Gå til innhold

Noen som har peiling på regnskap? Mitt stemmer IKKE

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har ikke peiling på regnskap og er verdens største rotekopp, men jeg har ihvertfall startet en butikk hvor jeg har kjøpt inn varer etterhvert og nå sitter med varer til en verdi av nesten 200 000, bare kjøpt sånn etterhvert og med kontantstøtten :)

Jeg har satt bort regnskapet, og sender bare inn inngående og utgående fakturaer hver periode og får et ark og en giro tilbake.

Nå skal jeg søke om lån til større varelager, og skal legge ved regnskapet. Når jeg teller over varene mine kommer jeg til ovennevnte innkjøpspris på varene, men i balanserapporten i regnskapet mitt står det at sum eiendeler bare er førti tusen! Hvordan kan dette ha seg da? Jeg har jo vært nøye- ekstra nøye- med å sende inn fakturaene jeg har fått, og alt som ligger her er betalt med toll og moms.

Skjønner ingenting jeg. Jeg skal jo låne med pant i varelageret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

....hadde du kjent regnskapsføreren min hadde ikke du heller spurt henne.

Fra spøk til alvor: jeg skjønner ikke hva hun sier. Jeg kan ikke regnskap og hun snakker langt over hodet mitt. Derfor spør jeg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan det heller ikke godt nok til å hjelpe deg. Men jeg tror dette kan være en mulighet:

I balansen skal man regne med salgsverdien på eiendelene, muligens etter avskrivninger. Dette med verdifastsettelse er vanskelig, men det kan hende at det som regnes med i balansen er den verdien varelageret ditt ville ha hvis det skulle kjøpes av en kreditor...? Kanskje, jeg vet ikke.

Husk at verdi på en vare kan være veldig variabel - din innkjøpspris, den prisen du selger ut for, den prisen du kunne ønske å selge ut for (f.eks. faktor 2,5), den prisen du kan selge for neste sesong, på salg, hvis en kreditor skulle kjøpe opp hele lageret ditt hvis du i verste fall gikk konk......

Mulig at du skal se i regnskapet etter innkjøpskost på varene.

Det er litt skummelt at du har startet butikk og har brukt så mye penger uten å ha peiling på regnskap. Økonomistyringen din er helt avgjørende for hvilken suksess du får. Derfor bør du be om et skikkelig møte med regnskapsføreren din, og be om at de viktigste tingene blir forklart så du skjønner det. Be om noen tips. Damen er muligens oppgitt over deg, nettopp fordi du er såpass blank på området, men husk at det er hennes jobb å legge til rette for at du skal fikse økonomibiten. Hun må kunne forklare deg det viktigste, slik at du har regnskapet som styringsverktøy. Du har ikke mulighet til å drive denne virksomheten uten å ha kontroll på økonomistyringen, og regnskapet er ditt viktigste verktøy i så måte.

Snakk med henne - er hun håpløs, så må du bytte. Det er mange flinke regnskapsførere rundt omkring :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I henhold til regnskapsloven skal varelageret vurderes til lavest av virkelig verdi og anskaffelseskost. Anskaffelseskost er kjøpspris med tillegg av kjøpsutgifter. Er det mulig at varene dine må selges med tap, at hun derfor har satt virkelig verdi lavere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Twigi: takker for svar, men det er jo ikke din sak å vurdere framtida til firmaet mitt. Det skal strengt tatt ikke være nødvendig å være regnskapsfører for å ha et firma, det eneste man trenger å gjøre er i grunnen å ta vare på bilagene siden de i utgangspunktet sier det som må sies om økonomien. Så skulle man tro at de som er spesialister på regnskapsområdet gjorde sin jobb.

Varene selges med 3-kalkyle eller høyere og må på ingen måte selges for en lavere verdi. Anskaffelseskostnadene er beviselig, iflg fakturaene, på så mye som jeg sier, og ville ikke bli solgt billigere om jeg gikk konkurs heller.

Nei jeg skjønner ingenting. Får vel få en takstmann til å se på varene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lykke til

Til deg som skrev startinnlegget: lykke til!

Klart du ikke behøver regnskapsbegreper og deres betydning for å drive business- det er jo derfor det finnes regnskapsførere!

