ikke trener tung styrke regelmessig. Hørt det er blitt så trendy å bruke det som smakstilsetter i mat. Noe som både er dyrt, unødvendig og potensielt helseskadelig. Proteintilskudd smaker som regel ganske middelmådig.

Jeg er vegetarianer så jeg sliter med å få i meg nok proteiner til daglig, derfor jeg tenkte at proteinpulver kunne være tingen :) Men kanskje jeg tar feil? Virker som om du har litt peiling på hva du snakker om hvertfall :)

Skrevet

Jeg er vegetarianer så jeg sliter med å få i meg nok proteiner til daglig, derfor jeg tenkte at proteinpulver kunne være tingen :) Men kanskje jeg tar feil? Virker som om du har litt peiling på hva du snakker om hvertfall :)

Jeg skal ikke uttale meg om hvordan en vegetarianer må legge opp kosten sin. Den livsstilen kan jeg ingenting om.

AnonymBruker
Skrevet

Hmm. Hva er proteinpulver laget av da? Det er ikke animalske ingredienser i pulveret, da? (med tanke på vegetar-kost)

Det finnes mange proteinrike grønnsaker, som er vanlige blandt mange vegetarianere å spise. Bønner m.m

Anonymous poster hash: cf46f...db1

AnonymBruker
Skrevet

Skyr inneholder mye proteiner

Skrevet

Hmm. Hva er proteinpulver laget av da? Det er ikke animalske ingredienser i pulveret, da? (med tanke på vegetar-kost)

Det finnes mange proteinrike grønnsaker, som er vanlige blandt mange vegetarianere å spise. Bønner m.m

Det er jo bare myse fra osteproduksjonen. Hvis det er animalske ingredienser så kan de vel ikke spise brød heller?

Skrevet

Det viktigste er at du får tak i proteintilskudd som tåler varmebehandling. Flere helsekostkjeder mener at deres soyaprotein og myseprotein tåler "allslags" bruk, men dette er tull. Høykvalitetsprotein brytes ned av høy varme (som f.eks. i baking).

Anbefaler å kjøpe på nett. Proteinfabrikken har et greit utvalg. Denne for eksempel: http://www.proteinfabrikken.no/hovedsiden/Smartmat/Bakeprotein/Bake-Protein-800g-Proteinfabrikken-15937-p0000008024#.U4z_HCcaySM

Gjest Enhjørning
Skrevet

Jeg kjenner flere vegetarianere som driver med tung styrketrening og disse tar proteinpulver. Men siden de kun gjør det i form av shakes og lignende så har de ingen tips til meg med en for "vanlig" mat. Er mulig det hadde vært et større problem om jeg var veganer :) Jeg spiser masse bønner, linser, osv. og tar kosttilskudd, men jeg spiser veldig lite så har problemer med å få i meg nok. Har lest meg opp på det, er bare dette med hvilket proteinpulver jeg bør velge jeg egentlig lurer på :) Men takk for godt svar :)

Skyr inneholder mye proteiner

Skyr går dessverre ikke ned her gitt :)

Skrevet

Erteprotein er visst veldig bra for de som kjører vegan. :biggrin:

Har det selv og bruker det i havregrøt, protein pannekaker o.l. Smaker egentlig ingenting, og det syns jeg er fint.

Kan forøvrig kjøpes på helsekosten. :laugh:

Gjest Enhjørning
Skrevet

Det viktigste er at du får tak i proteintilskudd som tåler varmebehandling. Flere helsekostkjeder mener at deres soyaprotein og myseprotein tåler "allslags" bruk, men dette er tull. Høykvalitetsprotein brytes ned av høy varme (som f.eks. i baking).

Anbefaler å kjøpe på nett. Proteinfabrikken har et greit utvalg. Denne for eksempel: http://www.proteinfabrikken.no/hovedsiden/Smartmat/Bakeprotein/Bake-Protein-800g-Proteinfabrikken-15937-p0000008024#.U4z_HCcaySM

Tusen takk for et spesifikt produkt og at jeg nå fikk med meg at jeg må ha et som tåler varmebehanding :)

Erteprotein er visst veldig bra for de som kjører vegan. :biggrin:

Har det selv og bruker det i havregrøt, protein pannekaker o.l. Smaker egentlig ingenting, og det syns jeg er fint.

Kan forøvrig kjøpes på helsekosten. :laugh:

Tusen takk, skal prøve det ut :)

Noen andre som har tips til hvilket proteinpulver som kan passe? :)

Gjest multibox
Skrevet

Hvorfor skal man ikke ta proteintilskudd dersom man ikke trener tung styrke regelmessig?

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skal man ikke ta proteintilskudd dersom man ikke trener tung styrke regelmessig?

Hva er poenget? Det er bare ekstra kalorier som overhodet ikke metter. Om noe øker det matlysten din. Hvis du absolutt mener du trenger mer proteiner i kosten så velg andre alternativer enn proteinpulver når du ikke trener.

Skrevet

Nå har jeg ikke god peiling på proteinpulver til bruk i mat, men jeg vet det er noe som heter bakepro. Det skal være til slikt.

Ellers vil jeg bare si at proteinpulver smaker SVÆRT forskjellig. Selv greier jeg ikke å få ned proteinfabrikken sitt, mens QNT Metapure smaker helt himmelsk (bedre enn o'boy! og milkshake!), det samme gjør Protilox fra Nanox.