Mange mener kanskje at det er en fordel å kunne grunnbegrepene- men absolutt ingen nødvendighet så lenge du tar vare på ALT av papirer og bilag.

Jeg ville derimot ha byttet regnskapsfører til en mer pedagogisk og unorsk (dvs. ikke så snerpete og streng) dersom du ikke trives med den du har. Det er faktisk lov å spørre her i verden: skriv gjerne opp en liste med spørsmål og finn gjerne svarene selv på internett eller fra regnskapsføreren. Det er jo jobben deres.

Jeg liker ikke folk som får en til å føle seg mindreverdige eller dumme. Slike er det mange av. Og slike holdninger dreper enhver gründer-lyst. Og gründere har vi alt for få av i Norge!!

Stå på du! Håper du får sukess, skaper "verdier" og tjener penger! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at balansepostens SUM er 40.000, da er vel gjeld etc trukker fra, det står ikke en egen post i balansen som sier varelager SUM 200.000?

Syns det hørtes veldig rart ut hvis du har talt opp varebeholdningen og den avviker fra balanseposten iregnskapet, men nå er jeg heller ikke regnskapsguru... :-)

Spør din regnskapsfører hva som ligger i den posten og hva er beregningsgrunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Twigi: takker for svar' date=' men det er jo ikke din sak å vurdere framtida til firmaet mitt. [/quote']

...nei, og det tror jeg ikke jeg gjorde heller...... Enhver realistisk virksomhet må ha tenkt gjennom mulige konsekvenser, både av suksess og mindre suksess. Hvis du ikke tåler å høre "konkurs"-ordet, vel,......det er faktisk ditt problem.

Forøvrig: med dette svaret ditt, så tror jeg at jeg skjønner bedre hvorfor du har problemer med å kommunisere med regnskapsføreren din :roll:

Selvfølgelig ikke! Men når man starter en virksomhet som involverer omsetning i flere hundre-tusen-kroners klassen bør man litt peiling på økonomistyring. Det er ikke det samme som å være regnskapsfører! Men budsjett og regnskap er de viktigste styringsverktøyene, du må i det minste kunne sette opp et budsjett og kunne lese et regnskap. Hvis du skal låne penger vil jeg anta at banken vil se regnskap og budsjett, forventet omsetning mm. Hvis du ikke kan dette, må du få hjelp.

Tror forøvrig ikke at jeg gidder prøve å hjelpe deg mer.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg, ville jeg fått hjelp av regnskapsføreren til å skrive søknaden til banken - så kan han/hun skrive verdi av varelager. Vedkommende vet sikkert også hva banken trenger for informasjon.

Alternativt kan du be om en skriftlig forklaring på det som er "over hodet på deg", så kan vi prøve å oversette. Høres rart ut at varelageret ditt skal være skrevet ned SÅ mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eiendeler er alt annet enn varelager. Hvis du ved begynnelsen av året hadde 0 i varelager, så vil det stå 0 i varelager til du har foretatt varetelling og fått denne bokført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Ehh? Varelager inngår i begrepet "eiendeler".

Ved innkjøp av varer øker varelageret, og ved salg av varer reduseres varelageret. Dersom man BARE kjøper inn, og ikke selger ut noe, så vil varelageret bare stige. Om man bare selger, ikke kjøper inn, så vil varelageret bare synke. De fleste gjør jo en kombinasjon av disse tingene, og verdien av varelageret vil forandre seg i tak med dette.

Om du ikke skjønner hva regnskapsføreren din sier, så be henne forklare så du skjønner, be om en skriftlig forklaring, eller bytt regnskapsfører. Du bør ha et såpass godt forhold til regnskapsføreren din at du kan bruke regnskapet i økonomistyringen din, det er tross alt et veldig viktig verktøy.

Jeg synes det er et godt råd å be regnskapsføreren hjelpe deg med søknaden til banken, så blir antakelig det en bedre søknad enn omdu gjør dette uten selv å ane noe om det regnskapet du legger ved.

Men, grunnleggende er det litt skremmende at du ikke kan prate med regnskapsføreren din på en måte så du skjønner hvordan det ligger an med regnksapet/økonomien i bedriften din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvis du skal låne penger vil jeg anta at banken vil se regnskap og budsjett, forventet omsetning mm. Hvis du ikke kan dette, må du få hjelp.

Tror forøvrig ikke at jeg gidder prøve å hjelpe deg mer.....

Til det første: det er derfor jeg anskaffet meg regnskapsfører, men siden jeg ikke visste hvilken av dem på det byrået som ble tildelt meg, visste jeg heller ikke hvor behjelpelig hun kom til å være. Til det andre: nei, helt greit. Jeg sliter og jobber r.... av meg for å få til min egen arbeidsplass, siden ingen andre jobber jeg kan få passer med resten av min situasjon og alternativet derfor er å være hjemme, så det siste jeg trenger er folk som er negative til firmaet mitt. Det hadde du forstått, hvis du hadde ofret blod, svette og tårer for å skape noe for deg selv og barna dine. Ganske irriterende at folk bare bestemmer seg for å være negative på den måten der.

Tusen takk for råd og hjelp fra dere andre. Jeg skal ta en prat med en annen på byrået som jeg vet er mye mer ok, og be ham ta over regnskapet og hjelpe meg her. Det ordner seg sikkert. Og, siden flere av dere KG'ere er kunder hos meg: wish me luck ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Melissa Gioberti

Jeg ønsker deg suksess og at businessen din tar av! Som en representant for oss kvinner bør det jammen ta av!

Håper du tjener utrolig masse penger og at tjenestene du tilbyr har bra kvalitet. :P Kvinner som står på, skaper sitt eget og tar seg av barna sine fortjener og bli hjulpet opp og frem, mener jeg.

Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Da er det oppklart. Fikk byttet regnskapsfører og svaret tyder på at det er ikke JEG som roter. Han sa at DE hadde ikke tatt hensyn til hva som var varebeholdning og hva som var tjenester, slik at når jeg har kjøpt en annonse i avisen har varebeholdningen i regnskapet gått ned fordi verdien av firmaet totalt har gått ned på papiret.

Jeg sender med en liste over varer til hver regnskapsperiode nå, så ordner det seg.

Da var jeg ikke helt borte allikevel da, jeg så ihvertfall at noe ikke stemte :-D

Hilsen hovedinnleggeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest regnskapsfører

Jeg er regnskapsfører og skal prøve å forklare deg hvordan vi gjør det.

Når du leverer en faktura på varekjøp blir den bokført i en resultatkonto som heter varekjøp. vanligvis en konto som begynner på 4 altså 4000 elelr 4010 eller noe slikt. Beløpet som blir bokført der er uten mva. Mvabeløpet på fakturaen blir bokført som et beløp du har tilgode, på en konto som normalt heter 2710.

Når du teller varelageret ditt skal det telles til innkjøpspris uten uten mva. Hvis varelageret ditt er talt til 200.000,- blir summen av alle varekjøpskonti redusert med 200.000 og balanseverdien (eiendeler ) øker med 200.000. Resultatet ditt blir da 200.000 bedre fordi du ikke har brukt disse varene enda.

Hvis du kjøper en annonse blir denne fakturaen bokført på en konto som vanligvis heter 7310 eller 7320.

Det er kun det som er bokført på varekjøp som har med varelageret å gjøre. Ingen av de andre utgiftene.

Hvis du ikke har et avansert datakassesystem der alt du selger automatisk blir bokført ut fra lager foregår bokføringen på den måten jeg har beskrevet over.

Selv om du ikke trenger å kunne bokføring for å drive butikk bør du allikevel sette deg litt inn i det for å kunne følge bedre med på hvordan regnskapet ditt er.

Lykke til med driften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Takk, takk... rart at regnskapsføreren min ikke gjør det på samme måte, men det er kanskje flere måter å gjøre det på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I teorien skal regnskapet føres på samme måte for alle selskap, man skal følge regnskapsloven og god regnskapsskikk. Så jeg tror ikke en regnskapsfører kan gjøre det "på en annen måte". Selvsagt kan forskjellige regnskapsførere tolke loven på forskjellig måte, men det gjelder kun detaljer. Varelager er varelager liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...