Gjest multibox
Skrevet

Hva er poenget? Det er bare ekstra kalorier som overhodet ikke metter. Om noe øker det matlysten din. Hvis du absolutt mener du trenger mer proteiner i kosten så velg andre alternativer enn proteinpulver når du ikke trener.

Om du får for lite protein i kosten din, kan man jo fint spe på med proteinpulver, slik som TS vil gjøre. Det er i alle fall ikke helseskadelig som du skal ha det til.

Dyrt og unødvendig? Det får være opp til enhver å bedømme selv, men det er uansett ikke et krav om tung styrketrening for at proteintilskudd ikke skal være helseskadelig. Man kan fint ta proteintilskudd dersom man driver med annen trening enn styrke, f.eks. idrett, kampsport, løping osv.

• Liker 3
Gjest Enhjørning
Skrevet

Takk for enda flere svar, skal sjekke det ut! :) Om det øker matlysten min er det bare fint for min del da jeg i flere år har slitt med å få i meg mer enn ett måltid om dagen ;) Jeg tvinger ned et lite måltid ekstra men det er ikke særlig behagelig. Så kan vel definitivt si jeg trenger mer proteiner noe jeg også gjorde når jeg spiste kjøtt. Men er først etter jeg sluttet jeg har blitt mer opptatt av kosthold selv om jeg alltid har spist sunt :)

Skrevet

Her er det tydelig at folk mangler nok kunnskap om fysiologi til å svare TS.

Protein er bygget opp av aminosyrer, mer spesifikt 20 stk. En del av dem kan kroppen produsere selv, gitt et visst inntak av de andre. En jevn fordeling mellom disse er essensiell for å få en tilstrekkelig effekt av et inntak av protein.

En moderne myte er at kun kroppsbyggere trenger å bruke proteinpulver. Tom. norske helsemyndigheter ligger årevis bak moderne forskning, og hevder fortsatt at man ikke bær overskride 0.8 g pr. kg kroppsvekt per døgn. Dvs. at dersom man veier 75 kg bør man ikke få i seg mer enn 60 g protein pr. døgn, jf. anbefalingene. Dette er helt motstridende av hva nyere studier anslår.

Protein er enkelt forklart, kroppens byggesteiner. Dersom man har en normal aktiv livsstil, trenger man rundt 1.4-1.6 g pr kg kropsvekt pr døgn. Helst mer. Dette kommer av at en underskudd sørger for at muskelrestitusjon (som kroppen utfører selv om man ikke utøver tung styrketrening) krever en god del høyere inntak av protein.

Til TS: Jeg beklager avsporingen. Jeg blir bare litt oppgitt når folk kaster meninger rundt seg som fakta. Dersom du er vegeterianer (og, som jeg forstår, ikke veganer) er myseprotein et glimrende ekstratilskudd i tillegg til den jeg nevnte som tåler varmebehandling. Myse kommer fra melk (mener ikke å virke overbærende her, det er bare mange som ikke vet det). Disse kan med god effekt blandes ut i andre melkeprodukter, f.eks. melk og havregryn for å gjøre en frokost mer proteinrik.

Lykke til, du virker flink!

• Liker 1
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

En moderne myte er at kun kroppsbyggere trenger å bruke proteinpulver. Tom. norske helsemyndigheter ligger årevis bak moderne forskning, og hevder fortsatt at man ikke bær overskride 0.8 g pr. kg kroppsvekt per døgn. Dvs. at dersom man veier 75 kg bør man ikke få i seg mer enn 60 g protein pr. døgn, jf. anbefalingene. Dette er helt motstridende av hva nyere studier anslår.

Dette stemmer ikke.

Anbefalingene fra helsemyndighetene er 10-20 % av totalt energiinntak, noe som tilsvarer 0,8 - 1 g/kg kroppsvekt ved normal aktivitet.

Om dette er tilstrekkelig skal jeg ikke uttale meg om, men det stemmer i alle fall ikke at de anbefaler mindre enn 0,8 g/kg.

Endret av Sprettballen
  • Liker 2
Gjest Enhjørning
Skrevet

Til TS: Jeg beklager avsporingen. Jeg blir bare litt oppgitt når folk kaster meninger rundt seg som fakta. Dersom du er vegeterianer (og, som jeg forstår, ikke veganer) er myseprotein et glimrende ekstratilskudd i tillegg til den jeg nevnte som tåler varmebehandling. Myse kommer fra melk (mener ikke å virke overbærende her, det er bare mange som ikke vet det). Disse kan med god effekt blandes ut i andre melkeprodukter, f.eks. melk og havregryn for å gjøre en frokost mer proteinrik.

Lykke til, du virker flink!

Tusen takk for godt svar :) Var egentlig ikke meningen at jeg skulle avspore med at jeg var vegetarianer heller, lurte egentlig bare på hva som kunne egne seg godt i mat, men siden noen nevnte dette med at det kun er de som trener hard styrke osv. som trenger det så ville jeg bare nevne det. Jeg er også veldig flink til å få i meg diverse erstatninger og bønner, linser og slikt men siden jeg er så småspist blir det for lite proteiner og. Lite energi har jeg hatt i mange år og håpet kanskje at om kroppen fikk mer av f.eks dette kan jeg klare å bygge meg opp igjen :) Har ellers ingen mangler men skjønner selv at proteiner trenger jeg mer av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...